حماس شروط جدید اعلام می کند

ترور فرزندان هنیه و روند مذاکرات

۲۵ فروردین ۱۴۰۳ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۵۵۰۶ اخبار اصلی خاورمیانه
همانگونه که برخی از تحلیلگران و ناظران معتقدند، اقدام رژیم صهیونیستی در ترور فرزندان و نوه‌های اسماعیل هنیه با هدف فشار مضاعف برای تغییر نگاه و ایجاد انعطاف حماس در روند مذاکرات است، پیشتر هم صهیونیست سعی کرده بودند با ادعاهایی نظیر تعیین تاریخ مشخصی برای حمله به رفح و همچنین موضع‌گیری وزیر دارایی رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه، «همانگونه که خان یونس را به عصر حجر بازگرداندیم،» سعی شده بود که حماس را وادار به پذیرش شروط مذاکرات کنند.
ترور فرزندان هنیه و روند مذاکرات

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: درست در حالی که حماس و میانجیگران در حال مذاکره با رژیم صهیونیستی بر سر تبادل اسرا و آتش بس بودند، اشغالگران در جنایتی تازه، بعد از ظهر چهارشنبه هفته گذشته سه تن از فرزندان اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) و تعدادی از نوه‌های وی را در یک حمله هوایی به شهادت رساندند. منابع فلسطینی اسامی شهدا را «حازم، امیر و محمد» فرزندان رئیس دفتر سیاسی حماس اعلام کردند. به دنبال شهادت اعضای جدید خانواده هنیه کانال تلگرامی صابرین نیوز با انتشار تصاویری تمامی اعضای شهید خانواده این رهبر حماس که در حملات رژیم صهیونیستی به غزه به شهادت رسیده‌اند را منتشر کرد. طبق تصویر منتشر شده ۱۰ تن از فرزندان و نوه‌های هنیه درمجموع  حملات این رژیم به شهادت رسیده‌اند که البته مشخصا در حمله  بعدازظهر چهارشنبه هفته گذشته سه فرزند پسر و سه نوه هنیه به شهادت رسیدند. در تشریح جزئیات این ترور، رسانه ها گزارش دادند که رژیم صهیونیستی بعدازظهر روز چهارشنبه، روز اول عید سعید فطر سه تن از پسران اسماعیل هنیه را با هدف قرار دادن خودرویی که با آن در اردوگاه ساحلی در غرب شهر غزه در حرکت بودند، ترور کرد. فرزندان شهید هنیه حازم، امیر و محمد هستند که نوه‌هایش خالد، مونا، آمال و رزان نیز همراه آنها بودند و نوه او «ملاک» مجروح شد.

اسماعیل هنیه هم در واکنش به شهادت فرزندان و تعدادی از نوه‌هایش در حمله رژیم صهیونیستی گفت: خداوند را به خاطر این افتخاری که با شهادت سه فرزند و نوه‌هایم نصیب ما کرد، شکر می‌کنم. هنیه در ادامه افزود: با این دردها و خون‌ها، ما برای ملت و مسأله فلسطین و امت خود امید، آینده و آزادی می‌آفرینیم. وی در ادامه افزود: فرزندانم نزد مردم ما در نوار غزه مانده و این باریکه را ترک نکرده‌اند.  هنیه اظهار داشت: تمامی فلسطینیان و همه ساکنان غزه با دادن خون فرزندان خود بهای سنگینی پرداخت کرده‌اند و من نیز جزو یکی از آنها هستم. حدود ۶۰ تن از اعضای خانواده خود به درجه شهادت نائل شده‌اند. 

رئیس دفتر سیاسی حماس در  بخش مهمی از سخنانش عنوان کرد: آنچه را که دشمن از طریق کشتار، ویرانی و نسل‌کشی موفق به تحقق آن نشد در مذاکره نیز به آن دست نخواهد یافت. هنیه اظهار داشت: دشمن در این توهم به سر می‌برد که با کشتن فرزندانم مواضع خود را در مذاکرات تغییر خواهم داد. خون فرزندان من از خون شهدای ما در غزه با ارزش‌تر نیست، زیرا آنها همه فرزندان من هستند. البته رسانه‌های صهیونیستی هم در گزارشی اعتراف کردند که ترور فرزندان اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، باعث تضعیف این جنبش نمی‌شود. به گزارش المیادین، رسانه‌های صهیونیستی گزارش دادند، انتظار نمی‌رود ترور فرزندان و نوه‌های اسماعیل هنیه در حمله (رژیم) اسرائیل به تضعیف حماس منجر شده یا موضع این گروه در مذاکرات را نرم‌تر کند.

