ناآرامی‌های لیبی احتمالا کشورهای عربی را از سازش بازدارد

تبعات رسوایی سیاسی «منقوش» هم چنان دامه دارد

۰۸ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۲۱۵۱۳ آسیا و آفریقا انتخاب سردبیر
به نظر می رسد داستان دیدار نجلا منقوش، وزیر امور خارجه لیبی با الی کوهن، همتای صهیونیستی اش همچنان سر دراز دارد. این دیدار به مثابه رسوایی سیاسی نه تنها برای منقوش گران تمام و به برکناری و حتی احتمال محاکمه او منجر شده که قصه به جاهای باریک حساس تا پای سرنگونی دولت لیبی و نیز جرم انگاری عادی سازی روابط با صهیونیست ها منجر شده است. در همین رابطه و به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت امور خارجه  تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد که نخست وزیر دولت وحدت ملی لیبی از سفارت فلسطین در طرابلس مخالفت خود با عادی‌سازی روابط با تل‌آویو و جرم بودن آن را اعلام کرد. 
تبعات رسوایی سیاسی «منقوش» هم چنان دامه دارد

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: به نظر می رسد داستان دیدار نجلا منقوش، وزیر امور خارجه لیبی با الی کوهن، همتای صهیونیستی اش همچنان سر دراز دارد. این دیدار به مثابه رسوایی سیاسی نه تنها برای منقوش گران تمام و به برکناری و حتی احتمال محاکمه او منجر شده که قصه به جاهای باریک حساس تا پای سرنگونی دولت لیبی و نیز جرم انگاری عادی سازی روابط با صهیونیست ها منجر شده است. در همین رابطه و به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت امور خارجه  تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد که نخست وزیر دولت وحدت ملی لیبی از سفارت فلسطین در طرابلس مخالفت خود با عادی‌سازی روابط با تل‌آویو و جرم بودن آن را اعلام کرد. 

این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد، الدبیبه از داخل ساختمان سفارت فلسطین مخالفت دولتش با مساله عادی‌سازی روابط با رژیم اشغالگر و جرم‌انگاری هرگونه ارتباطی میان هر یک از مسؤولان لیبیایی با نمایندگان این رژیم را اعلام کرد. پیشتر رسانه‌های لیبی اعلام کردند که الدبیبه از داخل ساختمان سفارت فلسطین اعلام کرد «از کاری که نجلاء المنقوش، وزیر خارجه لیبی برای عادی‌سازی با اسرائیل انجام داده، مطلع نیست.»

-    احتمال سرنگونی دولت لیبی بالا گرفت

در کنار بالا گرفتن مخالفت ها و اعترض ها اکنون تلاش هایی هم برای  پایان دادن به عمر دولت لیبی، مطرح است. آن طور که خبرگزاری فلسطینی «شهاب» گفته، اتحادیه انقلابیون «مصراته» لیبی خواستار سرنگونی دولت وحدت ملی این کشور به ریاست عبدالحمید الدبیبه و تشکیل یک دولت پیشبرد امور (موقت) با مشارکت تمامی اجزای ملت لیبی برای یک دوره معین شد.
این اتحادیه در بیانیه‌ای تأیید کرد که دولت وحدت ملی را به رسمیت نمی‌شناسد و دولت وظایفی را که به آن محول شده، از جمله آماده‌سازی برای برگزاری انتخابات و تدوین قانون اساسی انجام نداده است. این اتحادیه در ادامه خواستار مجازات تمام کسانی شد که به ملت لیبی ظلم کرده‌اند تا به درس عبرتی برای دیگران تبدیل شوند. اتحادیه انقلابیون مصراته همه سیاستمداران فعلی را مسئول اتفاقات فعلی و پیچیدگی احتمالی وضعیت لیبی اعلام کرد.

