کرانه باختری در آتش

تشدید بمباران بیمارستان‌های غزه

۲۴ آبان ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۳۰۴۲ اخبار اصلی خاورمیانه
در حالی به ادعای اشغالگران تمرکز صهیونیست ها فعلا روی بخش شمالی نواز غزه است که جنوب این باریکه هم وضعیت فاجعه باری را تجربه می کند. در این باره محمد زقوت، مدیرکل بیمارستان‌های نوار غزه به الجزیره گفت: اشغالگران برای حملات خود به بیمارستان‌ها دلیل تراشی می‌کنند. در حال حاضر اطراف و بخش‌های مختلف بیمارستان الشفا در معرض حملات پهپادی قرار دارد. بیمارستان‌ها در جنوب نوار غزه به دلیل تمام شدن سوخت در حال از کار افتادن و تعطیلی هستند.
تشدید بمباران بیمارستان‌های غزه

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: در حالی تجاوزات رژیم صهیونیستی به باریکه غزه وارد چهلمین روز خود شده است که برخلاف تبلیغات و پروپاگاندای صهیونیست‌ها، این رژیم پس از حمله زمینی دچار یک نبرد فرسایشی شده است که در کنار تبعات هر روزه اقتصادی و تجاری، هزینه‌های گزاف نظامی، امنیتی، دفاعی، لجستیک و انسانی را برای اشغالگران به دنبال داشته است. در یک مورد خالد قدومی، نماینده جنبش حماس در ایران دروز سه شنبه در اجلاس مجمع جهانی مستضعفین گوشه‌ای از پیروزی‌های حماس در عملیات طوفان الاقصی را تشریح کرد و گفت که کل تانک‌های مرکاوا در ارتش صهیونیستی ۶۰۰ دستگاه است که ۱۸۲ مورد طی یک ماه اخیر منهدم شدند.

از سوی دیگر توان مقاومت در غزه علاوه بر پاسخگویی به تجاوز زمینی صهیونیست ها کماکان قدرت موشکی خود را حفظ کرده است. در این باره دیروز (سه شنبه) آژیرهای خطر در نیریم و نیر عوز در غلاف غزه به صدا درآمدند. رسانه‌های عبری گزارش دادند، موجی از موشک‌های سنگین به عسقلان و شهرک‌های اطراف غزه شلیک شدند. سه موشک به شهر عسقلان اصابت کرد و تعدادی منازل تخریب شدند. پیشتر گردان‌های القدس، شاخه نظامی جهاد اسلامی اعلام کرد، تجمع صهیونیست‌ها در شمال غرب غزه در  نزدیکی باشگاه سوارکاری در شمال غرب غزه را با گلوله‌های خمپاره هدف قرار داد. گردان‌های القدس همچنین اعلام کرد، تجمع صهیونیست‌ها را در حومه کیسوفیم و نیز العین الثالثه با چند گلوله خمپاره و موشک هدف قرار داد.

به موازات آن جبهه شمالی هم کانون درگیری است و پیرو این موضوع، رسانه‌های عبری از شنیده شدن صدای انفجارهایی در خلیج حیفا خبر دادند. ایسنا به نقل از  رسانه‌های عبری گزارش داد که تعدادی موشک هدایت‌شونده نقاط و سایت‌های ارتش اشغالگر را در مرز شمالی با لبنان هدف قرار دادند. رسانه‌های عبری اعلام کردند که صدای انفجارهایی در خلیج حیفا شنیده شد و ارتش رژیم صهیونیستی درحال بررسی دلایل آن است. به نقل از شبکه خبری الجزیره، ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که سامانه‌های دفاع هوایی هدف مشکوکی را در نزدیکی سواحل «عکا» رصد و رهگیری کردند. همچنین توپخانه رژیم صهیونیستی اطراف طیرحرفا و شهرک بلیدا در بخش مرکزی جنوب لبنان را با چهار گلوله هدف قرار داد. از سوی دیگر رادیو ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که دو موشک ضدتانک از لبنان به پایگاه‌های نظامی در الجلیل علیا شلیک شد و ارتش به این حملات پاسخ داد. رسانه‌های عبری گزارش دادند، در پی حملات در شمال از ساکنان المناره، مسکاف عام و یتفاح و مالکیه خواسته شد به پناهگاه‌ها بروند.

