چربیدن منافع بر اختلافات

چرا ایران و آذربایجان به جای خصومت همکاری را انتخاب کردند؟

۱۳ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۲۰۹۴۲ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
دلایل بسیاری برای حل و فصل روابط وجود دارد. به عنوان مثال، هر دو کشور اهداف ژئوپلیتیک مهمتری دارند. تمرکز ایران بر رویارویی با اسرائیل و امریکاست. آذربایجان به دنبال امضای پیمان صلح با ارمنستان بر اساس شرایط خود و گرفتن قره باغ است. ایران و آذربایجان روابط نزدیک اقتصادی دارند.
چرا ایران و آذربایجان به جای خصومت همکاری را انتخاب کردند؟

نویسنده: ایگور کارمازین

دیپلماسی ایرانی: ایران و آذربایجان که شش ماه پیش خود را در آستانه رویارویی مسلحانه دیدند، محتاطانه شروع به نزدیک شدن کردند. وزیر امور خارجه ایران به باکو سفر کرد و با الهام علی اف دیدار کرد. در ادامه مذاکرات، طرفین از فضای مثبت و رفع سوء تفاهم ها خبر دادند.

در پایان این گفت وگوها، شرکت کنندگان خوش بینی خود را پنهان نکردند. پس از غلبه بر برخی سوء تفاهم ها، فضای مثبتی میان کشورها در حال شکل گیری است. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، گفت: «ایران آماده اجرای تمام توافقات موجود است.» علی اف نیز به نوبه خود، گفت که آذربایجان هرگز اجازه نخواهد داد، از خاک این کشور برای تهدید ایران استفاده شود.

طرفین در مورد از سرگیری کار سفارت آذربایجان در تهران که پس از حمله در ژانویه بسته شده بود، گفت وگو کردند. الهام علی اف گفت که مسئولین این حمله باید مجازات شوند. جیحون بایراموف، وزیر امور خارجه آذربایجان پس از پایان مذاکرات گفت که سفر عبداللهیان را مثبت ارزیابی می کند. در حال حاضر، می بینیم که ایران قصد دارد، برای حل اختلافات گام های جدی بردارد. آذربایجان  نیز گام های واکنشی مناسب را برمی دارد.

دلایل بسیاری برای حل و فصل روابط وجود دارد. به عنوان مثال، هر دو کشور اهداف ژئوپلیتیک مهمتری دارند. تمرکز ایران بر رویارویی با اسرائیل و امریکاست. آذربایجان به دنبال امضای پیمان صلح با ارمنستان بر اساس شرایط خود و گرفتن قره باغ است. ایران و آذربایجان روابط نزدیک اقتصادی دارند. در پایان سال 2022، گردش تجاری بالغ بر 688 میلیون دلار بود که 13 درصد بیشتر از سال قبل است. ایران محصولات شیمیایی، مصالح ساختمانی و محصولات کشاورزی به آذربایجان صادر می کند و تجهیزات، مواد غذایی و پوشاک خریداری می کند.

فعالیت روسیه در منطقه به برقراری روابط کمک می کند. بنابراین، مسکو علاقه مند به توسعه کریدور حمل و نقل شمال – جنوب است که باید، روسیه را با کشورهای حوزه فارس، جنوب و جنوب شرق آسیا متصل کند. یکی از مسیرهای امیدوارکننده، جابه جایی کالا در امتداد سواحل غربی دریای خزر – از طریق آذربایجان و ایران است. در سپتامبر سال گذشته، در باکو، نمایندگان سه کشور بیانیه ای را در مورد توسعه مشترک لجستیک امضا کردند. دولت ها بر سر احداث خط ریلی رشت – آستارا به توافق رسیدند که برای راه اندازی کامل این مسیر ضروری است.

ولادیمیر ساژین، ایران شناس، معتقد است که باکو و تهران نمی خواستند، روابط دوجانبه را بر هم بزنند. وابستگی متقابل دو کشور زیاد است، از جمله روابط نزدیک اقتصادی و همچنین تماس های خانوادگی بسیاری از شهروندان دو کشور؛ 18 تا 25 میلیون آذربایجانی در ایران زندگی می کنند. من فکر می کنم که نیروهای خارجی که علاقه ای به دامن زدن به درگیری در قفقاز جنوبی ندارند نیز می توانند، به آشتی این دو کشور کمک کنند. این کارشناس تاکید می کند اول از همه، ما در مورد روسیه صحبت می کنیم که روابط خوبی با هر دو طرف دارد.

ایرینا فدوروا، کارمند مرکز مطالعات کشورهای خاورمیانه و نزدیک انستیتوی شرق شناسی آکادمی علوم روسیه، به وضعیت ژئوپلیتیک ویژه منطقه اشاره می کند. به گفته وی، باکو موضع صریح طرفداری از ترکیه اتخاذ می کند و روابط نزدیک خود را با آنکارا اعلام می کند. اما، در واقعیت، ممکن است، وابستگی بیش از حد به متحد اصلی آن سنگین باشد. این کشور علاقه مند به تنوع بخشیدن به روابط سیاست خارجی است، بنابراین مخالف بهبود روابط با ایران نیست.

آندری آرشف، محقق قفقاز و کارشناس بنیاد فرهنگ راهبردی، خاطر نشان می کند که روابط ایران و آذربایجان در چرخه ای توسعه می یابد. این تنش ها اولین بار نیست که با گرم شدن جایگزین می شود. من فکر می کنم که ما همچنان انفجارهای تنشی در قفقاز جنوبی را شاهد خواهیم بود. وی معتقد است در شرایطی از آشفتگی بین المللی و منطقه ای، فعالیت فعال ساختارهای غیر دولتی و سازمان های اطلاعاتی، دور جدید از وخامت اوضاع اجتناب ناپذیر خواهد بود.

