گزارش تحلیلی سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان به جمهوری آذربایجان

سفری برای پایان دادن به کدورت ها میان تهران و باکو

۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۲۵۸۸۴ آسیا و آفریقا انتخاب سردبیر
رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: نباید از زیبایی های سفر وزیر غفلت ورزید و آن سخن گفتن وزیر به زبان ترکی در اغلب دیدارهای های جنبی و دوستانه و در مراسم اهدای هدایاست. وی بدون توجه به اشکالتراشی های احتمالی از سوی برخی جریان های مخالف تجدید روابط با جمهوری آذربایجان و بر خلاف نظر مخالفان زبان ترکی، همچنین به منظور تزاید تاثیر در قلوب مخاطبان، تسهیل در ارتباط و بیان افکار و اندیشه و نیز خنثی کردن برخی شایعات مبنی بر بی توجهی جمهوری اسلامی ایران به زبان های اقوام از جمله زبان ترکی، با دوراندیشی تام غالبا به تکلم زبان مادری خود یعنی ترکی توجه داشته است. این امر تاثیر بسیار زیادی در مخاطبان و تلطیف فضای سنگین داشته و در ضمن پاسخ بسیار مناسبی برای برخی سوالات مقدر است.
سفری برای پایان دادن به کدورت ها میان تهران و باکو

نویسنده: دکتر رسول اسماعیل زاده دوزال، دانش آموخته رشته حقوق و مطالعات اسلامی، ایران‌شناسی و ترکشناسی، آثار و مقالاتی زیادی از او در زمینه‌ی ایرانشناسی، تورکولوژی، ادبیات و حقوق به انتشار رسیده است. ترجمه‌ی قرآن کریم، نهج البلاغه و آثار برخی از اندیشمندان اسلامی و همچنین ترجمه آثاری در حوزه اسلام‌شناسی و ایران‌شناسی را در کارنامه خود دارد. همچنین برای نخستین بار تصحیح کلیات دیوان شاه اسماعیل صفوی متخلص به خطایی و کلیات منظوم حکیم ملامحمد هیدجی به ترکی و فارسی و دیوان حکمت پیرترکستان خواجه احمد یسوی و کتاب داستان های دده قورقود به تصحیح و کوشش او منتشر شده است. او در حوزه قفقاز و اوراسیا صاحب نظر است و در این زمینه قلم می زند.

دیپلماسی ایرانی: در سال های اخیر شاهد بودیم که روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان فراز و نشیب زیادی داشته است و در برخی مواقع تنش ها به حدی رسیده بود که تا سرحد قطعی روابط پیش رفت. عوامل و حوادث متعدد و متنوعی در بروز بحران میان ایران و آذربایجان و تشدید تیرگی روابط، دخیل و موثر بوده است. دشمنان دو کشور در راس آن رژیم صهیونیستی تلاش کرده اند که همواره در روابط ایران و آذربایجان اخلال ایجاد کنند و آنها را با بحران امنیت مواجه سازند؛ به طوری که ضمانت امنیت یکی مرهون حذف دیگری از صحنه دیپلماسی و حتی دولتمداری باشد. 

متاسفانه عدم مدیریت و کنترل رسانه های جمعی در دو کشور و و جود فضای آنارشیسم در این حوزه، تیرگی ها را در روابط دو کشور به اوج خود رسانید. اظهار نظرهای غیر مسئولانه و اشتباهات عدیده کنشگران، لجبازی های جریان های مختلف، سوء استفاده شبکه های متصل و موازی با رژیم صهیونیستی، فرصت طلبی های لابی داشناق ها و همچنین شیطنت های جریان ضد انقلاب در قالب سلطنت طلبان باستان گرا و نیز هوچی گری های پان ها و یان ها به حدی در مطبوعات و منشورات و رسانه های دو کشور بروز و ظهور داشت که داشت ابتکار عمل را از دست تصمیم گیران و فعالان دیپلماسی و مسئولان خارج می ساخت. 

با این حال در اوج این بحران و تیرگی روابط و هیاهوی ژورنالیستی، اراده و خواست مسئولان فرهنگی و تصمیم گیران سیاسی و کنشگران سیاست خارجی را یک موضوع تحکیم می بخشید و آنان را در راستای احیا، ترمیم روابط، کنترل اوضاع، مدیریت بحران و پایان دادن به ناملایمات امیدوار و متقاعد می کرد و آن عبارت از مشترکات همه جانبه تاریخی، دینی – مذهبی، فرهنگی – ادبی و زبانی و وجود بیش از هفتصد کیلومتر مرز مشترک بین دو کشور بود. لیکن باید توجه داشت که وجود مشترکات بعضا زایش انتظارات هم هست و ای بسا اختلافات و تقابلات در قالب انتظار و قهر تجلی می کند. ضرب المثلی در بین ترکان مشهور است: "چون اومان یئردن کوسرلر بیر مثل وار خلق آرا" که اشعار می دارد، اساسا قهر و گله مندی ها از زیادی انتظار متقابل حاصل می شود. انتظار زیاد در برخی مواقع موجبات قهر را فراهم می آورد. 

باید به این موضوع واقعگرایانه نگاه کرد که انتظار دو کشور از یکدیگر منبعث از مشترکات و حس برادری و محبت به یکدیگر است. کوچکترین چرخش یک طرف سبب قهری و گله مندی شدید طرف دیگر می شود. این انتظارات بین دو کشور ماورای الزامات دیپلماتیک و افزون بر ملزومات همسایگی است؛ به طوری که حتی این انتظارات دیپلماسی را هم تحت الشعاع قرار می دهد. هر دو کشور در تنظیم روابط باید به این موضوع توجه ویژه داشته باشند. 

رهبران دو کشور با درک عمیق و توجه به عمق استراتژی، بارها و بارها به همین موضوع و حس برادری و یگانگی دو ملت و حس اشتراک در استراتژی توجه ویژه داشتند. رهبر معظم انقلاب بارها به مناسبت های مختلف و به هنگام حضور در مناطق مرزی با جمهوری آذربایجان توجه ویژه ای به مردم و کشور آذربایجان داشته اند و بر حس برادری و مشترکات تاکید کرده اند و سخنان سرشار از مهر، محبت و عطوفت و حمیت دینی به زبان آورده اند. بیان تام و روشنگرانه و مبتنی بر اصول و مقررات بین المللی رهبر معظم انقلاب در خصوص جنگ قره باغ و حمایت همه جانبه از تمامیت ارضی آذربایجان و ضرورت آزادسازی مناطق اشغالی و توجه به سرنوشت اقوام و پیروان ادیان دیگر در قره باغ یک بیان تاریخی و موضع گیری بسیار دقیق است.

رهبران جمهوری آذربایجان نیز بر این اتحاد و حس برادری و اشتراکات تاکید کرده و حتی مرحوم حیدر علی اوف، آذربایجان را به لحاظ تاریخی جزئی از پیکره ایران دانسته است.

با این حال برخی عوامل بیرونی در اثر غفلت دست اندرکاران و به دلیل عدم تحکیم به موقع روابط و شفاف سازی های لازم شاهد بروز برخی سوء تفاهمات و ناملایمات و تنش ها بوده ایم که چنانچه اگر اوضاع مدیریت و کنترل نشود، ای بسا می تواند به یک بحران جدی و حتی بحران امنیتی تبدیل شود. 

