مطابق با کنوانسیون های بین المللی

جنایات جنگی آشکار اسرائیل در جنگ غزه

۲۲ آبان ۱۴۰۲ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۲۲۹۶۱ خاورمیانه انتخاب سردبیر
امیر بی پروا در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: حمله به بیمارستان، حمله به مدرسه، حمله به اماکن مسکونی، حمله به دانشگاه مغایر با اصل تمایز در حقوق بین الملل بشردوستانه است در حالی که نظامیان صهیونیست بین اهداف نظامی و غیر نظامی تفکیک قائل نشده اند و اصل تمایز را نقض کرده اند که این اقدام نقض مواد ۴۸ ،۵۱ و ۵۲ پروتکل الحاقی اول  کنوانسیون های چهارگانه ژنو و نقض ماده ۸ اساسنامه دیوان بین الملل کیفری است و حسب ماده ۸ اساسنامه دیوان مصداق جنایت جنگی است.
جنایات جنگی آشکار اسرائیل در جنگ غزه

نویسنده: دکتر امیر بی پروا، استاد حقوق بین الملل

دیپلماسی ایرانی: بنا بر آخرین تحولات جنگ غزه، حدود ده هزار غیر نظامی شامل 4100 کودک در اثر حملات نظامیان رژیم اشغالگر قدس کشته شدند، این حجم از ددمنشی و وحشی گری که شامل کشتار گسترده و سیستماتیک غیر نظامیان است در دهه سوم قرن بیست و یکم بی سابقه است.

بنابر اعلامیه جمعی گروه کارشناسان مستقل سازمان ملل در 17 اکتبر در حمله موشکی به بیمارستانی در غزه حدود 470 غیرنظامی کشته شدند که هدف قرار دادن غیر نظامیان و حمله به اماکن غیرنظامی نقض کنوانسیون های چهارگانه ژنو است اما این حمله دهشتناک یکی از صدها جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت در جنگ غزه است.

آنچه در جنگ اخیر غزه اتفاق افتاد به حمله به یک بیمارستان و کشته شدن حدود پانصد غیر نظامی بی گناه محدود نبود بلکه بنا بر واقعیت موجود و بنا بر گزارش نهادهای مستقل حقوق بشری، حمله به مدرسه و اردوگاه های پناهجویان فلسطینی، حمله به مساجد و کلیساها، حمله به مناطق مسکونی و دانشگاه ها از دیگر جنایاتی بود که با نقض قواعد حقوق بین الملل بشردوستانه در جنگ اخیر غزه به وقوع پیوست.

در منطقه غزه حدود دو میلیون نفر سکونت دارند که این منطقه را به یکی از پرتراکم ترین مناطق جمعیتی جهان تبدیل کرده است. اسرائیل دسترسی به غذا، سوخت و امکانات پزشکی را به منطقه غزه بسته و کمک های صلیب سرخ نیز به صورت قطره چکانی به غزه ارسال می شوند که این محدودیت به کاهش دسترسی به آب آشامیدنی سالم، غذا، دارو و دیگر امکانات پزشکی منجر شده است. در حملات اسرائیل به کارکنان پزشکی و پرسنل انسان دوستانه و کارکنان نهادهای وابسته به ملل متحد آسیب رسیده است که این حملات مغایرت آشکار با قواعد حقوق بین الملل دارد.

حمله به بیمارستان، حمله به مدرسه، حمله به اماکن مسکونی، حمله به دانشگاه مغایر با اصل تمایز در حقوق بین الملل بشردوستانه است در حالی که نظامیان صهیونیست بین اهداف نظامی و غیر نظامی تفکیک قائل نشده اند و اصل تمایز را نقض کرده اند که این اقدام نقض مواد 48 ،51 و 52 پروتکل الحاقی اول  کنوانسیون های چهارگانه ژنو و نقض ماده 8 اساسنامه دیوان بین الملل کیفری است و حسب ماده 8 اساسنامه دیوان مصداق جنایت جنگی است.

سلب حق دسترسی به غذا، دارو، آب آشامیدنی، برق و محاصره غزه مصداق جنایت جنگی و نقض کنوانسیون های چهارگانه ژنو است. به موجب ماده 54 از پروتکل الحاقی اول کنوانسیون ژنو و پروتکل دوم الحاقی چنین اقدامی ممنوع و به عنوان یک روش جنگی ممنوعه شناخته شده وماده 8 اساسنامه دیوان بین الملل کیفری آن را جرم انگاری کرده است.

حمله به کارکنان پزشکی و پرسنل بخش بشردوستانه نیز نقض آشکار کنوانسیون های چهارگانه ژنو و مصداق جنایت جنگی است.

در درگیری اخیر غزه گستردگی نقض های حقوق بین الملل بشردوستانه و ارتکاب جنایت وحشتناک به صورت گسترده و سیستماتیک از سوی نظامیان اسرائیل با توجه به آستانه و آثار آن حداقل تحت دو عنوان جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت مصداق مجرمانه بین المللی دارد.

نسل کشی با توجه به تعریف ماده یک کنوانسیون منع نسل کشی ملل متحد عناصر آن در جنگ غزه به چشم می خورد. گستردگی کشتار، اظهارات مقامات رژیم اشغالگر قدس در جلسات رسمی و رسانه ها، همه از سوء نیت برای از بین بردن حداقل بخشی از یک گروه ملی را به ذهن متبادر می سازد. وضعیت غزه از حیث نوع اقدامات غیر انسانی رژیم اشغالگر قدس و گستردگی کشتار غیر نظامیان فلسطینی عناصر جنایت بین المللی نسل کشی را گرد هم آورده است.

فلسطین عضو دیوان بین الملل کیفری است و دیوان به جرایم بین المللی ارتکابی در سرزمین های فلسطینی شامل نسل کشی، جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت دارای صلاحیت است. با توجه به مفاد کنوانسیون های چهارگانه ژنو و پروتکل های الحاقی و اساسنامه دیوان بین الملل کیفری، حمله به افراد و اهداف غیر نظامی شامل غیر نظامیان، مناطق مسکونی، بیمارستان ها، مدارس، کلیسا، مسجد و..... مصادیق جنایت جنگی است که دادستانی دیوان به موجب اساسنامه صلاحیت دارد نسبت به تعقیب جنایتکاران بین المللی اقدام کند.

کلید واژه ها: نوار غزه غزه فلسطین فلسطینیان اسرائیل و فلسطین امیر بی پروا حمله اسرائیل به غزه حماس حماس و اسرائیل جنایت جنگی حقوق بشر حقوق بین الملل


( ۸ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۲۳ آبان ۱۴۰۲ | ۱۴:۱۳
میگویند در جنگل درخت ناپیدا است۔ در زباله دانی زباله ناپیدا است۔در خاور میانه جنایات اسرا ئیل ناپیدا است۔انقدر در این هفتاد سال جنایت است که جنایت اسرائیل ناپیدا است۔