آتش بش در دسترس است؟

همه علیه حماس!

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۲۵۸۲۷ اخبار اصلی خاورمیانه
در یکی دو روز اخیر اخبار و گزارش های متعددی در خصوص تبادل اسرا و آتش بس بین حماس و رژیم صهیونیستی مخابره شده که اگرچه به نظر می‌رسد کلیت این اخبار حکایت از فضای مثبت و احتمال توافق بین طرفین می‌دهد، اما نمی‌توان با قطعیت پیرامون به نتیجه رسیدن آن سخن گفت و زمانی می‌توان در این رابطه اظهار نظر قاطعی داشت که مذاکرات به نتیجه رسیده باشد. کما اینکه استفان سژورنه، وزیر خارجه فرانسه نیز در ریاض اذعان دارد که گفت‌وگوهای آتش‌بس در غزه پیشرفتی داشته، اما با احتیاط همراه است. چون به گفته او باید همیشه در این گفت‌وگوها و مذاکرات جانب احتیاط را رعایت کنیم.
همه علیه حماس!

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: در یکی دو روز اخیر اخبار و گزارش های متعددی در خصوص تبادل اسرا و آتش بس بین حماس و رژیم صهیونیستی مخابره شده که اگرچه به نظر می‌رسد کلیت این اخبار حکایت از فضای مثبت و احتمال توافق بین طرفین می‌دهد، اما نمی‌توان با قطعیت پیرامون به نتیجه رسیدن آن سخن گفت و زمانی می‌توان در این رابطه اظهار نظر قاطعی داشت که مذاکرات به نتیجه رسیده باشد. کما اینکه استفان سژورنه، وزیر خارجه فرانسه نیز در ریاض اذعان دارد که گفت‌وگوهای آتش‌بس در غزه پیشرفتی داشته، اما با احتیاط همراه است. چون به گفته او باید همیشه در این گفت‌وگوها و مذاکرات جانب احتیاط را رعایت کنیم.

از طرف دیگر فحوا و محتوای گزارشات و اخبار مربوط به مذاکرات غالباً با این هدف منتشر می‌شود که نوعی فشار سیاسی به حماس برای پذیرش پیش شرط‌ های آتش بس را به دنبال داشته باشد و همزمان سعی بر آن بوده که حماس به عنوان طرف کارشکن و عامل اصلی شکست مذاکرات معرفی شود. مجموعه این نکات موید این گزاره است که طرف غربی در صدد ترسیم و تحمیل یک آتش بس در قالب عمل انجام شده به حماس است، کما اینکه آتنونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا هم دیروز دوشنبه در نشست ریاض، توافق آتش‌بسی که به حماس پیشنهاد شده را «بسیار سخاوتمندانه» توصیف کرد و گفت حماس باید هرچه سریع‌تر درباره آن تصمیم‌گیری کند.

-    آتش بش در دسترس است؟

آنگونه که اخبار می گوید قرار است یک تیم از سوی رژیم صهیونیستی طی روزهای آینده برای شرکت در مذاکرات غیر مستقیم به قاهره برود. چالش کنونی در مقابل بنیامین نتانیاهو یک چالش بزرگ است. وی نیاز دارد تا فورا تصمیم بگیرد آیا آماده این است که هم پیمانانش در دولت را در ازای معامله تبادل جدید که روند جنگ در غزه را وارد یک مرحله کاملا جدید می‌کند، از دست بدهد یا خیر. در این راستا جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا با نتانیاهو تماس برقرار کرده و درباره مسائل مربوط به جنگ و عملیات رفح و موضع بایدن نسبت به آن و مذاکرات برای معامله تبادل اسرا و توقف فوری جنگ در غزه با وی صحبت کرد. 
البته این سکه روی دیگر هم دارد که تعجیل سیاسی با هدف گرفتن فرصت و توان تحلیل موضوع از حماس در دستور کار غرب هم است که البته به نظر می رسد حماس با آگاهی لازم اساسا تمایلی به بازی در زمین غرب ندارد. در همین باره منابع آگاه در گفت وگو با پایگاه العربی الجدید اعلام کردند که رهبران حماس در دیدار دیروز دوشنبه خود با میانجی گران مصری خواستار توضیح درباره برخی عبارات موجود در پاسخ رژیم صهیونیستی قبل از جواب خود هستنند.

پیرو آنچه گفته شد از شامگاه جمعه گذشته یک تبلیغات رسانه‌ای گسترده با رهبری آمریکا، مصر و رسانه‌های صهیونیستی به راه افتاده است که می‌گوید دشمن امتیازهای جدی را برای معامله جدید با مقاومت در غزه داده است. اما طبق پیشنهاداتی که به دست حماس رسیده است در این سناریوی جدید اشاره واضح و صریحی به پایان جنگ نشده است. این را هم باید باید مدنظر قرار که بخشی از جریان سازی رسانه ای یکی دو روز گذشته بر ادعای کارشکنی حماس و توقف روند مذاکرات به دلیل خروج این گروه از روند گفت وگوها تمرکز دارد تا حماس به عنوان یگانه عامل شکست مذاکرات نشان داده شود. اما سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی حماس خبر منتشر شده توسط شبکه العربیه به نقل از AWP مبنی بر اینکه مرحله دوم از توافق آتش‌بس در غزه شامل خروج بعضی رهبران حماس از نوار غزه و انتقال آن‎‌ها به قاهره خواهد بود، را تکذیب کرد. 

با این وجود نمی توان این مهم را هم نادیده گرفت که وضعیت بحرانی در رژیم صهیونیستی هم راهی جز تبادل اسرا و آتش بس را برای آنها باقی نمی گذارد. هم چنانی که یسرائیل زیو، فرمانده سابق واحد عملیات ارتش رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با کانال ۱۲ تلویزیون این رژیم هشدار داد که توافق با مقاومت فلسطین در زمینه آتش بس گزینه بهتر برای رژیم اشغالگر است و ادامه داد که حمله به رفح یک اشتباه راهبردی است

کلید واژه ها: اسرائیل نتانیاهو آمریکا فرانسه فلسطین آنتونی بلینکن جنگ مذاکره


( ۶ )

نظر شما :