همانگونه که بارها گفته شده، درد اساسی در قفقاز باز شدن پای قدرت های بیگانه به منطقه است. این قدرت های فرصت طلب و مکار با حضور خود می توانند منطقه را به آشوب و تنش های قومی و دینی و حتی جنگ بکشانند. جمهوری اسلامی ایران بارها با اتخاذ سیاست روشن و شفاف، خطر این قدرت ها را به کشورهای قفقاز جنوبی یادآوری کرده است. انتظار می رود که کشورهای قفقاز جنوبی بیش از پیش به جوهره و ذات شیطانی این قدرت ها پی برده و از فرصت طلبی و اختلال آفرینی در روابط کشورهای منطقه و ایجاد دشمنی، عداوت و کینه توسط آنان در بین دولت ها و ملت های منطقه به هوش باشند.

در این میان امریکا سال ها در تلاش است که در جمهوری آذربایجان به طور نیابتی و با واسطه اسرائیل غاصب و در ارمنستان به طور مستقیم حضور مکارانه داشته باشد و به امر اخلال در نظم و روابط کشورهای منطقه مشغول شود.
به نظر می رسد تا حدودی دست این قدرت ها برای کشورهای منطقه مکشوف شده است. خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران نیز در ماه های اخیر با صبوری و بردباری و برخی اقدامات مبتکرانه و موضع گیری شفاف توانست بحران را مدیریت کند و با شفاف سازی و اقدامات دیپلماتیک مبتنی بر عزت و حکمت، توطئه ها را خنثی سازد و امور را به ریل طبیعی خود هدایت کند.

از سوی دیگر شاید پیچیده ترین حادثه ای که سبب تیرگی بیشتر روابط دو کشور شد، حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران بود که منجر به کشته و زخمی شدن کادر سفارت شد. آذربایجان در واکنش به این حمله، فعالیت دیپلماتیک خود را در تهران تعطیل کرد. این حادثه در آن شرایط حساس برای جمهوری آذربایجان غیر قابل هضم و ناباورانه و دور از انتظار بود، به خاطر همین برخی مسئولان، رسانه ها و مطبوعات آذربایجان به اقدامات نسنجیده ای دست زدند که تنش را تشدید کرد. لیکن مسئولان امر به ویژه سفیر کشورمان در باکو با بردباری، آینده نگری و درک طرف مقابل فضای سیاسی را تلطیف و مدیریت کرد. نهاد قوه قضائیه نیز به موازات رفتار دیپلماتیک با با اتخاذ روش عادلانه و منطبق با واقعیت ها و بایسته های حقوق بین الملل، پرونده حمله به سفارت را مدیریت کرده و علیرغم عصبانیت طرف مقابل و شیطنت برخی جریان های مخالف روابط با کشور آذربایجان، توانست از تشدید تنش ها کاسته و از وقوع بحران جلوگیری کند. خوشبختانه با تداوم و استمرار این سیاست اتخاذی با پشتوانه شورای امنیت ملی کشور اوضاع تا حدودی به حالت عادی هدایت و رهنمون شد.

اکنون آن تلاش ها و رایزنی ها به ثمر نشسته است و دو کشور در حالی روابط خود را باز تعریف، ترمیم و بازآفرینی می کنند که بسیاری از تاریکی ها روشن و سوء تفاهمات برطرف و شفافیت ها حاکم می شود. باید توجه داشت که دو کشور در شرایطی قرار دارند که هر دو از جهاتی در سطح بین المللی پیروز متجلی شده اند.

کشور آذربایجان با پیروزی نظامی توانسته است سرزمین های خود را از اشغال آزاد سازد. عمران و آبادانی و بازسازی در مناطق قره باغ را شتاب بخشد و طرف مقابل یعنی ارمنستان را برای تحویل روستاهای متعلق به آذربایجان متقاعد کند. اوج این روند در تحویل چهار روستا از سوی ارمنستان و علامت گذاری مرزی نمایان شد. نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان با تلاش فراوان و تبیین شرایط کنونی ارمنستان به مردم خود، تحویل روستاهای مذکور را در راستای تحکیم مرزهای بین المللی شناخته و تضمین تمامیت ارزی ارمنستان کنونی ضروری دانسته است. پاشینیان افراط گران داشناق را که صلح و آرامش منطقه را در یکصد سال گذشته برهم زده اند، به عقلانیت و واقع نگری و درک شرایط کنونی دعوت کرده و از آنان خواسته است که دست از بلندپروازی ها و شعارهای تنش زا و طرح نقشه های ارمنستان بزرگ و خیالی دست بردارند. نخست وزیر ارمنستان تاکید کرده است که چنانچه افراط گرایان دست از ارمنستان خیالی برنداشته و برای همیشه برای کشور منبع تهدید ایجاد کنند، ارمنستان کنونی را نیز از دست خواهند داد. او همچنین آمادگی خود برای گشایش راه های مواصلاتی بین المللی از خاک کشورش را اعلام کرده، زیرا ارمنستان هم از سوی چین کمونیست و هم از سوی روسیه تحت فشار است و چندان امیدی هم به کمک های غرب و وعده ی پوچ فرانسه ندارد. او با سنجش اوضاع ارمنستان به دنبال حل اختلافات خود با آذربایجان و تلاش برای نیل به صلح پایدار از طریق راه اندازی مذاکرات دو جانبه و بدون دخالت کشور ثالث است که نمود آن را در روزهای اخیر در مذاکرات دو جانبه در تحویل روستاهای آذربایجان و علامت گذاری مرزهای دو طرف مشاهده کردیم. جمهوری اسلامی ایران نیز از بدو امر مخالف حضور بیگانگان و حل و فصل امور توسط صاحبان امر بود و از این تدبیر دو همسایه شمالی استقبال کرده است.

آذربایجان در چنین شرایط پیروزمندانه نسبت به از سرگیری روابط با جمهوری اسلامی ایران آمادگی پیدا کرده است. 
در طرف دیگر جمهوری اسلامی ایران نیز در شرایطی فعالیت دیپلماسی خود را در راستای احیای روابط دو کشور ایران و آذربایجان توسعه بخشیده که در موضوع فلسطین توانسته است در جبهه های مختلف پیروزی های بی سابقه ای را به دست آورد. 

جمهوری اسلامی با اتخاذ سیاست مقتدرانه توانسته است ذات شیطانی اسراییل غاصب و پوشالی بودن قدرت نظامی و سستی گنبد آهنین وی را بیش از پیش به جهانیان اثبات کند و با اجرای طرح وعده ی صادق در پاسخ به حمله ی اسرائیل به ساختمان کنسولگری ایران، در بالای قله ی اعمال قدرت با قامت پیروزمندانه ظاهر شود.

جمهوری اسلامی ایران با اجرای عملیات وعده ی صادق هم محبوبیت مسلمانان و آزادیخواهان جهان را در سطح وسیع کسب کرده و هم پوشالی بودن قدرت اسرائیل را اثبات کرده و همچنین قدرت نظامی خود را به وضوح نشان داده است. این امر علاوه بر خاصیت بازدارندگی اش در محاسبات دیگران نیز موثر است. 