منبع: ایزوستیا (روسیه) / تحریریه دیپلماسی ایرانی 

کلید واژه ها: ایران و آذربایجان ایران و آذربایجان و ارمنستان روابط ایران و آذربایجان الهام علیف حسین امیرعبداللهیان تهران و باکو ایران و روسیه ایران و روسیه و آذربایجان روسیه و آذربایجان


( ۲۵ )

نظر شما :

irany ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۷:۴۲
والا تامایادمون هست ازاینجور دیدارها ودست دادنهاو خلاصه ازاینجورادعاها بخصوص ازمقامات ایران خودمون زیادبوده ولی درواقعیت الهام نوکروف وبقیه مقامات آذربایجان تامیتوننددرصحبتهاشون بامردمشون وبابعضی ازمقامات دیگرکشورها.به ایران ومردم ایران توهینها میکنندوتهمتهامیزنند.پس لدفن مردباشید ومردم خودتونو بچه فرض نکنیدواراجیف بخوردمون ندیدآذربایجان بخصوص الهام باکویی دشمنی وکینه عجیب باایران وایرانی دارن ومردباشیدنظرمومنتشرکنید
علی ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ | ۲۲:۵۳
کدام همکاری؟ تا زمانی که ایران از سیاست ضد اذربایجانی و حمایت از ارمنستان دست نکشد همچنان دشمن اذربایجان خواهد بود. چون در ایران و ارمنستان هستن گروهکهایی که خواهان دشمنی دو کشور با هم هستن.
من ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ | ۰۲:۱۰
نصف جمعیت ایران تورک هست؟طبق سخنان اقای صالحی وزیرخارجه وقت اقای احمدی نژاد
کوروش ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ | ۰۶:۵۰
ما انتخاب کردیم. وگرنه باکو که هنوز:صحبت از زنگه زور می‌کند و خاک ما را در کتابهای:درسی به عنوان آذربایجان جنوبی معرفی می‌کند. شما در:رفتار رسانه های باکو هم تفاوتی:نمیبینید.
ناشناس ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۱:۳۵
البته اگر عقب نشینی هم باشد از سمت باکو است چرا که عمدتا آنها رجز خوانی می کردند و با دستان خالی ، هماورد می طلبیدند . باز هم نباید فریب بخوریم . گاهی اوقات پشت لبخندها ، نیرنگهایی نهفته است که از سر استیصال به جای زور با لبخند در صدد اجرایش هستند .
ناشناس ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۲:۲۴
توپخانه ها به شمال و کارخانه ها به جنوب برود . بارها گفتم اما گویی گوش شنوا وجود ندارد . خلیج فارس دیر یا زود به خلیج دوستی و توسعه تبدیل خواهد شد و قفقاز آبستن شده توسط اسراییل برای پس انداختن فرزندان جهل و جنگ خواهد بود . صبور باشید تا دست پخت اسراییلیها را ببینید .
مجتبی ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۲:۳۱
اگر لابی پانترکها در سازمانها و نهادهای اقتصادی ،وزارت خارجه شناسایی و بخشکانیم انوقت خواهید دید به دست بوسی ایرانیها خواهند امد ،فعلا لابی انها در مرکز و مرز کار خود را میکند و باعث بانی این گستاخی انروز ترکیه و باکو و عمله انها در ایران هستیم ،ارمنستان ،قومیت ترک وزبان و... بهانه و پوشش برای ضدیت انها با ایران است اگر همه انها هم رفع شود بازهم از کینه و دشمنی انا ذره ای کم نخواهد شد ،وجود ایران با تنام مظاهر تمدنی و فرهنگی و تاریخی و...برای بی هویتان مهاجر سخت است
فرهاد ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۲:۴۱
منبع ۱۸ تا ۲۵ میلیون آذربایجانی در ایران دقیقا کجاست؟ طبق منابع مختلف درصد آذربایجانیهای ایران بین ۱۴ تا ۱۸ درصد است که به فرض جمعیت ۸۰ میلیونی در ایران، و بادر نظر گرفتن بالاترین درصد عدد صحیح حدود ۱۴ میلیون خواهد بود.
ناشناس ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۳:۳۴
به آنهایی که تلاش می کنند جواب علی پانترکه رو بدهند . بحث نکنید . فقط تمسخر . این بهترین حربه برای تخریب فرد ضعیف اما پر سر و صدا است . فقط تمسخر . همین که بگویید ترکیه عضو ناتو و نور چشمی بانک جهانی و بدون تحریم و جنگ ندیده ، در منطقه هم سطح ایران جنگ دیده ی تحریم شده است بلکه پایین تر ( برای مثال از ژنرالهای اوکراینی بپرسید که رسما بیرقدار را مسخره می کنند و از بابت شاهد ، گریه ) ، به عنوان جواب کافیست . بگذارید با عددها بازی کنند ، مهم اینه که هیچگاه جای یک و دو عوض نمی شود . پس چی شد ؟ فقط تمسخر ، آن هم فقط پانترکیسم و نه هیچ قومیتی .
فخرالدین پناهی ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ | ۲۰:۱۰
فکر نمیکنم هیچ اریا پرستی هم اینقدر ترک ستیز باشه به نظرم اینها ارمنی هایی باشنند که فقط زهر پراکنی میکنند همونهایی که با مغولها جبهه مشترک درست کردند وباعث شدند مغولها آخرین خلیفه عباسی رو ساقط کنند وایران ان زمان رو اشغال کنند هم اونهایی که آذوقه و مهمات پشت جبهه ایران رو در جنگ با روس آتش میزدند هم اونهایی که با روسیه و فرانسه برعله عثمانی واردجنگ شدند