نزدیکی سریع با هدف کنترل چین

بحران تایوان، امریکا را به فکر اتحاد با فیلیپین انداخت

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۱۹۳۴۸ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
رئیس جمهوری فلیپین با اشاره به اینکه: «در مواجهه با افزایش تنش ها در دریای چین جنوبی  اقیانوس های  هند و آرام طبیعی است که نقش ها و روابط را تقویت و باز تعریف کنیم»‌ تمایل خود را به همکاری با آمریکا نشان داده است.
بحران تایوان، امریکا را به فکر اتحاد با فیلیپین انداخت

نویسنده: ‌ریو ناکامورا 

دیپلماسی ایرانی: ایالات متحده آمریکا و فلیپین در حال نزدیک شدن به یکدیگرند. در نشست سران  دو کشور که روز اول ماه مه در کاخ سفید برگزار شد هر دو کشور اهمیت ثبات در تنگه تایوان را تایید کردند. انتظار می رود که در آینده همکاری امنیتی میان سه کشور آمریکا، فلیپین و ژاپن بیش از پیش تحکیم یاید. جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا در دیدار با مارکوس، رئیس جمهوری فلیپین در کاخ سفید تاکید کرد که در برخورد با چین هیچ شریکی بهتر از فلیپین وجود ندارد. از سوی دیگر، رئیس جمهوری فلیپین با اشاره به اینکه: «در مواجهه با افزایش تنش ها در دریای چین جنوبی  اقیانوس های  هند و آرام طبیعی است که نقش ها و روابط را تقویت و باز تعریف کنیم»‌ تمایل خود را به همکاری با آمریکا نشان داده است.

از سال 2011 تا کنون برای نخستین بار است که رئیس جمهوری از فلیپین از کاخ سفید دیدار می کند. دولت مارکوس پس از اینکه ماه ژوئن سال 2022 روی کار آمد، بر اهمیت روابط با آمریکا تاکید کرده است. رودریگو دوترته، رئیس جمهوری پیشین فلیپین رویکردی دایر بر حمایت از چین داشت و به همین علت از کاخ سفید دیدن نکرد. 

سران آمریکا و فلیپین روز اول ماه مه در بیانیه مشترک به صراحت اعلام کردند: «‌حفظ صلح و ثبات در تنگه تایوان یک عنصر اساسی و مهم برای امنیت و رفاه جهانی است.»‌ چنانچه چین به تایوان حمله کند، امنیت فلیپین به جهت اینکه در مجاورت تایوان قرار دارد، متزلزل خواهد شد. بنابراین بیانیه مشترک میان دو کشور در واقع پایه و اساس یک همکاری دفاعی مستحکم میان آمریکا و فلیپین در صورت وقوع یک حمله احتمالی در تایوان خواهد بود.

به نظر می رسد سند همکاری که میان دو کشور برای بهبود قابلیت امنیتی در زمینه دریایی، زمینی، هوایی و فضای سایبری تنظیم خواهد شد، نقش و وظایف نیروهای آمریکا و فلیپین را در مواقع اضطراری مشخص خواهد کرد. بر اساس این سند، تمرکز همکاری های دو جانبه از پاکسازی گروه های افراطی در فلیپین به مقابله با چین تغییر خواهد کرد و کنترل موثر فلیپین بر دریای چین جنوبی افزایش خواهد یافت. محور همکاری های چند جانبه نیز با احیای روابط دو جانبه ارتقا خواهد یافت. در بیانیه مشترک هم به صراحت آمده است، از یک طرف آمریکا، فلیپین و ژاپن و از طرف دیگر آمریکا، فلیپین و استرالیا همکاری میان سه کشور را ایجاد خواهند کرد. هر چند در این بیانیه به همکاری های چند جانبه ای که این کشور دنبال خواهند کرد، اشاره نشده است ولی به احتمال قوی همکاری ها در حوزه امنیتی و با محوریت برخورد با چین خواهد بود.

یک مقام ارشد دولت بایدن پیش از برگزاری نشست سران دو کشور درباره روابط آمریکا و فلیپین گفت: «چنانچه بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم، در دهه 1990 و نیمه اول این قرن همکاری میان آمریکا و فلیپین به ویژه در زمینه امنیت از وزن کافی برخوردار نبوده است. اما پس از این، همکاری های امنیتی میان دو کشور برای مقابله با تهدیدات چین گسترش پیدا خواهد کرد.»

منبع: نیکی / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11‌

کلید واژه ها: ایالات متحده امریکا فیلیپین رییس جمهوری فیلیپین فیلیپین و امریکا امریکا و فیلیپین چین دریای چین جنوبی چین و فیلیپین تایوان بحران تایوان چین و تایوان امریکا و چین و تایوان امریکا و تایوان


( ۱ )

نظر شما :