وقتی مذاکرات و فعالیت دیپلماتیک با پشتوانه قدرت نظامی انجام شود، نتیجه اش روشن است. در شرایط کنونی مسئولان و دست اندرکاران بدون توجه به حواشی موذیانه و کم اهمیت، با تدبیر و عقلانیت و قدرت ترکیبی در راستای ترمیم، تنظیم و تحکیم روابط خود با همسایگان اقدام می کنند که قطعا نتایج مفیدی خواهد داشت.

در چنین شرایطی، سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان که به دعوت وزیر فرهنگ جمهوری آذربایجان و رئیس اداره مسلمانان قفقاز، شیخ الاسلام پاشازاده، برای شرکت در اجلاس ششمین مجمع جهانی گفت وگوی بین فرهنگی با موضوع «گفت وگو برای صلح و امنیت جهانی» به عمل می آید، سفری بسیار مهم و تعیین کننده است. این سفر را با توجه به شرایط کنونی و وضعیت موجود باید تحلیل کرد تا میزان موفقیت و نتیجه بخشی آن مکشوف شود. خوشبختانه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان با قبول این دعوت و سفر به باکو برای شرکت در اجلاس یاد شده و انجام مذاکرات و دیدارهای مختلف با  مسئولان کشور آذربایجان این پروسه را به پیش برد و پیش بینی می شود در راستای احیای روابط تاثیر جهشی و عمیق داشته باشد. زیرا این سفر هر چند به منظور شرکت در ششمین مجمع جهانی گفت وگوی بین فرهنگی به انجام می رسد، ولی در حقیقت فرصت بسیار مغتنمی برای کشورمان است که در شرایط کنونی و در هنگامه ی اجرای طرح وعده ی صادق، سخنوری همچون دکتر محمدمهدی اسماعیلی با فکر و اندیشه ی خلاق بتواند مطالبی را در تبیین قدرت سخت و معنوی جمهوری اسلامی و رساندن پیام بازدارندگی برای شیاطین و همچنین ارائه ی راه و روش صلح و امنیت جهانی به شرکت کنندگان برساند.

اهمیت این سفر همچنین به دلیل برگزاری آن توسط آذربایجان با مشارکت یونسکو، اتحاد تمدن های سازمان ملل، سازمان جهانی گردشگری و آیسسکو است. در این مراسم  ۷۰۰ مهمان برجسته از بیش از ۱۰۰ کشور شرکت دارند. شخصیت‌هایی که در این مراسم شرکت کرده اند عبارتند از شخصیت های سیاسی، رهبران مذهبی، علما، روزنامه نگاران که علاوه بر این که گفت وگوهایی در موضوع صلح و امنیت جهانی فیمابین خواهند داشت، همچنین یافته ها و شنیده های خود را می توانند در جهان تبلیغ کنند. 

لازم به ذکراست در چارچوب این مجمع سه روزه، ۴ نشست عمومی و ۱۲ میزگرد برگزار شد که موضوعات آموزش، جوانان، تغییرات اقلیمی، هوش مصنوعی، حفاظت از میراث فرهنگی، مهاجرت غیرقانونی مورد بحث و گفت وگو قرار گرفت.

دکتر محمد مهدی اسماعیلی در راستای ارائه راه و روش مناسب برای رسیدن به صلح و امنیت جهانی تاکید کرده است که توجه و پیگیری سازمان های بین المللی و منطقه‌ای از جمله سازمان ملل متحد و سازمان همکاری اسلامی و مراکز تابعه آنها و همراهی کشورهای عضو در حل و فصل منازعات و مسائل مهم جهان، از جمله موضوع غزه و جنایت های بی وقفه رژیم صهیونیستی علیه غیر نظامیان به ویژه زنان و کودکان و تبیین و روشنگری در خصوص این جنایات، بسیار اهمیت دارد. وزیر فرهنگ تاکید کرده است که: امروزه دانشگاه‌های غرب و آمریکا از به چالش کشیدن آزادی بیان ساختگی و استفاده ابزاری آنها از مفاهیم ارزشمندی چون حقوق بشر نشان دارد. رژیم صهیونسیتی هزاران زن و‌کودک را می‌کشد و اساتید دانشگاه و دانشجویان آمریکای به بهانه تنها و تنها اعتراض به آنها توسط دولت آمریکا به بدترین شکل ممکن سرکوب می‌شوند. اقلیتی صهیونیست همه اصول اخلاقی جهانی را زیر پا می‌گذارد. در هفت ماه اخیر ‌ده‌ها هزار کودک و زن بی‌گناه غزه به خاک و خون کشیده شده‌اند. انفعال بی‌سابقه سازمان‌های جهانی و منطقه‌ای در مقابل این جنایات  مایه شرمساری است.

پرده برداشتن از دموکراسی دروغین غرب و نمایاندن چهره مخوف و غیر انسانی و اشغالگری رژیم صهیونیستی آن هم در کشوری همچون آذربایجان بسیار به جا و گیرا می تواند باشد و سخن گفتن از ظلم و ستم و بی اعتباری امریکا و رژیم صهیونیستی در آذربایجان پیام و معنای خاصی را در بر دارد. 

از موارد مهم این سفر دیدار وزیر فرهنگ کشورمان با همتای آذربایجانی است. در این دیدار وزیر فرهنگ کشورمان با اشاره به اهمیت روابط فرهنگی دو کشور با توجه به مشترکات تاریخی و فرهنگی و دینی و زبانی تاکید کرده است که: مواضع جمهوری اسلامی ایران در درگیری‌های اخیر تاکید بر حقانیت برادران آذربایجانی بوده و پیشنهاد کرده است که با امضای مجدد تفاهم‌نامه جامع فرهنگی بین دو کشور، زمینه توسعه روابط فرهنگی فراهم شود. وی تاکید داشته که ما مرزهای آبی و دریایی مشترک و طولانی با کشور آذربایجان داریم، لذا پیشنهاد می کنم تبادلات فرهنگی در شهرهای مرزی ایجاد شود و برای برگزاری نشست مشترک سینماگران ایرانی و‌ آذربایجانی زمینه فراهم شود.

البته این تبادلات فرهنگی می تواند در قالب برگزاری شب شعر مشترک در شهرهای دو سوی رود ارس، برگزاری جشنواره های صنایع دستی و محصولات کشاورزی، باغی همچون برگزاری جشنواره ی انار در منطقه دیزمار – دوزال ایران و زنگیلان جبراییللی آذربایجان و همچنین برگزاری سمینارها و دیدارها و اعزام هیات های فرهنگی، دینی، موسیقی همچون عاشیقلار و تعزیه خوانان و پژوهشگران دو سوی رود ارس به انجام رسد.

