رنگ های خاکستری یک سفر 9 روزه

۰۶ مرداد ۱۳۸۷ | ۲۲:۵۵ کد : ۲۳۶۵ اخبار اصلی
باراک اوباما در حالی اروپا را به مقصد آمریکا ترک می کند که به نظر می رسد تور خارجی وی نتوانسته است به نتایج از پیش پیش بینی شده و افزایش محبوبیت وی در میان رای دهندگان آمریکایی کمک زیادی بکند.
رنگ های خاکستری یک سفر 9 روزه

باراک اوباما در حالی اروپا را به مقصد آمریکا ترک می کند که به نظر می رسد تور خارجی وی نتوانسته است به نتایج از پیش پیش بینی شده و افزایش محبوبیت وی در میان رای دهندگان آمریکایی کمک زیادی بکند.

 

زمانی که اوباما تلاش می کرد تا در تور خارجی خود به ایجاد تصویری روشن از سیاست خارجی آینده اش به عنوان رئیس جمهور احتمالی آمریکا نایل آید، مک کین به عنوان رقیب انتخاباتی اوباما تلاش کرد تا موضوع اقتصاد شکننده آمریکا را خطاب قرار داده و اوباما را نسبت به آن بی توجه نشان دهد.

 

مک کین در این مورد گفت: من هم دوست دارم که در آلمان سخنرانی کنم. اما ترجیح می دهم که به عنوان رئیس جمهور آمریکا این کار را انجام دهم تا در هیات نامزد پست ریاست جمهوری.

 

مبارزات انتخاباتی مک کین طی ماه گذشته با اشتباهات متعددی همراه بوده است و سفر تور خارجی اوباما باعث شد که کمتر مورد توجه رسانه های آمریکایی قرار گیرد، اما نظرسنجی های اخیر نشان می دهند که اوضاع مک کین در مقابل اوباما نسبت به گذشته بهتر شده است.

 

بر اساس نظرسنجی موسسه گالوپ، از میزان برتری اوباما در برابر مک کین کاسته شده است. او در این نظرسنجی 45 درصد آرا را نسبت به 43 آرای مک کین به دست آورد. برخی از کارشناسان امور سیاسی در آمریکا اعلام کردند که با وجود استقبال خوب از اوباما در اروپا و برخی دیگر از کشورهای میزبان وی در تور 9 روزه او، به نظر می رسد که اوباما به عنوان نامزدی که مسائل داخلی را در دولت آتی خود کمتر مورد توجه قرار خواهد داد، شناخته شده است.

 

نظرسنجی دیگری نیز که توسط روزنامه وال استریت جورنال و شبکه خبری NBC صورت گرفته است، محبوبیت اوباما را 47 درصد در مقابل مک کین با 41 درصد ثبت کرده است. همچنین 55 درصد از پرسش شوندگان این نظرسنجی معتقدند که انتخاب اوباما به عنوان رئیس جمهور آینده آمریکا از ریسک بالایی برخوردار است. این در حالی است که 35 درصد از آنان انتخاب مک کین را به عنوان رئیس جمهور آینده آمریکا دارای ریسک بالا دانسته اند.

 

نامزد دموکرات های آمریکا روز شنبه خود نیز اذعان کرد که سفرهای خارجی وی می تواند باعث کاهش میزان حمایت های مردمی از وی در داخل امریکا شود. اوباما پذیرفت که این سفرها می تواند در رقابت با جان مک کین، نامزد جمهورخواه، به ضرر وی تمام شود. 

 

اوباما که در بیرون ساختمان دفتر نخست وزیر انگلیس در لندن صحبت می کرد، گفت تعجبی ندارد که ببیند این سفرهای خارجی باعث کاهش محبوبیت من در برخی از نظرسنجی ها شود. 

 

وی درباره دلایل این سفرهای خارجی گفت:" اهمیت این سفرهای خارجی این است که به نظر من، بسیاری از مشکلاتی که ما در داخل امریکا داریم، تنها موقعی حل خواهد شد که بتوانیم رقبای قدرتمندی را برای خود پیدا کنیم."

