با رعایت اصل حفظ موازنه

توسعه روابط با هند به تلافی کوتاهی های پاکستان

۰۲ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۴:۰۰ کد : ۲۰۲۴۲۰۷ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
نویسنده خبر: رامین فخاری
رامین فخاری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در رابطه‌ با تحولات و روابط بین ایران و پاکستان باید به این موضوع اشاره کرد که جنگ بین ایران و پاکستان به‌عنوان دو کشور مسلمان عملاً برنده‌ای نخواهد داشت اما می‌توان با تدابیری اقدام به موازنه‌سازی در روابط بین ایران و پاکستان و اصلاح رفتار پاکستان کرد که مهم‌ترین مؤلفه آن توسعه روابط بین ایران و هند است.
توسعه روابط با هند به تلافی کوتاهی های پاکستان

دیپلماسی ایرانی: در هفته گذشته سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مقرهای گروهک‌های تروریستی را در داخل خاک پاکستان مورد حمله قرارداد و پاکستان نیز متقابلاً به روستاهایی در داخل ایران که ادعا کرد تعدادی از اتباع پاکستان به‌طور غیرمجاز در آن سکونت داشتند حمله کرد.

باید به این موضوع اشاره کرد که روابط ایران و پاکستان از ابتدای انقلاب اسلامی روابط دوستانه‌ای نبوده و همواره پاکستان مقر گروهک‌های تروریستی و تجزیه‌طلب ضدایرانی بوده است، حتی در ابتدای انقلاب نیز گروهک تروریستی مجاهدین خلق (منافقین) از خاک پاکستان برای تردد و جذب اعضا استفاده می‌کرد. 

در رابطه‌ با تحولات و روابط بین ایران و پاکستان باید به این موضوع اشاره کرد که جنگ بین ایران و پاکستان به‌عنوان دو کشور مسلمان عملاً برنده‌ای نخواهد داشت اما می‌توان با تدابیری اقدام به موازنه‌سازی در روابط بین ایران و پاکستان و اصلاح رفتار پاکستان کرد که مهم‌ترین مؤلفه آن توسعه روابط بین ایران و هند است؛ در این نوشته قصد داریم به بررسی مواردی بپردازیم که این ادعا را محکم‌تر می‌کند. 

1- توسعه بندر گواتر در راستای کاهش نفوذ منطقه‌ای پاکستان

نخست باید به این مسئله اشاره کرد که توسعه بنادر چابهار توسط هند می‌تواند یک "دیگری" برای پاکستان و بندر گوادر پاکستان باشد و علاوه بر این می‌تواند از وابستگی کشور افغانستان به بندر گوادر بکاهد؛ زیرا عملاً مسیر ایران می‌تواند به ایجاد تنوع در مسیرهای حمل‌ونقل کالا به افغانستان منجر شود و این موضوع عملاً در درازمدت می‌تواند از نفوذ شبکه حقانی و سیستم‌های امنیتی کشور پاکستان در خاک افغانستان بکاهد و نفوذ ایران و هند را در افغانستان توسعه بدهد. اساساً یکی از عواملی که حضور گروه‌های بنیادگرا را در خاک پاکستان شدت می‌بخشد هراس پاکستان از حضور هند در سیستان بلوچستان ایران و بهره‌برداری هند از بنادر مکران است که به توسعه اقتصادی منطقه سیستان و بلوچستان منجر خواهد شد. خود این مسئله نیز باتوجه‌به مشکلات پاکستان در استان بلوچستان می‌تواند در درازمدت به یک چالش برای پاکستان مبدل شود، اما بااین‌وجود افزایش تدابیر امنیتی در استان‌های جنوب شرقی کشور توأمان با توسعه اقتصادی همراه با گسترش حضور هند در این مناطق می‌تواند یک موازنه بخشی را در روابط ایران با هند و پاکستان ایجاد کند.

2- به‌هم خوردن موازنه قوا به ضرر پاکستان با حضور هند در جنوب شرق ایران

حضور هند حتی به‌صورت اقتصادی و توسعه زیرساختی در مناطق جنوب ایران نیز می‌تواند موازنه قوا به ضرر پاکستان را رقم بزند؛ زیرا عملاً هند و پاکستان با یکدیگر دارای رقابت‌های ژئوپلیتیک هستند.