دکتر محمدمهدی اسماعیلی با اشراف به مقتضیات فعالیت فرهنگی و با در نظرداشت برخی موانع احتمالی در راه همکاری های فرهنگی به منظور اطمینان بخشی به طرف مقابل و جلب و جذب اعتماد آنان خاطر نشان ساخته که رئیس‌جمهور اسلامی ایران تاکید دارند اولویت دولت جمهوری اسلامی ایران در توسعه روابط فرهنگی توجه ویژه به همسایگان است و هر کار فرهنگی در حوزه‌ همسایگان در بخش‌هایی باشد که کاملا همراهی و اتفاق نظر متقابل وجود داشته باشد. در تلاش هستیم تا اولین جشنواره فیلم‌های سینمایی کشورهای حاشیه خزر را برگزار کنیم در همین زمینه از شما و سینماگران شما دعوت می کنیم تا در این جشنواره حضور داشته باشید. آمادگی داریم بین نویسندگان و سینماگران دو کشور نشست مشترک سینمایی برگزار کنیم. وی تبیین کرد که اشتراکات زیاد فرهنگی، تاریخی و تمدنی با آذربایجان داریم و به همین خاطر یک ایرانی در آذربایجان و یک آذربایجانی در ایران احساس غربت نمی‌کند.

وزیر فرهنگ در حالی به این نکات کلیدی اشاره می کند که برخی جریان های مخالف از سرگیری روابط فرهنگی با آذربایجان با طرح این نوع مباحث مهرآفرین مخالفت می ورزند و پیشنهاد دهنده را به انواع اتهامات متهم می کنند. با این حال وزیر با درک عمیق مسائل و با آینده نگری و توجه به مقتضیات منافع ملی با شجاعت تام در مقابل دیدگان همین اصحاب مطبوعات این موارد را مطرح کرده اند.

وزیر فرهنگ کشورمان با اطلاع از این نوع مخالفت ورزی ها و با اشراف به اهداف و نیات جریان ها، افراد و گروه های جنگ طلب که در سال های اخیر هم بر طبل جنگ با همسایگان می کوبیدند، اظهار کرده است که: حمایت از رسانه های صلح مدار و روشنگر در راستای تسهیل فرایند گفتمان فرهنگی بین ملت‌ها و دولت ها بسیار ضروری است. وی توضیح داده است که با توجه به تاثیرگذاری و قدرت جریان‌سازی فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی در مسائل مختلف به ویژه امور فرهنگی پیشنهاد می‌شود همه کشورها و نهادها در راستای تسهیل فرایند گفتمان فرهنگی بین ملت‌ها و دولت ها برای نیل به اهداف صلح محور، از رسانه های صلح مدار و روشنگر، حمایت و در این امر تشریک مساعی کنند.

از ظرائف دیگر سفر وزیر فرهنگ کشورمان به باکو حضور در پنل گفت‌و‌گوهای بین ادیان است. وزیر‌ فرهنگ در پنل تخصصی گفت‌وگو‌ برای صلح و‌ امنیت جهانی و‌ گفت‌وگوهای بین‌ ادیان با حضور نمایندگان ادیان مسلمان، یهودی و‌ مسیحی نیز حضور یافته و در حاشیه اجلاس، حاجی فایق نبی اف، رئیس اداره مسلمانان گرجستان (GBMI) نیز با وزیر فرهنگ کشورمان دیدار داشته است. این دیدار نیز به دلیل اهمیت قفقاز جنوبی برای کشورمان حائز اهمیت است.

نباید از زیبایی های دیگر سفر وزیر غفلت ورزید و آن سخن گفتن وزیر به زبان ترکی در اغلب دیدارهای های جنبی و دوستانه و در مراسم اهدای هدایاست. وی بدون توجه به اشکالتراشی های احتمالی از سوی برخی جریان های مخالف تجدید روابط با جمهوری آذربایجان و بر خلاف نظر مخالفان زبان ترکی، همچنین به منظور تزاید تاثیر در قلوب مخاطبان، تسهیل در ارتباط و بیان افکار و اندیشه و نیز خنثی کردن برخی شایعات مبنی بر بی توجهی جمهوری اسلامی ایران به زبان های اقوام از جمله زبان ترکی، با دوراندیشی تام غالبا به تکلم زبان مادری خود یعنی ترکی توجه داشته است. این امر تاثیر بسیار زیادی در مخاطبان و تلطیف فضای سنگین داشته و در ضمن پاسخ بسیار مناسبی برای برخی سوالات مقدر است. 

امید می رود با توجه به تجربیات گذشته و در نظرداشت منافع ملی و ضرورت توسعه روابط با کشورها انجام اینگونه سفرهای پربار و چند جانبه توام با تحلیل درست از شرایط، تاثیر به سزایی در روابط دو کشور دوست و برادر ایران و آذربایجان داشته باشد و در آینده نزدیک شاهد رفع کدورت ها و اختلافات و همچنین بازگشایی سفارت کشور آذربایجان در تهران و بازگشایی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در باکو باشیم.

کلید واژه ها: ایران و آذربایجان جمهوری آذربایجان جمهوری اسلامی ایران محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رسول اسماعیلی دوزال ارمنستان آذربایجان و ارمنستان قفقاز قره باغ مسلمانان قفقاز گرجستان ایران و گرجستان


( ۱۳۳ )

نظر شما :

