آستانه به فکر تحقق رویایش است

اشتیاق قزاقستان برای عضویت در بریکس

۰۹ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۲۱۴۹۱ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
قزاقستان یکی از کشورهایی است که برای پیوستن به بریکس بسیار اشتیاق دارد و فکر می کند که از ظرفیت های لازم سیاسی و اقتصادی برای عضویت در این سازمان برخوردار است.
اشتیاق قزاقستان برای عضویت در بریکس

نام نویسنده:  امانوئل پیتروبن

دیپلماسی ایرانی: قاسم جومرت توکایف، رئیس جمهوری قزاقستان از راه دور در گفت وگوی بریکس پلاس که در حاشیه اجلاس بریکس در آفریقای جنوبی برگزار شد شرکت کرد و از این فرصت برای تثبیت مجدد اهداف آستانه یعنی همکاری بیشتر و ادغام بیشتر در یوروآسیا بهره جست. حضور وی می تواند اولین گام به سوی ورود رسمی به این گروه به شمار آید. قزاقستان یکی از کشورهایی است که برای پیوستن به بریکس بسیار اشتیاق دارد و فکر می کند که از ظرفیت های لازم سیاسی و اقتصادی برای عضویت در این سازمان برخوردار است.

پانزدهمین اجلاس گروه بریکس احتمالا به عنوان رویدادی پر اختلاف برای این ائتلاف ناهمگن که با آرزوی تغییر جهان ایجاد شد، از آن یاد خواهد شد. به نظر نمی رسد که غیبت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه بر کیفیت محتوای مباحث و جو عمومی این اجلاس تأثیر گذاشته باشد. اجلاسی که با تصمیم تاریخی آغاز اولین فرایند گسترش و با تعدادی توافقات با هدف سرعت بخشیدن به دلارزدایی از نظام اقتصادی و مالی جهان به پایان رسید.

قزاقستان که پل ارتباطی میان بلوک ها و قلب زیرساخت یوروآسیا به شمار می آید با توجه بیشتری برگزاری اجلاس گروه بریکس را شاهد بوده است. زیرا در خصوص پیوستن به آن علاقه نشان داد و از روسیه وعده در اولویت قرار دادن پرونده الحاق آن دریافت کرد. همچنین به این علت که قاسم جومرت توکایف، رئیس جمهوری آن به شرکت در گفت وگوی بریکس پلاس دعوت شد. وی به همتایان خود توضیح داد که قزاقستان مصمم است از ریاست دوره ای خود را بر سازمان همکاری شانگهای (SCO) برای تبدیلش به یک سازمان کارآمدتر و توانمندتر برای مقابله با چالش های کنونی بهره جوید. به عقیده وی SCO یا شانگهای و BRICS بریکس مکمل یکدیگر هستند و به همین علت باید در تحقق فرمولی مناسب برای صلح، ثبات و امنیت مبتنی بر منشور سازمان ملل با هم همکاری کنند.

منبع: ایل جورناله (ایتالیا) / تحریریه دیپلماسی ایرانی 

کلید واژه ها: قزاقستان بریکس اعضای بریکس گروه بریکس قزاقستان و بریکس برزیل روسیه چین آفریقای جنوبی هند قاسم توکایف


نظر شما :