3- اقتصاد قدرتمند هند در برابر اقتصاد ضعیف پاکستان

تولید ناخالص داخلی هند در سال 2021 رقم معادل 3.1 تریلیون دلار بوده، در حالی که تولید ناخالص داخلی پاکستان در همان سال 348 میلیارد دلار آمریکا بوده به این مفهوم که اقتصاد هند حدوداً ده برابر بزرگ‌تر از اقتصاد پاکستان است. تنوع در روابط ایران به‌وسیله هند یک مزیت اقتصادی بزرگ را برای ایران ایجاد می‌کند که روابط اقتصادی با پاکستان نمی‌تواند این مزیت را ایجاد کند.

4- معضل بنیاد گرایی و وجود دشمنان مشترک

موضوع چهارم این است که شبکه حقانی و گروهک‌هایی مانند جیش محمد، دشمن مشترک ایران و هند هستند و مقابله با گروه‌های تروریستی با ماهیت وهابی می‌تواند یک نقطه عطف برای توسعه روابط ایران هند باشد.
 
5- ضرورت اتحاد ایران و هند در افغانستان برای کاهش نفوذ پاکستان

دو کشور ایران و هند عملاً هر دو به‌دنبال گسترش نفوذ خود در خاک افغانستان هستند؛ اما باتوجه‌به وابستگی افغانستان به بنادر گوادر پاکستان برای حفظ ارتباط خود با دریاها و همچنین نفوذ گسترده آی‌اس‌آی پاکستان در شبکه حقانی طالبان عملاً پاکستان در افغانستان نفوذ بیشتری داشته است، و این مسئله می‌تواند برای ایران و هند که به‌دنبال تأمین منافع خود در افغانستان هستند، به ایجاد یک اتحاد طبیعی منجر شود. توسعه بنادر مکران می‌تواند از وابستگی افغانستان به پاکستان بکاهد و به کاهش نفوذ پاکستان در افغانستان منجر شود که این مسئله همکاری مشترک بین ایران و هند را در بنادر مکران و سایر مباحث مربوط به افغانستان را می‌طلبد.

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

موضوعی که باید در نهایت به آن اشاره شود این است که در نهایت ایران و پاکستان چون دو کشور همسایه با بافت مسلمان هستند باید در حالت طبیعی روابط حسنه تری نسبت به روابط بین ایران و هند داشته باشند. تنوع‌بخشی به روابط ایران و هند و حضور  هند در اقتصاد ایران ابداً نباید به مفهوم ایجاد وابستگی مطلق بین ایران و هند باشد. ایران باید روابط خود را با هند به‌گونه‌ای در دستور کار خود قرار بدهد که بتواند به آن واسطه در روابط خود با پاکستان و حتی چین موازنه‌سازی کند. علاوه‌برآن ایران باید بتواند از پاکستان و چین نیز امتیازات مدنظر خود را بگیرد. 

روابط یک‌طرفه با هند و قطع روابط با پاکستان می‌تواند چالش‌های بسیار زیادتری از روابط فعلی ایران با پاکستان را برای ایران داشته‌باشد. حضور هند در اقتصاد و زیرساخت‌های ایران و توسعه روابط دهلی نو با تهران و ایجاد ائتلاف موقت بین این دو می‌تواند موازنه قوا را به نفع ایران و هند و به ضرر پاکستان به‌هم بزند. 

ایران می‌تواند با توسعه مرحله‌به‌مرحله روابط خود با هند و افزایش حضور هند در ایران علاوه‌بر ایجاد موازنه در منطقه به‌طور پله‌ای پاکستان را نیز تحت‌فشار قرار بدهد تا پاکستان در رابطه ‌با مسائل امنیتی ناگزیر شود رفتارهای خود را با ایران اصلاح کند و به یک تعریف مشترک نسبت‌به تروریسم با ایران برسد؛ اما باتوجه‌به روابط متنوع هند با سایر نقاط جهان که دارای تعارضاتی با ایران نیز هستند و باتوجه‌به اینکه پاکستان یک کشور مسلمان است، این موازنه سازی باید تااندازه‌ای به‌پیش برود که مخاطراتی که از خاک پاکستان علیه ایران صورت می‌گیرد دفع شود. 

باید اشاره کرد که جنگ مخصوصاً بین دو کشور مسلمان به نفع هیچ‌کس نیست و ایجاد موازنه در روابط بین ایران و هند جایگزین بهتری برای ممانعت درگیری‌های فرسایشی بین ایران و پاکستان و اصلاح رفتار پاکستان است. 

