با تداوم حملات علیه غزه، کشورها به دنبال فاصله‌گیری از اسرائیل هستند

شکاف داخلی, انزوای جهانی

۰۸ آبان ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۲۷۱۶ اخبار اصلی خاورمیانه
بی‌شک یکی از مهم‌ترین آثار و تبعات عملیات موفقیت‌آمیز طوفان‌الاقصی توسط حماس علیه رژیم‌صهیونیستی و جنایات این رژیم بعد از این حمله، به شکاف‌های سیاسی، اجتماعی و دیپلماتیک داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی این رژیم بازمی‌گردد که به باور کارشناسان و تحلیلگران، این شکاف‌ها حتی اگر غیر قابل ترمیم نباشند، در بهترین حالت پر کردن آنها به سال‌ها زمان نیاز دارد. در بعد داخلی و پیرو گزارش‌های پیشین «ایران»، کماکان اختلاف‌ نظر و شکاف‌ها بین سران سیاسی، امنیتی و نظامی رژیم‌صهیونیستی وجود دارد و حتی به گواه برخی اخبار ارسالی، سطح این اختلاف تشدید هم شده است.
شکاف داخلی, انزوای جهانی

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: بی‌شک یکی از مهم‌ترین آثار و تبعات عملیات موفقیت‌آمیز طوفان‌الاقصی توسط حماس علیه رژیم‌صهیونیستی و جنایات این رژیم بعد از این حمله، به شکاف‌های سیاسی، اجتماعی و دیپلماتیک داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی این رژیم بازمی‌گردد که به باور کارشناسان و تحلیلگران، این شکاف‌ها حتی اگر غیر قابل ترمیم نباشند، در بهترین حالت پر کردن آنها به سال‌ها زمان نیاز دارد. در بعد داخلی و پیرو گزارش‌های پیشین «ایران»، کماکان اختلاف‌ نظر و شکاف‌ها بین سران سیاسی، امنیتی و نظامی رژیم‌صهیونیستی وجود دارد و حتی به گواه برخی اخبار ارسالی، سطح این اختلاف تشدید هم شده است.

رمزگشایی از اختلافات داخلی با توئیت نتانیاهو

در تازه‌ترین مورد، اظهارنظر نتانیاهو در شبکه اجتماعی ایکس، حجم و شدت اختلافات داخلی را نشان داد. آن‌طور که فارس گزارش داده است، نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس شنبه‌شب در صفحه شخصی خود در ایکس (توئیتر سابق) به انتقاد از سازمان اطلاعات ارتش (امان) و سازمان امنیت داخلی (شاباک) پرداخت و آنها را مسئول شکست در عملیات طوفان‌الاقصی دانست. این توئیت او جنجال زیادی در محافل صهیونیستی به پا کرده است. نتانیاهو دیشب (شنبه‌شب) در یک کنفرانس خبری گفته بود که او و مقامات، مسئولیت شکست امنیتی در روز هفت اکتبر را می‌پذیرند، اما سپس دست به گوشی موبایل شد و در شبکه اجتماعی ایکس رؤسای «امان» و «شاباک» را مسئول دانست و نوشت هر دوی آنها گزارش‌های اشتباه از شرایط امنیتی داده بودند.

نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی سپس تحت فشارها مجبور به حذف توئیت خود شد و دیگر چیزی در این‌باره ننوشت، اما مخالفان سیاسی او دست‌بردار نیستند بخصوص یائیر لاپید و بنی گانتس در صفحه ایکس خود، زبان به انتقاد تند از نتانیاهو گشوده‌اند. یائیر لاپید، نخست‌وزیر سابق و رئیس جریان اپوزیسیون رژیم‌صهیونیستی در اظهاراتی عنوان کرد:«نتانیاهو شب گذشته (شنبه شب) تمامی خطوط قرمز را زیر پا گذاشت و در حالی که نظامیان اسرائیلی در حال مبارزه علیه حماس و حزب‌الله در جنوب و شمال هستند، او به جای حمایت از این نظامیان، آنها را سرزنش و ملامت کرد.» لاپید تصریح کرد:«فرار از پذیرش مسئولیت این شکست و سرزنش کردن وزارت جنگ موجب تضعیف ارتش در جریان مبارزه با دشمنان خواهد شد و نتانیاهو باید سریعاً بابت این اظهارات عذرخواهی کند.»

