ترس از اتهام به نسل کشی در مجامع بین المللی

اسرائیل محکومیت در دیوان بین المللی را جدی می گیرد

۰۸ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۲۴۲۴۷ اخبار اصلی خاورمیانه
نشریه «هاآرتص» نیز در گزارشی تأکید کرد که این دادگاه از اختیارات اجرایی برخوردار نیست اما صدور حکم آتش‌بس فوری از جانب دیوان بین‌المللی دادگستری به معنای ارتکاب جنایت نسل‌کشی از جانب اسرائیل است و به انزوا و بایکوت اسرائیل و وضع تحریم علیه آن و علیه شرکت‌های اسرائیلی می‌انجامد.
اسرائیل محکومیت در دیوان بین المللی را جدی می گیرد

دیپلماسی ایرانی: روز پنج‌شنبه دیوان بین‌المللی دادگستری در شهر لاهه هلند درخواست آفریقای جنوبی بررسی اتهام ارتکاب جنایت نسل‌کشی توسط اسرائیل در نوار غزه را آغاز کرد.

مهمترین پیامدهای محکومیت اسرائیل در این پرونده را چنین می‌توان برشمرد:

مقدمه‌چینی برای کشاندن پرونده مقامات اسرائیلی به دادگاه کیفری بین‌المللی؛
آسیب دیدن جایگاه بین‌المللی اسرائیل؛
شکل‌گیری افکار عمومی ضد اسرائیلی در سطح جهان؛
افزایش تحریم کالاهای اسرائیلی؛
خودداری از تأمین سلاح برای اسرائیل؛
تحریم‌های نظامی و اقتصادی؛
قطع روابط سیاسی و اقتصادی.
حکومت مطرود

پژوهشگاه غیر دولتی «دموکراسی اسرائیل» روز چهارشنبه در گزارشی تأکید کرد که مسئله آفریقای جنوبی چالشی جدی برای اسرائیل است و تل‌آویو موضوع را جدیت دنبال می‌کند و توان مالی و حقوقی خود را در این راه بسیج کرده است.

این پژوهشگاه تأکید کرد که اسرائیل باید با اظهارات افراط‌گرایانه مقامات بلندپایه خود که عملا معنایی جز نسل‌کشی ندارند با قاطعیت بیشتری برخورد کند.

این پروژهشگاه افزوده که تلاش آفریقای جنوبی بخشی از تلاش‌های پیاپی فلسطینیان و دیگر کشورها برای تبدیل اسرائیل به یک «کشور مطرود و منزوی» است.

در گزارش این مرکز آمده که در صورت شکست اسرائیل در این پرونده، اسرائیل در سطح بین‌المللی در شرایط بسیار پرمخاطره‌ای قرار می‌گیرد زیرا این دادگاه از حق صدور «تدابیر موقت» علیه محکومان برخوردار است.

این گزارش افزوده که بعید نیست که دیوان بین‌المللی دادگستری اسرائیل را موظف به توقف نسل‌کشی و در نتیجه توقف فوری جنگ و اجازه ورود نامحدود کمک‌های انسان‌دوستانه به غزه کند.

این پروژهشگاه تأکید کرده که این دادگاه از ابزار نظامی یا امنیتی برای اجرای احکام خود برخوردار نیست اما اگر اسرائیل حکم دادگاه را نقض کند با واکنش شدید بسیاری کشورها مواجه خواهد شد و این موقعیت اسرائیل در عرصه بین‌المللی را با چالش جدی مواجه خواهد کرد و کار به توقف فروش سلاح به اسرائیل خواهد انجامید.

گلوله برفی خطرناک

نشریه «یسرائیل هیوم» نیز در گزارشی تأکید کرد که این دادگاه اظهار نظرهای 15 قاضی از کشورهای گوناگون را استماع می‌کند و ممکن است که جلسات استماع سال‌ها طول بکشد، اما آفریقای جنوبی خواستار اقدام به «تدابیر موقت» در حین بررسی پرونده شده که به معنای صدور حکم آتش‌بس فوری است.

بر اساس این گزارش، دادگاه همچنین می‌تواند تدبیری آسان‌گیرانه‌تر بیندیشد و از اسرائیل بخواهد که اقداماتی را که موجب خطر برای غیر نظامیان است متوقف کند.

این روزنامه افزوده که چنین کاری تأثیر مستقیم بر اسرائیل ندارد اما باعث می‌شود که برخی اعضای شورای امنیت با استناد به این حکم تحریم‌های نظامی و اقتصادی علیه اسرائیل وضع کنند.