همزمان ارتش اشغالگر از کشته شدن دو سرباز خود خبر داد و اعلام کرد که تعداد سربازان کشته شده در صفوف آن که مجوز انتشار اسامی آنها را یافته به ۳۶۵ نفر افزایش یافت. ارتش رژیم صهیونیستی بامداد دیروز سه شنبه اعلام کرد که در جریان درگیری در شمال نوار غزه، شش سرباز دیگر کشته و زخمی شدند. سخنگوی رسمی ارتش رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای اسامی دو سرباز ارتش را که در درگیری‌های شمال غزه کشته شدند، فاش کرد. آنها گروهبان روعی ماروم ۲۱ ساله اهل رعنانا از فرماندهان گردان ۹۰۶ و گروهبان ذخیره راز ابوعافیه ۲۷ ساله اهل مشفون از نیروهای گردان ۶۸۶۳ تیپ ۱۲ هستند. در این درگیری‌ها چهار سرباز نیز زخمی شدند. این بیانیه می‌افزاید: یک سرباز ذخیره یگان ۵۸۲۸ و یک سرباز از تیپ ۶۰۵ در نبردهای شمال نوار غزه به شدت مجروح شدند. در ادامه این بیانیه آمده است: همچنین روز گذشته دو سرباز یگان ۲۹۹ ارتش رژیم صهیونیستی وابسته به لشکر ۳۰۰ بر اثر اصابت موشک به شدت مجروح شدند.

در این بین همسر اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم اشغالگر روز دوشنبه فاش کرد که هیچ تماسی با پسرشان که در داخل نوار غزه در حال جنگ است، دریافت‌ نکرده‌اند. میشل هرتزوگ به شرکت پخش صهیونیستی (کان) گفت که یکی از پسرانش در میان سربازان صهیونیست بود که برای جنگ در غزه فراخوانده شده بودند. او افزود: «ما مدتی است که با او تماسی نداشته‌ایم، اما امیدواریم.»

 تشدید بمباران بیمارستان‌های غزه

جنگ رژیم صهیونیستی با بیمارستان‌های غزه در سی و نهمین روز تجاوز ادامه دارد. تانک‌های رژیم صهیونیستی تحت پوشش هواپیماهای جنگی و پهپادها تلاش می‌کنند تا بیشتر به سمت شهر غزه پیشروی کنند، اما مقابله مقاومت فلسطین آنها را ناکام گذاشته است. خبرنگار المیادین در غزه می‌گوید، هوا طوفانی و بارانی است و بسیاری از ساکنان غزه دیگر خانه و سرپناهی ندارند، اوضاع آوارگانی هم که در اردوگاه‌ها زندگی می‌کنند بسیار وخیم است، زیرا بسیاری از اردوگاه‌ها به دلیل بارش‌ها و حملات خسارت دیده‌اند. در این شرایط جوی آنها در حال خارج کردن اجساد اعضای خانواده‌هایشان از زیر آوار حملات صهیونیست‌ها هستند. خانواده‌هایی هستند که منازلشان کاملا ویران شده‌ است. باران بر وضعیت وخیم آوارگان غزه در اردوگاه‌ها افزوده چراکه تجهیزات گرمایشی بسیار کم است از آنها مقابل سرمای هوای محافظت کند. 

خبرنگار المیادین گزارش می‌دهد، اشغالگران با وجود اینکه آوارگان فلسطینی پرچم سفید در دست دارند به آنها تیراندازی می‌کنند.  البته خبرنگار المیادین تاکید دارد که اشغالگران تا الان به دلیل مبارزه رزمندگان مقاومت هیچ پیشروی به سمت بیمارستان الشفا نداشته‌اند. در حالیکه این بیمارستان همچنان در محاصره است. تحرکات تانک‌های رژیم صهیونیستی به نزدیکی بیمارستان الشفا محدود می‌شود در حالیکه اشغالگران می‌خواهند به میدان سرایا برسند.

تصاویر منتشر شده توسط القسام در مورد هدف قرار دادن یک خودروی نظامی نشان می‌دهد که تانک‌ها ده‌ها متر از تقاطع خیابان عمر المختار و خیابان الجلاء، در محله معروف به السرایا فاصله داشتند. شاهدان عینی همچنین گفتند که تانک‌های اشغالگر از خیابان النصر در غرب غزه عبور کرده و از سمت شرق در مجاورت این خیابان در میان انفجارهای مهیب حرکت کرده‌اند. این تانک‌ها بر نوار باریکی که از غرب و عمق یک و نیم کیلومتری از خیابان الرشید به سمت جنوب در نزدیکی تقاطع نتساریم می‌رسد تسلط یافته‌اند. این منطقه با عبور از تل الهوا در اطراف بیمارستان القدس و عبور از اردوگاه الشاطی و دور زدن آن از جهت محله النصر به بیت لاهیا می‌رسد.

