تهديدهاى ايران و غرب سير صعودى به خود گرفت

۱۱ تیر ۱۳۸۷ | ۱۸:۳۶ کد : ۲۱۹۷ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
فرمانده کل سپاه در گفت و گو با روزنامه جام جم تأکید کرد، هنوز نمی توان حمله آمریکا به ایران را قطعی دانست، چرا که در آمریکا ابهام­ها و تردیدهایی در مورد مثبت بودن نتیجه حمله به ایران وجود دارد.
تهديدهاى ايران و غرب سير صعودى به خود گرفت
اختلاف­های ایران و غرب روز به روز شدیدتر می شود. با وارد شدن اسرائیل به گردونه اختلاف های ایران و غرب و تهدید های هر روزه این رژیم علیه ایران به ویژه تهدیدهای نظامی اش، بر آتش این اختلاف ها بیشتر دمیده می شود. اسرائیل هر روز با سخنرانی ها و مانورهای نظامی سیاسی خود تلاش می کند به نوعی ایران را نسبت به اهداف هسته ایش بترساند و در مقابل ایران نیز با به رخ کشیدن قدرت نظامی و مانورهای سیاسی­اش در صدد مهار تهدیدهای اسرائیل و ایالات متحده آمریکا است.   
 
این تهدیدها زمانی روند صعودی به خود گرفت که اسرائیل در مانوری نظامی در آب­های دریای مدیترانه به همراه یونان 110 جنگنده خود را به پرواز در آورد تا توان نظامی آنها را در مسافتهای بیش از 1500 کیلومتر و همچنین نحوه سوخت­گیریشان را بیازماید. مانوری که برخی مطبوعات ترکیه از حضور سری این کشور در این مانور نیز خبر دادند.
 
 
این مانور در ابتدای ماه جاری میلادی و ظاهرا به صورت سری انجام شد. اما برای نخستین بار هفته گذشته یعنی تقریبا سه هفته بعد روزنامه نیویورک­تایمز خبر آن را منتشر کرد. این مانور با اظهارات تند شائول موفاز وزیر مسکن اسرائیل علیه ایران هم­زمان بود.
 
به نقل از یک مقام آمریکایی عضو وزارت دفاع این کشور (پنتاگون) که نیویورک تایمز از وی بعنوان شخصی که در جریان این مانور نظامی قرار دارد نام برد، یکی از هدف های اسراییل در این مانور تمرین تاکتیکها و سوختگیری هوایی و بررسی توان خود برای حمله احتمالی به تأسیسات هسته ای ایران و ردگیری موشکهای دور برد است .
 
 
«هدف دیگر اسراییل ارسال پیامی آشکار به ایران است برای این که به آن کشور بگوید اگر از غنی سازی اورانیوم دست نکشد، آماده انجام حمله نظامی علیه آن است.»
 
 
مقام­های اسرائیلی پس از انتشار این خبر واکنشی از خود نشان ندادند اما مجامع جهانی نسبت به آن مواضع ضد و نقیضی اتخاذ کردند. اتحادیه اروپا در برابر آن سکوت اختیار کرد اما زلمای خلیلزاد نماینده ایالات متحده در سازمان ملل گفت: «واشنگتن ترجیح می­دهد برای تغییر رفتار ایران با ادامه مذاکرات وارد عمل شود.»
 
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز هر گونه حمله نظامی به ایران را خطرناک دانست و نسبت به عاقبت آن هشدار داد. وی گفت: «بارها از دوستان اروپایی، آمریکایی و اسرائیلی خود خواسته­ایم اسناد خود درباره تلاش ایران برای ساخت سلاح هسته­ای را ارائه دهند اما هر بار از این تقاضا سر باز زده­اند.»
 
