آزادی ۳۳ تن از ماهی‌گیران کشورمان از زندان سومالی

۰۵ فروردین ۱۴۰۳ | ۲۰:۱۵ کد : ۲۰۲۵۱۸۳ سرخط اخبار

دیپلماسی ایرانی: علی غلام پور سفیر جمهوری اسلامی ایران در کنیا اعلام کرد، علی محمد عمر بالکاد کفیل وزارت امور خارجه سومالی به وی خبر داده که  ۳۳ نَفَر از ماهی گیران و ملوانان ایرانی که در سومالی زندانی بودند آزاد شده و از مسیر هوایی در حال بازگشت به کشورمان  می باشند.

علی غلامپور که سفیر اکردیته جمهوری اسلامی ایران در سومالی نیز هست ، افزود، مقامات وزارت امور خارجه دولت سومالی برای حرکت به سمت فرآیند احیای روابط دو جانبه که چند سال قبل قطع شد، اعلام آمادگی کرده اند . سفیر جمهوری اسلامی ایران ابراز امیدواری کرد ،آزادی ملوانان و ماهی گیران کشورمان ،فضای مثبت موجود برای از سر گیری روابط دوجانبه را تقویت نمایدو مسیر تعامل و گفتگو های سازنده میان دو کشور باز شده و دو ملت مسلمان ایران و سومالی از روابط و مناسبات شایسته و پایدار دوجانبه بهره مند گردند. وی همچنین افزود تنظیم موافقت نامه همکاری های شیلاتی میان دو طرف یکی از اولویت های مهم دستور کار می باشد که می تواند منافع و نیازهای متقابل هر دو طرف را تامین و از تکرار توقیف کشتی های ماهیگیری کشورمان در آب های اقیانوس هند پیش گیری نماید.

لازم به ذکر است، آزادی ملوانان و ماهی گیران ایرانی با پی گیری های مستمر وزارت امور خارجه کشورمان و تلاش ها و رایزنی های شبانه روزی سفارت جمهوری اسلامی ایران در کنیا و مساعدت و همراهی خانواده های آنان صورت پذیرفت.

اضافه می نماید این ملوانان و ماهی گیران در تابستان ۱۴۰۲ در آب های اقیانوس هند توسط نیروهای سومالی دستگیر و به شش سال حبس و پرداخت چند صد هزار دلار جریمه نقدی محکوم شده بودند. گفتنی است ملوانان و ماهی گیران کشورمان با مجوز صادره از مقامات سومالیایی فعالیت می کرده اند اما مقامات سومالیایی مدعی هستند که مجوزهای مذکور از سوی منابع غیر مجاز صادر شده و فاقد اعتبار بوده است.

خاطر نشان می سازد کشتی های متعلق به ملوانان همچنان در توقیف دولت سومالی است که می بایستی رها و به مالکان آنها تحویل داده شود.


( ۲ )

نظر شما :