بنی گانتس، رهبر اپوزیسیون اسرائیل با پشتیبانی از رئیس ستاد ارتش و رئیس شاباک، با کنایه به نتانیاهو نوشت:«وقتی ما در وسط جنگ هستیم، رهبری باید مسئولیت‌پذیر باشد و تصمیم بگیرد که کار درست را انجام دهد و نیروها را به گونه‌ای تقویت کند که بتوانند از انجام وظایف محوله برآیند.» بنی گانتس افزود:«نخست‌وزیر باید اظهارات دیشب (شنبه‌شب) خود را پس بگیرد و دیگر وارد این موضوع نشود.» رهبر حزب کار هم گفت که نتانیاهو در دفتر خود نشسته و فرماندهان ارتش را مسئول شکست هفتم اکتبر در مرزهای باریکه غزه معرفی می‌کند. مراو میخائیلی گفت:«در حالی که ارتش با حماس مبارزه می‌کند، نتانیاهو نیز با ارتش و مردم اسرائیل وارد جنگ شده است.»

البته طی این مدت تعداد بیشتری از سیاستمداران صهیونیست به صف منتقدان اظهارات نتانیاهو پیوستند. حتی ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی و رهبر جناح راستگرای رژیم‌صهیونیستی در ایکس نوشت:«مشکل ما هشدارهای خاص نیست، بلکه کل تصور اشتباه است. سیاست مهار، بازدارندگی خیالی و خرید صلح موقت به قیمت گزاف، اینها پدران همه گناهان هستند.» او افزود: «فعلاً جای چنین بحث‌هایی نیست، اما بعداً زمان زیادی برای یک محاسبه تلخ وجود خواهد داشت.» از دیگر رهبران اسرائیلی که به انتقاد علیه نتانیاهو پیوستند، گابی اشکنازی، وزیر خارجه سابق است.

انتقاد نتانیاهو از رؤسای «امان» و «شاباک» در حالی است که خود او شنبه‌شب مقابل خبرنگاران گفت:«اکنون زمان جنگ است و رسیدگی به اینکه چه کسی و چه سازمانی مسئول شکست امنیتی است، بعد از جنگ حتماً انجام خواهد شد.» در این میان دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش رژیم‌صهیونیستی نیز صبح دیروز یکشنبه در کنفرانس خبری روزانه خود گفت که از ابتدای جنگ تاکنون ۳۱۱ نظامی کشته شده و ۳۲ نظامی نیز در اسارت حماس هستند.

به دنبال حجم گسترده انتقادات، نتانیاهو با حذف این موضع از اکانت خود در ایکس، در حرکتی نادر با انتشار پستی در این شبکه اجتماعی عذرخواهی کرد و نوشت:«من اشتباه کردم. چیزهایی که بعد از کنفرانس مطبوعاتی گفتم نباید گفته می‌شد و از این بابت عذرخواهی کرده و از همه رؤسای سرویس‌های امنیتی حمایت کامل می‌کنم. من برای رئیس ستاد ارتش و فرماندهان و سربازان ارتش اسرائیل که در خط مقدم هستند نیرو می‌فرستم.» همچنین در اوایل صبح دیروز یکشنبه، دفتر نخست‌وزیری نیز بیانیه‌ای برای توضیح پست حذف‌ شده نتانیاهو در ایکس منتشر کرد:«به دنبال کنفرانس مطبوعاتی شنبه‌شب، اتهاماتی جدی مبنی بر دریافت هشدارهای خاص توسط نخست‌وزیر درباره جنگ (حمله حماس) تکرار و دوباره مطرح شد. نخست‌وزیر به این مسأله پاسخ داده است و کاملاً به نیروهای امنیتی و دفاعی اعتماد دارد.»
 
