بر اساس جدیدترین نظرسنجی ها

رشد روند حمایت مردم اروپا از فلسطین پس از درگیری حماس با اسرائیل

۲۲ مهر ۱۴۰۲ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۲۲۴۰۰ نگاه ایرانی خاورمیانه
نویسنده خبر: عابد اکبری
عابد اکبری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: نظرسنجی ها نشان می دهد که شکاف نسلی در اروپا در مورد مسئله اسرائیل و فلسطین وجود دارد، با احتمال بیشتری که جوانان دیدگاه مطلوبی نسبت به فلسطین و دیدگاه انتقادی نسبت به اسرائیل داشته باشند. این موضوع ممکن است به عوامل متعددی مانند افزایش قرار گرفتن در معرض منابع جایگزین اطلاعات از طریق رسانه های اجتماعی و شبکه های آنلاین ، افزایش آگاهی از مسائل حقوق بشر و جنبش های عدالت اجتماعی در سراسر جهان، افزایش تعامل با جوامع و فرهنگ های مختلف در اروپا و افزایش ناامیدی از سیاست و نهادهای سنتی نسبت داده شود.
رشد روند حمایت مردم اروپا از فلسطین پس از درگیری حماس با اسرائیل

دیپلماسی ایرانی: درگیری اخیر بین اسرائیل و حماس که از 15مهر جاری آغاز شد، موج اعتراضات و اقدامات همبستگی را در سراسر اروپا برای حمایت از مردم فلسطین برانگیخته است. هزاران نفر در شهرهای بزرگ اروپایی مانند لندن، پاریس، برلین، مادرید، رم و دیگران به خیابان ها آمده اند تا تجاوز و اشغال اسرائیل را محکوم کنند و خواستار عدالت و آزادی برای فلسطین شوند. این تظاهرات نشان دهنده افزایش همدردی و آگاهی مردم اروپا نسبت به قضیه فلسطین و همچنین ناامیدی و خشم از بی عملی و مشارکت دولت های آنها و جامعه بین المللی است.

بر اساس منابع رسمی، این درگیری که به دلیل حمله گسترده و بی سابقه حماس به اسرائیل از طریق هوا، دریا و زمین آغاز شد، به مرگ بیش از 1200 نفر در اسرائیل و شهادت بیش از 1000 نفر در غزه منجر شد. این حمله که به عملیات طوفان الاقصی شهره شده به دلیل نقض مکرر حریم اماکن مقدس در قدس و حقوق مردم فلسطین توسط اسرائیل صورت گرفته است. اسرائیل با بمباران وحشیانه غزه، زیرساخت های غیرنظامی و ساختمان های مسکونی را هدف قرار داد و برق، آب و مواد غذایی را قطع کرد. اسرائیل همچنین تهدید کرد که حمله زمینی به غزه را آغاز خواهد کرد که بحران انسانی و خونریزی را تشدید خواهد کرد.

هر چند اتحادیه اروپا (EU) حمله حماس را به عنوان یک اقدام تروریستی محکوم کرد و آتش بس فوری را خواستار شد و از اسرائیل خواست تا به طور متناسب و با قوانین بین المللی عمل کند و نگرانی خود را در مورد وضعیت بشردوستانه در غزه ابراز کرد با این حال، بسیاری از مردم اروپا احساس کردند که این اظهارات کافی نیست و واقعیت را منعکس نمی کند. آنها دولت های خود را به تعصب در برابر اسرائیل و نادیده گرفتن علل ریشه ای درگیری، مانند اشغال اسرائیل، استعمار، آپارتاید و ستم بر فلسطینی ها متهم کردند. آنها همچنین در راهپیمایی‌های روزهای اخیر از دولت های خود به خاطر عدم پاسخگویی اسرائیل به نقض حقوق بشر و قوانین بین المللی و ادامه کمک های نظامی و اقتصادی به اسرائیل انتقاد کردند. آنها از دولت های خود خواستند که اقدامات مشخصی برای پایان دادن به اشغال اسرائیل و حمایت از حق فلسطینی ها برای تعیین سرنوشت انجام دهند.