 
محمد البرادعی رئیس بین­المللی آژانس انرژی هسته­ای نسبت به هر گونه حمله نظامی به ایران هشدار داده بود. وی حتی تهدید کرده بود در صورت حمله به ایران از سمتش استعفا خواهد داد. وی به شبکه العربیه گفته بود: «حتی اگر بگوییم ایران امروز سلاح هسته­ای نمی­سازد، حمله نظامی باعث می­شود که به سرعت به سمت ساخت آن حرکت کند و در آن موقع همه ایرانی­ها حتی ایرانی­های ساکن خارج نیز از کشورشان برای ساخت سلاح هسته­ای حمایت خواهند کرد. به ویژه این که من معتقدم ایران خطر چندانی برای دنیا نیست.»پ
 
 
همزمان با این تهدیدها مجله اشپیگل نیز به نقل از یکی از مقام های عالی رتبه در سازمان امنیت آلمان که نخواست نامش فاش شود، آورده است که قرار بوده پایگاه هسته ای الکبر در سوریه که توسط جنگنده­های اسرائیلی در سال گذشته میلادی منهدم شد، پروژه نظامی مشترکی میان سوریه، کره شمالی باشد که در نهایت به اهداف نظامی برسد.
 
 
این مجله در ادامه می­افزاید، قرار بوده است که پیونگ­یانگ دانشمندان هسته ای ایران را آموزش دهد تا با برنامه های هسته­ای خود را در این مکان به انجام برسانند.
 
به گفته اشپیگل فعالیت بر روی این پروژه در سفر محمود احمدی­نژاد رئیس جمهوری ایران در سفر به سوریه در سال 2006 با بشار اسد رئیس جمهوری آن کشور توافق شده بوده و پس از آن آغاز پروژه کلید خورده است.   
 
تا کنون نه دولت سوریه و نه دولت ایران در برابر این اظهارات مجله اشپیگل واکنش نشان نداده­اند. اما با این حال اعلام چنین خبری هم­زمان با آمدن نمایندگان سازمان انرژی هسته­ای به سوریه عجیب به نظر می­رسد.
 
 اشپیگل در ادامه به نقل از منابع موثق خود می­افزاید، سه کشور مزبور یعنی ایران، سوریه و کره شمالی همچنین تلاش داشتند در ساخت سلاح­های شیمیایی نیز فعالیت کنند. دلیلی که این مجله برای ادعای خود می­آورد، این است که در جولای سال 2007 در مرکز تولید مواد شیمایی در نزدیکی حلب در شمال سوریه انفجاری رخ داد که در پی آن 15 نظامی سوری، 12 مهندس ایرانی و سه تبعه کره شمالی کشته شدند. موضوعی که تا کنون از سوی هیچ کدام از منابع سوری، ایرانی و کره­ای اعلام نشده است.
 
 
این پیام­های منفی که با تحریم­های تازه اتحادیه اروپا علیه ایران رنگ و بوی تازه­ای به خود گرفت و نشان داد تا چه اندازه جدی است، خشم مقام­های ایرانی را برانگیخت. به گونه ای که علی لاریجانی که در میان اصولگرایان به چهره معتدل این گروه مشهور است، اتحادیه اروپا را به خاطر این تحریم­ها به باد انتقاد گرفت و از آنها خواست، دست از شیطنت بردارند و پای میز مذاکره بنشینند.
 
در همین رابطه محمد علی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران ایران نیز می گوید: «با نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری امریکا، باید احتمال عملی شدن حمله نظامی به ایران را جدی تر گرفت. جمهوریخواهان در آمریکا از پیروزی نامزد مورد حمایتشان در انتخابات ریاست جمهوری نا امیدند و دولت جمهوریخواه آمریکا که چند ماهی بیشتر به پایان عمرش نمانده، در تلاش است اگر واقعاً شرایط فراهم باشد و فرصتی پیدا کند و اطمینان داشته باشد که حمله به ایران، حداقل با درصدی از موفقیت همراه خواهد بود، با دستاویز قرار دادن فعالیت اتمی ایران، به ما حمله کند.»
 
وی در گفت و گو با روزنامه جام جم در عین حال تأکید کرده که هنوز نمی توان حمله آمریکا به ایران را قطعی دانست، چراکه به گفته وی، در آمریکا ابهام­ها و تردیدهایی در مورد مثبت بودن نتیجه حمله به ایران وجود دارد. اما دولت آمریکا در "بن بستی" قرار گرفته که یکی از راه­های خروج از آن را حمله به ایران می داند.
 
