افت رئیس‌جمهوری دموکرات در نظرسنجی‌ها در فاصله یک سال مانده به انتخابات ۲۰۲۴

فشار دموکرات‌ها برای کناره‌گیری بایدن

۲۱ آبان ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۲۹۸۳ اخبار اصلی آمریکا
نزدیک به یک سال مانده تا انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، کاهش روز‌افزون محبوبیت جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در نظرسنجی‌ها، حزب دموکرات را به این فکر انداخته که با فشار بر بایدن برای کناره‌گیری از رقابت انتخاباتی و معرفی یک نامزد دیگر، مانع فتح کاخ سفید به دست رقبای جمهوری‌خواه شوند.
فشار دموکرات‌ها برای کناره‌گیری بایدن

دیپلماسی ایرانی: نزدیک به یک سال مانده تا انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، کاهش روز‌افزون محبوبیت جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در نظرسنجی‌ها، حزب دموکرات را به این فکر انداخته که با فشار بر بایدن برای کناره‌گیری از رقابت انتخاباتی و معرفی یک نامزد دیگر، مانع فتح کاخ سفید به دست رقبای جمهوری‌خواه شوند. نظرسنجی روزنامه نیویورک‌تایمز و کالج سیه‌نا حاکی از پیشتازی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، در ایالت‌های تأثیرگذار بود. ستاد انتخاباتی جو بایدن برخی تحلیلگران را به «اظهارنظر بی‌مورد» درباره شانس مجدد ریاست‌‌جمهوری او متهم کرد. با این حال نتایج یک نظرسنجی چرخشی جدید هم نشان می‌دهد که بایدن همچنان از رقیب اصلی خود، یعنی دونالد ترامپ، عقب‌تر است.

پس از نظرسنجی نیویورک‌تایمز و کالج سیه‌نا، نظرسنجی جدید کالج امرسون هم نشان می‌دهد که بایدن ۸۰ساله در چهار ایالت آریزونا، جورجیا، نوادا و پنسیلوانیا از ترامپ ۷۷‌ساله عقب‌تر است. نتایج این نظرسنجی که شش ایالت آمریکا را هدف قرار داده بود، آشکار می‌کند که بایدن در ایالت میشیگان به ترامپ بسیار نزدیک شده است، همچنین آرای دو رقیب اصلی در ویسکانسین تقریبا برابری می‌کند؛ هرچند بایدن کمی جلوتر است. نیویورک پست از قول مدیر اجرائی نظرسنجی کالج امرسون نوشت که بیشتر حامیان ترامپ، افراد میانسال‌ هستند، حال‌ آنکه بایدن بسیاری از حامیان زیر ۳۰ سال خود را که در انتخابات پیشین به او رأی داده بودند، از دست داده است. در‌عین‌حال رأی‌دهندگان بالای ۶۵ سال، تقریبا به‌ طور مساوی از هر دو نامزد حمایت می‌کنند. این نظرسنجی همچنین نشان داد که دست‌کم ۳۹ درصد از رأی‌دهندگان احتمالی به ‌این‌ دلیل بایدن را انتخاب کرده‌اند که از رقیب او خوش‌شان نمی‌آید. در مقابل، ۱۹ درصد از حامیان ترامپ هم گفته‌اند که بایدن را برای ریاست‌‌جمهوری مناسب نمی‌دانند.

نتایج رقابت‌های درون‌‌حزبی نیز از پیشتازی نسبی ترامپ حکایت دارد؛ زیرا ۳۰ درصد جمهوری‌خواهان که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند، گفته‌اند که به ترامپ رأی می‌دهند؛ چون او را دوست دارند. نتایج نظرسنجی جدید کالج امرسون از آن نظر اهمیت مضاعف پیدا می‌کند که تا حدود زیادی با دیگر نظرسنجی‌ها ازجمله نیویورک‌تایمز مطابقت دارد. نظرسنجی پیشین نیز نشان داده بود که ترامپ در پنج ایالت از شش ایالت اصلی پیشتاز است و میزان محبوبیت بایدن تنها در ایالت ویسکانسین از ترامپ بیشتر است. با این حال، ستاد انتخاباتی بایدن ادعا می‌کند که نتایج نظرسنجی‌ها اهمیت زیادی ندارد؛ هرچند نظرسنجی‌ها از احتمال بروز یک شگفتی در انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا خبر می‌دهند. بر اساس آخرین نتایج، در ایالت نوادا آرای ترامپ بالغ‌ بر ۴۶ درصد و آرای بایدن بیش از ۴۴ درصد است. ترامپ در جورجیا با محبوبیت بیش از ۴۷‌درصدی، دست‌کم پنج پله جلوتر از بایدن است. در آریزونا میزان آرای ترامپ بیش از 

۴۷ درصد و میزان آرای بایدن بیش از ۴۳ درصد است. در میشیگان فاصله دو نامزد در حداقل ممکن به ۴۴.۲ درصد و به ۴۳.۲ درصد رسیده است. در پنسیلوانیا آرای ترامپ بیش از ۴۶ و آرای بایدن ۴۵ درصد است. در ویسکانسین هم بایدن با ۴۶.۵ درصد نسبت به ۴۶ درصد، از ترامپ جلوتر است.