در غرب غزه، اشغالگران به حملات خشونت آمیز خود به مناطق مختلف باریکه ادامه می‌دهند. اشغالگران از ساکنان غرب غزه خواستند یا شهر را ترک کنند یا به شرق ورزشگاه یرموک بروند. در عین حال به محاصره صدها فلسطینی در بخش‌هایی از محله الرمال ادامه می‌دهند. با وجود ویرانی شهر در روزهای اول جنگ، درگیری‌ها همچنان در شهر بیت حانون در نزدیکی ایست بازرسی ایرز جریان دارد. خبرنگار خبرگزاری شهاب گزارش داد: صدای درگیری‌ها و انفجارها به شکل مستمر در مناطق نفوذ اشغالگران در غرب غزه شنیده می‌شود و منطقه شاهد دودهای سفیدی است. اشغالگران بمب‌هایی به سمت خیابان صلاح الدین در محله الزیتون برای ایجاد رعب و وحشت شهروندان پرتاب کردند. گردان‌های القسام، شاخه نظامی حماس اعلام کرد: مبارزان ما در درگیری با نیروهای نفوذی صهیونیست‌ها در بیت حانون دو نظامی صهیونیست را از فاصله صفر به هلاکت رساندند و سه تن دیگر را زخمی کردند.

در این بین محمد ابوسلمیه، مدیر بیمارستان الشفا گفت که اجساد حداقل ۱۷۹ شهید فلسطینی دیروز (سه شنبه) در یک گور دسته جمعی در محل این مجتمع پزشکی پزشکی به خاک سپرده شده‌اند. وی توضیح داد که در میان آنها هفت نوزاد نارس بود که بر اثر قطعی برق شهید شده بودند. او گفت: «ما مجبور شدیم آنها را در یک گور دسته جمعی دفن کنیم، زیرا اجساد در راهروهای بیمارستان پراکنده شده بودند و برق یخچال‌های سردخانه‌ها قطع شده بود.»

-     بیمارستان‌های جنوب غزه در حال از کار افتادن هستند

در حالی به ادعای اشغالگران تمرکز صهیونیست ها فعلا روی بخش شمالی نواز غزه است که جنوب این باریکه هم وضعیت فاجعه باری را تجربه می کند. در این باره محمد زقوت، مدیرکل بیمارستان‌های نوار غزه به الجزیره گفت: اشغالگران برای حملات خود به بیمارستان‌ها دلیل تراشی می‌کنند. در حال حاضر اطراف و بخش‌های مختلف بیمارستان الشفا در معرض حملات پهپادی قرار دارد. بیمارستان‌ها در جنوب نوار غزه به دلیل تمام شدن سوخت در حال از کار افتادن و تعطیلی هستند.

وی افزود: بیمارستان ناصر در خان یونس مملو از بیماران و آوارگان است. وی تاکید کرد: بارها هشدار دادیم که بیمارستان‌ها گورستان‌های جمعی و سردخانه‌های اجساد خواهند شد. ما حدود ۱۵۰ پیکر شهید را در بیمارستان الشفا زیر آتش بمباران صهیونیست‌ها دفن کردیم. سخنگوی هلال احمر فلسطین نیز گفت: از کمبود شدید مواد غذایی در بیمارستان القدس رنج می‌بریم. دروغ‌بافی‌های دشمن اشغالگر درباره استفاده از بیمارستان‌ها برای اهداف نظامی را رد می‌کنیم. وی افزود: بیمارستان القدس زیر محاصره تانک‌های صهیونیست‌هاست. منتظر موافقت برای خروج کادر درمان، افراد مسن و بیماران و زخمی‌ها هستیم. این مقام ادامه داد: بیمارستان القدس در معرض بمباران است و هیچ کس نمی‌تواند از آنجا خارج شود. علائم عفونت در بین زخمی‌ها به دلیل نبود دارو مشاهده می‌شود.

سخنگوی وزار بهداشت غزه گفت: هیچ آمبولانسی از جمعه وارد بیمارستان الشفا نشده است. گلوله‌ها همچنان روی این مجتمع می‌بارند و افراد داخل آن با مرگ روبه‌رو هستند زیرا هیچ مولفه زندگی از دارو، آب و غذا در اینجا وجود ندارد. پیشتر نماینده وزارت بهداشت فلسطین در غزه گفت: در تلاش هستیم گور جمعی حفر کنیم تا شهدای مجتمع پزشکی الشفا را در آن دفن کنیم. تلاش‌هایمان برای خارج کردن پیکرهای شهدا از مجتمع با شکست روبه‌رو شد. در حمله صهیونیست‌ها یک منزل مسکونی در خان یونس بمباران شد که دو شهید و ۱۰ زخمی برجای گذاشت. همچنین شش شهید و تعدادی مجروح بر اثر بمباران خانه خانواده السوارکه در کنار مدرسه الفاخوره در وسط اردوگاها جبالیا به بیمارستان اندونزی منتقل شدند. تعداد شهدای بمباران اشغالگران علیه دو منزل خانواده ال آغا و ابوجمیزه مقابل مسجد جعفر در خط شرقی خان یونس، به ۱۳ نفر افزایش یافت.

