معرفی کتاب

نظم و زوال سیاسی

۳۰ شهریور ۱۴۰۳ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۲۸۲۸۴ اخبار اصلی کتابخانه
نویسنده: فرانسیس فوکویاما مترجم: رحمن قهرمانپور قطع: وزیری نوبت چاپ: پنجم تعداد صفحات: ۶۰۸
نظم و زوال سیاسی

دیپلماسی ایرانی: به اعتقاد فرانسیس فوکویاما، نویسنده و نظریه‌پرداز مشهور ژاپنی-آمریکایی، نظام‌های دموکراتیک بعد از چند دهه گرفتار ویژه‌پروری و پدرسالاری می‌شوند و این دو عامل چنان در این نظام‌ها گسترش می‌یابد که توسعه را با مشکلی جدی مواجه می‌کند. اگر این نظام‌‌ها در ساختارهای خود بازنگری نکنند و تغییرات اساسی در آنها به وجود نیاورند ناکارآمد و گرفتار فساد و زوال خواهند شد.

فوکویاما معتقد است که برای حل این مشکل باید یک نظام اداری مستقل و شایسته‌سالار جانشین نظام ویژه‌پرور و پدرسالار شود. او چالش آینده دموکراسی‌ها را برقراری توازن میان حاکمیت قانون از یک طرف و حکم‌رانی خوب و کارآمدی از طرف دیگر می‌داند.

فوکویاما پس از کتاب جنجالی پایان تاریخ اینک این کتاب را نوشته که از زمان انتشار تاکنون بحث‌های دامنه‌داری را درباره نسبت توسعه و دموکراسی، ویژه‌خواری و اهمیت نظام اداری در دنیای امروز دامن زده است. لب کلام وی آن است که توسعه در نهایت محصول تصمیم‌های سیاسی در مقاطع حساس تاریخی است. او یادآوری می‌کند که بعد از سه دهه و به خاطر گسترش ویژه‌پروری و پدرسالاری در نظام‌های دموکراتیک نوظهور و حتی باثابت بار دیگر اهمیت وجود یک نظام اداری مستقل شایسته‌سالار در حال افزایش است. چالش آینده دموکراسی‌ها برقرای توازی میان حاکمیت قانون از یک طرف و حکم‌رانی خوب و کارآمدی از طرف دیگر است.

کلید واژه ها: فرانسیس فوکویاما رحمن قهرمانپور نظم و زوال سیاسی


نظر شما :