استولتنبرگ: چین دشمن ناتو نیست

۱۱ تیر ۱۴۰۳ | ۱۰:۴۵ کد : ۲۰۲۶۹۰۲ سرخط اخبار

دبیرکل ناتو گفت این ائتلاف، چین را به‌عنوان «دشمن» در نظر نمی‌گیرد اما در عین حال مدعی شد که این کشور آسیایی «چالشی» را برای ناتو و غرب‌جمعی ایجاد می‌کند.

به گزارش ایسنا، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو در مصاحبه‌ای با روزنامه ژاپنی «یومیوری» عنوان کرد: «ناتو، چین را دشمن خود در نظر نمی‌گیرد اما این کشور چالش‌هایی را برای ارزش‌ها، منافع و امنیت ما ایجاد می‌کند.»

او ضمن طرح ادعایی مبنی بر اینکه چین «کمک‌های نظامی» به روسیه ارائه می‌دهد، گفت: «چین با ارسال کمک‌های نظامی به روسیه موجب تشدید طولانی‌ترین جنگ در اروپا از زمان جنگ‌جهانی دوم می‌شود. این کشور آسیایی هم‌چنین خطری را برای تایوان و کشورهای همسایه ایجاد می‌کند.»

پکن اصرار می‌ورزد که مسئله تایوان یک مسئله «داخلی» است و از دولت‌های خارجی خواسته که در این موضوع دخالت نکنند. مقامات چینی بارها از واشنگتن به دلیل حمایت از جزیره تایوان، انعقاد قراردادهای نظامی و ارسال تسلیحات به این جزیره انتقاد کرده‌اند.

همزمان با اینکه دولت ایالات متحده روابط غیررسمی با تایوان دارد و به این جزیره تسلیحاتی را ارسال می‌کند، تنش‌ها میان آمریکا و چین بر سر تایوان بالا گرفته است زیرا پکن، جزیره تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند و هرگونه دخالت کشورهای غربی را در این مسئله «نقض حاکمیت» خود تلقی می‌کند.

ینس استولتنبرگ که در حال کناره‌گیری از مقام دبیرکلی ناتو است، هم‌چنین افزود که این ائتلاف روابطش را با استرالیا، کره‌جنوبی و ژاپن تقویت خواهد کرد.

«مارک روته» نخست‌وزیر هلند روز چهارشنبه به‌عنوان دبیرکل بعدی ناتو تایید شد و در اول اکتبر این سمت را بر عهده خواهد گرفت. لازم به ذکر است که او به‌عنوان مدافع سرسخت اوکراین در جنگ با روسیه شناخته می‌شود.

استولتنبرگ در این مصاحبه با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هم تاکید کرد: «ایالات متحده همچنان متحد قوی ناتو خواهد ماند و مهم نیست که چه کسی در انتخابات آتی پیروز خواهد شد.»

دبیرکل فعلی ناتو هم‌چنین ضمن تاکید بر آنکه این ائتلاف در حال حاضر نیازی به بازبینی دکترین هسته‌ای خود ندارد، گفت: «هیچ خطر فوری وجود ندارد. ناتو نیازی به تجدید نظر در استراتژی هسته‌ای خود نمی‌بیند.»

اواخر ماه ژوئن، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین بدون اشاره به جزئیات گفت روسیه در حال بازنگری دکترین هسته‌ای خود است تا آن را با واقعیت‌های جهان امروز منطبق کند.

علاوه بر این ینس استولتنبرگ خاطرنشان کرد که روند جایگزینی جت‌های جنگنده آمریکایی مورد استفاده برای بازدارندگی هسته‌ای از اف-۱۶‌ها به اف-۳۵‌ها «طبق معمول ادامه دارد.»


( ۱ )

نظر شما :