ایرانی ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۳:۰۲
ما ایرانی ها چه تورک و چه فارس زبان که در طول هزاران سال به عنوان ایرانی اصیل با مذهب شیعه در کنار هم برای این سرزمین فداکاری های زیادی کرده ایم و در صده های مختلف تورک ها حاکم بر این سرزمین بوده اند و با درایت و هوش خود باعث گسترش این سرزمین شده اند در عصر حاضر هم می توانیم با استفاده از این پنانسیل خود یعنی زبان تورکی و فارسی و ایجاد ارتباط با کشورهای تورک مستقل در جهان از ظرفیت های اقتصادی و جغرافیایی موجود به نحو احسن برای پیشرفت ملل مسلمان استفاده کنیم امیدوارم این گونه دیدارها و سفرهای رسمی برای تحکیم روابط مسلمانان ادامه داشته باشد و زبان تورکی به عنوان ستون قدرتمند ایران در کشور به رسمیت شناخته شود.
علی ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۳:۳۷
از دست این پان ها و یان ها
آبتین ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۳:۵۷
مرد حسابی آنها دارند اموال ما را مصادره می‌کنند شما رفته اید که کدورت‌ها از بین بروند؟ یعنی دیگر علیف اموال ما را مصادره نمی‌کند یا برایمان جاسوس و پهپاد نمیفرستد یا دیگر به اسراییل خاکش را نمی‌دهد تا اسناد محرمانه ما را بدزدند!؟
ناشناس ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۴:۱۳
با این سفرها و کرنشها نه باکو ذره ای در دشمنی و خباثت علیه ایران دست بر میدارد و چه بسا باعث ناامیدی وطن دوستان ایرانی و جری شدن پانترکها داخلی و لابی ترکیه و باکو شود ترک چند خصلت دارند:ادعا و توهم و تبلیعات اما در واقعیت سریع عقب منشیند
سعیدسلطانی ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۵:۴۶
تنها راهش حمله ایران به آذربایجان است
محمد تبریزدن ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۵:۴۷
باز شدن کریدور زنگه زور و اعاده حاکمیت آذربایجان بر آن میتواند حسن نیت مدعیان را ثابت کند
رحیمه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۶:۲۹
انشالله
ایرانی اهل نصف جهان ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۶:۵۲
مگه وزیرخارجمون وکلی مقام رفتند باکوبغیرازاینکه باکو توهینها ومسخره کردنهاشون بیشترشدنسبت به ایران وایرانی حاصل دیگه ای هم داشت که هرکی میرسه میخادبکوبه برطبل خودتحقیری خلایق هرچه لایق بایدمثل خودشون رفتارکردباهاشون وخوبهاشونم هموطن ما وروی چشم ماجادارن. مدیونیدمنتشرنکنیدنظرمو
ناشناس ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۶:۵۶
متأسفانه یکی از عوامل اصلی نفاق و دشمنی بین دو کشور اظهار نظر های مغرضانه و دور از عقل جریانات ایرانشهری هست
. ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۷:۰۶
اعتمادی به علیف نیست
Aysan Maral ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۷:۴۱
بیایید نظرات بیان شده در اینجا را با عقاید احسان موحدیان ضد ترک مقایسه کنیم. در زیر گزیده ای از مقاله وی با عنوان: بررسی ضدروسی سفرعلیف به گرجستان تلاش ایران برای مقابله با کریدور جعلی زنگزور و حفظ مرز با ارمنستان بدون توجه به آنچه در گرجستان در جریان است، کم اثر خواهد بود. ایران باید با طرح جدید هر گونه درون بوم توسط دولت ارمنستان به باکو و به ویژه روستاهایی مانند تیگراناشن و تاووش و ... که در مسیر ترانزیتی ایران به ارمنستان و گرجستان قرار دارند، مخالفت و توسعه همکاری های اقتصادی و تجاری و سیاسی را دارند. گرجستان برای تثبیت یکی از مسیرهای کریدور شمال به جنوب را در دستور کار قرار دهد." آقای موحدیان چه شد؟ روستاها به آذربایجان بازگردانده شده اند و در ادامه راه ارمنستان را مجبور خواهیم کرد که زنگزور را نیز برگرداند. در آن زمان چه خواهید کرد؟ امیدوارم دچار حمله قلبی نشوید، زیرا من واقعاً از مقالات شما لذت می برم زیرا آنها به ما کمک می کنند تا چهره واقعی پان ایرانیست ها را نشان دهیم. امروز و روزهای آینده شاهد خواهیم بود که دوستان شما به زودی بخش نظرات در مورد خطرات لابی ترک در ایران را پر خواهند کرد و آقای دوزال را پان ترکیست, وابسته به آذربایجان و ترکیه اعلام خواهند کرد . اما باید بدانید که ما لابی ترک ها نیستیم بلکه خود ترک هستیم و طبیعتا از ترک ها حمایت خواهیم کرد. ایام به کام
دادا ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۷:۵۰
رسانه های وابسته به کردهای طرفدار تروریست های پ ک ک یا ارامنه که آرزویشان جنگ بین ایران با آذربایجان و ترکیه هست تا این ها به اهداف شومشان برسن مدام با نشر اخبار کذب سعی میکنن تفرقه بندازن بین ایران و ترکیه و آذربایجان
بیزار ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۸:۱۹
باکو کلا فقط فقط میخواد از دست ایران خلاص بشه و قطع رابط جوری که همو نبینن فقط فراموش کنه ایران رو همین
م ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۸:۳۱
عالی و بسیار خوب انشالله هرچه زودتر روابط کشورهای همسایه خصوصا آذربایجان هم بهتر و صمیمی تر از قبل بشه و به کوری دشمنان هر دو کشور ایران و آذربایجان
ناشناس ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۲۰:۰۲
به ایرانی . برو سایبری اسراییل . التماس وارونه نکن
حسن ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۲۰:۲۹
ایران کاری که به آذربایجان کرد هرگز از یادشان نمیرود و نه اعتماد میکنند و نه کدورت از بین میرود
Zeyznal ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۲۰:۴۶
همانطوریکه در اکثر پیام ها مشاهده می شود لابی های نژادپرست آنتی تورک بدون اشاره به حمله تروریستی به سفارت جمهوری آذربایجان و اقدامات ارمنی پرستی برخی مسولان باز حاضر به داشتن روابط صمیمی با جمهوری آذربایجان نیستند. درد این نژادپرستان تنها و تنها عدم تحمل تاریخ، هویت و زبان ترکی ست
محمد دشتی ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۲۱:۲۳
مردم ایران و آذربایجان همه آریایی نژاد هستند و بعضا ترک زبان. زبان ترکی از قرن هشتم هجری در میان آذری ها رواج یافت زبان بومی آذری ها زبان فارسی با گویش تاتی بود که هنوز هم در بخش هایی از دو کشور رواج دارد به علاوه هر دولت مسلمان و اکثریت شیعه هستند و برادر دینی و مذهبی هستند
وطن پرست ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۲۲:۰۲
کشور رو اینقدر خوار نکنید وقتی اونها به این وضوح با ما دشمنی میکنن
به ایرانی و ایسان مارال ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۲۲:۰۳