دررابطه‌ با هند نیز ایران باید معیاری برای گسترش حضور این کشور برای موازنه سازی تعریف کند تا در آینده نیز ایران با هند دچار چالش نشود.

رامین فخاری

نویسنده خبر

کارشناسی علوم سیاسی و کارشناسی ارشد مطالعات خاورمیانه علامه طباطبایی

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: هند پاکستان هند و پاکستان ایران و هند ایران و پاکستان حمله ایران به پاکستان حمله پاکستان به ایران حمله پاکستان به سیستان و بلوچستان رامین فخاری


( ۱۲ )

نظر شما :

خسرو ۰۲ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۴:۴۲
تحلیل ضعیف و پیشنهاد غیر منطقی گسترش روابط با هند برای تأدیب پاکستان ، نوشته را مثل یک سند نگاه از بالا به و خودبرتر بینی نشان می‌دهد
محمد ۰۲ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۷:۳۴
خود هند در یک اتحاد مستحکم با امریکا قرار داره ، روابط هند و اسرائیل بسیار گرم و گسترده است و در آخر اینکه دولت فعلی هند ، دشمن شماره یک مسلمانان است . هندی هایی که به گاو احترام می گذارند ، از آن طرف مسلمانان را زنده می سوزانند و یکی از انتقادات ما به دولت این است که چرا در مقابل این ظلم و ستمی که در هند به مسلمانان می شود سکوت کرده اید . در واقع ما باید با چین علیه هند متحد شویم ، آنوقت شما چیز دیگری می گویید . در ضمن ، افسار دولت پاکستان به دست عربستان است و همانطور که روابط ایران و مصر ، گرفتار عربستانی هاست . همانطور که اگر قرار به مبارزه واقعی با اسرائیل و امریکا باشد باید نظر عربسنانی ها را جلب کنیم. در پایان ، توصیه می کنم که سایت وزین دیپلماسی ایرانی به هر مطلبی اجازه انتشار ندهد
علی ۰۲ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۱
نقش آمریکا و تحریمها چی ؟ !!!
فرزاد ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ | ۰۹:۴۹
مطلبی کاملا درست و کارشناسی وبر اساس واقعیت‌های ملموس روز دراین یادداشت بیان شده.توسعه ی روابط با کشور بزرگ و پرجمعیت هند که اتفاقا برخلاف چین در همسایگی ماست واز اقتصادهای بزرگ و نوظهور دنیاست مزیت‌های بسیار زیادی برای کشورما داره.کشورهای عربی حوضه ی خلیج فارس وحتی اسراییل برخلاف ما ایرانیها مدتهاست که این مزیت رو تشخیص دادن و درحال توسعه ی هرچه بیشتر روابطشون با هند هستند.وعلارغم فاصله ی جغرافیایی بیشتر از ایران با هند ؛روابطشون با این کشور عمیق تر از ماست.
فرزاد ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۰:۱۰
نکته ی مهم در ارتباط با کشوری مثل هند اینه که ما ملاحظات و حساسیت‌های اونها رو درک و رعایت کنیم.ازاونجا که هند دارای جمعیت چند ده میلیونی مسلمان و حتی شیعه هست ونگران افراط گرایی اسلامی در کشورش هست؛نگاه ما به هند نباید مذهبی و دینی باشه.بلکه با نگاه اقتصادی و در وحله ی بعد تمدنی و فرهنگی مناسباتمون رو با این کشور گسترش بدیم.نگاه فرهنگی و تمدنی هندی‌ها به ما ایرانیها مثبت هست و در این موردنه تنها حساسیتی نسبت به فعالیتهای فرهنگی ما در کشورشان ندارند بلکه استقبال هم میکنند.اخیرا زبان فارسی رو به عنوان یکی از نه(۹) زبان کلاسیک کشورشون به رسمیت شناختند.واین فرصت و مزیت بسیار بزرگی برای کشور ما در جهت توسعه ی روابط با این کشور بزرگ هست.
فرزاد ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۰:۲۰