به عقیده فرمانده کل سپاه، یکی از دلائل تردید آمریکا در حمله به ایران، پراکندگی تأسیسات اتمی این کشور است که از احتمال موفقیت آمیز بودن حمله به آنها را می کاهد، سرلشکر جعفری بر این باور است که اگر آمریکا اطمینان داشت که حمله به تأسیسات اتمی ایران، این کشور را به صورت صد درصد از ادامه فعالیت اتمی باز می دارد، بعید نبود که تاکنون به ایران حمله کرده بود.
 
البته فرمانده کل سپاه اذعان کرده که حمله به تأسیسات هسته ای ایران می تواند فعالیت هسته ای این کشور را اندکی به تأخیر بیندازد اما چنین وقفه­ای بسیار کوتاه خواهد بود.
 
ابهام دیگری که به عقیده سرلشگر جعفری تاکنون مانع از حمله آمریکا به ایران شده، عدم اطمینان به سرنوشت و زمان پایان جنگ است و اینکه آمریکایی­ها، به گفته وی می دانند که اگر جنگی را شروع کنند، هرگز نمی توانند هر وقت که خواستند به آن پایان دهند.
 
سرلشگر جعفری در ادامه می­افزاید، حمله آمریکا به ایران بدون همکاری اسرائیل عملی نمی شود و آمریکا برای حمله به ایران نیازمند اسرائیل است اما همین "نیاز به همکاری" به دلیل آسیپ پذیریهای اسرائیل، عاملی بازدارنده برای حمله به ایران است.
 
وی در پاسخ به این سؤال که موارد آسیپ پذیری اسرائیل چیست، موقعیت جغرافیایی این کشور و توانمندی­هایی که در خارج از ایران برای ضربه زدن به اسرائیل وجود دارد را دو عامل مهم بازدارنده نسبت به حمله به ایران برشمرده است.
 
وی در این باره می­گوید: «محاسبات و برآوردهای استراتژیکی ما نشان می دهد چنانچه رژیم صهیونیستی به صورت مستقل یا همراه با آمریکا کوچکترین تحرکی علیه منافع ما داشته باشد، در کمترین زمان تمام مناطق در کنترل این رژیم نا امن خواهد شد. رژیم صهیونیستی فاقد عمق استراتژیک است و این سرزمین تماماً در برابر برد موشکهای جمهوری اسلامی قرار دارد. قابلیت­ها و توان موشکی نیروهای مسلح ما به ویژه سپاه پاسداران به گونه ای است که رژیم صهیونیستی با تمام امکانات خود قادر به مقابله با آن نخواهد بود.»
 
در مورد توانمندی­های خارج از ایران برای ضربه زدن به اسرائیل نیز وی احتمال تشکیل جبهه ای علیه اسرائیل در جنوب لبنان را مطرح کرده و می­گوید: «اسرائیلی­ها می­دانند که اگر اقدامی علیه ایران انجام دهند، قطعاً با توانمندی که جهان اسلام و جهان تشیع، بویژه در منطقه دارد، ضربات مهلکی به آنها وارد خواهد کرد.»
 
سرلشگر جعفری در ادامه تصریح کرده که برنامه های ایران برای مقابله با حمله احتمالی، علیه آمریکا طراحی شده است، نه اسرائیل و طراحی آنها به گونه ای است که سریع، کوبنده، قاطع و غیرقابل تصور باشد و بتواند بخشی از خسارتهایی را که به ایران وارد می شود جبران کند.
 
سرلشگر جعفری، شرایط ایران پس از حمله را با عراق مقایسه کرده و افرادی را که از خارج از عراق برای مبارزه با ارتش آمریکا وارد این کشور شدند، جوانان مسلمان انقلابی خوانده که به گفته وی، عملیات خودمحور و تکلیف گرایانه­ای علیه آمریکایی­ها انجام دادند. موقعیت و نفوذ ایران بین ملتها و کشورهای جهان اسلام، بشدت قوی تر از عراق است و در صورتی که ایران در شرایط مشابه عراق قرار بگیرد، مسلمانان انقلابی چه شیعه و چه سنی برای پاسخگویی و مقابله، احساس تکلیف الهی خواهند کرد.
 