-    محاصره بیمارستان الحلو در غزه با تانک‌های اشغالگران 

خبرنگار الجزیره گفت: تانک‌های رژیم صهیونیستی بیش از ۱۰۰ بیمار و کادر پزشکی را در بیمارستان الحلو در شهر غزه محاصره کردند درحالیکه کارکنان بیمارستان با حداقل امکانات و تجهیزات پزشکی کار می‌کنند. همچنین شامگاه دوشنبه بر اثر بمباران اشغالگران علیه منطقه باشگاه خدمات جبالیا در شمال غزه ۱۲ منزل مسکونی به طور کامل تخریب شد. تلویزیون رسمی فلسطین در تلگرام اعلام کرد: در بمباران اشغالگران ده‌ها شهید پیدا شد و ۱۲ منزل مسکونی به طور کامل ویران شد.

همزمان تنها ژنراتور برق در بیمارستان الامل وابسته به جمعیت هلال احمر فلسطین در خان یونس در جنوب نوار غزه از کار افتاد و جان ۹۰ بیمار تحت درمان در این بیمارستان از جمله ۲۵ بیمار بخش توانبخشی پزشکی در معرض خطر قرار گرفت. علاوه بر آن ۹۰۰۰ آواره در مقر جمعیت هلال احمر و بیمارستان پناه گرفته‌اند. جمعیت هلال احمر فلسطین گزارش داد که بیمارستان در حال حاضر به یک ژنراتور بسیار کوچک تنها برای تامین برق بخش زایمان متکی است و علاوه بر روشنایی بخش اورژانس، می‌داند که سوخت باقی‌مانده ظرف ۲۴ ساعت تمام می‌شود. این نهاد تاکید کرد که توقف ژنراتور برق بر کار دفتر جمعیت هلال احمر و بیمارستان الامل که شامل اتاق عملیات اورژانس نوار غزه است، تأثیر می‌گذارد، زیرا منجر به قطع ارتباط با اتاق‌های عملیات در سراسر نوار غزه و توقف خدمات ارتباطی شده است.

وضعیت درمانی در باریکه غزه به قدری فاجعه بار است که به دلیل نبود امکانات اعضای بدن زخمی‌ها قطع می شود. این را خلیل الدقران، سخنگوی بیمارستان شهدای الاقصی گفت و اذعان داشت به دلیل نبود امکانات و ناتوان از انجام عمل جراحی ناگزیر شدیم اعضای بدن برخی از زخمی‌ها را قطع کنیم. وی اظهار داشت: تعداد زیادی از زخمی‌ها در نتیجه خونریزی به شهادت رسیده‌اند و ما نتوانستیم هیچ خدمات پزشکی به آنها ارائه دهیم. هم چنین پس از توقف ژنراتورها، کارمندان بیمارستان الشفا در غزه از تلاش خود برای حفظ جان نوزادان نارس در بیمارستان عکس گرفتند.

تیم‌های پزشکی بعد از اینکه چند روز پیش مجبور شدند بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان را تعطیل کنند، نوزادان نارس را به اتاق عمل بیمارستان منتقل کردند. آنها نوزادان را دور هم جمع کردند و دورشان را با فویل آلومینیومی احاطه کردند تا حدودی گرمای اطرافشان را حفظ کنند و برای حفظ جانشان حداقل محیط مناسب را در اطرافشان فراهم کنند. آنها خواستار سوخت گیری ژنراتورها شدند تا واحدهای مراقبتی به طور فوری عملیاتی شود، یا با توجه به محاصره بیمارستان توسط تانک‌های اشغالگران نوزادان را به شرایط مناسب منتقل کنند.

وزارت بهداشت اعلام کرد که تعداد شهدا از بین مجروحان گرفتار در بیمارستان الشفا به ۲۷ نفر و تعداد نوزادان نارس به هفت نفر رسیده است.همچنین سخنگوی وزارت بهداشت غزه به الجزیره گفت که بیمارستان‌ها دیگر قادر به ارائه خدمات پزشکی در بحبوحه بمباران اشغالگران نیستند و در صورت وارد نشدن کمک‌ها، بیمارستان‌ها در ۴۸ ساعت آینده کار خود را متوقف خواهند کرد.

در این میان شبکه الجزیره بازگشت فعالیت بیمارستان المعمدانی را برای ارائه خدمات پزشکی به بیماران و مجروحان پس از بمباران رژیم صهیونیستی که اکثر بیمارستان‌ها را از کار انداخته، رصد کرد. پس از حمله موشکی ماه گذشته صهیونیست‌ها به این بیمارستان که حدود ۵۰۰ شهید و تعداد زیادی مجروح در پی داشت، خبرنگار الجزیره توضیح داد که المعمدانی به تنها بیمارستان در حال کار در شهر غزه تبدیل شده است. با وجود اینکه علاوه بر وسایل کمک‌های اولیه مورد نیاز بیمارستان، از کمبود شدید پرسنل پزشکی رنج می‌برد. در کنار وضعیت فاجعه بار بیمارستان ها، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) هم اعلام کرد که تمامی ساکنان غزه جزء دسته‌هایی هستند که از «ناامنی غذایی» رنج می‌برند. کو دونگیو، مدیرکل سازمان مذکور در بیانیه‌ای در وبگاه رسمی این سازمان گفت: «سازمان معتقد است که کل جمعیت غیرنظامی غزه در این مرحله از ناامنی غذایی رنج می‌برند». وی توضیح داد که تشدید درگیری بین اشغالگران و فلسطین به شدت بر تمام ابعاد امنیت غذایی تأثیر می‌گذارد.