-    پیام تسلیت رئیس جمهور به رئیس دفتر سیاسی حماس

به دنبال ترور فرزندان اسماعی هنیه، دکتر رئیسی با صدور پیامی خطاب به اسماعیل هنیه، شهادت تعدادی از اعضای خانواده وی در جریان حمله رژیم صهیونیستی به خودروی ایشان را تسلیت گفت. به گزارش ایرنا، متن کامل پیام رئیس جمهور بدین شرح است:
برادر مجاهد جناب آقای اسماعیل هنیه، رئیس محترم دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی - حماس
سلام‌علیکم بما صبرتم
اقدام جنون آمیز رژیم سفاک صهیونیستی در حمله به اردوگاه الشاطی که منجر به شهادت سه تن از فرزندان گرانقدر جنابعالی به همراه سه فرزند دلبند و بی گناه آنان شد، عمیقا موجب تاثر خاطر اینجانب و احاد ملت ایران شد. بی شک این جنایت خوی وحشیگری و کودک کشی این رژیم را عیان تر کرد و نشان داد برای نجات از باتلاق فروپاشی و پوشاندنعجز و درماندگی و ناکامی در رویارویی با جبهه مقاومت، در جنایت علیه بشریت به هیچ اصول انسانی و اخلاقی پایبند نیست. متاسفانه در مقابل چنین جنایات بی سابقه در تاریخ، مدعیان حقوق بشر نه تنها نظاره گر هستند بلکه با سکوت و حمایت های ناجوانمردانه خود، زمینه را برای تکرار اینگونه جنایات فراهم می کنند و قطعا شریک جرم این رژیم منفور هستند. اینجانب با کمال تاسف، این مصیبت را به جنابعالی، خانواده محترم و مجاهدان جبهه مقاومت تسلیت عرض می کنم و از درگاه خداوند متعال در این روز عزیز، برای این شهیدان علو درجات و برای شما سلامتی و ثبات قدم در مسیر نورانی مقاومت و دفاع از آرمان والای ملت مظلوم فلسطین را مسالت دارم.
البته پس از صدورر این پیام تسلیت، دکتر رئیسی بعدازظهر پنجشنب گذشته و در گفت‌وگوی تلفنی با اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، ضمن تسلیت شهادت فرزندان و نوه‌های وی در پی حمله رژیم سفاک صهیونیستی به اردوگاه الشاطی غزه، این جنایت را موجب عیان‌تر شدن خوی وحشی‌گری و کودک‌کشی این رژیم و نشانه عجز، درماندگی و ناکامی صهیونیست‌ها در رویارویی با جبهه مقاومت عنوان کرد و افزود: مدعیان حقوق بشر با سکوت و حمایت‌های ناجوانمردانه خود از چنین جنایاتی، شریک جرم این رژیم منفور هستند.

رئیس‌جمهور ضمن تجلیل از صبر و فداکاری رئیس دفتر سیاسی حماس در این مصیبت دردناک، با بیان اینکه رهبران مقاومت با این جانفشانی‌ها همراه با ملت خود در خط مقدم آزادسازی قدس شریف قرار دارند، از درگاه خدای متعال برای این شهیدان علو درجات و برای ملت فلسطین ثبات قدم در مسیر نورانی مقاومت و آرمان والای آزادی قدس شریف مسالت کرد. اسماعیل هنیه هم در این مکالمه تلفنی ضمن قدردانی از ابراز همدردی رئیس جمهوری اسلامی ایران، با تاکید بر اینکه با این خون‌ها امید، آینده و آزادی را برای ملت، آرمان و امت خود می‌سازیم، تصریح کرد: دشمن جنایتکار صهیونیستی تصور می‌کند با هدف قرار دادن فرزندان رهبران مقاومت می‌تواند در عزم و اراده ما و ملت ما خلل ایجاد کند، در حالی‌ که این خون‌ها ما را در مسیر مقاومت استوارتر می‌کند. رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس با بیان اینکه ما در مسیر آزادسازی قدس شریف و مسجد الاقصی نه تردید خواهیم کرد و نه عقب‌نشینی، تاکید کرد: خون فرزندان و نوه‌هایم فدای آزادی قدس شریف و مسجد الاقصی.

-    واکنش های جهانی

به دنبال ترور سه تن از فرزندان و سه نوه اسماعیل هنیه، کشورها و مقامات با ارسال پیام‌های تسلیت، واکنش خود را نسبت به این جنایت رژیم صهیونیستی ابراز داشتند، کما اینکه محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، جنبش جهاد اسلامی فلسطین، جنبش انصارالله یمن، حزب الله لبنان، سید عمار حکیم، رئیس جنبش حکمت عراق، انور ابراهیم، نخست وزیر مالزی، محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر قطر، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، هاکان فیدان، وزیر امور خارجه این کشور (ترکیه)، شهادت فرزندان و نوه‌های رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) را تسلیت گفتند.