نگرانی دموکرات‌ها

با مشخص‌شدن نتایج این نظرسنجی‌ها و در‌حالی‌که کمتر از یک سال به انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 باقی مانده است، تعداد فزاینده‌ای از دموکرات‌های برجسته از جو بایدن می‌خواهند که در میان رکود مداوم در نظرسنجی‌ها و بحران‌های داخلی و خارجی از رقابت‌های انتخاباتی سال ۲۰۲۴ کناره‌گیری کند. دیوید اکسلرود، مشاور سیاسی و استراتژیست که در سال ۲۰۰۸ به بایدن در صحنه ملی کمک می‌کرد، پس از انتشار نظرسنجی‌ها در آخر هفته از طرف نیویورک‌تایمز و کالج سیه‌نا و سپس کالج امرسون، از او خواست کناره‌گیری کند. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که بایدن در چندین ایالت کلیدی سقوط کرده و تنها در ویسکانسین با اختلاف دو‌درصدی در مقایسه با رقیب احتمالی خود، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق، پیشتاز است.

درخواست برای کناره‌گیری بایدن در حالی انجام شد که نیویورک‌تایمز اخبار ویرانگری را برای آینده سیاسی او نشان داد؛ زیرا در صورت تصمیم به نامزدی، به احتمال زیاد در سال آینده در برابر دونالد ترامپ یا چند نفر از رقبای اصلی او شکست خواهد خورد. داده‌های نظرسنجی منتشر‌شده نشان می‌دهد که بایدن در جورجیا با شش درصد، در پنسیلوانیا با چهار درصد، در میشیگان با پنج درصد، نوادا با ۱۱ درصد و آریزونا با شش درصد از ترامپ عقب‌تر است. اکسلرود ادامه داد: «برای تعویض اسب خیلی دیر شده است. در سال آینده اتفاقات زیادی رخ خواهد داد که هیچ‌کس نمی‌تواند پیش‌بینی کند و تیم بایدن می‌گوید عزم او برای نامزدی ثابت است».

چندین سیاست‌مدار و شخصیت سیاسی دیگر نیز از رئیس‌جمهور بایدن خواستار کناره‌گیری از رقابت‌ها شده‌اند. اندرو یانگ، نامزد یاست‌جمهورری سابق دموکرات‌ها، پستی در ایکس منتشر کرد و گفت: «اگر جو بایدن کناره‌گیری می‌کرد، به‌عنوان یک دولتمرد کارکشته در تاریخ ثبت می‌شد که ترامپ را شکست داد و به دستاوردهای بزرگی دست یافت. اگر او تصمیم بگیرد دوباره نامزد شود، ممکن است به‌عنوان یکی از موفقیت‌های بزرگ در تمام دوره‌هایی که ما را به دور دوم ترامپ فاجعه‌بار می‌رساند، تلقی شود». تیم رایان، نماینده دموکرات سابق کنگره اوهایو، در ششم نوامبر به سی‌ان‌ان گفت: «من فکر می‌کنم بایدن نباید نامزد شود». رایان اولین سیاست‌مداری از یک ایالت میدان نبرد بود که خواستار کناره‌گیری رئیس‌جمهوری فعلی از رقابت شد. ترامپ در دو دوره انتخابات گذشته برنده این ایالت شد.

گسترش حمایت از کناره‌گیری بایدن از رقابت‌های انتخاباتی نیز در حالی انجام می‌شود که او با اولین رقیب خود از درون حزب دموکرات روبه‌رو می‌شود؛ زیرا دین فیلیپس، نماینده کنگره مینه‌سوتا، به‌تازگی اعلام کرد که او را در فصل مقدماتی به چالش می‌کشد. در کنار سیاست‌مداران و مشاورانی که خواستار استعفای او هستند، این گمانه‌زنی وجود دارد که او با فهرست فزاینده‌ای از رقبای درون حزب خود، از‌جمله فرماندار کالیفرنیا، گاوین نیوسام، مواجه خواهد شد. سفرهای اخیر فرماندار کالیفرنیا باعث شده این‌گونه به نظر برسد که او در‌حال‌حاضر برای ریاست‌جمهوری نامزد شده یا قصد دارد نامزد شود. فرماندار کالیفرنیا به‌تازگی در دیداری از پیش اعلام‌نشده با شی جین‌پینگ، رهبر چین، درباره تغییرات آب‌وهوایی و انرژی سبز مذاکره کرد. نیوسام به‌تازگی از اسرائیل نیز دیدن کرده است./شرق

کلید واژه ها: جو بایدن دموکرات حزب جمهوری خواه آمریکا انتخابات ریاست جمهوری امریکا


( ۵ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۲۱ آبان ۱۴۰۲ | ۱۹:۱۴
امریکا با بحران شدید مدیریت دولتی مواجه است۔ از نظر اقتصادی ومدیریت غیر دولتی نیز با بحران ارتباطات اقتصادی وتحریم ها وبلوکه کردن نقدینگی های دیگر کشورها با جهان روبرو است۔دوزخم پر هزینه ( قوز بالا قوز ) پس از بحران کووید در اوکراین واسرائیل برای خود ایجاد کرده است۔ توان تصمیم گیری ندارد۔۔از ایران یاد گرفته است۔کاغذ اسکناس میکند وبیرون میریزد۔رئیس جمهور وکاندید اینده سالمند است واز نظر برخی ناتوان در انجام وظایف و رئیس جمهور قبل وکاندید برای اینده از دیگر حزب هر روز در دادگاه در حال محاکمه جرایم درست واحتمالا نا درست با دادگاه وقاضی است وکاندیداها هیچکدام ان اقبال را ندارند که مورد تایید اکثریتی باشند۔ایا ممکن است ارتش در امریکا کودتا کند؟ فکر نمی کنم نیروی ننظامی امریکا کار غیر قانونی کند۔ولی اگر چنین شرایطی در کشورهای دیگر بود حتما صورت میگرفت۔خانه از پای بست ویران است خواجه در بند نقش ایوان است۔