تکمیل برنامه مدیریت روابط اقتصادی خارجی

۲۶ مرداد ۱۳۸۷ | ۱۷:۱۹ کد : ۲۴۴۶ اقتصاد و انرژی
معاون اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: باید این پیام را به تحریم کنندگان انتقال داد که فرآیند رسمی تحریم شکسته شده ولی شرایط خطیری بر دوش بخش خصوصی و سیاستگذاران ایران قرار گرفته است.
تکمیل برنامه مدیریت روابط اقتصادی خارجی
معاون اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: باید این پیام را به تحریم کنندگان انتقال داد که فرآیند رسمی تحریم شکسته شده ولی شرایط خطیری بر دوش بخش خصوصی و سیاستگذاران ایران قرار گرفته است.
 محسن طلایی در دیدار سفرای اقتصادی ایران در کشورهای دنیا با فعالان بخش خصوصی در محل اتاق بازرگانی ایران گفت: ایران باید هرچه سریعتر به سمت سپردن کارها به بخش خصوصی به صورت کامل حرکت کند چراکه توسعه را نمی توان مستقل از این بخش دانست. در این راستا، دیدگاههای متفاوتی در زمینه توسعه و بخش خصوصی وجود دارد ولی نکته حائز اهمیت این است که نباید خطای بزرگ جدایی بخش خصوصی از فرآیند توسعه را تکرار کرد.
 
معاون اقتصادی وزارت امور خارجه افزود: ایران جزو بنیانگذاران برنامه های توسعه ای است و قدمت برنامه ریزیهای توسعه ای به زعم برخی افراد به 60 سال نیز در ایران می رسد؛ بنابراین باید با استفاده از تجربیات خود مسیری درست را در تدوین برنامه های توسعه ای پیش گیرد.
 
وی تصریح کرد: هم اکنون ایران در شرایط تحریم به سر می برد، اما باید این پیام را به تحریم کنندگان انتقال داد که فرآیند رسمی تحریم شکسته شده ولی شرایط خطیری بر دوش بخش خصوصی و سیاست گذاران ایران قرار گرفته است چراکه اهداف کشور بزرگ است و تمامی اهداف بزرگ قطعا موانع بزرگی نیز دارند که باید دست به دست هم داد و آنها را از میان برداشت.
 
طلایی گفت: اگر انتظار حرکت درست از دستگاههای دیپلماسی کشور را داریم قطعا باید ظرفیت سازیهایی صورت گیرد چراکه ما نیازمند بخش خصوصی شایسته هستیم، از سوی دیگر فرآیند توسعه نیازمند اعتماد رهبرانی است که کشورها را اداره می کنند، همچنین باید پذیرفت که سیاستمداران عاشق اقدامات توسعه ای هستند.
 
وی اظهار داشت: شرایط کنونی کشور به ما گوشزد می کند که باید بخش خصوصی بیشتر به میدان آید، انتظارات بسیار سنگین است؛ بنابراین این بخش باید نشان دهد که می توان به آن اتکا کرد. این نکته را نیز نباید فراموش کرد که قبل از اینکه این اعتماد به بخش خصوصی شکل گیرد نمی توان به فکر توسعه بود.
 
معاون اقتصادی وزارت امورخارجه گفت: برنامه مدیریت روابط اقتصادی خارجی کامل شده و یک سند قابل اعتماد است که در قالب آن 30 طرح و برنامه با ذکر جزئیات انجام کار نهایی شده است.
 
پشتیبانی از بخش خصوصی
 
در ادامه یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران نیز گفت: همه ایرانیان، نخبگان و خبرگان اقتصادی وقوع حادثه ای جدید در اقتصاد ایران را که به تعبیری تغییر جهت 80 ساله اقتصاد دولتی به خصوصی است، درک می کنند؛ ولی اینکه چگونه مدیریت این امر را به عهده گرفته و براساس آن پیش رویم، امری مهم است.
 
وی تصریح کرد: ایران برای دستیابی به نقطه بهینه در اهداف اقتصادی خود باید به جای مشخص کردن اینکه چه باید بکنیم باید به فکر نبایدها باشد و الگوریتمی را برای خود ترسیم کند که بر مبنای آن کارهایی که نباید انجام دهد را مشخص و بر مبنای آن حرکت کند.
 
آل اسحاق گفت: اگر تصور کنیم که هندسه روابط و تعامل ایران باید در اتاقهای بازرگانی ترسیم شود قطعا به محدودیت برخورد خواهیم کرد، در این راستا پیشنهاد ما این است که حداقل پشتیبانیهای لازم از بخش خصوصی به عمل آید.
 
انتقاد از عملکرد برخی وزرا
 
همچنین مهدی غضنفری معاون وزیر بازرگانی نیز با انتقاد از عملکرد برخی سفرا و عدم به روز بودن اطلاعات آنها گفت: متاسفانه برخی سفرا در معرفی پتانسیل ها و تغییرات اقتصادی ایران سهل انگاری کرده و از این کار امتناع می کنند.
 
وی افزود: برخی از سفرا از آخرین پیشرفتهای کشور نیز بی اطلاع هستند و سایتهای مهم تجاری کشور را نمی دانند تا به طرفهای تجاری ایران در کشور ماموریت خود بشناسانند.
 
به گفته غضنفری، بدنه بخش خصوصی کشور فاقد اطلاعاتی است که موتور حرکت آن در حرکتهای اقتصادی بهتر باشد.
منبع: مهر
 

نظر شما :