پنجاه و نهمین بخش از سلسله یادداشت های سرکیس نعوم

نبرد تایوان آغاز جنگ اتمی است

۱۸ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۲۴۵۳۱ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
نویسنده خبر: سرکیس نعوم
هر وقت چین تصمیم گرفت که تایوان را اشغال کند و با آن بجنگد تا آن را در تنگنای دریایی قرار دهد و فاصله ای میان آن با کشتی های جنگی و سربازان بیندازد، امریکا قطعا مداخله نظامی خواهد کرد. البته می دانیم که چین سامانه موشکی پیشرفته و حتی سلاح هسته ای در اختیار دارد. برای همین به کسی اجازه نمی دهد که وارد شود یا دخالت کند مگر این که منطقه بلکه جهان را وارد جنگ اتمی کند.
نبرد تایوان آغاز جنگ اتمی است

دیپلماسی ایرانی: پس از وقفه ای یک ساله، امسال با تماس هایی که با سرکیس نعوم، روزنامه نگار مشهور لبنانی داشتیم مجددا توانستیم یادداشت های او را دریافت کنیم. به دلیل پاندمی کرونا، وی سال گذشته به ایالات متحده سفر نکرد و برای همین سلسله یادداشت هایش در دیدار از امریکا را نیز منتشر نکرد. او گفت بعد از بیست سال سفر مداوم به امریکا برای نخستین بار وقفه ای در این سفر ایجاد شد که مسببش کرونا بود. وی در پیامی که سال گذشته به سردبیر دیپلماسی ایرانی داد گفت که کرونا به قدری دست و پا گیر بود که حتی امکان سفرهای بین ایالتی نیز وجود نداشت برای همین هیچ کدام از برنامه هایش برای این سفر تحقق نیافت و برای همین از اساس سفر را لغو کرد. اما امسال با فروکش کردن کرونا، او به ایالات متحده رفت و توانست با مقامات سابق و فعلی امریکایی گفت وگو کند. قبل و بعد از سفر با او در تماس بودیم و با توافقی که با هم داشتیم سلسله یادداشت های مربوط به ایالات متحده اش را در اختیار ما قرار داد.  

به این ترتیب این یازدهمین سال است که دیپلماسی ایرانی سلسله یادداشت های سرکیس نعوم را منتشر می کند. در ادامه بخش پنجاه و نهم آن را می خوانید:

در ادامه دیدارم با یکی از ژنرال های عالی رتبه که بازنشسته شده و بسیاری از تحولات نظامی و امنیتی و سیاسی را بنا به موقعیتی که داشت همراه بوده است، درباره تایوان و احتمال حمله چین به آن پرسیدم، گفت: «اگر تایوان مورد حمله چین قرار بگیرد، رئیس جمهور بایدن قطعا به آنجا نیروی نظامی امریکایی اعزام خواهد کرد. چین به این بهانه احتمال دارد به تایوان حمله کند که آن را بخشی از سرزمین چین می داند و آن را جزء خاک چین محسوب می کند. این پاسخی است که همیشه طرف چینی به سوالی در این رابطه داده و گفته است تایوان جزئی از خاک چین است و ما به آنجا به عنوان خاک چین می رویم. خود بایدن هم در پاسخ به پرسشی در این زمینه که در صورت هجوم نیروهای چینی به تایوان چه خواهد کرد، گفته است که قطعا نیروی نظامی اعزام خواهد کرد.»

پرسیدم: البته ایالات متحده در گذشته اعتراف کرده است که تایوان را جزئی از خاک چین می داند و مانعی برای بازگشت آن به چین نمی بیند اما با استفاده از نیروی نظامی و جنگ برای رسیدن به این هدف مخالف است. در پاسخ به پرسشی در این رابطه رئیس جمهوری امریکا پاسخ داده است که چنین اتفاقی باید از طریق گفت وگو و مذاکرات نزدیک و رو در رو به نتیجه برسد کاری که با هنگ کنگ شد و به چین بازگشت. نظرت در این زمینه چیست؟

جواب داد: «به اعتقاد من حکومت یا دولت یا امریکا، هر کدام که خواستیم را بگو، همگی، در این موضوع حکیمانه برخورد می کنند. شاید بایدن تمایل نداشته پاسخ “بله” به آن روزنامه نگار درباره اعزام نیروهای نظامی امریکا به تایوان بدهد یا به صراحت بگوید برای کمک به آن برای هر گونه رویارویی احتمالی نظامی به روی زمین با چین یا سرزمین مادری تایوان چه خواهد کرد. اما شیوه توجیه برای پاسخ به این سوال، به این نتیجه رسیده است. به هر حال، هر وقت چین تصمیم گرفت که تایوان را اشغال کند و با آن بجنگد تا آن را در تنگنای دریایی قرار دهد و فاصله ای میان آن با کشتی های جنگی و سربازان بیندازد، امریکا قطعا مداخله نظامی خواهد کرد. البته می دانیم که چین سامانه موشکی پیشرفته و حتی سلاح هسته ای در اختیار دارد. برای همین به کسی اجازه نمی دهد که وارد شود یا دخالت کند مگر این که منطقه بلکه جهان را وارد جنگ اتمی کند.»

او در ادامه افزود: «امریکا عاقل است. شاید در روابطی که میان واشنگتن و پکن در حال تدارک است مذاکراتی نیز بر سر این موضوع بشود و آرامش به این منطقه بازگردد. البته این هم به توقف جنگ روسیه علیه اوکراین و آغاز مذاکرات برای پایان دادن به آن بحران و رسیدن به راه حل سیاسی دو جانبه و اروپایی – بین المللی نیازمند است. چنین چیزی هم فعلا نیست.»

در آخر در پاسخ به سوال من گفت: «به هر حال اگر چین تصمیم گرفت با قدرت نظامی تایوان را پس بگیرد امریکا چگونه می تواند به تایوان کمک کند؟ واقعیتش پاسخ دقیقی برای این سوال نداریم.»

ادامه دارد...

سرکیس نعوم

نویسنده خبر

سركيس نعوم، نويسنده و روزنامه نگار مشهور لبناني ويكي از ستون نويسان روزنامه النهار است. وی در سال 2011 جایزه جهانی جبران خلیل جبران را در استرالیا دریافت کرد. ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: سرکیس نعوم سلسله یادداشت های جدید سرکیس نعوم چین تایوان تنگه تایوان تلاش چین برای کنترل تایوان چین و تایوان امریکا و چین و تایوان امریکا و تایوان تقابل امریکا و چین امریکا و چین


( ۵ )

نظر شما :