در حالی که اقتصاد اسرائیل را به عقب نشینی واداشته است

تل آویو در فکر جنگ با حزب الله

۱۲ دی ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۲۳۹۲۱ اخبار اصلی خاورمیانه
گمان زنی هایی وجود دارد مبنی بر اینکه برخی از پنج تیپ اسرائیلی که عقب نشینی کرده اند قرار است برای شعله ور شدن جنگ احتمالی جبهه دوم علیه حزب الله لبنان آماده شوند.
تل آویو در فکر جنگ با حزب الله

نویسنده: دن ویلیام

دیپلماسی ایرانی: اسرائیل برخی از نیروها را از غزه خارج می کند تا به عملیات هدفمندتر علیه حماس روی آورد. تلاویو قصد دارد با این کار تا حدودی نیروهای ذخیره را به زندگی غیرنظامی بازگرداند تا به اقتصاد کمک کند.

یک مقام اسرائیلی گفت که به نظر می رسد جنگ تا سال جدید به طور جدی ادامه یابد. این مقام گفت سرنگونی جناح اسلامگرا همچنان یکی از اهداف حمله اسرائیل به فلسطین است. 

در این میان گمان زنی هایی نیز وجود دارد مبنی بر اینکه برخی از پنج تیپ اسرائیلی که عقب نشینی کرده اند قرار است برای شعله ور شدن جنگ احتمالی جبهه دوم علیه حزب الله لبنان آماده شوند.

از زمان آغاز جنگ علیه غزه که به تلافی حمله حماس در 7 اکتبر از غزه به داخل اسرائیل انجام شد، مقامات اسرائیلی گفته اند که جنگ را در سه مرحله اصلی اجرا خواهند کرد. اولین مورد، گلوله باران شدید برای پاکسازی مسیرهای دسترسی نیروهای زمینی و تشویق غیرنظامیان به تخلیه بوده است. دوم، تهاجمی بود که در 27 اکتبر آغاز شد.

در حالی که تانک ها و نیروها در حال حاضر بیشتر نوار غزه را اشغال کرده اند و با وجود اینکه مردان مسلح فلسطینی به کمین های خود از تونل ها و سنگرهای مخفی ادامه می دهند، عمدتاً کنترل خود را اعمال می کنند.

درباره مرحله سوم، این مقام اسرائیلی که با توجه به حساسیت موضوع نخواست نامش فاش شود، گفت: ارتش در حال حرکت به سمت مرحله سوم است. این مرحله حداقل شش ماه طول می کشد و ماموریت های پاکسازی شدید علیه نظامیان فلسطینی انجام می شود، کسانی که او آنها را تروریست خطاب کرد.

این مقام با اشاره به یک منطقه غزه که توسط جنگ از سوی اسرائیل ویران شده است، به رویترز گفت: در اینجا هیچ کس درباره پرواز کبوترهای صلح صحبت نمی کند.

این در حالی است که علاوه بر 1200 نفر کشته شده در 7 اکتبر، حماس دست کم 240 نفر را نیز گروگان گرفته است. اسرائیل می گوید که مصمم است 129 نفری که هنوز در غزه نگهداری می شوند را بازپس بگیرد. تلاش‌های آتش‌بس با میانجیگری قطر و مصر، چشم‌انداز آزادی برخی از آنها را افزایش داده است. به نظر می‌رسد این تغییر با فشار متحد اصلی اسرائیل، ایالات متحده امریکا، برای بازنگری تاکتیک‌ها و انجام کارهای بیشتر برای محافظت از غیرنظامیان مطابقت داشته باشد.

تقویت اقتصاد

اسرائیل در ابتدا 300هزار نیروی ذخیره – حدود 10 تا 15 درصد از نیروی کار خود – را برای جنگی که به نظر می رسد طولانی ترین جنگ تاریخ اسرائیل باشد، استخدام کرد. منابع دولتی گفته اند که بین 200هزار  تا 250هزار سرباز ذخیره هنوز بسیج شده اند و از کار یا تحصیل غایب هستند.

این مقام گفت که دو تیپ در حال عقب نشینی، از نیروهای ذخیره متشکل هستند. او این اقدام را در راستای "انرژی مجدد به اقتصاد اسرائیل" توصیف کرد. رسانه های محلی نیز گزارش داده اند که چندین لشکر نظامی در سراسر غزه مستقر شده اند.

این مقام افزود: برخی از نیروهای خارج شده از غزه در جنوب برای چرخش به سمت مرز شمالی با لبنان آماده خواهند شد. جایی که حزب الله برای همبستگی با فلسطینی ها با اسرائیل تبادل آتش کرده است. اسرائیل هشدار داده اگر حزب الله از مواضع هجومی خود عقب نشینی نکند، یک جنگ تمام عیار در لبنان به راه خواهد انداخت.

هم حماس و هم حزب الله از سوی ایران حمایت می شوند در عین حالی که متحدان  آنها در سوریه، عراق و یمن نیز حملات دوربردتری را علیه اسرائیل انجام داده اند.

به اعتقاد بسیاری از جمله این مقام اسرائیلی "وضعیت در جبهه لبنان ادامه نخواهد یافت، این دوره شش ماهه آینده یک لحظه حساس است." این مقام گفت که اسرائیل پیام مشابهی را نیز به ایالات متحده خواهد رساند تا مأموریت های هدایت پیام ها به بیروت را انجام دهند.

در غزه، جنگ اسرائیل و حماس ویرانی بی‌سابقه‌ای به بار آورده، به طوری که وزارت بهداشت تقریباً 22هزار کشته را گزارش کرده است که بسیاری از آنها غیرنظامی بوده اند. اسرائیل ادعا می کند که بیش از 8هزار مبارز فلسطینی را کشته است، در حالی که این رقم نشان می‌دهد که حماس طبق محاسبات خود، پرسنل اصلی خود را توانسته است حفظ کند. ارزیابی اسرائیل قبل از جنگ این بود که این گروه حدود 30هزار جنگجو داشته است.

ارتش اسرائیل روز شنبه اعلام کرد که برخی از نیروهای ذخیره را به عنوان بخشی از آنچه فرمانده ارشد، ژنرال هرزی هالوی، آن را "تنظیم مجدد" نیروها می داند، به خانه می فرستد. هالوی روز سه‌شنبه به سربازان گفت: «از اولین لحظات این جنگ، ما گفتیم که این نبرد طول می‌کشد. آیا در نهایت می‌توانیم بگوییم که دیگر دشمنی در اطراف اسرائیل وجود نخواهد داشت؟  من فکر می کنم که چنین تصوری بیش از حد جاه طلبانه است. اما می توانیم بگوییم که ما وضعیت امنیتی متفاوتی را رقم خواهیم زد، وضعیتی ایمن و تا حد امکان پایدار.»

تا کنون به گفته اسرائیلی ها 174 سرباز اسرائیلی که بسیاری از آنها از نیروهای ذخیره بودند در جنگ غزه کشته شده اند که 9 نفر آنها در مرز لبنان کشته شدند.

منبع: رویترز / ترجمه: محمد حسین واحدی

کلید واژه ها: اسرائیل فلسطین اسرائیل و فلسطین حمله اسرائیل به غزه حزب الله حزب الله لبنان اسرائیل و حزب الله حمله حماس به اسرائیل نوار غزه


( ۱۷ )

نظر شما :