شکاف با نهادهای بین‌المللی

بی‌شک داستان شکاف رژیم‌صهیونیستی تنها به احزاب، جریان‌ها و چهره‌های سیاسی داخلی این رژیم بازنمی‌گردد، بلکه صهیونیست‌ها حتی با نهادهای بین‌المللی مانند سازمان ملل هم به یک تنش و شکاف دیپلماتیک بی‌سابقه رسیده‌اند. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل روز سه‌شنبه گذشته به شورای امنیت این نهاد بین‌المللی گفت که حمله حماس به یکباره و بدون پیش‌زمینه رخ نداده و مردم فلسطین ۵۶ سال است که از اشغالگری در رنج هستند و امیدشان برای یک راه‌حل سیاسی در حال از بین رفتن است. این مواضع به تنش بی‌سابقه دیپلماتیک میان سازمان ملل و اسرائیل منجر شد تا آنجا که تل‌آویو رسماً اعلام کرده به اعضای این سازمان برای سفر به فلسطین اشغالی ویزا نمی‌دهد. رژیم‌صهیونیستی همچنین خواهان برکناری گوترش شد، اما افزون بر اینها، داستان درگیری صهیونیست‌ها به عفو بین‌الملل هم کشیده شد و تل‌آویو این نهاد را پس از آنکه تأکید کرد که تمامی طرف‌های درگیر در جنگ خاورمیانه، قوانین بین‌الملل را با ارتکاب جرایم جنگی نقض کرده‌اند به سوگیری و یهودستیزی متهم کرد.

این نهاد در بیانیه‌ای همچنین توضیح داد که یکی از دلایل اصلی درگیری کنونی در غزه، سیستم آپارتاید رژیم‌صهیونیستی است که بر فلسطینی‌ها تحمیل شده است. اگنس کالامار، دبیرکل عفو بین‌الملل مدعی شد که نقض جدی قوانین بشردوستانه بین‌الملل از جمله ارتکاب جرایم جنگی توسط تمامی طرف‌های درگیر در جنگ غزه رخ داده است. سخنگوی وزارت خارجه رژیم‌صهیونیستی در واکنش به این اظهارات به پولیتیکو گفت که عفو بین‌الملل یک سازمان ضد یهود است که علیه اسرائیل سوگیری کرده است. وی همچنین استدلال کرد که‌ عفو بین‌الملل فاقد اقتدار اخلاقی است تا خود را به‌عنوان یک سازمان حقوق بشری نشان دهد. گزارش شده که سخنگوی وزارت خارجه رژیم‌صهیونیستی همچنین عفو بین‌الملل را بابت سکوتش نسبت به عملیات طوفان‌الاقصی که هفتم اکتبر توسط حماس انجام شد متهم کرده و گفته است که عفو بین‌الملل یک سازمان پروپاگاندایی است که برای حماس کار می‌کند.

تعمیق شکاف با سازمان ملل بعد از قطعنامه مجمع عمومی

همزمان با تداوم و تشدید حملات صهیونیست‌ها به غزه، مجمع عمومی سازمان ملل شامگاه جمعه قطعنامه‌ای را درباره جنگ غزه تصویب کرد که گروه کشورهای عربی با محوریت اردن آن را ارائه کرده بودند. اما تصویب و صدور همین قطعنامه دور بی‌سابقه‌ای از شکاف‌ها بین رژیم صهیونیستی با مجمع عمومی را هم به دنبال داشت. ۱۲1 کشور به نفع این قطعنامه رأی دادند. در مقابل ۱۴ کشور هم رأی مخالف و ۴4 کشور نیز رأی ممتنع دادند. البته اصلاحاتی که کانادا برای محکوم کردن حماس در این قطعنامه پیشنهاد داده بود، رأی کافی نیاورد. لازم به ذکر است که پس از رأی ممتنع عراق به قطعنامه مجمع عمومی، بغداد تصمیم گرفت تا رأی خود در مجمع عمومی سازمان ملل درباره قطعنامه مربوط به آتش‌بس در نوار غزه را تغییر دهد. به گزارش«nrt» ، وجود یک مشکل فنی موجب شد تا عراق به تصحیح موضع و رأی مثبت به قطعنامه سازمان ملل که خواستار توقف جنگ و ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه و حفاظت از غیرنظامیان است، روی بیاورد.