در ادامه این بیانیه آمده است، ساختاری که امروز در عرصه لیبی وجود دارد، نشان دهنده اراده و خواست مردم نیست. این ترکیب با برنامه‌های خارجی مرتبط است و بزرگترین شاهد آن نیز رابطه با تل‌آویو است. در همین راستا، ۲۶ چهره لیبیایی از جمله اعضای پارلمان، شورای ریاستی، نامزدهای انتخاباتی و چهره‌های دانشگاهی و فعال با امضای بیانیه‌ای از دادستان کل کشورشان خواستند تا تحقیقات قضایی را درباره دیدار المنقوش و الی کوهن آغاز کند.

امضاکنندگان این بیانیه خواستار طرح شکایت در دادستانی کل علیه تمامی کسانی شدند که این جلسه «شوم» را ترتیب و انجام داده است، چراکه نقض مواد قانون لیبی تلقی می‌شود. امضاکنندگان این بیانیه در ادامه تاکید کردند که این اقدام منعکس‌کننده موضع مردمی و رسمی ملت و کشور لیبی نیست. امضاکنندگان این بیانیه همچنین تاکید کردند که اینگونه دیدارها با وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی نباید به ضرر حقوق مشروع ملت فلسطین باشد. درخواست‌ها برای سرنگونی دولت الدبیبه و تحقیقات درباره دیدار مذکور و افراد مرتبط با آن پس از آن بالا گرفته است که منابع مطلع از اطلاع شخص نخست‌وزیر لیبی از این دیدار پرده برداشتند.

-    ناآرامی‌های لیبی احتمالا کشورهای عربی را از سازش بازدارد

دیدار جنجالی منقوش – کوهن، در سوی دیگر یک رسوایی تمام عیار هم بر صهیونیست ها و دولت بی بی رقم زده است که هر لحظه بر ابعاد آن افزوده می شود. علاوه بر اعتراضات، انتقادات جرینا اپوزیسیون و حتی حامیانائتلاف حاکم و واکنش آمریکا که به احضار الی کوهن منجر شد. بنیامین نتانیاهو هم طی دستوری هرگونه دیدار سیاسی محرمانه بدون اطلاع خود را ممنوع کرد.  

در این بین شاید مهم تر تبعات مخرب این رسوایی سیاسی به تلاش های بی بی در جهت عادی سازی روابط با برخی کشورهای جهان عرب و جهان اسلام باز گردد. پیرو این نکته روزنامه عبری زبان هاآرتص به نقل از برخی دیپلمات‌های جهان عرب و دیپلمات‌های آمریکایی نوشت، «تنش‌ها در لیبی ناشی از افشای دیدار وزرای خارجه رژیم صهیونیستی و لیبی به مذاکرات برای تقویت عادی‌سازی میان رژیم صهیونیستی و دیگر کشورهای عربی و اسلامی در آینده نزدیک، ضربه خواهد زد و احتمالا کشورهای عربی را از عادی‌سازی روابط با این رژیم بازمی‌دارد.»

یک دیپلمات ارشد یک کشور عربی که با رژیم صهیونیستی روابط دارد، به روزنامه عبری زبان هاآرتص گفت که این اتفاق از میزان اعتماد کشورهای‌های عربی به مقامات اسرائیلی خواهد کاست. او با تاکید بر اینکه تظاهرات در لیبی بر شجاعت دیگر کشورها برای حرکت رو به جلو در آینده نزدیک تاثیر خواهد گذاشت، مدعی شد، «هیچ کسی نمی‌خواهد چنین تصاویری را در پایتختش ببیند.»

کلید واژه ها: الی کوهن نجلا منقوش لیبی فلسطین نتانیاهو آمریکا اسرائیل


( ۶ )

نظر شما :

ایرانی ۰۸ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۱:۳۹
این خانم مثل بسیاری دیگر از سران حکومت غرب لیبی مزدور ترکها ست و الان هم به ترکیه فرار کرده است. ترکها بهترین روابط با صهیونیست‌ها را در منطقه دارند و تلاش می‌کنند مزدورانشان هم چنین روابطی را برقرار کنند.
خراسانی ۰۸ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۲:۰۹
دست پخت حزب اخوان مسلمین لیبی مورد حمایت ترکیه است