-    غزه: ارتش اشغالگر افکار عمومی را درباره بیمارستان‌ها گمراه می‌کند

دفتر اطلاع‌رسانی دولت غزه اعلام کرد که ارتش رژیم صهیونیستی با هدف تخریب بیمارستان‌های غزه و کشتار بیماران آنها، دروغ‌پراکنی کرده و افکار عمومی را درباره بیمارستان‌های غزه گمراه می‌کند. شبکه خبری روسیا الیوم گزارش داد که دفتر اطلاع‌رسانی دولت غزه در بیانیه‌ای به شرح دروغ‌پراکنی‌ها و گمراه‌سازی‌های ارتش رژیم صهیونیستی جهت فراهم کردن مقدمات تخریب بیمارستان‌ها و کشتار بیماران آن پرداخت. در این بیانیه آمده است، «سخنگوی ارتش اشغالگر اسرائیلی در کنفرانسی مطبوعاتی مملو از دروغ حاضر شده و در چارچوب طرح گمراه‌سازی و تحریک افکار عمومی علیه بیمارستان‌ها، ویدیوهایی را به نمایش گذاشت که به شکلی متناقض، غیرحرفه‌ای و بی‌منطق ساخته شده بودند و آشکارا تصاویری ترکیبی، ساختگی و گمراه‌کننده برای افکار عمومی را نشان می‌دادند.»

در ادامه بیانیه یاد شده آمده است: «این تلاشی ناموفق برای توجیه جنایاتی است که این رژیم با بمباران بیمارستان‌های المعمدانی، الشفاء، اندونزی، الرنتیسی، خدمات عمومی، القدس، ترکیه و دیگر بیمارستان‌ها با صدها شهید و زخمی از میان غیرنظامیان، کودکان و زنان مرتکب شد، همچنین این اقدام تلاشی مذبوحانه برای توجیه کشتار بیماران و زخمی‌ها، هدف قرار دادن کادر پزشکی، تیراندازی و شلیک خمپاره به آوارگان و هدف قرار دادن خودروهای آمبولانس است.» همچنین در بیانیه مذکور آمده است: «ما در مقابل این دروغ‌ها می‌خواهیم بر نکات زیر تاکید کنیم:

اول اینکه تاکید می‌کنیم آنچه سخنگوی ارتش رژیم اشغالگر اسرائیلی بیان کرد، دروغ‌های آشکار و روایت‌های متناقض و بخشی از جنگ روانی علیه مردم ما بود و اینها افکار عمومی را فریب نمی‌دهد و بر این اساس نمی‌تواند بمباران بیمارستان‌ها، کشتار آوارگان، بیماران و کادر پزشکی در طول این جنگ وحشیانه و مستمر علیه ملت فلسطین را توجیه کند. دوم اینکه تاکید می‌کنیم این دروغ‌ها در چارچوب طرح تحریک و مقدمه‌سازی برای تخریب بیمارستان‌ها روی سر بیماران، کادر پزشکی و آوارگان انجام شده و جنایت جنگی جدیدی با نقض قوانین بین‌المللی و تمامی اصول و منشورهای بین‌المللی بوده که فاجعه انسانی را در نوار غزه گسترش می‌دهد؛

سوم اینکه رژیم اشغالگر اسرائیلی مسوول کامل هر حماقتی است که علیه بیمارستان‌ها یا مراکز بهداشتی به طور کلی انجام می‌شود و همچنین ما آن را مسوول جان ده‌ها هزار تن از کادر درمان و بیمارانمان و نیز تمامی آوارگان در بیمارستان‌ها می‌دانیم. چهارم اینکه در گذشته بر اساس نقشه‌های مهندسی ثابت شد زمانی که رژیم اشغالگر تصاویری را نشان داد و مدعی شد که اینها ورودی‌های تونل‌های مقاومت هستند، دروغ می‌گفته و بعدها مشخص شد که آنها مکان‌هایی برای ذخیره آب و سوخت بخش‌های مختلف بیمارستان بودند. پنجم اینکه عملیات گمراه‌سازی و دامن زدن به روایت‌های دروغین نشان می‌دهد که فرماندهی ارتش اشغالگر دچار بحران شده و در وضعیت روانی بیمارگونه‌ای به سر می‌برد و با این دروغ‌ها تلاش می‌کند افکار عمومی جهان را در مورد جنایت‌ها و حملات مستمر خود متقاعد سازد؛