 قطعنامه مجمع عمومی شامل ۱۴ بند است که مهم‌ترین آنها لزوم تحقق آتش‌بس انسانی فوری، ملزم بودن تمام طرف‌ها به اجرای قوانین بشردوستانه بین‌المللی، برآورده کردن نیازهای اساسی و فوری برای نوار غزه، آزادی تمام غیرنظامیان، تحویل کمک‌های بشردوستانه و لغو دستور مقامات اسرائیلی درباره انتقال ساکنان شمال نوار غزه و کارمندان سازمان ملل به جنوب غزه است. این قطعنامه غیرالزام‌آور در حالی شامگاه جمعه در مجمع عمومی سازمان ملل رأی آورده که ۱۵ کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل، چهار مرتبه در تصویب قطعنامه در رابطه با درگیری‌های حماس و رژیم صهیونیستی ناکام بودند. پس از تصویب این قطعنامه، واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل اعلام کرد که قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل درباره جنگ غزه باید منجر به آتش‌بس فوری و توقف خشونت شود. موسی ابومرزوق، عضو دفتر سیاسی حماس هم روز شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک عربی از اعلام آمادگی این گروه (حماس) برای اجرای مفاد قطعنامه جمعه شب مجمع عمومی سازمان ملل درباره غزه خبر داد.

با این حال گیلعاد آردان، نماینده  رژیم صهیونیستی در سازمان ملل در واکنش به تصویب قطعنامه مجمع عمومی، این سازمان (ملل) را فاقد مشروعیت توصیف کرد و گفت: «دیگر سازمان ملل متحد ذره‌ای مشروعیت ندارد.» آردان صراحتاً تأکید کرد: «هیچ مذاکره و بحثی وجود نخواهد داشت. ما دست روی دست نخواهیم گذاشت و به آنها (مقاومت نوار غزه) اجازه نخواهیم داد دوباره مسلح شوند. ما این اجازه را نمی‌دهیم، تنها راه دستیابی به این هدف، از بین بردن توانایی‌های حماس است.»

الی کوهن، وزیر امور خارجه  رژیم صهیونیستی هم درخواست مجمع عمومی سازمان ملل برای آتش بس را «نفرت‌انگیز» خواند و شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر) نوشت که «اسرائیل درخواست مجمع عمومی سازمان ملل برای آتش‌بس را رد می‌کند و قصد دارد گروه حماس را از بین ببرد.» لیندا توماس گرینفیلد، نماینده دائم امریکا در سازمان ملل هم مدعی شد تل‌آویو مطابق با قواعد جنگ باید از مردم خود محافظت کند. گرینفیلد با این حال عنوان داشت که قوانین بین‌المللی انسانی باید در نوار غزه و در سراسر منطقه توسط همه طرف‌ها رعایت شود.
 
شکاف با ترکیه

داستان شکاف رژیم صهیونیستی علاوه بر بعد داخلی و سازمان‌ها و نهادها و ارگان‌های بین‌المللی به کشورهای منطقه رسیده است. در یکی از جدی‌ترین این شکاف‌ها، شاهد گسل دیپلماتیک بین رژیم صهیونیستی و کشور ترکیه هستیم. این گسل به قدری عمیق است که به نظر می‌رسد روابط دو کشور در حال بازگشت به نقطه صفر است. در این راستا الی کوهن اعلام کرد با هدف ارزیابی مجدد روابط تل‌آویو و آنکارا، دستور به بازگشت نمایندگان دیپلمات اسرائیلی از ترکیه را داده است. کوهن گفت: «در سایه اظهارات اخیر مقامات سیاسی ترکیه بویژه شخص رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه؛ اسرائیل دیپلمات‌های خود را از ترکیه برای ارزیابی مجدد روابط دوجانبه باز می‌گرداند.»

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه روز شنبه در سخنرانی در تظاهرات گسترده‌ای که در استانبول برای حمایت از مردم فلسطین و در محکومیت حملات رژیم صهیونیستی برگزار شده بود،‌ گفت: «اسرائیل از اظهارات من که گفته بودم حماس یک گروه تروریستی نیست، ناخرسند شده بود. من مجدداً تأکید می‌کنم حماس آن طور که برخی ادعا می‌کنند، گروه تروریستی نیست.»

اردوغان خاطرنشان کرد: «کسانی که برای اوکراین اشک تمساح می‌ریختند، الان در مقابل رخدادها در غزه سکوت اختیار کرده‌اند. کسانی که به خاطر ظلم‌ها در اوکراین تا دیروز گریه می‌کردند، امروز از اسرائیل حمایت می‌کنند و دستان‌شان آلوده به خون است. اسرائیل و طرف‌های دیگر در پشت گروه‌های تروریستی در شمال سوریه و عراق ایستاده‌اند. اسرائیل بدون حمایت کشورهای غربی، برای سه روز هم مقاومت نمی‌کند.» اردوغان همچنین گفت: «ما در حال مقدمه‌چینی هستیم تا اسرائیل را در مقابل جهانیان به عنوان جنایتکار جنگی معرفی کنیم. آنچه که در غزه رخ می‌دهد، دفاع از خود نیست بلکه کشتارهایی پست است.»

