اختلافات در کابینه رژیم صهیونیستی بر سر عملیات زمینی در رفح

حمله به رفح و معالادت پیش رو

۲۳ بهمن ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۴۵۷۲ اخبار اصلی خاورمیانه
از اواسط هفته گذشته دور جدیدی از حملات رژیم صهیونیستی به رفح آغاز شده است و به دنبال آن تل آویو به دنبال شروع عملیات میدانی و زمینی در جنوبی ترین بخش نواز غزه است. پیرو این موضوع، ارتش رژیم صهیونیستی روز جمعه موضوع انجام عملیات زمینی در شهر رفح را تصویب کرد. همزمان نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با صدور دستور تخلیه رفح به ارتش این رژیم دستور داده که طرحی برای تخلیه ساکنان شهر رفح پیدا کنند. این در حالی است که بنابر برخی تخمین‌ها جمعیتی بین یک میلیون و دویست تا یک میلیون و پانصد هزار نفر از آوارگان فلسطینی برای فرار از حملات به رفح پنابه براده اند.  از این رو هرگونه اقدام نظامی و عملیات زمینی رژیم صهیونیستی در این قسمت از باریکه غزه به معنای کشتار بی‌سابقه غیرنظامیان و به راه افتادن حمام خون است که قطعاً می‌تواند پیامدهای دیپلماتیک، حقوق بشری و حتی امنیتی، چه برای کل منطقه و چه در سطح فرامنطقه ای داشته باشد. 
حمله به رفح و معالادت پیش رو

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: از اواسط هفته گذشته دور جدیدی از حملات رژیم صهیونیستی به رفح آغاز شده است و به دنبال آن تل آویو به دنبال شروع عملیات میدانی و زمینی در جنوبی ترین بخش نواز غزه است. پیرو این موضوع، ارتش رژیم صهیونیستی روز جمعه موضوع انجام عملیات زمینی در شهر رفح را تصویب کرد. همزمان نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با صدور دستور تخلیه رفح به ارتش این رژیم دستور داده که طرحی برای تخلیه ساکنان شهر رفح پیدا کنند. این در حالی است که بنابر برخی تخمین‌ها جمعیتی بین یک میلیون و دویست تا یک میلیون و پانصد هزار نفر از آوارگان فلسطینی برای فرار از حملات به رفح پنابه براده اند.  از این رو هرگونه اقدام نظامی و عملیات زمینی رژیم صهیونیستی در این قسمت از باریکه غزه به معنای کشتار بی‌سابقه غیرنظامیان و به راه افتادن حمام خون است که قطعاً می‌تواند پیامدهای دیپلماتیک، حقوق بشری و حتی امنیتی، چه برای کل منطقه و چه در سطح فرامنطقه ای داشته باشد. 

این در حالی است که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تاکید دارد عدم حمله به شهر رفح به معنای شکست در جنگ و باقی ماندن جنبش حماس در آنجا است. این بخشی از سخنان بنیامین‌ نتانیاهو در گفت‌وگو با شبکه ای بی سی نیوز بود که مدعی شد، به نیروهایمان دستور دادیم که قبل از حمله زمینی به رفح برای خارج کردن صدها هزار غیرنظامی از آن منطقه برنامه‌ریزی کنند! آن طور که ایسنا بخشی هایی از این مصاحبه را منتظر کرده، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ادعایی دال بر ایجاد گذرگاه امنی برای غیرنظامیان فراهم کرده که بتوانند منطقه(رفح) را ترک کنند و در این خصوص با آمریکایی‌ها توافق‌نظر دارم.

بی بی مدعی شد که پیروزی در دسترس است. ما آن را بدست خواهیم آورد. ما نیروهای حماس و رفح را که آخرین سنگر است، به دست خواهیم آورد. ما در حال کار بر روی یک برنامه دقیق برای خروج امن غیرنظامیان هستیم! وی به مناطقی در شمال رفح اشاره کرد که می‌توانند به عنوان مناطق امن برای غیرنظامیان مورد استفاده قرار گیرند.نتانیاهو خطاب به منتقدانی که می‌گویند حمله به رفح از خط قرمز عبور می‌کند، پاسخ داد: کسانی که می‌گویند تحت هیچ شرایطی نباید وارد رفح شویم، اساساً می‌گویند «جنگ را ببازید. حماس را در آنجا نگه دارید.»