ایران ظرفیت و ارتباط اقتصادی و جغرافیایی با تمام همسایگانش مسلمانش در سایر سازمانها و نهادها مانند اکو دی8 و اوراسیا و شانگهای و...داره .ولی این سازمان ترکی چه تحفه ای دارد که ایران در سایر همکاریها و و کشورها ندیده است یا دست نیافته است ؟؟؟؟؟؟زبان ترکی اگر قدرت و نفوذ داشت حاکمان و امپراطوریهای مهاجر و مهاجم به ایران رسمیت میدادند و نه عار میدانستند ایسان مارال :روستاها طبق نقشه و قرارداد شوروی قرارداد قزاقستان تحویل باکو شده است انا گرگوریان عضو کمیسیون امنیت ملی پارلمان ارمنستان گفت:((آذربایجان الآن در استان سیونیک 21 کیلومتر از جاده گریس ـ قاپان را اشغال کرده است. طبق اعلامیه رسمی خود همین دولت ارمنستان بعد از 2020، 208 کیلومترمربع از سرزمین‌های ارمنستان در اشغال آذربایجان است که یک قسمتش در سیونیک قرار دارد و آن جاده 21کیلومتری و روستاهایی هم اشغال شده‌اند که هیچ ربطی به آن مناطقی که آذربایجان می‌گوید، ندارد، اینها جزو 208 کیلومتری است که از سرزمین‌های ارمنستان پس از جنگ 2020 اشغال شده است.)) اما کریدور مرزی سینوک نه جز قرارداد صلح و نه بعد ان مرز ایران به قفقاز و دروازه به تنها کشور سازمان اوراسیایی ایران هشدار و اتمام حجت خود را کرد منتظر حماقت طرفین است با هر توجیحی .ما به روابط با همسایگان اهتمام میورزیم اما از منافع و چشم پوشی نسبت به دشمنی و خباثت علیه ایران نه .مقالات از نویسندگانی که پیشینه دینی امیخته به تفکرات به قومیت و نژاد و مذهبی دارند متاسفانه دراکثر اسلام شناسان مشهور و محرز است بپر هیزید وجه دین و اعتقادات و اجر کاری نویسنده از بین میبرد نقدی به ایران دیپلماسی
تبریز ایران ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۲۳:۰۵
من یک آذری ایرانی هستم، من از وقتی به دنیا آمدم به من گفتن تو ایرانی، یعنی وقتی کشورت به مشکل خورد تو بدون دریغ باید کمک کنی(منیم ایویم ایران) آذربایجان اویاخدی ، ایران‌ا دایاخدی.
تبریزی ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۲۳:۲۲
لطفا با کشور همزبان هم دین و هم مذهب و هم نژادمان آذربایجان ارتباط دوستی برقرار کنید که این موضوع به نفع طرفین هست و از نفوذ افراد پان ایرانشهری مثل موحدیان ضدتورک که مقاله های کذایی می نویسد بر حذر بمانید با سپاس.
ناشناس ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۲۳:۴۱
الهام علی‌اف فقط حرف زور می فهمه
M ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۰۰:۱۱
انشاالله روابط ایران و کشور آذربایجان بهترازچندسال قبل بشه ما دوسشون داریم کلی مشترکات بین دوکشورهست آن ها مسخره مان نمی کنند چنین چیزغیرممکن است درفضای مجازی وتحریکات غرق نشوید گلایه هابود وبه حق بودند درمورد حمله سفارت که خصومت شخصی وغیرقابل پیش بینی بود مردم خوب باکو وشهرهای دیگرش ایران بخصوص شهرتبریزرامثل خانه خودشان وما آذربایجان را مثل خانه خودمان دوست داریم باردیگر ناظراین دوستی وصلح بین دوکشور باشیم دوستان قدراین مقامات رابدانید آن ها با تفکرات پاک ومومنانه وفرهنگ وسیاست های صحیح ودوستانه وصلح آمیز تصمیم می گیرند وامنیت وصلح بین تهران وباکو آرزوی دو ملت ودوکشوراست امیدوآرزوی آزادی زندانیان بین دوکشور و پیشرفت روابط درتمام زمینه ها با تدبیرات مقامات محترم
کوروش ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۰۱:۳۳
خوب چه نتیجه ای داشته دقیقا این سفر؟ چه خبر از مصادره اموال ایران؟ حتی یک عکس درست و حسابی هم از برخورد مناسب مقامات باکو در این سفر وجود ندارد!؟ اصولا وفتی طرف مقابل اصرار به دشمنی میکند، این سفرها تعبیر به ضعف نمیشود؟
علی ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۰۹:۳۷
دیکتاتور خاندان علیف که زگهواره تا گور شاه اذربایجان هستند تا مغز استخوان مزدور اسراییل وامریکا هستند مردک بجای اینکه به مام وطن برگردد دنبال خاک مقدس ایران است
علی ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۰۹:۳۹
راه علیف توسط اسراییل وامریکا تعیین شده وتغییر ناپذیر است این خاندان دیکتاتور تا ابد قراره بر اذر بایجان ما حکومت کند این احمق بجای اینکه راه برگشت به وطن خود ایران را انتخواب کند دنبال خاک ایران است خدا لعنت کند روسیه تزاری را
علی ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۰۹:۴۲
کد امنیتی شما فکر کنم خیلی خیلی امنیتی وپیچیده وناخونا هست فکر کردید پیام برای ناسا هست
اطلس ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۰:۳۴
قدرت و لابی ترکها باعث شد امروزه ایران خوار و ذلیل شود و در راس ان همشهریان ترک زبان ایران هستند که همیشه دوست دارند وقایع قفقاز را با دید قومیت و زبان و نژاد ترکی ببیند و تصمیم گیری کند باکو عملا دشمنی میکند ایران با اغوش باز دنبال دوستی با انهاست انها از دست اندازی و خباثت و دشمنی با مردم زبان فارسی و تاریخ فرهنگ و تمدن ایران دست بر نمی دارند اما عده ای خوش بین و ساده اندیش فقط منتظر لبخند گرگ هستند و پنجه و دندان گرگ را نمی بیند
محمود ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۰:۴۷
نفوذی های بازمانده از پهلوی هیچ وقت برادری ترک وفارس را برنمی تابند وترک ستیزی مرام آنهاست.
علی ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۲:۰۶
درود و سلام ویژه برای بزرگانی چون وزیرفرهنگ باسواد و دین دوست ودانشمند ما نیاز به چنین سربازان دلیرایران و درک کننده و مقابله کننده بادسیسه بدخواهان داریم
علی ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۲:۰۹
بادرود و تشکر از وزیر باسواد و دانشمند
فرزاد ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۲:۲۸
قطعا جناب آقای اسماعیلی وزیرمحترم فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت آقای رییسی به مانند دیگر وزیران و مسوولین میهن پرست و باتدبیر و کاردان کشورمان از سرمایه های باارزش این مملکت هستند که ممکن است هر صدساله یکبار چنین افرادی در سپهر سیاست و فرهنگ یک کشور ظهور کنندقطعا نباید از زیبایی‌های سفر رسمی ایشان غافل بود. .قدر این افراد را باید دانست و به نتایج اقداماتشان در آینده امیدوار بود.بدون شک قطار پیشرفت این مملکت با سرعتی عجیب و آرامشی مثال زدنی در حال حرکت هست ودرسالهای اخیر مخصوصا در عرصه های اقتصادی و فرهنگی شاهد این پیشرفتهای عظیم و شگرف بوده ایم.هیچ چیزی نباید مانع تعاملات فرهنگی کشور ما با همسایگانمان باشد حتی تعطیلی و مصادره ی مراکز و اماکن فرهنگی و دیپلماتیک ما در آن کشورها.ما باید با هوشیاری با این مسأله برخورد کنیم و از کاه کوه نسازیم وبدانیم که تعطیلی و مصادره ی این اماکن قطعا کار صهیونیسم جهانی و رژیم کودک کش است که هدفش تخریب روابط ما با همسایگان مسلمانمان هست.