سرلشگر جعفری در گفتگو با جام جم هشدار داده که حمله به ایران، نه تنها باعث افزایش چشمگیر بهای نفت در بازارهای جهانی خواهد شد، بلکه ایران از طریق اعمال کنترل بر خلیج فارس و تنگه هرمز که شاهراه خروج انرژی است، به حمله نظامی واکنش نشان خواهد داد.
 
در همین حال منوچهر متکى وزير امور خارجه ایران پس از شرکت در هفدهمين اجلاس کميسيون مشترک اقتصادى ايران و پاکستان در جمع خبرنگاران درباره تهديد­های اسرائیل براى حمله به ايران، با بيان اينکه اين رژيم هر روز متحمل پس لرزه‌هاى شکست سنگينش در حمله و تجاوز گذشته‌اش به لبنان است، گفت: «ما در ساختار داخلى اين رژيم و در بخش‌هاى مختلف داخلى آن نگرانى و شرايط خاص برآمده از آن شکست را مشاهده مى‌کنيم.»
 
 
وى با يادآورى اين نکته که شکست عمده‌تر اين رژيم عميق‌تر شدن عدم مشروعيت آن در منطقه است، تصريح کرد، ما اسرائیل را در شرايطى نمى‌بينيم که بخواهد وارد يک چنين ماجراجويى شود و آنها مى‌دانند بازتاب و پاسخ چنين جسارتى در منطقه چه خواهد بود.
 
 
وى درباره پاسخ ايران به بسته پيشنهادى 1+5 خاطرنشان کرد، اظهارات آقاى سولانا و هيئت همراهش در تهران و بسته پيشنهادى که تقديم مسئولين جمهورى اسلامى کردند با دقت و جديت و با نگاهى سازنده در دست بررسى است.
 
 
وزير امور خارجه جمهوری اسلامی با بيان اينکه برخورد هيئت اعزامى برخلاف گذشته احترام آميز و اظهاراتشان زمينه‌هايى را براى بررسى فراهم کرده، گفت: «برخورد آنها با بسته پيشنهادى جمهورى اسلامى سازنده بود و ما بعد از پايان بررسى‌هايمان پاسخ لازم را به طرف‌هاى مقابل خواهيم داد.»
 
 
وى بار ديگر در خصوص زمان پاسخ ايران به بسته پيشنهادى، خاطرنشان کرد، بعد از پايان اين بررسى‌ها طرف‌هاى مقابل و سپس افکار عمومى را از پاسخ خود مطلع خواهيم کرد.
 
 
اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس تشخیص مصلحت نظام نیز در گفت و گو با شبکه الجزیره در این باره گفت: «اين تهديدها بخشى از جنگ روانى عليه ايران است. گمان مى‌کنم وقتى اسرائيل ايران را تهديد مى‌کند، اين سخنان بزرگتر از حجم طبيعى اسرائيل است. در صورتى که رژيم صهيونيستى تهديدات خود را عملى کند، اين رژيم از اين کار خود پشيمان خواهد شد و واکنش ايران شديد و قاطع خواهد بود.»
 
پیش از این آقای هاشمی در خطبه های نماز جمعه تهران خطاب به غربی­ها گفته بود، شما کوچک تر از آن هستيد که بخواهيد ايران را تشويق يا تنبيه کنيد. اتحاديه اروپا حساب هاى بانک ملى ايران را با گستاخى مسدود کرد و آمريکايى‌ها لايحه برده‌اند به سنا و کنگره که فشار بيشترى به کشور ما وارد کنند، همچنين امروز در جلسه 8 کشور صنعتى تصميم به تشويق و تهديد گرفته‌اند. ايران کشورى است که به صراحت اعلام کرده که در پى منافع صلح آميز هسته اى و آماده مذاکره است.
 
" ما بارها به آنها گفتيم که راه شما اشتباه است. اين ادبيات براى کشورهاى کوچک است. بارها گفته‌ايم که با ايران تنها با ادبيات درست و مذاکره و مطرح کردن حرف حساب مى‌توان به نتيجه رسيد. اين راهى که مى‌رويد اشتباه است و هم خود، هم منطقه و ايران را به زحمت مى اندازيد."
على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :