مقاومت پایتخت های عربی را تحت فشار می گذارد؟

پایان تماس ها، تمرکز بر میدان

۱۶ آبان ۱۴۰۲ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۲۲۹۰۲ خاورمیانه انتخاب سردبیر
احمدرضا تمدن در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: آنچه در حال رخ دادن است، ادامه تنش ها و انتظار مردم مسلمان برای موضع گیری قوی تر از سوی دولت ها به خصوص سران کشورهای (عرب) اسلامی است. هرچند بسیاری از این سران در عمل تنها به اتخاذ مواضع کلامی بسنده کرده اند و در عمل چه بسا به اسرائیل کمک هم می کنند، با این عملکرد مقامات محور مقاومت می تواند این خط سیر را تحت تأثیر خود قرار دهد و واقعیاتی را پیش روی سیاستمداران منطقه قرار دهد که چشم پوشی از آنها برای ایشان ممکن نباشد.
پایان تماس ها، تمرکز بر میدان

نویسنده: احمدرضا تمدن

دیپلماسی ایرانی: پس از سخنرانی سید حسن نصرالله و خطاب قرار گرفتن ایالات متحده به عنوان منشاء اصلی ظلم در منطقه و عامل بی ثباتی خاورمیانه، اکنون نوک پیکان مسئولیت به سمت ایالات متحده نشانه رفته و در کشاکش تحرکات جبهه مقاومت در تقابل با منافع ایالات متحده در منطقه، به خصوص پایگاه های نظامی در گستره خاورمیانه، تلاش برای حمله و به عقب راندن ایالات متحده بخصوص در عراق و سوریه بالا گرفته است. آنچه اسرائیل اکنون به دنبال تحقق آن است در واقع تلاشی از روی استیصال و درماندگی است تا کوششی مبتنی بر واقعیات. البته این روزها اسرائیل به راستی همانند مریضی است که امیدی به زنده ماندن آن نیست و مکرر به اطباء (غربی) مختلف جهت درمان مراجعه می کند و آنها نیز به وی در مورد چند صباح باقی مانده امید به زندگی هرچند واهی می دهند تا بلکه این بیمار سمج که مثال عینی خودکرده را تدبیر نیست است، دست از سر ایشان بردارد. 

در لحظات بسیار حساسی به سر می بریم و تمام طرف ها و البته مردمی که نظاره گر اوضاع هستند همه منتظر حرکت جدیدی بالاخص از سوی محور مقاومت هستند. محور اسرائیل و غرب تلاش می کند تمام هجمه ممکن به حماس را وارد آورد و در عین حال با تهدید و فرصت طلبی از واکنش طرف دیگر (محور مقاومت) جلوگیری یا حداقل از شدت آن بکاهد. 

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا روز جمعه از اسرائیل دیدن کرد و این خبر پس از اعلام سخنرانی مهم سید حسن نصرالله خبر مهم و پیامی برای طرف مقابل مبنی بر حمایت همه جانبه از اسرائیل بود. 

عربستان نیز تحت فشار ایالات متحده با رهگیری موشک های انصار الله عملا نشان داد که در راه توافق با اسرائیل تعهداتی نیز بر عهده گرفته است.

آنچه در حال رخ دادن است، ادامه تنش ها و انتظار مردم مسلمان برای موضع گیری قوی تر از سوی دولت ها به خصوص سران کشورهای (عرب) اسلامی است. هرچند بسیاری از این سران در عمل تنها به اتخاذ مواضع کلامی بسنده کرده اند و در عمل چه بسا به اسرائیل کمک هم می کنند، با این عملکرد مقامات محور مقاومت می تواند این خط سیر را تحت تأثیر خود قرار دهد و واقعیاتی را پیش روی سیاستمداران منطقه قرار دهد که چشم پوشی از آنها برای ایشان ممکن نباشد.

رفت و آمدها در منطقه به اوج خود رسیده و پس از سخنرانی مهم در لبنان، بلینکن با سفر فوری خود به عراق و به دنبال آن سفر پرشتاب نخست وزیر عراق به تهران این سؤال را باقی گذاشته که آیا به راستی پیام های اصلی رد و بدل شده و اکنون باید نظاره گر اتفاقاتی باشیم که قرار است سرنوشت میدان را تغییر دهد؟

البته باید در نظر گرفت این روزها ایران به درستی با استفاده از تریبیون های بین المللی در حال افزایش آگاهی اذهان عموم مردم جهان است و به نظر می رسد پیش از هر اقدام عملی، ایران به دنبال همراه کردن بیشترین تعداد ممکن مردم از سراسر جهان با واقعیات منطقه است. واقعیاتی که رسانه های غربی بیش از 70 سال در پنهان و وارونه نشان دادن آن سعی کرده اند. 

کلید واژه ها: فلسطین فلسطینیان اسرائیل سید حسن نصرالله حمله اسرائیل به غزه حمله حماس به اسرائیل اسرائیل و حماس جنگ اسرائیل و حماس حماس حزب الله احمدرضا تمدن مقاومت گروه های مقاومت ایران


( ۱۸ )

نظر شما :