-    اختلافات در کابینه رژیم صهیونیستی بر سر عملیات زمینی در رفح

در حالی بی بی از نظر قاطعش برای حمله به رفح می گوید که اختلافات میان نخست وزیر رژیم صهیونیستی و رئیس ستاد ارتش این رژیم درباره عملیات زمینی احتمالی در شهر رفح غزه شدت گرفته است. به گزارش تحلیلگر شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی، بنیامین نتانیاهو دستور داده نیروهای ذخیره‌ای که از ارتش خارج شده بودند جهت آمادگی برای انجام عملیات زمینی در شهر رفح واقع در جنوب نوار غزه مجددا به ارتش ملحق شوند. در مقابل، هالوی هم در پاسخ گفته ارتش برای انجام هر عملیاتی آماده است اما جوانب سیاسی وجود دارد که ابتدا باید آنها بررسی شود. در همین راستا، یک مسئول ارشد صهیونیستی به شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی گفت: انجام عملیات نظامی در رفح قریب الوقوع است. 

رسانه‌های صهیونیستی گزارش کردند دستورات نتانیاهو برای آمادگی جهت انجام این عملیات اختلاف زیادی میان او و ارتش ایجاد کرده است. با این وجود خانواده‌های اسرای صهیونیست شنبه شب با برگزاری تظاهراتی دیگر در تل‌آویو و قدس خواهان استعفای نخست وزیر رژیم صهیونیستی و امضای فوری توافق تبادل اسرا شدند. هم چنین تحلیلگر مسائل سیاسی شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی هم گفت: نتانیاهو و هالوی چند روز پیش درباره تداوم عملیات نظامی در غزه تبادل نظر کردند و درباره اشغال رفح به اختلاف خوردند. وی افزود: در حالی که نتانیاهو برای پیدا کردن راه‌حل‌های سریع به ارتش فشار می‌آورد هالوی خواهان فراهم کردن شرایط لازم مانند تخلیه منطقه و هماهنگی با مصر است. در همین حال، رسانه‌های عبری گزارش کردند دولت آمریکا در پیامی از رژیم صهیونیستی خواسته در ماه رمضان در رفح عملیات انجام ندهد زیرا تنش‌ها در این ماه تشدید می‌شود.

-    اگر رژیم صهیونیستی به رفح حمله کند ضربه‌ای سخت‌تر از هفتم اکتبر خواهد خورد

یکی از اعضای جنبش حماس درمورد حمله احتمالی رژیم صهیونیستی به رفح هشدار داد و گفت که اگر این اتفاق رخ دهد رژیم صهیونیستی ضربه‌ای سخت‌تر از هفتم اکتبر خواهد خورد. به گزارش ایسنا، محمد نزال، عضو دفتر سیاسی جنبش حماس در گفت‌وگو با شبکه الجزیره تاکید کرد که مذاکرات و رایزنی‌های عمیقی میان هیات حماس و واسطه‌های مصری و قطری در قاهره انجام شد و هیات این جنبش جمعه شب و قبل از رسیدن روسای موساد و شاباک به مصر، قاهره را ترک کرد. در راستای گفته های این عضو حماس، رسانه‌های صهیونیستی گزارش کردند مصر، قطر و آمریکا به منظور بررسی توافق تبادل اسرا میان حماس و رژیم صهیونیستی فردا سه شنبه در قاهره نشست سه‌جانبه برگزار می‌کنند.

محمد نزال در خصوص شرط حماس مبنی بر ایجاد آتش بس کامل در غزه تاکید کرد که ما خواستار کمترین حد آتش بس شدیم و این امر بخشی از تاکتیک‌های مذاکرات نیست، مطرح کردن مساله آتش ‌بس اغراق‌آمیز نیست، آیا نبرد باید تاز زمان نامعلومی ادامه داشته باشد؟ ما می‌دانیم که بنیامین نتانیاهو می‌خواهد جنگ را تا زمان انتخابات آمریکا در نوامبر آینده بکشاند زیرا او می خواهد که ترامپ در انتخابات پیروز شود.این عضو حماس در بخش دیگری تاکید کرد که رژیم صهیونیستی تمایل دارد که به رفح حمله کند زیرا صدها هزار آواره در آنجا زندگی می‌کنند و گفته می‌شود که تل‌آویو اکنون منتظر موافقت مقامات مصری است زیرا بدون این موافقت نمی‌تواند همچین اقدامی انجام دهد و در روزهای آینده صحت و کذب این گزارشات معلوم می‌شود. وی گفت: ما تمام تلاش خود را خواهیم کرد که این اتفاق رخ ندهد. 

کلید واژه ها: اسرائیل فلسطین گذرگاه رفح نوار غزه حماس بنیامین نتانیاهو حمله اسرائیل


( ۲ )

نظر شما :