وزارت امور خارجه چین: فروش مجدد تسلیحات ایالات متحده به تایوان را قویا محکوم و قاطعانه با آن مخالف هستیم

۰۱ تیر ۱۴۰۳ | ۱۱:۰۲ کد : ۲۰۲۶۷۲۴ سرخط اخبار

دیپلماسی ایرانی: به گزارش بخش خاورمیانه رادیو وتلویزیون چین CMG،لین جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت که ایالات متحده مخالفت مداوم و مذاکرات جدی چین را نادیده می گیرد و مجددا سلاحها را  به تایوان فروخت، چین به شدت آن را محکوم و قاطعانه با آن مخالفت می کند.

در کنفرانس مطبوعاتی آن روز، خبرنگاری سوال کرد: بر اساس گزارش‌ها، آژانس همکاری امنیتی دفاعی وزارت دفاع آمریکا بیانیه‌ای صادر کرد که وزارت خارجه آمریکا فروش دو نوع پهپاد سوئیچ تیغه  و آلتیوس- 600 و  قطعات پشتیبانی و خدمات آموزشی به تایوان را تأیید کرده است.  نظر چین چیست؟

لین جیان گفت : ایالات متحده مخالفت مستمر و مذاکرات جدی چین را نادیده گرفت و بار دیگر به منطقه تایوان چین سلاح ها را فروخت و اصل چین واحد و سه بیانیه مشترک چین و آمریکا به‌ویژه بیانیه 17 آگوست را بطور جدی نقض کرده است. وی همچنین افزود: آمریکا با این کار حق حاکمیت و منافع امنیت چین را بطور جدی مورد تعدی قرار داد و آسیب جدی به روابط چین و آمریکا و صلح و ثبات در تنگه تایوان رساند و  سیگنال اشتباه جدی به نیروهای جدایی طلب "استقلال تایوان" داد. چین به شدت آن را محکوم و قاطعانه با آن مخالف است.

لین جیان تاکید کرد که موضوع تایوان هسته منافع اصلی چین است و اولین خط قرمز غیرقابل عبور در روابط چین و آمریکا محسوب می شود. هیچ کس نباید اراده محکم و توانایی قوی چین برای مخالفت با "استقلال تایوان" و دفاع از حق حاکمیت ملی و تمامیت ارضی را پایین ارزیابی کند .


نظر شما :