مجید ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۳:۳۵
باکو بی خودی سرشو دستمال می‌بنده، ضرب المثل که میگه سری که درد نمیکنه دستمال نمیبندند
فرزاد ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۸:۵۸
همزمانی سفر رسمی آقای اسماعیلی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد دولت آقای رییسی با تعطیلی و مصادره ی اماکن فرهنگی و دیپلماتیک کشورمان در باکو قطعا به زیبایی‌های سفر ایشان افزوده.این ابتکار و هماهنگی و وقت شناسی از جانب جناب ایشان در جهت رفع کدورت ها و نشان دادن حسن نیت کشورمان به کشور ی بزرگ و کهن که سابقه ی دیرینه ای در دوستی با ملت و کشور ما دارد و از مدافعان راستین آرمان بزرگ امت اسلامی در برابر صهیونیسم جهانی و امپریالیسم غربیست را باید به فال نیک گرفت.زمانی که پیشرفتهای عظیم اقتصادی و رکوردها و شاخص‌های آن در سالهای اخیر توسط دولت مردمی آقای رییسی که باعث رفاه عمومی و رضایت زایدالوصف عموم ملت ایران شده ؛ در کنار کارهای بزرگ فرهنگی وارشادی دولت ایشان از جمله تولیدات فاخر فرهنگی و اقبال عمومی به رسانه های رسمی ؛قرار میگیرد بیشتر به ارزش و بزرگی کار امثال جناب اسماعیلی و دیگر همکاران فرهنگی ایشان و کارنامه ی درخشان متولیان فرهنگی کشور پی خواهیم برد.درهرحال باید هوشیارو مراقب بود تا در دام اختلاف افکنی دشمنان دو کشور از جمله کلوپ مسیحی و غربی و صهیونیسم جهانی و شونیستهای تجزیه طلب ایرانشهری قرار نگیریم.
داریوش ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۰۷:۰۱
از اسم نویسنده مشخصه چه تفکراتی داره.
ناشناس ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۰۸:۴۴
وزیرانی که منفعت و قومیت خود مدنظر باشد بهتر از این نخواهد بود.لابی ترکها در مجلس اسلامی و سیاست خارجه و اقتصاد اخر ایران را به نابودی خواهد کشید امروز فعلا خواری و زبوری نصیب ایران شده ولی فردا .....بیش از 20 سال است که ایران رژیم روادید مرزی را یکطرفه بر باکو لغو کرده اما باکو هنوز روادید و هزینه ان اخذ میکند معطلی و هزینه ترانزیت و خروج گمرگی باعث شد از بازار روسیه و قفقاز کمترین منفعت ببریم و حتی سهم صادرات هم ترکیه تصاحب کرد همه با پشتیبانی همین برادران و خواهران هم مرز و زبان و قوم و نژاد شما در باکو است
محصل ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۰:۵۱
کدورتی بین ایران و باکو نیست بلکه نوعی طلبکاری و دشمنی ذاتی باکو و شخص پانترکها علیه ایران است ،هنوز نمی تواند هضم کند دوران ترک تازی و حراج کشور توسط قاجار تمام شد و رفت و دیگر شوکت اربابی و خان ارزش و ارجحیتی ندارد و امروز تمام اقوام غیر ترک علیه آنها جبهه گرفتند و اعاده حق و حقوق خود دارند ،امروز با لغزشی از جانب آنها با حذف یا کاهش نفوذ خود همراه خواهد بود و هرچه از گذشتگان خود مایه بگذارند سودی نخواهد کرد
خسرو ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۲:۰۵
سخنان گستاخانه در وهن ترکهای مسلمان شیعه ایرانی که ستون فقرات ایران هستند فقط از سوی خیانت پیشگان می‌تواند باشدولا غیر --- این خائنین تمامیت ایران را هدف گرفته اند می‌خواهند ایران را تجزیه کنند و ترک ایرانی را مانع خود می‌دانند بدان جهت تلاش میکنند با مایوس کردن ترکها و نفاق بین ملت ایران در روز مبادا -- کردتازی و ارمنی تازی کنند
حامد ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۵:۳۷
نظر کاربر فرزاد بهترین نظری بود که در این چند سال در دیپلماسی ایرانی دیدم. حتما این نظر را به اطلاع نویسنده و سردبیر محترم برسانید.
فرزاد ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۷:۵۶
پیشرفتهای عظیم و خیره کننده ورکوردشکنیهای اخیر کشور در سالهای اخیر توسط دولتمردان انقلابی مخصوصا در عرصه های اقتصادی و فرهنگی؛ازجمله کاهش تورم و بالابردن ارزش پول ملی و رونق تولید واقتصادکشور وجذب سرمایه های داخلی و خارجی و جذب نخبگان داخلی ودر کل رفاه و رضایت زایدالوصف عمومی در کنار کارهای بزرگ و جهادگونه ی فرهنگی قطعا مرهون و مدیون تلاشهای مجدانه ی وزیران و مسوولین کاردان و نخبه ای چون جناب اسماعیلی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده.ایشان و دیگر وزیران و مسوولین کشور قطعا از عطیه های الهی هستند که خداوند بر ملت نجیب و صبور و قدر شناس ایران نازل کرده.سفر ایشان به باکو قطعا حامل پیام ارادت و سرشار از زیبایی و برکت خواهد بود.درهرحال باید قدر این زیباییها و برکات را دانست و مراقب تبلیغات سو و تفرقه افکنانه ی دشمنان دو کشورمخصوصا فرقه ی ایرانشهری و شونیستهای پانفارس بود.دشمنان دو کشور باید بدانند که نه تعطیلی و مصادره ی اماکن فرهنگی و دیپلماتیک ایران عزیزمان در باکو ونه گسیل پهپادهای جاسوسی به مراکز هسته ای ما ونه همکاریهای اطلاعاتی و امنیتی با رژیم اسراییل و انگلیس هیچکدام مانع ابراز ارادت ما به برادران توورکمان نخواهد شد.یک ضرب المثل توورکی هست که میگوید:«هر چه از تورک رسد نیکوست.»
ناشناس ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۰۸:۲۸
معنی کدورت در این مقاله و طبق نظر نویسنده گرفتار به جانبداری قومیتی و نژادی یعنی دشمنی با تمام مظاهر و قدرت ایران چه تاریخ چه فرهنگ چه سیاسی.یعنی همکاری و حمایت از اسراییل .یعنی اموزش و همکاری با تروریست دانشمند هسته ای شهریاری ترک زبان و محمدی و فخری زاده و....یعنی حمایت از تروریست شاه چراغ و ....من نه ترک هستم و نه ضد ترک و نه جاهل به واقعیت امروزی اما همین قدر میدانم اگر سستی و ضعف مقابله باکو و ترکیه نشان دهیم بلایی بدتر از ترور و ناامنی در کشور رخ خواهد داد .در تجارت ترکها با بالابردن هزینه گمرگ و سوختگیری ماشینهای ترانزیتی همیشه سنگ اندازی کرده اند اما هیچ گاه مشکل خود را قبول نکردند وطلبکار شدند و متاسفانه مقامات ایرانی بعد دو روز نامه نگاری و مقابله به مثل میکند
به فرزاد ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۰:۵۰