و ششم اینکه ما از جامعه جهانی می‌خواهیم این نمایش مضحک و شیوه‌های لو رفته را متوقف کرده و به حمایت و نشان دادن چراغ سبز به ارتش برای ارتکاب جنایات بیشتر در حق کودکان، زنان و غیرنظامیان و نیز بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و امدادرسانی مختلف پایان دهد و همینطور از آنها می‌خواهیم این جنگ وحشیانه علیه نوار غزه را متوقف کند.» دنیل هاگاری، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی دوشنبه مدعی شد که جنبش حماس یک تونل در نزدیکی بیمارستان الرنتیسی در غزه دارد و این جنبش را متهم کرد که نقطه‌ای در این بیمارستان را به انبار اسلحه، بمب و مهمات اختصاص داده است. هاگاری در ادامه نیز مدعی شد که شواهد و مدارکی وجود دارند که نشان می‌دهند اسرائیلی‌های بازداشت شده در زیرزمین بیمارستان الرنتیسی شهر غزه نگهداری می‌شوند.

-    واکنش کشورهای عربی به حمله رژیم صهیونیستی به کمیته قطری بازسازی غزه

رژیم صهیونیستی شامگاه دوشنبه مقر کمیته قطری بازسازی غزه را بمباران کرد. تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهند که بعد از بمباران این مقر تصویر «ستاره داوود» روی آن ترسیم شده است. این اقدام با واکنش قطر و تعدادی از کشورهای عربی همراه شد و این حمله را محکوم کردند. در این راستا، قطر این حمله را به شدت محکوم کرده و آن را تجاوز آشکاری به قوانین بین‌المللی و ادامه روش اشغالگران در هدف قرار دادن غیرنظامیان و مراکز غیرنظامی از جمله بیمارستان‌ها، مدارس، تجمعات مسکونی و پناهگاه‌های آوارگان دانست. در این باره وزارت خارجه قطر تأکید کرد، بمباران مقر کمیته بازسازی غزه ادامه سیاست هدف قرار دادن بشریت است. به ویژه اینکه این کمیته از طریق پروژه‌های خود برای رفع مشکلات ساکنان غزه تلاش می‌کرد که با محاصره طولانی و تجاوزات مکرر مواجه هستند.

این وزارتخانه بر لزوم تحرکات جامعه بین‌المللی برای مجازات رژیم صهیونیستی به دلیل جنایت‌های مکرر این رژیم علیه غیرنظامیان و مراکز غیرنظامی تأکید کرد. قطر از رژیم صهیونیستی خواست از توجیهات توهمی خود برای هدف قرار دادن مراکز غیرنظامی و تأسیسات پزشکی و غیرنظامیان و استفاده از اطلاعات گمراه کننده دست بردارد. همچنین چند کشور عربی حمله رژیم صهیونیستی به مقر کمیته قطری بازسازی غزه را محکوم کردند و آن را ادامه اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی دانستند. وزارت خارجه عربستان در بیانیه‌ای حمله رژیم صهیونیستی به مقر این کمیته را ادامه نقض قوانین بین‌المللی توسط رژیم صهیونیستی دانست. وزارت خارجه کویت نیز حمله به مقر کمیته بازسازی غزه را جنایت جدیدی دانست که به جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه غیرنظامیان فلسطینی اضافه می‌شود. وزارت خارجه کویت اعلام کرد که این عمل شنیع رژیم صهیونیستی در راستای اقدامات متجاوزانه این رژیم علیه ملت فلسطین و بی‌توجهی به قوانین بشردوستانه بین‌المللی و درخواست‌های بین‌المللی برای توقف آتش بس است.

عمان نیز حمله رژیم صهیونیستی به مقر کمیته قطری بازسازی غزه را محکوم و بر همبستگی خود با دولت قطر تأکید کرد. عمان تأکید کرد که این تجاوز نقض جدید و آشکار قوانین بین‌المللی و ادامه حملات ظالمانه رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین است. جاسم محمدالبدیوی، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس گفت: حمله به مقر قطری بازسازی غزه دلیل دیگری بر وحشیانه بودن نیروهای رژیم صهیونیستی و ادامه نقص معاهده‌ها و قوانین بین‌المللی توسط آنها است. وزارت خارجه امارات نیز حمله رژیم صهیونیستی به مقر کمیته بازسازی غزه را محکوم کرد. وزارت خارجه اردن نیز حمله رژیم صهیونیستی به این کمیته را جنایت جنگی شنیعی دانست که به کارنامه جنایت‌های رژیم صهیونیستی اضافه می‌شود.