این گزارش تأکید کرده که همچنین بسیاری کشورها با استناد به این حکم روابط خود را با اسرائیل قطع خواهند کرد و افزوده که این مانند یک گلوله برفی خطرناک است که «دشمنان اسرائیل» از آن بهره‌برداری رسانه‌ای گسترده خواهند کرد و افکار عمومی را علیه اسرائیل خواهند شوراند.

روزنامه عبری در ادامه گزارش خود تأکید کرده که چنین فشاری حتی ممکن است دولت امریکا را به توقف حمایت از اسرائیل در این جنگ وادار کند.

تحریم و بایکوت

نشریه «هاآرتص» نیز در گزارشی تأکید کرد که این دادگاه از اختیارات اجرایی برخوردار نیست اما صدور حکم آتش‌بس فوری از جانب دیوان بین‌المللی دادگستری به معنای ارتکاب جنایت نسل‌کشی از جانب اسرائیل است و به انزوا و بایکوت اسرائیل و وضع تحریم علیه آن و علیه شرکت‌های اسرائیلی می‌انجامد.

این نشریه افزوده که حکم دادگاه دادگستری بین‌المللی همچنین راه را برای محاکمه سران اسرائیل در دادگاه کیفری بین‌المللی همواره می‌کند، ضمن اینکه حکم دادگاه به لحاظ حقوقی برای اسرائیل به عنوان یک طرف امضاکننده معاهده منع نسل‌کشی الزام‌آور است.

بر اساس این گزارش، اسرائیل البته می‌تواند از اجرای حکم این دادگاه خودداری کند اما در این صورت کشورهای دیگر مسئول اتخاذ اقدامات لازم علیه اسرائیل می‌شوند.

اسرائیل از 7 اکتبر و در پی عملیات طوفان الاقصی، حملات گسترده‌ای را در نوار غزه آغاز کرد که در نتیجه آن بیش از 23 هزار تن شهید و بیش از 59 هزار تن زخمی و صدها هزار تن آوار شدند.

منبع: الجزیره / تحریریه دیپلماسی ایرانی/۱۱

کلید واژه ها: اسرائیل آفریقای جنوبی اسرائیل و آفریقا اسرائیل و آفریقای جنوبی دیوان بین المللی کیفری حمله اسرائیل به غزه نسل کشی غزه


( ۲۰ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۹:۰۵
دیوان لاهه قول داده به مسئله نسل کشی در اینده رسیدگی میکند۔۔اگر ما نسل کشی واقعی واسف بار تر از هلوکاست را که شصت در صد ان کودکان وبانوان بوده اند وهنوز زیر اوارند را جدی بگیریم اسرائیل وغرب وشورای امنیت وسازمان ملل نیز انرا جدی میگیرند۔بریکس یک مجمع سیاسی ،اقتصادی جدی است۔اقتصاد جدا از سیاست نیست۔
ابراهیم قدیمی ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۹:۲۰
کشتار غزه با توجه به سطح وتعداد جمعیت فجیع ترین عملیات نظامی توسط ارتشی بدوی یا مدرن در طول تاریخ بوده است۔تصمیمات بریکس بریکس را جهانی خواهد کرد۔مسئولان اسرائیلی این جنایت باید بعنوان جنایتکاران جنگی مورد تعقیب بین المللی قرار گیرند۔چائوشسکو و کارا جیج ودیگران بعد از ان همه مدت مدیریت چند نفر را کشته بودند۔
علی رضا ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ | ۲۳:۳۴
دولت اسراییل با تزویر ،نسل کشی و آواره کردن با حمایت گسترده غربی ها به ویژه آمریکا،به وجود آمد جنگ نابر ابر،ظالمانه ،وحشیانه ای که اسراییل بر ملّت فلسطین،به ویژه غزه،تحمیل کرد،حقیقت صهییونیسم را،عیان دیدند از این به بعد،اسراییل،دیگر مشروعیّت در نزد جهانیان ندارد ولی،غربی ها،به حمایت از سگ هار خود،ادامه خواهند داد.
ابراهیم قدیمی ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ | ۰۲:۵۴
اگر اسرائیل برای جنایاتی به این مشهودی مجازات نشود خاورمیانه روی ارامش وپیشرفت نخواهد دیدشورای امنیت وسازمان ملل قادر به ننبیه اسرائیل نیست۔۔سازمان دیگری باید این مسئولیت را انجام دهد۔
ناشناس ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ | ۰۶:۵۱
اینکه آفریقای جنوبی علم دار مبارزه دیپلماتیک و قضایی با اسراییل شده ، پرمعنی است . بریکس در مقابل جهان غرب . آرام آرام گسلها فعال می شود .