 

درهمین حال برخی از کارشناسان معتقدند که اوباما در تور خارجی خود نتوانست چندان که باید در تبیین تمایز میان طرح های سیاست خارجی خود نسبت به آن چه که از سوی دولت بوش در حال اجرا است، موفق عمل کند. بر اساس این تحلیل اوباما بیشتر توانست خود را به عنوان رئیس جمهوری که در آینده در اروپا محبوب است، به آمریکایی ها بشناساند تا رئیس جمهوری که واقعا درصدد ایجاد تغییر در سیاست خارجی آمریکا است. 

 

هدف اصلی اوباما از انجام این تور پیروزی در این شرط بندی بود که می‌تواند با تسخیر قلب ها در خارج از مرزهای آمریکا به یک پیروزی انتخاباتی در داخل دست یابد. نقطه اوج سفرهای اوباما در برلین پایتخت آلمان اتفاق افتاد، جایی که وی موفق شد بیش از ‪ ۲۰۰هزار نفر را در میدان بزرگترین میدان این شهر که دارای اهمیت تاریخی ویژه ‌ای در صحنه تحولات سیاسی این کشور است، به دور خود جمع کند.

 

هدف اصلی گروه مشاوران اوباما از ترتیب دادن چنین برنامه ‌ای در واقع ثابت کردن توانایی وی برای ماندن و ادامه یک مبارزه انتخاباتی سنگین در فصل پاییز بود.

 

اوباما بیش از ‪ ۱۶هزار مایل مسافت را تنها در یک هفته پیمود و پس از ملاقات های متعدد با سیاستمداران بزرگ که دیدار با برخی از آنها بسیار دشوار هم بود، در آخر برنامه خود به گفت و گو با نیکلا سارکوزی رییس جمهور فرانسه و گوردون براون نخست وزیر انگلیس و چندین سیاستمدار برجسته این کشور نیز پرداخت.

 

روزنامه یو اس تودی آمریکای در این مورد نوشت که این مرحله ‌ای بود که اوباما حتما باید آن را پشت سر می گذاشت و حال به نظر می‌رسد که او در این کار کاملا موفق شده است، زیرا پس از این سفرها اگر سوالی نیز درباره توانایی‌های بین ‌المللی مطرح بود، حال پاسخ داده شده اند، چون او حتی یک قدم اشتباه برنداشت.

 

به نوشته یو اس‌ای تودی، هر چند بسیاری از مردم آلمان با شوق زیاد برای شرکت در سخنرانی اوباما به برلین سفر کردند، اما بسیاری دیگر نیز با بی تفاوتی از کنار این سفر رد شدند. آنها می‌گویند تحت تاثیر وی قرار نگرفته اند، زیرا او هم مانند تمام آمریکایی‌ های دیگری است که فکر می‌کنند آمریکا نجات ‌دهنده جهان است.

 

البته تغییرات جدید دولت بوش در سیاست خارجی خود که در مورد کشورهای ایران، کره شمالی و عراق بروز کرد، باعث شد که دستاوردهای سفر خارجی اوباما خیلی جدی گرفته نشود. این تغییرات باعث شد تا تمایز میان سیاست خارجی بوش و اوباما از تقابل سیاه و سفید فاصله گرفته و بیشتر خاکستری رنگ جلوه کند.

 

اوباما در عراق بر عقب نشینی نیروهای آمریکایی طی 16 ماه تاکید کرد، این در حالی است که بوش در این مورد بر سر یک جدول زمانی با دولت عراق به توافق رسید. همچنین در حالی که اوباما از جدی خواندن خطر ایران در فرانسه سخن به میان آورد، اخبار مربوط به تلاش دولت بوش برای تماس با نماینده ایران در مذاکرات ژنو به عنوان اصلی بسیاری از رسانه های خبری تبدیل شده بود.

 

تغییر رفتار اخیر دولت بوش در روزهای اخیر و تاکید مک کین بر مشکلات اقتصادی آمریکا به جای بحران های موجود در سیاست خارجی این کشور باعث شد تا سفر اوباما علی رغم استقبال خوب از وی در اروپا و به ویژه آلمان، چندان درخشان ارزیابی نشود. اکنون سوال این است که اوباما از این مرحله به بعد تا چه اندازه بر شعار تغییر اوضاع در آمریکا تاکید خواهد کرد و اصولا این شعار تا چه حد قادر است تاثیر خود را در جلب نظر رای دهندگان آمریکایی تکرار کند.


نظر شما :