پوتين من را به ياد استالين مى‌اندازد

۲۵ مرداد ۱۳۸۷ | ۰۵:۰۱ کد : ۲۴۵۷ اخبار اصلی
بحران اخير روسيه و گرجستان در گفت‌و‌گو با زبيگنيو برژينسکى
پوتين من را به ياد استالين مى‌اندازد

زبيگنيو برژينسکى مشاور امنيت ملى جيمى ‌کارتر رئيس‌جمهورى پيشين ايالا‌ت متحده بود که هم‌اکنون به باراک اوباما نامزد حزب دموکرات در انتخابات رياست‌جمهورى پاييز آينده در امور سياست خارجى مشاوره مى‌دهد.روس‌ها چه در سر دارند؟اين حمله نشان مى‌دهد که روس‌ها در سيستم بين‌المللى جديد چه نقشى را بازى خواهند کرد. بدبختانه ولا‌ديمير پوتين، نخست وزير روسيه، کشورش را در مسيرى انداخته که بسيار به دوران استالين و هيتلر در اواخر دهه 1930 شباهت دارد. کارل بيلت وزير امور خارجه سوئد به درستى <توجيه> پوتين براى قطعه‌قطعه کردن گرجستان را با تاکتيک‌هاى هيتلر در برابر چکسلواکى قياس کرده است؛ اولى به خاطر روس‌هاى اوستياى شمالى رخ مى‌دهد و دومى‌ به خاطر آزادى آلمانى‌زبان‌هاى آن کشور اتفاق افتاد.و اين متاسفانه شبيه رويکرد استالين در قبال فنلا‌ند است؛ سرنگونى حاکميت دموکراتيک يک کشور کوچک همسايه توسط زور. گرجستان هم از لحاظ اخلا‌قى و هم ديد استراتژيک فنلا‌ند روزگار ما است.

روسيه در فکر يک امپراتورى بزرگ‌تر است، آنها مى‌خواهند جمهورى‌هاى سابق شوروى را تحت کنترل خود در آورند و دسترسى غرب به درياى خزر و آسياى ميانه را - با در اختيار گرفتن خط لوله باکو- جيحون - قطع کنند. ‌

کوتاه بگويم ماجرا به‌شدت پراهميت است. روسيه واقعا اشتباه مى‌کند، رفتار يک قدرت بزرگ در اين جهان تازه به هم پيوسته بايد بر اساس توافق عام و سازش صورت بگيرد نه استفاده از زور آن هم به صورتى اينچنين بى‌رحمانه. ‌

بايد منتظر باشيم که پوتين همين تاکتيک را در اوکراين هم اجرا کند.

آيا غرب توانايى مهار روسيه را دارد؟

نه فقط غرب که باقى جامعه بين‌المللى بايد براى روس‌ها روشن کنند که اينگونه رفتار باعث محروميت‌ها و مجازات‌هاى اقتصادى و مالى مى‌شود و سرانجام اگر روسيه به اين مسير ادامه دهد بايد با انزواى بين‌المللى روبه‌رو شود که رفاه مردمش را به مخاطره‌اى جدى مى‌اندازد.در اين ميان ايالا‌ت متحده وظيفه بسيج جامعه بين‌المللى با هدف ارائه پاسخى مشترک به روسيه را بايد برعهده بگيرد. اشغال گرجستان توسط روسيه نتيجه 8 سال خودفريبى کاخ سفيد در مورد پوتين و دولت او است. جالب است که چند وقت پيش بوش با پوتين ديدار کرد و گفت مى‌تواند به او اطمينان کند و کاندوليزا رايس وزير امور خارجه هم که اخيرا گفت رابطه واشنگتن- مسکو هيچگاه به اين خوبى نبوده است.

جان مک‌کين، نامزد جمهوريخواهان در انتخابات، کمى ‌پيش از آغاز حمله، خواستار اخراج روس‌ها از گروه 8 کشور صنعتى شده بود. نظرتان در اين مورد چيست؟

جى هشت اجراى مهمى ‌است، اما بايد در تمامى‌ سطوح بر روسيه فشار بياوريم، از طريق سازمان ملل، اتحاديه اروپا، شوراى آتلا‌نتيک و ناتو. اگر روسيه به ياد گذشته‌ها در مورد قدرت و ظرفيتش قضاوت اشتباهى بکند همه ما آسيب خواهيم ديد. روسيه بايد بداند که آماده يک جنگ سرد تازه نيست.

شما فقط از پوتين نام مى‌بريد و اشاره‌اى به ديميترى مدودف نخست‌وزير روسيه نمى‌کنيد، دليل خاصى دارد؟

آيا کسى نام روساى رسمى‌ دولت در اتحاد جماهير شوروى را به ياد مى‌آورد؟ نه! ما فقط استالين را به ياد خواهيم آورد و خروشچف، برژنف و گورباچف را. از روسيه کنونى هم ما فقط نام پوتين را در خاطر خواهيم داشت.

منبع: اعتماد‌ملى


( ۱ )

نظر شما :