نگرانی کارشناسان مصری بعد از عضویت کشورشان

ترویج توهم با عضویت در بریکس

۲۳ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۵:۰۰ کد : ۲۰۲۱۷۶۷ اخبار اصلی آسیا و آفریقا اقتصاد و انرژی
نباید در گمانه‌زنی‌های خود زیاده روی کنیم و رسانه‌ها این تصور را برای افکار عمومی به وجود آورند که بحران‌های مالی مصر با بریکس حل می‌شوند و تنها پیوستن به این گروه درها را به روی سرازیر شدن تولیدات و کالاهای مصری به سمت بازارهای چین، روسیه، هند و غیره باز می‌کند.
ترویج توهم با عضویت در بریکس

نویسنده: مصطفى عبد السلام

دیپلماسی ایرانی: با نگاه کردن به عناوین برخی از روزنامه‌ها، رسانه‌ها و سایت‌های مصری این روزها متوجه می‌شویم که آنها پیش بینی‌های بسیار خوش بینانه‌ای را برای اقتصاد مصر در دوره آینده ارائه می‌دهند و تأیید می‌کنند که دوره بحران مالی خفقان آور به پایان خود نزدیک شده است. علت این خوش بینی دعوت از مصر برای پیوستن به گروه بریکس از ابتدای سال آینده است.

هیچ کس رویداد مهمی همچون نزدیک بودن پیوستن مصر به گروه بریکس را دست کم نمی‌گیرد، گروهی که اکنون حدود 30 درصد از اقتصاد جهانی را تشکیل می‌دهد و این‌که مصر می‌تواند از پیوستن به این گروه ژئوپلیتیک به دستاوردهایی دست یابد؛ اما از سوی دیگر، چالش‌ها بسیار زیاد است و باید از این گروه بیشتر بهره برد.

اما نباید در گمانه‌زنی‌های خود زیاده روی کنیم و رسانه‌ها این تصور را برای افکار عمومی به وجود آورند که بحران‌های مالی مصر با بریکس حل می‌شوند و تنها پیوستن به این گروه درها را به روی سرازیر شدن تولیدات و کالاهای مصری به سمت بازارهای چین، روسیه، هند و غیره باز می‌کند.

اگر به نقشه مبادلات تجاری مصر و کشورهای این گروه نگاه کنیم، واردات مصر از این کشورها بیشتر از صادرات به آنها به ویژه چین، هند و روسیه است.

نقشه سرمایه‌ گذاری خارجی کشورهای این گروه در مقایسه با سرمایه گذاری‌های کشورهای حاشیه خلیج فارس، آمریکا و اروپا فعال نیست. به این ترتیب که سرمایه ‌گذاری آنها در مصر از یک میلیارد دلار فراتر نمی‌رود و پیش بینی می‌شود در سایه مشکلات اقتصادی کشورهای بریکس و در راس آنها روسیه و چین و نیز مشکلات اقتصادی مصر این سرمایه گذاری‌ها شاهد جهش نباشد.

همچنین این‌که کشورهای این گروه آمادگی استقبال از نیروی کار مصر و یا افزایش عبور و مرور از کانال سوئز را ندارند؛ چرا که از استفاده چین و روسیه از کریدور شمال روسیه و دیگر راه‌های رقیب این کانال صحبت می‌شود.

نگرانی از این است که حساب کردن کنونی روی این گروه حساب کردن روی گسترش استقراض از اعضای این گروه باشد و در نقشه استقراض خارجی مصر تغییری ایجاد شود. به گونه‌ای که دولت بیشتر به سمت وام گرفتن از چین، روسیه، هند، آفریقای جنوبی و آرژانتین برود. به این ترتیب بانک توسعه این گروه را جایگزین صندوق بین المللی پول و بانک جهانی می‌کنیم.

بریکس گروهی است که 14 سال پیش تاسیس شد و در طول این سال‌ها نه نظام مالی و بانکی جهانی را تهدید کرد و نه نقشه اقتصاد جهانی را حتی در سایه چالش‌های بزرگ پیش روی اقتصاد آمریکا و اروپا تغییر داد؛ بنابراین نباید در مورد عضویت در این گروه که اختلافات شدید در میان اعضای خود را شاهد است، اغراق کرد.

منبع: العربی الجدید / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: بریکس اعضای بریکس گروه بریکس عضویت ایران در بریکس مصر عضویت مصر در بریکس آفریقا چین و مصر مصر و روسیه


( ۱۰ )

نظر شما :

ناشناس ۲۳ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۶:۱۲
جناب عبدالسلام . بدون بریکس از قویترین کشور عربی به یکی از ضعیفتریتش تبدیل شدید . اوضاع الانتان همچین تحفه ای نیست که نگران خرابتر شدنش هستید . شاید با بریکس اوضاعتان کمی بهتر شد ... اگر کسی در مصر دم دست عبدالسلام هست پیام من رو بهش برسونه . قد متوسط . گندم‌گون با چهره ای بسیار نگران .