پاریس دیگر یک قدرت بزرگ نیست

اروپا نقشی ندارد چه برسد به فرانسه!

۱۵ مهر ۱۴۰۲ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۲۲۱۳۶ اخبار اصلی اروپا
در سطح سیاست فرانسه در آفریقا و جاهای دیگری غیر از آفریقا یک وضعیت سرگردانی وجود دارد. این مسئله علاوه بر آفریقا لبنان را نیز شامل می‌شود. این وضعیت گفته شده  شامل حال اروپا نیز می‌شود؛ اما وضعیت فرانسه این روزها متفاوت است؛ زیرا نمی‌پذیرد با واقعیت روبه رو شود. به نظر می‌رسد کاملا از فهم آنچه در آفریقا در معرض آن است ناتوان است.
اروپا نقشی ندارد چه برسد به فرانسه!

نویسنده: خیرالله خیرالله

دیپلماسی ایرانی: در پرتو موضع اخیر رئیس جمهور امانوئل ماکرون در مورد حوادث نیجر، مسئله محدود به این نیست که فرانسه ابزاری ندارد که به این کشور اجازه دهد سیاستی در خور یک قدرت بزرگ را اعمال کند. موضوع به اروپا نیز مربوط می‌شود که تقریبا تمام کشورهای این قاره از سردرگمی داخلی رنج می‌برند و این سردرگمی در سیاست خارجی قاره کهن و اتحادیه اروپا منعکس شده است از جمله انگلیس که در سال ۲۰۱۶ از اتحادیه اروپا خارج شد.

آنچه این مسئله را تایید می‌کند این نکته است که اگر موضع گیری قاطعانه آمریکا در قبال حمله روسیه به اوکراین نبود؛ یعنی حمله‌ای که تمام کشورهای این قاره را تهدید می‌کند، اروپا حرکت تاثیرگذاری در این راستا انجام نمی‌داد. اگر موضع‌گیری آمریکا نبود، تمام اروپا در قبال اقدامات وحشیانه ارتش روسیه در قبال اوکراین و مردم این کشور موضعی تماشاگرانه اتخاذ می کرد.

نیجر تنها جایی نیست که در آن حضور فرانسه ضربه خورده است. ضربه نیجر پس از ضرباتی در مالی، بورکینافاسو و جمهوری آفریقای مرکزی صورت گرفت؛ یعنی جایی که گروه واگنر دربردارنده صدها سرباز وابسته به روسیه در آن حضور دارند.

در سطح سیاست فرانسه در آفریقا و جاهای دیگری غیر از آفریقا یک وضعیت سرگردانی وجود دارد. این مسئله علاوه بر آفریقا لبنان را نیز شامل می‌شود.

این وضعیت گفته شده  شامل حال اروپا نیز می‌شود؛ اما وضعیت فرانسه این روزها متفاوت است؛ زیرا نمی‌پذیرد با واقعیت روبه رو شود. به نظر می‌رسد کاملا از فهم آنچه در آفریقا در معرض آن است ناتوان است.

جهان در سال‌های پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در اواخر سال ۱۹۹۱ تغییر زیادی کرد. اروپای شرقی آزاد شد و اوکراین از زیر یوغ استعمار روسیه آزاد شد. آنچه تغییر نکرده ناتوانی فرانسه در یافتن نقش سیاسی در سطح جهانی است.

در آفریقا، مشخصا در شمال این قاره و حتی لبنان، فرانسه باید اعتراف کند در نبود سیاستی تاثیرگذار که توانایی‌ها و محدودیت‌های پاریس را به رسمیت می‌شناسد، چیزی ندارد که به هیچ کدام از کشورهای این منطقه ارائه دهد. آنچه این کشور نمی‌تواند انجام دهد محدودیت‌هایش قبل از هر چیزی در اختیار داشتن قدرتی است که به این کشور اجازه می‌دهد اراده خود را در کشورهای مختلف در جهانی تحمیل کند که دیگر در آن برای تمام اروپا جایگاهی وجود ندارد چه برسد به فرانسه!

منبع: الرای (کویت) / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: اروپا فرانسه نیجر کودتای نیجر بورکینافاسو کودتا در بورکینافاسو جنگ اوکراین ابرقدرت


( ۵ )

نظر شما :

حامد ۱۵ مهر ۱۴۰۲ | ۱۷:۱۶
نقش یعنی چه؟ کشورهای اروپایی تمرکز را روی کشور خودشان گذاشته اند و این کار درستی است.
فدوی ۱۶ مهر ۱۴۰۲ | ۱۹:۰۱
به حامد . اتفاقا ای کاش اینطور بود که شما می گویی . بدیش اینست که کمتر از ده درصد تمرکزشان روی خودشان ایت و الباقی روی دیگران است که نامش می شود فضولی .
حامد ۱۷ مهر ۱۴۰۲ | ۱۱:۵۴
کشوری مثل فرانسه چند برابر ایران درآمد ناخالص و gdp دارد. کشور ما در حال حاضر در عراق، سوریه، لبنان، یمن و ... اعمال نفوذ می‌کند. به نظر شما فرانسه قدرت این را ندارد که در چند کشور آفریقایی تاثیر بگذارد؟