آبخاز و اوستيا در آستانه تبديل شدن به دو جمهورى مستقل

۰۵ شهریور ۱۳۸۷ | ۰۰:۲۲ کد : ۲۵۳۳ اروپا
نمایندگان پارلمان روسیه به طرح شناسایی آبخاز و اوستیای جنوبی به عنوان دو جمهوری مستقل از گرجستان رای داده اند.
آبخاز و اوستيا در آستانه تبديل شدن به دو جمهورى مستقل
نمایندگان پارلمان روسیه به طرح شناسایی آبخاز و اوستیای جنوبی به عنوان دو جمهوری مستقل از گرجستان رای داده اند.
 
به اين ترتيب دو منطقه بحران زده آبخاز و اوستيا به مرحله تبديل شدن به دو جمهورى مستقل به مانند ساير جمهورى هاى خودمختار بجا مانده از شوروى سابق، نزديک مى شوند.
روز دوشنبه، چهارم شهريور ماه،  نمایندگان مجالس تشکیل دهنده مجمع ملی (پارلمان) روسیه طرح شناسایی دو سرزمین جدایی طلب آبخاز و اوستیای جنوبی متعلق به گرجستان را تصویب کردند و در قطعنامه ای، خواستار اقدام رئیس جمهور روسیه در اجرای این مصوبه شدند.
با وجود آنکه مصوبات  دومای دولتی و شورای فدراسیون روسیه برای دولت الزام آور نیست اما تحليل گران بر اين باورند که   رای مثبت پارلمان می تواند موضع روسیه در مذاکره با غرب پیرامون بحران گرجستان را تقویت کند.
به نظر مى رسد تکيه ناظران و تحليل گران از ارائه اين تحليل بر اين باشد که روسيه با پذيرش اين مصوبه و به اجرا گذاشتن آن، بر وزنه دموکراتيک بودن تصميمات دولت مى افزايد و نشان مى دهد که  براى خواسته هاى مردم اين مناطق احترام قائل است،  به اين ترتيب غرب را در دست آويزقرار دادن حقوق مردم اوستيا و آبخاز و محکوم کردن روسيه به ناديده گرفتن اين حقوق ، خلع سلاح مى کند.
اين در حالى است که همزمان با طرح موضوع استقلال آبخاز و اوستيا از سوى نمایندگان پارلمان روسیه ، در آبخاز و اوستیای جنوبی تظاهرات گسترده ای در حمایت از استقلال این دو سرزمین برگزار شده است.
از زمان استقلال گرجستان از اتحاد شوروی، جدایی طلبان آبخاز و اوستیای جنوبی بر این دو منطقه مسلط بوده اند در حالیکه گرجستان این مناطق را بخشی از قلمرو خود می داند و خواستار باز پس گیری آنها بوده است.
اوایل ماه جاری، نیروهای روسیه در واکنش به اقدام ارتش گرجستان برای باز پس گیری منطقه خودمختار اوستیای جنوبی ، وارد خاک گرجستان شدند و مناطقی از این کشور را برای مدتی به تصرف خود در آوردند ، در نتیجه جنگ روسیه و گرجستان، که دو هفته پیش پایان گرفت، نیروهای گرجستان ناچار به تخلیه بخش های تحت تسلط خود در اوستیای جنوبی و آبخاز شدند.
گفته مى شود اکثر کرسی های هر دو مجلس تشکیل دهنده مجمع ملی روسیه در اختیار نمایندگان طرفدار دمیتری مدودف، رئیس جمهور، و ولادیمیر پوتین، نخست وزیر روسیه قرار دارد، به اين ترتيب مى توان مصوبه پارلمان روسيه را به نوعى تاثير گرفته از نظرات دولت دانست .  
چندان  بعيد نيست که رئيس جمهور روسيه نيز  موافق استقلال دو منطقه مذکور و اداره آنها بصورت دو جمهورى مستقل باشد. همانطور که  تاکنون تشکیلات جدایی طلب آبخاز و اوستيا عملا از حمایت اقتصادی و نظامی روسیه برخوردار بوده اند.
پيشتر نيز موضوع  استقلال  آبخار و اوستياى جنوبى مطرح شده بود. در ماه مارس سال جاری، دومای دولتی - مجلس سفلای پارلمان روسیه - قطعنامه ای را تصویب کرد که براساس آن، اگر دولت گرجستان در صدد اشغال نظامی آبخاز یا اوستیای جنوبی برآید و یا به سازمان پیمان اتلانتیک شمالی - ناتو - ملحق شود، دولت روسیه باید استقلال این دو سرزمین را به رسمیت بشناسد.
 
برخى صاحب نظران معتقدند که در صورت تبديل شدن آبخاز و اوستيا به جمهورى هاى مستقل، اين دو منطقه براى عضويت در سازمان ملل متحد آماده شده و با وتوى کشورهاى غربى در شوراى امنيت اين سازمان مواجه مى شوند، در صورت تحقق اين امر، اين دو منطقه به  سرنوشتى مشابه  مناطقى که استقلال يافته اما به رسميت شناخته نشده اند ، دچار شده و عملا در حالتى از بلاتکليفى ادامه حيات مى دهند. در اين صورت شايد ادامه وضعيت کنونى، يعنير وابستگى سياسى ، اقتصادى و نظامى به روسيه براى آبخاز و اوستيا مناسب تر باشد.
 
اين در حالى است که ميخائيل ساآکاشويلى، رئيس جمهور گرجستان، روز يکشنبه، سوم شهريور ماه، در
گفت‌وگوى اختصاصى با شبکه "فرانس 24" گفت: " آينده گرجستان در دستان اروپاست و تنها اروپاست که مى‌تواند روسيه را که مداخله نظامى آن در گرجستان "خطرى براى استقلال انژرى" قاره اروپا محسوب مى‌شود، تحت فشار بگذارد."
 
 به هر حال  شوراى فدراسيون روسيه مرکب از 130 عضو در نشست روز دوشنبه خود، با توجه به ارقام راى‌گيرى ، با اجماع  لايحه به  رسميت شناختن استقلال آبخازى و اوستياى جنوبى را تصويب و به /ان راى موافق داد. حال بايد ديد چه ميزان اين تصميم به مرحله اجرا نزديک خواهد شد.
 
 
 
 

( ۱ )

نظر شما :