-    کرانه باختری در آتش

علاوه بر نوار غز آتش تجاوز و کشتار صهیونیست ها از آغاز طوفان الاقصی به کرانه باختری هم رسیده است. در ادامه حملات رژیم صهیونیستی به کرانه باختری، ارتش این صبح امروز(سه شنبه ) علاوه بر بازداشت تعدادی از فلسطینی‌ها، شش تن از آنها را به شهادت رساند. به گزارش ایسنا، به نقل از سایت خبری العربی الجدید، وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد، نیروهای اشغالگر به بیمارستان چشم «هوگو چاوز» در شهر «ترمسعیا» در شمال رام الله در کرانه باختری یورش بردند و کادر پزشکی را «در حمله‌ای آشکار به موسسات پزشکی و بهداشتی» مورد بازجویی قرار دادند. این وزارتخانه اعلام کرد، نیروهای رژیم صهیونیستی دیروز نیز مانع از انتقال یک کودک بیمار از شهر طولکرم به نابلس در ایست بازرسی نظامی «عناب» واقع در شرق طولکرم شده و کودک و مادرش را مجبور کردند از آمبولانس خارج شده و به سمت خودروی غیرنظامی حرکت کنند.

وزارت بهداشت فلسطین با گزارش شهادت یک جوان فلسطینی به نام ولید مسعی ۲۶ ساله بر اثر گلوله نیروهای اشغالگر در طولکرم، اعلام کرد، تعداد شهدای این شهر طی امروز، سه شنبه به شش نفر رسید و ۱۲ تن دیگر مجروح شدند. منابع محلی تاکید کردند، در حملات پهپادی رژیم صهیونیستی به گروهی از جوانان در اردوگاه طولکرم، سه فلسطینی شهید شدند. این منابع گفتند، نیروهای اشغالگر یکی از زخمی‌ها را از داخل اورژانس بازداشت کردند و یورش به شهر طولکرم و اردوگاه آن ادامه دارد و بولدوزرهای رژیم صهیونیستی خیابان‌های اطراف اردوگاه را تخریب می‌کنند و تک‌تیراندازهای این رژیم در پشت‌بام منازل مستقر شده‌اند.

گردان‌های القسام در طولکرم با اشاره به اینکه تعدادی مواد منفجره دست ساز در میان خودروهای اشغالگر و سربازان منفجر شده‌است، اعلام کرد که رزمندگان آن و گروه‌های مقاومت با نیروهای اشغالگر که از چند جبهه به اردوگاه طولکرم یورش بردند، درگیر شدند. درگیری‌ها صبح دیروز سه شنبه بین رزمندگان مقاومت و ارتش اشغالگر در اردوگاه طولکرم واقع در شمال کرانه باختری همچنان ادامه دارد. رسانه‌های فلسطینی اعلام کردند که در این درگیری‌ها یک فلسطینی زخمی شد و نیروهای اشغالگر به سمت آمبولانسی که قصد انتقال این مجروح را به بیمارستان داشت، تیراندازی کردند.

هم چنین خبرگزاری فلسطین گزارش داد که یک جوان دیگر بر اثر اصابت گلوله نظامیان رژیم صهیونیستی در نزدیکی شهرک بیت عینون در شمال شرق الخلیل به شهادت رسید. جوان فلسطینی به نام «محمد عبدالمجید الحلایقه» در ساعات اولیه صبح امروز بر اثر اصابت گلوله‌های رژیم صهیونیستی به شهادت رسید. نیروهای اشغالگر مستقر در تقاطع «بیت عینون» در شمال الخلیل در کرانه باختری اشغالی، این جوان را به بهانه اینکه او قصد دارد با سلاح سرد به یک سرباز در ایست بازرسی ضربه بزند، هدف گلوله قرار دادند.

منابع نزدیک به این خانواده تایید کردند که اطلاعات فلسطینی با پدر شهید تماس گرفته تا برای شناسایی جسد پسرش که در گروگان اشغالگران است به تقاطع بیت عینون برود. رسانه‌های فلسطینی از یورش نیروهای اشغالگر به شهرک «بیت ریما» در شمال غربی رام‌الله خبر دادند. رسانه‌های فلسطینی اعلام کردند که نیروهای اشغالگر برای پنجمین بار در بازداشت یک فلسطینی تحت تعقیب از شهر قلقیلیه که خانه وی را در ساعات گذشته محاصره کرده بودند، ناکام ماندند. همچنین گردان‌های شهدای الاقصی - واکنش سریع از زخمی شدن تعدادی از نیروهای اشغالگر در جریان یورش به اردوگاه طولکرم خبر داده و اعلام کردند، نیروهای مقاومت سه خودروی نظامی و یک بولدوزر نظامی رژیم صهیونیستی را مورد هدف قرار داده و خسارت زیادی به آنها وارد کردند. بولدوزرهای اشغالگران همچنان در حال تخریب خیابان‌های اطراف اردوگاه طولکرم هستند.

