بخشش بدهی ها مهمترین هدف عراقی ها در کنفرانس سوئد

۱۱ خرداد ۱۳۸۷ | ۲۲:۴۳ کد : ۲۰۲۲ اخبار اصلی
نوری المالکی، نخست وزیر عراق در اجلاس سوئد از کشورهای همسایه عراق خواست تا بدهی های دوره صدام حسین را ببخشند. وی تاکید کرد، عراق کشور فقیری نیست اما بدهی های این کشور مانعی در راه بازسازی عراق محسوب می­شود.
بخشش بدهی ها مهمترین هدف عراقی ها در کنفرانس سوئد

دومین کنفرانس بین المللی بازسازی عراق روز پنجشنبه 29 می در نزدیکی استهکلم پایتخت سوئد برگزار شد و مقامات بیش از 100 کشور جهان در آن شرکت کردند. این اجلاس یک روزه پیرامون مسائلی همچون کمک های خارجی برای برقراری صلح و بازسازی اقتصادی و استقرار دموکراسی در عراق برگزار شد.

 

مقامات کشورهای مختلف خاورمیانه، آمریکا، ایران و سازمان ملل در میان شرکت کنندگان این اجلاس حضور داشتند.

 

نوری المالکی، نخست وزیر عراق در این اجلاس از کشورهای همسایه عراق خواست تا بدهی های دوره صدام حسین را ببخشند. وی گفت: «عراق کشور فقیری نیست. عراق کشوری است با منابع بزرگ انسانی و طبیعی اما بدهی های این کشور که میراث حکومت قبلی این کشور است مانعی در راه بازسازی این کشور محسوب می­شود.»

 

کشور عراق به طور کلی 60 میلیارد دلار بدهی دارد که بیشترین آنها متعلق به کشور کویت و عربستان سعودی است که 28 میلیارد دلار آن متعلق به جنگ خلیج فارس در سال 1991 است.

 

مقام­های سوئدی پیش از این اعلام کرده بودند، بدهی های عراق موضوع اصلی اجلاس استهکلم نخواهد بود. با این وجود، کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه امریکا از کشورهای جهان خواست در پروسه بازسازی عراق این کشور را همراهی کنند. وی گفت که در عراق شاهد پیشرفت های خوبی هستیم اما وجود چالش های بزرگ نیز انکار ناپذیر است.

 

منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران نیز سیاست های غلط امریکا در عراق را علت اصلی اوضاع وخیم در عراق دانست.

 

حضور وزرای خارجه ایران و امریکا در این اجلاس، مانند سایر اجلاس ها بدون حاشیه نبود. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، به نظر می رسد گروه امریکایی به سرپرستی کاندولیزا رایس برای روبه رو نشدن با گروه ایرانی راهشان را عمدا کج کردند.

 

این درحالی است که منوچهر متکی در جمع خبرنگاران گفت: «نیازی نیست که منتظر دیدن کسی باشیم. می توان پیام را از طریق دیپلماسی علنی رساند. از طریق شما خبرنگاران.»

 

از دیگر حواشی این کنفرانس ملاقات منوچهر متکی با نوری مالکی بود. وزیر امور خارجه ایران ضمن تقدیر از مدیریت مدبرانه مالکی و تلاش دولت عراق در برقراری امنیت در این کشور اعلام کرد، با درایت و مدیریت شما بحران ناامنی در عراق کاهش یافته است.

 

نخست وزیر عراق نیز اظهار امیدواری کرد با روابط برادرانه و صمیمی با ایران و سایر همسایه ها عراقی با ثبات و امنیت داشته باشیم.

 

نوری مالکی همچنین گفت: «به زودی در ایران، راه های گسترش همکاری دو جانبه را بررسی می­ کنیم.»

نوری المالکی قرار است روز شنبه به ایران سفر کند تا در دیدار با مقامات ایرانی در خصوص مسائل عراق و گسترش روابط دو جانبه گفت و گو کند.

 

منوچهر متکی درباره درخواست سازمان ملل برای کمک به توسعه عراق اعلام آمادگی کرد و گفت که این گونه اجلاس ها می تواند مانع نگاه های یک جانبه گرا شده و عراق را در رسیدن به امنیت و توسعه تشویق کند.

 

وزیر امور خارجه ایران در دیدار با دبیر کل سازمان ملل در خصوص بسته پِیشنهادی ایران و موضوعات فلسطین، عراق و لبنان نیز گفت و گو کرد. وی در این دیدار از محاصره مردم غزه نیز به شدت انتقاد کرد و گفت، لازم است سازمان ملل با جدیت این موضوع را دنبال کند، چرا که مردم مظلوم فلسطین در اثر محاصره اسراییل از نظر غذا، دارو و سایر نیازهای زندگی در مضیقه هستند.

 

منوچهر متکی در حاشیه این اجلاس همچنین با وزرای خارجه اردن، اسلوونی، سوئد، نروژ و ترکیه نیز دیدار و گفت و گو کرد.

 

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد در مراسم افتتاحیه این کنفرانس گفت: «اگر برای توضیح شرایط کنونی عراق مجبور به استفاده از یک کلمه باشیم من کلمه امید را انتخاب خواهم کرد. امروز امید تازه ای برای مردم و دولت عراق وحود دارد تا با کمک یکدیگر از عهده چالش های موجود در این کشور برآیند و این کشور را دوباره بسازند.»

 

ارتش امریکا اعلام کرده است، خشونت در عراق به پایین ترین حد خود در چهار سال گذشته رسیده است.

 

این درحالی است که پیش از آغاز این کنفرانس تعدادی از مخالفان ادامه حضور امریکا در عراق در نزدیکی محل کنفرانس تظاهرات کردند.

 

گفته می شود اجلاس اخیر در ادامه اجلاس شرم الشیخ که سال گذشته در کشور مصر برگزار شده بود، است. هرچند موضوع اصلی اجلاس سال گذشته شرم الشیخ بیشتر مسائل امنیتی عراق بود اما هر دو اجلاس در راستای بهبود شرایط عراق برگزار شده است.

 

پیش بینی می شد که یکی از اهداف این کنفرانس فشار بر دولت نوری المالکی برای آشتی دادن بین گروه های سنی، شیعه و کرد باشد. اما شب قبل از برگزاری کنفرانس، عدنان الدیمی که رهبری بزرگ ترین جریان سنی یعنی جبهه توافق را برعهده دارد اعلام کرد، اعضای حزب وی که پیش از این از دولت کناره گیری کرده بودند با دولت نوری المالکی همکاری نخواهند کرد.

 

علی الادیب، یکی از اعضای شیعه پارلمان که از نزدیکان نوری المالکی محسوب می­شود، اعلام کرد، اتخاذ چنین تصمیمی پسرفت بزرگی به حساب نمی آید.

 


نظر شما :