در تلافی قدرت افزایش قدرت نظامی چین

واشنگتن و توکیو همکاری های نظامی خود را گسترش می دهند

۲۶ دی ۱۴۰۱ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۱۷۰۹۰ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
پس زمینه این اقدامات، وضعیت متشنج در تنگه تایوان است. پنتاگون گفت که تجدید ساختار حضور نظامی در ژاپن در پاسخ به افزایش فعالیت‌های نظامی پکن در منطقه است. به گفته تایپه (تایوان)، در پایان ماه دسامبر، چین بیش از ۷۰ هواپیمای جنگی را در یک تمرین نظامی در نزدیکی تایوان مستقر کرد.
واشنگتن و توکیو همکاری های نظامی خود را گسترش می دهند

نویسنده: مجید ستار

دیپلماسی ایرانی: هنگامی که جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده روز جمعه با نخست وزیر ژاپن در کاخ سفید دیدار کرد، وزرای هر دو طرف قبلا وظیفه خود را انجام داده بودند: در مواجهه با تهدیدات چین و کره شمالی، آمریکا و ژاپن در حال گسترش همکاری های نظامی خود هستند. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده ستایش کرد که توکیو در هماهنگی با آمریکا و سایر شرکای حاشیه اقیانوس آرام و اروپا، به شدت در حال افزایش تعامل خود است.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، روز چهارشنبه به همراه آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده و همتایان ژاپنی خود، یاسوکازو هامادا و یوشیماسا هایاشی، در واشنگتن اعلام کردند که هر دو کشور یک «تصمیم اتحاد تاریخی» برای بهینه‌سازی حضور نظامی آمریکا اتخاذ کرده‌اند. آستین گفت: «این اقدامات، نیروی بازدارندگی را در منطقه تقویت می کند و ما را قادر می‌سازد تا به طور مؤثرتری از ژاپن و مردم آن دفاع کنیم.»

هر دو طرف توافق کرده اند که حضور نیروهای آمریکایی را در اوکیناوا تعدیل کنند. قرار است نوعی نیروی واکنش سریع در پایگاه نظامی آمریکا در این جزیره جنوبی ژاپن ایجاد شود. هنگ ساحلی دریایی تا سال 2025 به عنوان بخشی از سازماندهی مجدد سپاه تفنگداران دریایی در اینجا ایجاد خواهد شد. دو طرف در بیانیه ای مشترک گفتند: "ما در حال جایگزینی یک هنگ توپخانه با واحدی مرگبارتر، چابک تر و توانمندتر هستیم." این هنگ قرار است حدود 2000 سرباز داشته باشد و می تواند هم در دریا و هم در هوا فعالیت کند. این اقدامات در نتیجه یک "محیط امنیتی به طور فزاینده دشوار" است. 

پس زمینه این اقدامات، وضعیت متشنج در تنگه تایوان است. پنتاگون گفت که تجدید ساختار حضور نظامی در ژاپن در پاسخ به افزایش فعالیت‌های نظامی پکن در منطقه است. به گفته تایپه (تایوان)، در پایان ماه دسامبر، چین بیش از 70 هواپیمای جنگی را در یک تمرین نظامی در نزدیکی تایوان مستقر کرد. 47 فروند از این هواپیماها وارد منطقه نظارت هوایی این جزیره شده بودند.

منبع: فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: امریکا ایالات متحده امریکا چین تایوان چین و امریکا چین و تایوان واشنگتن و توکیو ژاپن امریکا و ژاپن امریکا و تایوان


( ۲ )

نظر شما :

ناشناس ۲۶ دی ۱۴۰۱ | ۱۶:۴۱
ژاپن و آلمان که همینک هم به عنوان قدرت نظامی قابل احترام مطرح هستند ، در صورت ورود به مسابقۀ تسلیحاتی ، قطعا جایگاه اقتصادی ممتاز خود را از دست خواهند داد و این همان چیزی است که آمریکا به عنوان رقیب جهانی آنها و انگلیس به عنوان رقیب منطقه ای آنها ، می خواهند . به راحتی می شود با دادن تضمین و حتی مشوقهای محدود به کرۀ شمالی ، شر سلاح های اتمی آن را از منطقۀ شرق آسیا کم کرد . و یا با احترام گذاشتن به نگرانی امنیتی روسها و رعایت مرزهای امنیتی آنها ، می توانستند از جنگ اوکراین جلوگیری کنند . اگر فقط همین دو مورد کوچک رعایت می شد چه بسا دو غول اقتصادی دنیا ، نیاز نمی دیدند که رنگ میلیتاریستی حکومتشان را بیشتر کنند . امان از انگلوساکسونها . چه آمریکا در مقیاس بزرگش و چه انگلیس کوچکتر .
نا شناس ۲۷ دی ۱۴۰۱ | ۰۹:۰۱
جنگ های بیشتری در راه است؟
ابراهیم قدیمی ۲۸ دی ۱۴۰۱ | ۱۱:۰۸
تصور نمی شد ژاپن والمان از جنگ دوم و ان میزان خسارت های انسانی ومالی و۔۔۔ چیزی یاد نگرفته باشند۔ولی واقعا مانند این است که چیزی یاد نگرفته اند۔نظامی شدن ژاپن و المان وافزایش قدرت نظامی تنهادخطراتش برای خودشان وروسیه واروپا ومنطقه شرق اسیا بیشتر از کشورهای انسوی اقیانوس است۔ چرا خودتان را قربانی دیگران میکنید؟ قابل درک نیست۔
ابراهیم قدیمی ۲۸ دی ۱۴۰۱ | ۱۱:۲۹
جناب نخست وزیر ژاپن ،جناب صدر اعظم المان، جناب رئیس جمهور امریکا با جنگ نمی توان با مشکلات اقتصادی ناشی از پیشرفت دیگران مبارزه کرد۔اتش با اب خاموش میشود نه با نفت۔شما برروی اتش نفت میریزید۔با سازندگی بر مشکلات اقتصادی باید غلبه کرد ونه با تخریب۔