در ایران نیز به جز دکتر سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، دیگر مقامات کشور هم با ارسال پیام به رئیس دفتر سیاسی حماس، شهادت فرزندان وی را تسلیت گفتند. در این راستا محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، سرلشکر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، علی اکبر احمدیان، دبیرکل شورای عالی امنیت ملی، سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، علی اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری و تنی چند از مقامات جنایت تازه رژیم صهیونیستی در ترور فرزندان اسماعیل هنیه را محکوم کردند.

-    از ادعای بی اطلاعی بودن نتانیاهو و گالانت از ترور فرزندان هنیه تا نگرانی صهیونیست ها پیرامون توقف روند مذاکرات

رادیو ارتش رژیم صهیونیستی گزارش داد که ترور فرزندان اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس نه به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر و نه حتی به یو آو گالانت، وزیر جنگ این رژیم نیز اطلاع داده نشده بود. براساس گزارش الجزیره، رادیو ارتش رژیم صهیونیستی همچنین گزارش داد که اطلاعات حضور فرزندان هنیه در این خودرو تنها لحظاتی قبل از انجام عملیات به دست آمده بود. در همین رابطه، روزنامه عبری‌زبان هاآرتص به نقل از یک منبع آگاه صهیونیستی فاش کرد که نگرانی بابت این موضوع وجود دارد که جنبش حماس در واکنش به ترور فررزندان اسماعیل هنیه روند توافق آزادی اسرا را متوقف کند. باراک راوید، خبرنگار واللا نیز به نقل از یک مقام عالی‌رتبه صهیونیست اعلام کرد که شاباک و ارتش رژیم اشغالگر، بنیامین نتانیاهو  را قبل از انجام این عملیات از آن مطلع نکردند زیرا آن را یک اقدام تاکتیکی تلقی می‌کردند. وی در ادامه افزود: سه فرزند اسماعیل هنیه از اعضای فعال گردان‌های قسام شاخه نظامی حماس بودند.

با وجود نگرانی صهیونیست ها، اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در تاز ترین موضع گیری خود پس از ترور فرزندان و نوه هایش و طی گفت‌وگو با المیادین تاکید کرد که حماس به شروط خود در مذاکرات پایبند است و بدون تحقق آنها به سمت هیچ معامله‌ای نمی‌رود. هنیه بر پایبندی مقاومت به ضرورت اعلام آتش‌بس دائمی و صریح در غزه تاکید کرد و افزود: اشغالگران اسرائیلی نه حماس را نابود کردند و نه آن را نابود خواهند کرد، نه اسرا را بازخواهند گرداند و نه آنها را جز با معامله‌ای شرافتمندانه برای مقاومت باز می‌گردانند. وی خاطرنشان کرد: مقاومت به شرط عقب نشینی کامل و بازگشت آوارگان به غزه بدون محدودیت و مانع و نیز به شروط مربوط به مسائل امدادی و بازسازی و در نهایت دستیابی به معامله اسرا پایبند است.

هنیه در گفت‌وگو با المیادین در مورد آنچه رسانه‌های اشغالگر گزارش کرده‌اند مبنی بر اینکه «کشتن کودکان و نوه‌ها برای تحت فشار قرار دادن حماس به منظور تغییر موضع خود در مذاکرات است» تاکید کرد که «این اتفاق نخواهد افتاد.» هنیه افزود: کشتارها و جنایات اشغالگران در غزه نشان دهنده شکست استراتژیک آن است زیرا به اهداف خود نرسیده است. هنیه خاطرنشان کرد: اسرائیل، کودک نازپرورده غرب، دیگر آن چیزی نیست که بود و چهره‌اش در هم شکسته است و آنچه در دالان‌های دیپلماسی می‌گذرد حکایت از انزوای بی‌سابقه آن دارد. او خطاب به تمام امت اسلام گفت: کشتار ادامه دار در غزه مستلزم موضعی متفاوت از شش ماه گذشته است.