او تصریح کرد: «مسئولان غرب در مقابل رخدادها در غزه کر و لال شده‌اند و فریاد کشته‌شدگان در غزه و درخواست‌های دبیرکل سازمان ملل را نمی‌شنوند.» البته روز پنجشنبه هم رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه گفته بود: «حملات علیه غزه دیگر از مرحله «دفاع از خود» گذشته و اکنون به منزله سرکوب، قتل‌عام، اقدامات وحشیانه و خشونت است.» در ادامه، اظهارات وزیر خارجه رژیم صهیونیستی واکنش رسمی وزارت خارجه ترکیه را به دنبال داشت و آنکارا دیروز (یکشنبه) اعلام کرد که اتهامات بی‌پایه و اساس برخی از مقام‌های رژیم صهیونیستی علیه اردوغان را رد می‌کند. به گزارش ایسنا به نوشته روزنامه دیلی صباح، این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «تلاش برخی مقام‌های رژیم صهیونیستی که حتی بیان حقایق را هم تحمل نمی‌کنند، برای تغییر دستور کار همراه با تحریف و تهمت به امید سرپوش گذاشتن بر کشتار وحشیانه مردم فلسطینی در غزه، نتیجه‌ای نخواهد داشت.»

در ادامه این بیانیه از سوی وزارت خارجه ترکیه همچنین آمده است: «هدف قرار دادن آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل و این نهاد بین‌المللی و همچنین رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه از سوی این مقام‌ها که خود جنایت علیه بشریت را در مقابل چشم جهانیان مرتکب شده‌اند اما خودشان تحمل انتقاد یا محکومیت را ندارند، نشانه‌ای واضح از ضعفی است که دچارش شده‌اند. ما اتهام یهودستیزی، تهمت و توهین به اردوغان و خود ترکیه را به همین ترتیب پاسخ می‌دهیم. برخلاف بسیاری از کشورها که از رژیم صهیونیستی بدون قید و شرط حمایت می‌کنند، همه سوابق و پیشینه ترکیه درباره این مسائل را می‌دانند.» وزارت خارجه ترکیه در ادامه نوشته است: «حقیقت این است که تمامی مورخان می‌دانند ترکیه یک مکان امن برای هرکسی است که در طول تاریخ تحت پیگرد قرار گرفته و این شامل یهودیان هم می‌شود. این وزارتخانه از مقامات رژیم صهیونیستی خواسته است که به درخواست‌ها برای آتش‌بس و صلح برای پایان دادن به این وحشیگری که هدف آن نابودی کامل ساکنان غزه است، فوراً توجه کنند.»

جالب‌تر اینجاست که یک منبع در وزارت خارجه ترکیه هم در واکنش به ادعاهای وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی گفت که دیپلمات‌های صهیونیست از جمله ایریت لیلیان، سفیر این رژیم در آنکارا ۱۰ روز پیش ترکیه را ترک کردند. این منبع آگاه به خبرگزاری آناتولی گفت: «در حال حاضر هیچ دیپلمات اسرائیلی در ترکیه وجود ندارد. آنها قبلاً کشور ما را ترک کردند. در ۱۸ اکتبر در یادداشتی که برای وزارتخانه ما ارسال شد، آمده بود که آنها در ۱۹ اکتبر ترکیه را به دلایل امنیتی ترک خواهند کرد. درک اینکه کوهن به چه کسی دستور بازگشت داده، دشوار است.»

شکاف با اسپانیا

در ادامه قطار شکاف‌های دیپلماتیک رژیم صهیونیستی به ایستگاه اسپانیا هم رسیده است. شکاف در روابط دو طرف آنقدر جدی شده که وزیر امور حقوق اجتماعی اسپانیا در واکنش به نسل‌کشی فلسطینیان در نوار غزه خواستار قطع روابط دیپلماتیک کشورهای اروپایی با تل‌آویو و تحریم عاملان نسل‌کشی در فلسطین شد. خانم «ایونه بلارا»، وزیر امور حقوق اجتماعی اسپانیا در پیامی ویدیویی گفته است: «پس از این شب جهنمی در غزه (جمعه شب)، یک پیام ساده اما مهم برای رهبران اروپا دارم. ما را در این نسل‌کشی شریک نکنید، همین الان وارد عمل شوید.»