یکی از مزیت‌های توسعه ی روابط ما با هند بر خلاف روابط با چین(رقیب قدرتمند حال حاظر و دشمن آینده آمریکا و غرب) اینه که امکان مصون ماندن از حساسیت و کارشکنی و تحریم آمریکا و غربیها بیشتر هست.نباید فراموش کرد که با چانه زنی هندی‌ها با آمریکا بندر چابهار از تحریم‌های آمریکا معاف شد.
سید تقی دارفانی ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۰:۳۸
دولت هند 250میلیون مسلمان هند را رسما جزو تبعه خود محسوب نمیکند،وکشتن مسلمانان و تخریب مساجد وازار اذیت انها از طرف دولت نژاد پرست هند حمایت میشود، روابط مستحکمی با اسراییل و آمریکا دارد، ودر تمام اختلافات با همسایگانش( پاکستان،چین،سریلانکا،میانمار،بنگلادش،نپال،....) موضع زورگویی و متجاوز دارد، کشوری که مدفوع و ادرار گاو را درمان همه دردها و مقدس میداند در اصل بت پرست و کافر مطلق است.
فرزاد ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۰:۴۴
ما در توسعه ی روابطمون با همسایه ها باید بیشتر بر روی کشورهایی تمرکز کنیم که از استقلال سیاسی و اقتصادی بیشتری برخوردار باشند.قطعا برای ما هند نسبت به پاکستان باید انتخاب اول باشه.پاکستان از نظر اقتصادی و فرهنگی وابسته به دلارهای نفتی سعودی و تحت سلطه ی مدارس دینی وهابیت عربستانیست.از نظر سیاسی هم وابسته به آمریکا.برای درک نوع نگاه پاکستانی‌ها به ایران وشدت وابستگی‌شان به آمریکا ؛کافیه مقایسه بکنیم واکنش پاکستانی‌ها به حملات مکرر پهپادی آمریکا وانجام عملیات ضد تروریستی آمریکا در جریان کشتن بن لادن در خاک پاکستان با واکنش اونها نسبت به حمله ی ایران به گروه جیش العدل در این کشور.
ابراهیم قدیمی ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۴:۳۵
سعی نکنیم هم از خرمای بغداد ببافتیم هم از حلوای گاظمین۔هر گلی یک بوئی دارد۔سعی کنیم هر دو را با احترام به انها حفظ کنیم۔یک دشمن زیاد است ویک دوست کم۔
محمد صادق ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۵:۵۹
این همه تشدد در نحوه رابطه با دو کشور در سایتی با بستر سیاست خارجی نشان از عدم وجود راهکار های رابردی متقن در این خصوص می باشد
فرزاد ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۸:۲۹
بازهم شاهد تبلیغات سو و دروغین و ضدمنافع ملی عده ای پانترک دویست دلاری در قسمت کامنت ها و نظرات هستیم.ازنظر این جماعت اصولاً هر کشوری که چالشی برای توسعه طلبی و زیاده خواهی رژیم علیف بادکوبه ای باشه و رابطه ای دوستانه و حسنه با ارمنستان داشته باشه؛سزاوارهرنوع توهین و اهانتی هست.خواه این کشور کشوری مانند هند باشه که همیشه به کشور هفتاد ملت و اهل مدارا وتساهل و تسامح مذهبی در دنیا شناخته شده و یا فرانسه که دربین کشورهای اروپایی پذیرای بیشترین جمعیت مسلمان هست.برای این جماعت مزدور منافع ملی ایران واصل حفظ موازنه در ارتباط با همسایه ها کمترین اهمیتی نداره وآنچه مهمه تفکرات و احساسات نژادپرستانه خودشون و اوامر ارباب علیف هست.
خسرو ۰۴ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۱:۵۷
هند در محور غربی و آمریکا بیش از بیش ، غرق شده است در کشور خودش ۲۵۰ میلیون مسلمان را بیگانه محسوب می‌کند و هندوئیسم کفر مطلق است در حالی که ۲۳۰میلیون جمعیت پاکستان مسلمان هستند و چهل میلیون شیعه پاکستانی در ستون فقرات ارتش و دیوان سالاری پاکستان حضور دارند به نظر می‌رسد پاکستان با منافع ملی ایران نزدیکتراست و در برنامه هسته ای ایران ، پاکستانی ها نگاه مثبت داشتند در پاکستان جمعیت ترک کمتر از یک درصد است کسی نمی تواند دوستی و محبت به ترکها را دلیل گرایش ما به پاکستان محسوب کند