-    حماس با رد طرح آتش‌بس واشنگتن، طرح خود را ارائه می‌کند

البته در راستای گمانه زنی ها از روند مذاکرات، روزنامه وال استریت ژورنال هم گزارش کرد، جنبش فلسطینی حماس طرح آتش‌بس موقت در نوار غزه را که توسط ایالات متحده پیشنهاد شده بود رد کرده و قرار است تا طرح خود را برای پایان دائمی درگیری در منطقه ارائه دهد. البته این رسانه آمریکایی قبل تر به نقل از منابع آگاه گزارش داد، نمایندگان رژیم صهیونیستی و حماس که برای بررسی طرح آتش‌بس پیشنهادی آمریکا در قاهره حضور دارند، اختلاف‌نظرهای بسیاری داشته و از توافق بسیار دور هستند. لذا به گزارش روزنامه وال‌استریت‌ژورنال، امکان موفقیت بر سر توافق پیشنهادی آتش‌بس که یکشنبه گذشته توسط «ویلیام برنز»، مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به حماس، رژیم صهیونیستی، قطر و مصر ارائه شد، خواستار آتش‌بس ۶ هفته‌ای در غزه شده را بسیار کم رنگ توصیف کرده بود. 

 به گزارش ایسنا، آخرین پیشنهاد آتش‌بس برای غزه که در روزهای گذشته در قاهره ارائه شد، آزادی ۴۰ گروگان اسرائیلی در ازای ۹۰۰ اسیر فلسطینی را به عنوان بخشی از یک طرح سه مرحله‌ای که توسط میانجی‌گران بین‌المللی به تصویب رسید، در نظر گرفته است. انتظار می‌رود که هر مرحله از این طرح به مدت ۴۲ روز ادامه داشته باشد که اولین مرحله شامل بازگشت آوارگان به شمال غزه است که با حمایت تلاش‌های اسکان موقت سازمان ملل متحد و ۵۰۰ کامیون کمک رسانی روزانه تامین می‌شود.
با این حال، سی‌ان‌ان روز چهارشنبه گذشته به نقل از یک مقام اسرائیلی و یک منبع آگاه گزارش داد که حماس به میانجی‌های بین‌المللی - از جمله قطر و مصر - گفته است که قادر به شناسایی و ردیابی ۴۰ گروگان اسرائیلی مورد نیاز برای مرحله اول نیست.  به گزارش اسپوتنیک، روز سه‌شنبه، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا گفت که حماس هنوز به پیشنهادی که در جریان مذاکرات در قاهره مطرح شد، پاسخ نداده است.

-    فشار روانی صهیونیست‌ها در سایه ادعای تعیین زمان برای حمله به رفح

همانگونه که برخی از تحلیلگران و ناظران معتقدند، اقدام رژیم صهیونیستی در ترور فرزندان و نوه‌های اسماعیل هنیه با هدف فشار مضاعف برای تغییر نگاه و ایجاد انعطاف حماس در روند مذاکرات است، پیشتر هم صهیونیست سعی کرده بودند با ادعاهایی نظیر تعیین تاریخ مشخصی برای حمله به رفح و همچنین موضع‌گیری وزیر دارایی رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه، «همانگونه که خان یونس را به عصر حجر بازگرداندیم،» سعی شده بود که حماس را وادار به پذیرش شروط مذاکرات کنند. پیرو این نکته بنی گانتس نیز به عنوان عضو کابینه جنگ رژیم صهیونیستی چهارشنبه گذشته گفته بدو که نیروهای این رژیم وارد رفح خواهند شد و همچنین به خان یونس باز خواهند گشت. گانتس این را هم افزود که تیم مذاکره‌کننده ما علاوه‌ بر فشار نظامی در میدان، تلاش زیادی می‌کند. با این حال به نظر می‌رسد که نه ترور فرزندان هنیه و نه این دست موضع‌گیری‌های و تهدیدات مقامات صهیونیست عملاً باعث ایجاد انعطاف و یا عقب نشینی حماس از خواسته‌های خود در روند مذاکرات نشده است. 

البته نشریه پولیتیکو هم در گزارشی درباره تهدیدهای نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در مورد حمله به شهر رفح در نوار غزه، نوشت که این تهدیدها از سوی بنیامین نتانیاهو با انگیزه سیاسی و برای جلوگیری از سرنگونی کابینه وی مطرح می‌شود. در گزارش پولیتیکو به نقل از مقام‌های آمریکایی و صهیونیستی که نخواستند نام‌ آنها فاش شود، آمده است که مقام‌های مذکور اعلام کردند که اگر نخست‌وزیر (رژیم) اسرائیل واقعاً تاریخی را برای آغاز حمله به رفح تعیین کرده است، بر اساس شواهد موجود، هنوز این تاریخ را به فرماندهان ارتش (رژیم صهیونیستی) و سایر مقام‌هایی که باید از آغاز این عملیات و نحوه انجام آن مطلع باشند، اعلام نکرده است.

کلید واژه ها: اسماعیل هنیه حماس اسرائیل نتانیاهو آمریکا ایران ترکیه


( ۳ )

نظر شما :