در ادامه پیام این سیاستمدار اسپانیایی آمده است: «غزه شبی جهنمی را شاهد بود. اسرائیل نه تنها بمباران گسترده و شدیدی علیه مردم کاملاً بی‌دفاع و غیرنظامی شامل کودکان و زنان باردار داشته، بلکه تمامی راه‌های ارتباطی را قطع کرده؛ اینترنت؛ تلفن در تمام غزه قطع است. این تنها یک هدف واضح و آشکار دارد که با مصونیت کامل اجرایی می‌شود.» او ادامه داد: «می‌دانم بسیاری از شما در خانه‌هایتان نشسته و متعجب هستید که چرا کسی کاری انجام نمی‌دهد، همه نشسته‌اند و شاهد جنایات اسرائیل علیه بشریت هستند و می‌بینند که اسرائیل بدون هیچ عواقبی مرتکب جنایت می‌شود. نتانیاهو سازمان ملل را عنصر نامطلوب خوانده و به دبیرکل توهین کرده اما کسی هیچ کاری انجام نداده است.»

بلارا گفت: «برای همین امروز دو پیام ساده دارم چرا که حقیقت همین است و من کاملاً صادقانه می‌گویم عمیقاً غمگین و عصبانی هستم. اولین پیامم به تمامی رهبران اروپا از جمله رئیس موقت کشورم این است عدم اقدام، ما را شریک در این نسل‌کشی طرح‌ریزی شده می‌کند. اسرائیل اقدامات روزهای گذشته خود را تکرار می‌کند، به دلیل اینکه می‌داند ائتلاف بین‌المللی مصونیت دارد. ما باید همین حالا اقدام کنیم فردا خیلی دیر است. باید همین امروز اقدام کنیم.»

این سیاستمدار اسپانیایی تأکید کرد: «روابط دیپلماتیک با اسرائیل را قطع کنید. تحریم اقتصادی علیه مسئولان این نسل‌کشی اعمال کنید و بدون هیچ تردیدی نتانیاهو را به دادگاه کیفری بین‌المللی ببرید تا بخاطر جنایات جنگی ارتکابی محاکمه شود. من می‌خواهم به مردم کشورهای اروپایی بگویم ساکت نمانید. از خانه‌ها بیرون بیایید. بسیج شوید. به همه تجمعات و تظاهرات‌ها بروید. صداهایتان را بلند کنید تا به این نسل‌کشی خاتمه داده شود.»

ایونه بلارا پنجشنبه گذشته نیز از دولت اسپانیا خواسته بود، روابط دیپلماتیک خود را با رژیم صهیونیستی به دلیل «نسل‌کشی برنامه‌ریزی شده» مردم فلسطین متوقف کند. اظهارات ایونه بلارا به عنوان مقدمه‌ای در نشستی در سطح عالی در مادرید بیان شد. خانم بلارا به خبرنگاران گفت : «امروز، من از شریک خود در دولت، حزب سوسیالیست خواستم که با جدیت بیشتری در مبارزه با این پروژه نسل‌کشی که توسط اسرائیل علیه مردم فلسطین انجام می‌شود، مشارکت کند. برای انجام این کار، دولت اسپانیا باید فوراً روابط دیپلماتیک خود را با دولت اسرائیل متوقف کند.» وی یادآور شد تحریم‌های زیادی علیه روسیه به دلیل جنگ در اوکراین وضع شده است.

او ادامه داد: «به نظر من برای اعمال این تحریم‌ها علیه اسرائیل، نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو و همچنین وزیر دفاع او و بقیه افراد مسئول سیاسی که تصمیم به اعمال مجازات دسته‌جمعی برای فلسطینی‌ها گرفتند، زمان زیادی را صرف می‌کنیم.» من تأکید می کنم مجازات دسته جمعی که در حال رخ دادن است، از جمله بمباران‌های گسترده علیه مردم غیرنظامی، قطع آب و برق، نقض آشکار قوانین بین‌المللی بشردوستانه است. ایونه بلارا همچنین از تحریم تسلیحاتی اسرائیل حمایت و تأکید کرد: «ما همچنین باید تحریم فوری تسلیحاتی را اعمال کنیم. اروپا می‌تواند و باید مستقل عمل کند و به دنبال صلح باشد.»
 