نیروهای اشغالگر منزل خانواده شهید «مهند شحاده» را در روستای عوریف در جنوب نابلس منفجر کردند. رژیم صهیونیستی این شهید و همرزمش شهید «خالد صباح» را به تیراندازی در تاریخ ۲۰ ژوئن در شهرک «عیلی» واقع در شمال رام الله متهم کردند که منجر به کشته شدن ۴ شهرک نشین شده بود. شحاده و صباح در روز عملیات پس از چند ساعت تعقیب توسط نیروهای اشغالگر به شهادت رسیدند. تعداد زیادی از نیروهای رژیم صهیونیستی صبح امروز به روستای عوریف یورش برده و برای منفجر کردن خانه این شهید در آن مواد منفجره کار گذاشتند. در پی این اقدام درگیری‌ها میان اهالی و نیروهای اشغالگر شروع شد و نیروهای صهیونیستی با هدف قرار دادن فلسطینی‌ها با گلوله‌های مشقی به سمت آنها بمب‌های گاز پرتاب کردند. در پی درگیری مسلحانه دو فلسطینی در طولکرم به ضرب گلوله رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند. فلسطینی‌ها و اشغالگران در شهر «یعبد» در جنوب غربی جنین درگیر شدند. رژیم صهیونیستی پنج فلسطینی را در شمال قدس دستگیر کرد. اشغالگران ۵۰ فلسطینی را در کرانه باختری دستگیر کردند. یک فلسطینی هم در پی تیراندازی نیروهای اشغالگر به خودروی وی در شهر الخلیل به شهادت رسید.

-    نشست اَپک ریز سایه جنایات صهیونیست ها

وزیر خزانه‌داری آمریکا پس از نشست مجمع همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه گفت که وزرای دارایی این مجمع گسترش جنگ اسرائیل و فلسطین را تهدیدی برای اقتصاد جهانی می‌دانند. فارس به نقل از اسپوتنیک گزارش داد که  وزیر خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که وزرای دارایی مجمع همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه APEC)) بر این قضیه اتفاق نظر دارند که گسترش درگیری اسرائیل و فلسطین تهدیدی برای اقتصاد جهانی است. جانت یلن در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست وزرای دارایی این سازمان در سانفرانسیسکو گفت: «ما در مورد خطرات پیرامون چشم‌انداز اقتصاد جهانی صحبت کردیم و معتقدم یک دیدگاه مشترک وجود داشت که همه ما باید هر کاری که می‌توانیم انجام دهیم تا جلوی بحران درگیری بین اسرائیل و حماس را بگیریم تا به جنگ منطقه‌ای تبدیل نشود». یلن افزود که اگر درگیری‌های جاری به یک جنگ منطقه‌ای تبدیل شود، می‌تواند خطراتی برای اقتصاد جهانی ایجاد کند.

این در حالی است که آمریکا از همان روزهای نخست تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی بر حمایت همه جانبه از رژیم صهیونیستی برای تداوم حملات خود به غزه تاکید کرد و ضمن ارسال تسلیحات برای این رژیم ناوگان‌های نظامی خود را به منطقه اعزام کرد. اسپوتنیک نوشت: کارشناسان نسبت به خطر گسترش درگیری‌ها در منطقه خاورمیانه در پی تحولات اخیر پیرامون غزه هشدار داده و تاکید کردند که آنچه این بار در حال رخ دادن است، خبر از یک جنگ گسترده و ویرانگر می‌دهد.

از سوی دیگر همزمان با برگزاری نشست اعضای مجمع همکاری اقتصادی آسیا-اقیانوسیه در آمریکا، هزاران نفر از حامیان فلسطین با حضور در خیابان‌های سان‌فرانسیسکو خواستار آتش‌بس فوری در غزه شدند.سی امین اجلاس اپک  از بیستم آبان ماه آغاز شده و تا بیست و ششم ادامه دارد. از ۱۱ تا ۱۴ نوامبر(20 تا 23 آبان) رؤسای اقتصادی کشورها و از ۱۵ تا ۱۷ نوامبر(24 تا 26 آبان) سران کشورهای عضو در این اجلاس شرکت خواهند کرد. اپک در سال ۱۹۸۹ در کانبرا، پایتخت استرالیا به‌عنوان یک انجمن گفت‌وگوی غیررسمی با هدف ترویج یکپارچگی اقتصادی منطقه‌‎ای تأسیس شد. اعضای این سازمان ۳۸ درصد از جمعیت جهان، یا نزدیک به سه میلیارد نفر، حدود ۶۲ درصد تولید ناخالص داخلی و تقریباً نیمی از تجارت جهانی را پوشش می‌دهند. استرالیا، برونئی، کانادا، شیلی، چین، هنگ‌کنگ، اندونزی، ژاپن، کره جنوبی، مالزی، مکزیک، نیوزیلند، پاپوآ گینه‎نو، پرو، فیلیپین، روسیه، سنگاپور، تایوان، تایلند، آمریکا و ویتنام. هند اعضای این مجمع محسوب می‌شود.

کلید واژه ها: اسرائیل فلسطین نوار غزه کرانه باختری رود اردن حماس بنیامین نتانیاهو قطر خاورمیانه بیمارستان


( ۱ )

نظر شما :