بر اساس نظرسنجی های مختلف انجام شده در اروپا قبل و بعد از درگیری، شکاف قابل توجهی بین مواضع رسمی دولت های اروپایی و نظرات عمومی شهروندان آنها در مورد مسئله اسرائیل و فلسطین وجود دارد. به عنوان مثال، نظرسنجی Ifop در فرانسه نشان داد که 57 درصد از مردم فرانسه در سال 2020 از فلسطین به عنوان یک کشور حمایت کردند، در مقایسه با 38 درصد که از اسرائیل حمایت کردند. همان نظرسنجی همچنین نشان داد که 69 درصد از مردم فرانسه سیاست های اسرائیل را نسبت به فلسطینیان به عنوان نوعی آپارتاید در نظر می گیرند.1 نظرسنجی دیگر YouGov در آلمان نشان داد که 42 درصد از آلمانی ها در سال 2020 دیدگاه منفی نسبت به اسرائیل داشتند، در مقایسه با 18 درصد که ایده مطلوبی داشتند. همان نظرسنجی همچنین نشان داد که 62 درصد آلمانی ها از اعمال تحریم ها علیه اسرائیل برای برنامه های الحاق آن در کرانه باختری حمایت می کنند.2 نظرسنجی سوم ایپسوس موری در بریتانیا نشان داد که 43 درصد مردم بریتانیا در سال 2019 بیشتر با فلسطینی ها نسبت به اسرائیلی ها همدردی می کنند، در مقایسه با 14 درصد که بیشتر با اسرائیلی ها نسبت به فلسطینی ها همدردی می کنند. همان نظرسنجی همچنین نشان داد که 66 درصد از مردم بریتانیا از به رسمیت شناختن فلسطین به عنوان یک دولت حمایت می کنند.

این نظرسنجی ها نشان می دهد که شکاف نسلی در اروپا در مورد مسئله اسرائیل و فلسطین وجود دارد، با احتمال بیشتری که جوانان دیدگاه مطلوبی نسبت به فلسطین و دیدگاه انتقادی نسبت به اسرائیل داشته باشند. این موضوع ممکن است به عوامل متعددی مانند افزایش قرار گرفتن در معرض منابع جایگزین اطلاعات از طریق رسانه های اجتماعی و شبکه های آنلاین ، افزایش آگاهی از مسائل حقوق بشر و جنبش های عدالت اجتماعی در سراسر جهان، افزایش تعامل با جوامع و فرهنگ های مختلف در اروپا و افزایش ناامیدی از سیاست و نهادهای سنتی نسبت داده شود.

در پایان، درگیری اخیر بین اسرائیل و حماس شکاف رو به رشد بین مواضع رسمی دولت های اروپایی و نظرات عمومی شهروندان آنها در مورد قضیه فلسطین را آشکار کرده است. در حالی که دولت های اروپایی حمایت خود را از امنیت اسرائیل و تعهد به راه حل دو کشور حفظ کرده اند، بسیاری از مردم اروپا همبستگی خود را با مردم فلسطین ابراز کرده اند و خواستار عدالت و آزادی هستند. این شکاف ممکن است دولت های اروپایی را در تعادل روابط دیپلماتیک خود با اسرائیل و مشروعیت داخلی آنها در میان شهروندان خود به چالش بکشد چالشی که به طور قطع از پیامدهای اصلی تحولات اخیر برای سران رژیم اسرائیل خواهد بود.

عابد اکبری

نویسنده خبر

دکتر عابد اکبری، کارشناس مسائل اروپا و مدیر عامل موسسه مطالعات و تحقیقات بین المللی ابرار

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: فلسطینیان فلسطین اسرائیل اروپا اتحادیه اروپا بریتانیا انگلیس فرانسه آلمان عابد اکبری حمله به غزه جنگ اسرائیل جنگ اسرائیل با فلسطین


( ۹ )

نظر شما :