شکاف با ایلان ماسک

گویا داستان شکاف رژیم صهیونیستی علاوه بر ابعاد داخلی و نیز شکاف با سازمان‌ها، نهادها و ارگان‌های بین‌المللی و همچنین کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، حتی به شکاف با برخی افراد و شخصیت‌های مهم نیز کشیده شده است. در همین رابطه اکنون  شکاف جدی بین صهیونیست‌ها با ایلان ماسک نیز شکل گرفته است. این در حالی است که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در سفر به نیویورک در جریان نشست سالانه سران کشورها در مجمع عمومی سازمان ملل دیداری با ایلان ماسک داشت و از توافقات دو طرف برای گسترش همکاری‌های حوزه فناوری ارتباطات خبر داده بود. اما اکنون این همکاری‌ها جای خود را به تنش و شکاف داده است.

ایلان ماسک در واکنش به درخواست‌ها برای فراهم کردن دسترسی به اینترنت از طریق سرویس ماهواره‌ای استارلینک برای غزه، اعلام کرد، از سازمان ملل و سایر نهادهای امدادرسان بین‌المللی، حمایت خواهد کرد. به گزارش ایسنا، ارتباطات و اینترنت در منطقه تحت محاصره غزه، در بحبوحه تشدید حملات رژیم صهیونیستی، قطع شده بود. بسیاری از کاربران شبکه اجتماعی در روزهای جمعه و شنبه با گذاشتن هشتگ «استارلینک برای غزه» در پست‌هایشان، خواستار فراهم شدن خدمات استارلینک برای این منطقه شده بودند. استارلینک توسط شرکت هوافضای «اسپیس ایکس» که متعلق به ایلان ماسک است، فراهم می‌شود. این سرویس در حال حاضر برای اوکراین که سرگرم جنگ با روسیه است، فراهم شده است.

ماسک در پاسخ به کاربری که گفته بود غزه فوراً به استارلینک نیاز دارد، گفته بود: «مشخص نیست چه کسی اختیارات مربوط به ارتباطات زمینی در غزه را دارد، اما می‌دانیم که هیچ پایانه‌ای در این منطقه درخواست اتصال نکرده است. اسپیس ایکس از ارتباطات با سازمان‌های کمک‌رسانی بین‌المللی پشتیبانی می‌کند.» بر اساس گزارش وب سایت نیو عرب، وی همچنین در پاسخ به پست الکساندریا اوکازیو کورتز، نماینده کنگره امریکا که از استارلینک نام نبرده بود اما درباره قطع ارتباط در غزه اظهار نظر کرده بود، وعده داد از گروه‌های امدادرسان حمایت کند. پایانه‌ها، دستگاه‌هایی هستند که کاربران را قادر می‌سازند به استارلینک وصل شوند. مشخص نیست چه تعداد پایانه در حال حاضر در غزه هستند که از سال ۲۰۰۷ تحت محاصره شدید رژیم صهیونیستی بوده است.

در مقابل وزیر ارتباطات رژیم صهیونیستی گفت، از تصمیم «ایلان ماسک» مالک شرکت اسپیس ایکس و مدیرعامل شبکه اجتماعی ایکس (توییتر) مبنی بر ارائه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به غزه جلوگیری خواهد کرد. «شلومو کارعی» وزیر ارتباطات رژیم صهیونیستی ضمن بیان این ادعا که جنبش حماس از اینترنت استارلینک برای پیشبرد فعالیت‌هایش استفاده خواهد کرد، گفت: «اسرائیل با تمامی ابزار در دسترسش استفاده خواهد کرد تا با این تصمیم ماسک مقابله کند.» وی افزود: دفتر من هرگونه روابط با استارلینک را قطع خواهد کرد

کلید واژه ها: اسرائیل بنیامین نتانیاهو نوار غزه حماس اسپانیا ترکیه رجب طیب اردوغان ایلان ماسک سازمان ملل متحد قطعنامه


( ۱ )

نظر شما :