فرزاد خود نمونه عینی شوونبست پانترک هستید ، اون ضرب المثل فارسی است نه ترکی و درست آن اینست : هرچه از دوست رسد نیکوست ،اما این سفر مایه برکتی برای پانترکها شده تا بار دیگر در پوشش فرهنگی و مذهبی و زبانی به تمام ایران ترک تازی و گستاخی کند به توجیه حمایت از برادران ترک خود و فضل الخطاب به مردم ایران ،شما تمام این مجاهداتهای ((ازجمله کاهش تورم و بالابردن ارزش پول ملی و رونق تولید واقتصادکشور وجذب سرمایه های داخلی و خارجی و جذب نخبگان داخلی ودر کل رفاه و رضایت زایدالوصف عمومی در کنار کارهای بزرگ و جهادگونه ی فرهنگی قطعا مرهون و مدیون تلاشهای مجدانه ی وزیران و مسوولین کاردان و نخبه ای چون جناب اسماعیلی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی)) همه مصادره به نفع وزیر آذری ترک زبان کردید ،سفر ایشان جز ارادت به سران باکو و پانترکها و جری شدن خباثت و دشمنی آنها نتیجه دیگر نخواهد داد ،اما شما چرا از قدرت و نفوذ ایرانشهری ترس و واهمه دارید مگر خود را جز ایران نمی دانید یا فرهنگ ،تاریخ و مذهب مشترک ندارید ؟؟؟؟؟
محصل ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۱:۴۰
آقای خسرو چرا به جای جواب سفسطه میکنید جواب من و امثال بنده را بده ،شما به عنوان مسلمان ( تولی و تبری ) و ایرانی ( مشخص نمودن مرزبندی خود طبق وصیت امام خمینی و سردار سلیمانی) وضعیت خود را مشخص نمی کنید و سعی در استفاده و توجیه از قومیت و اسلام شیعه هستید نمی شود به تمام دلسوزان و وطن دارن نگران انگ خیانت پیشی بزنید ،تنها محرک و ستون فقرات قومیت گرایان به اصطلاح شبه روشن فکر در ایران پرچم بیگانگان در ورزشگاه‌ها و زوزه گرگ و پمپاژ نفرت افکنی نسبت به اقوام ( کرد فارس)و تمدن و زبان(فارسی) و تاریخ و خلیج فارس میکند و حامی تجزیه تمامیت ارضی ایران است نه کرد و نه ارمنی هستند .چرا شما مرزبندی خود را با آنها مشخص نمی کنید ؟؟؟؟و با توجیه و سفسطه بازی خود باعث نتیجه گیری و قضاوت اشتباه دیگران به گرایشات پانترک مذهبی خود میشوید ؟؟؟؟؟ تاریخ گذشته نشان داده بیشترین حراج و ترک تازی در ایران مختص کدام دوره و حکومت بوده ،علت گارد گیری هموطنان و دلسوزان ایران نسبت به باکو و پان‌ترکیسم همان حافظه تاریخی ( قاجار ،پیشه وری و رسول زاده)گذشته است
فرزاد ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۲:۳۱
به کاربر فهیم و محترم جناب حامد: با سپاس از نظر محبت آمیز شما و تشکر ویژه از جناب دوکتور دوزال اسلامشناس و توورک شناس محترم بابت یادداشتهای زیبا و روشنگرانه و دلنشینشان.ما بار دیگر ارادت خود را به برادران مسلمان توورکمان در آنسوی ارس مخصوصا جناب الهام علیف ابراز و اعلام و تاکید می‌کنیم که به منظور تزاید تاثیر در قلوب برادران توورکمان و تلطیف فضای سنگین حاکم بر روابط دو کشور از هیچ کوششی فروگذار نخواهیم کرد.حتی اگر از آن طرف ارس بر ما سنگ ببارد.وامیدواریم زیبایی‌های سفر جناب وزیر تکمیل و نتایج وثمرات این سفر مهم مخصوصا برگزاری جشنواره ی انار در دیزمار_دوزال و زنگیلان و شب شعر توورکی را شاهد باشیم.قطعا جناب وزیر با دوراندیشی تام وبا اشراف به مقتضیات فعالیتهای فرهنگی به منظور اطمینان بخشی به طرف مقابل وجذب اعتماد آنان ؛خواستار فعالیتهای فرهنگی مشترک فقط در شهرهای توورک زبان دوسوی ارس و فقط به زبان شیرین توورکی شده اند.در هرحال هرگونه فعالیت فرهنگی باید مورد رضایت و پسند برادران توورکمان باشد و مهمتر از همه اینکه باید مراقب توطئه و تبلیغات سو و تفرقه افکنانه فرقه مزدور و صهیونیستی و تجزیه طلب و ضد ایرانی ایرانشهری و شوونیستهای پانفارس که هدفی جز به هم زدن اتحاد دو کشور مسلمان و شیعه ندارند بود.
خطاب به خسرو ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۴:۵۵
ستون فقرات ایران در استحاله و استثمار باکو و ترکیه است من هموطن شما از شرق ایران خراسان بزرگ هستم نه خیانت کار هستم نه تجزیه طللب و نه ضد ترک و اذربایجان برخود وظیفه دانستم بعلت شناخت و تجربه سالیان خود در تحصیل و جامعه در این خصوص روشنگری شود و از اشتباهات غیر جبران و جمع بندی و ظاهر نگری سیاسی خودداری شود اما شما مایوس نخواهید شد چون شما نه برای باکو و نه ترکیه اهمیتی ندارید در خوش بینه ترین حالت رقیب انها و در بدترین حالت دشمن انها هستید کسی که چندین سال در بین شما زندگی کرده بهتر از خود شما می شناسد و از تمام خصلت و حصوصیت رفتاری شما اگاه است
فرزاد ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۲۰:۴۱
به کاربر ۱۰:۵۰ زیاد سخت نگیر..بعضی یادداشتهای دیپلماسی ایرانی برای انبساط خاطر و خنده ی من و شما چاب میشه.بعضی وقتها لازمه یه سوت و کف برای نویسنده بزنی و رد بشی و بخندی.
ایرانی ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۰۴:۲۶
کاربر فرزاد کنایه زده است.
خسرو ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۲۰:۵۰
باکو مثل زنجان است یک شهر این امت شیعه و ترکیه برادر و رقیب --- ما ترکهای ایرانی تحت استحاله و استعمار و استثمارهیچ کس قرار نمی گیریم هموطن خراسانی نگران نباش ، ولی اینهایی که سعی می‌کنند فتنه و اختلاف و تفرقه بیاندازند اگر جاهل نباشند حتما خائن هستند کدام دلسوز وطن حاضر است میلیونها ایرانی ترک شیعه را ناراضی و مایوس کند ؟ حافظه تاریخی ملت ایران خیانت‌های رضاخان میرپنج و پسر بی شعورش (سلطنت طلبها و ...)را در از دست دادن دهها منطقه کشور بدون شلیک یک گلوله بیاد دارد
به خسرو ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۸:۴۹
باکو کجا مثل زنجان است ؟؟؟؟؟دو فرزند از یک پدر و مادر با یکدیگر متفاوت هستند حال با چه ادله ادعا میکنید دو شهر باکو سکولار و ضد ایرانیت با زنجان مهد تمدن و دیار دار السلام یکی میدانید متاسفانه نگاه شما بیشتر قومیتی است و سعی در پیوند قومیت با مذهب دارید .شما شیعه را معنی کنید و بعد مقایسه بین باکو و ترکیه و زنجان کنید . دلسوزان ایران اتفاقا کاملا تمایز بین مقوله قومیت نژاد و مذهب دارند (نه ناراضی و مایوس ) حافظه تاریخی ملت ایران علاوه بر حماقت و بیگانه پرستی پهلوی از بی عرضگی و حرمسرایی قاجار چه خاکهایی از دست دادند و چه حراجی به سرزمین ایران زدند و برای هزینه های خوشگذرانی در غرب تجاوزات همزبانان عثمانی به ایران .شک ندارم شما استعمار و استحاله و استثمار ترکیه و باکو هستید .در تمام سخنانتان قومیت با مذهب گره میزنید و حتی قادر نیستید و نمی بینید دشمنی اشکار باکو علیه ایران
داریوش ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۰۶:۱۳
باکو فعلا در ضدیت با اسلام است. شعار ندهید‌. اینطور باشد باید طرفدار حکومت بحرین هم باشیم‌.