اختلاف در اردوگاه غرب درباره صدور قطعنامه علیه ایران در آژانس

۰۶ خرداد ۱۴۰۳ | ۰۹:۲۴ کد : ۲۰۲۶۲۹۸ سرخط اخبار

دیپلمات‌های اروپایی می‌گویند واشنگتن با لندن، پاریس و برلین بر سر صدور قطعنامه علیه ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دچار اختلاف شده است.

به گزارش ایسنا، آمریکا و سه کشور متحد اروپایی آن بر سر اینکه راه تقابل با ایران در دیدبان هسته‌ای سازمان ملل را در پیش بگیرند و علیه تهران قطعنامه‌ای صادر کنند، دچار شکاف شده‌اند.

از آخرین قطعنامه‌ای که علیه ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی اتمی صادر شد، ۱۸ ماه می‌گذرد که در آن از ایران می‌خواهد درباره ذرات اورانیوم یافت‌شده در سه مکان اعلام‌نشده، همکاری فوری صورت دهد.

رویترز نوشته درحالی‌که شمار مکان‌های مورد سوال به ۲ مکان کاهش یافته است، اما در ادامه ادعا کرده ایران هنوز درباره منشأ آن و همچنین لغو مجوز کارشناسان آژانس در تیم بازرسی آن توضیح نداده است.

نشست فصلی شورای حکام طی ۱۰ روز آینده برگزار می‌شود.

یک دیپلمات ارشد اروپایی مدعی شد: «کار کردن با ایران بسیار دشوار است و سطح تخلفات آن هم بی‌سابقه. کُندی در برنامه هسته‌ای و حسن‌نیت واقعی توسط ایران برای همکاری با آژانس وجود ندارد. تمام چراغ‌های ما به رنگ قرمز چشمک می‌زنند».

رویترز نوشته نگرانی غربی‌ها درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران برای مدتی است که افزایش یافته است. ایران تا ۶۰ درصد غنی‌سازی اورانیوم انجام داده، سطحی نزدیک به ۹۰ درصد که ادعا می‌شود سطح تولید سلاح است.

غربی‌ها مدعی هستند هدف غیرنظامی معتبر مرتبط با انرژی، برای این سطح از غنی‌سازی وجود ندارد و آژانس می‌گوید کشور دیگری این اقدام را بدون ساخت سلاح هسته‌ای انجام نداده است.

ایران بارها اعلام کرده اهداف غنی‌سازی این کشور کاملا صلح‌آمیز است و در صورت پایان بدعهدی کشورهای غربی و بازگشت به تعهدات خود ذیل برجام، اقدامات تهران برگشت‌پذیر است.

رویترز نوشته با این‌حال آمریکا قصد ندارد به دنبال تصویب قطعنامه‌ای دیگر علیه ایران در نشست اخیر آژانس باشد. قبل از جلسه پیشین و در ماه مارس، اروپایی‌ها با موضع واشنگتن بر سر پیشبرد قطعنامه اختلاف داشتند و در نهایت عقب نشستند.

مقام‌ها اغلب، علت بی‌میلی آمریکا برای اقدام علیه ایران در آژانس را نزدیک‌بودن انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور عنوان می‌کردند اما استدلال اصلی آمریکایی‌ها این است که می‌خواهند از اینکه به ایران بهانه‌ای برای پاسخ از طریق تشدید فعالیت‌های هسته‌ای خود بدهند، جلوگیری کنند.

یک‌ دیپلمات ارشد اروپایی دیگر می‌گوید: «یک قطعنامه آماده شده است». دیگر دیپلمات‌ها تایید کرده‌اند که تروئیکای اروپایی پیش‌نویسی را آماده کرده‌اند اما آن را در میان اعضای شورای حکام توزیع نکرده‌اند.

او می‌گوید: «تحلیل ما این است که مسائل اخیر در ایران، چیزی را تغییر نمی‌دهد. ما باید این قطعنامه را پیش ببریم. آمریکایی‌ها قسمت سخت ماجرا هستند و ما در گفت‌گوهای خود هر کاری انجام می‌دهیم تا آن‌ها را قانع کنیم».

رویترز در پایان نوشته مشخص نیست چه زمانی تصمیم برای پیشبرد قطعنامه اتخاذ شود.


( ۱ )

نظر شما :