تلاش نتانیاهو برای کم جلوه دادن اصلاحات قضایی

ترفند امنیتی سازی جواب می دهد؟

۰۷ مرداد ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۰۸۹۳ اخبار اصلی خاورمیانه
با تصویب بندهای کلیدی کودتای نظر کودتای قضایی مدنظر بنیامین نتانیاهو و به دنبال آن اوج گیری اعتراضات، اعتصابات و نیز بحران بی سابقه در ارتش رژیم صهیونیستی، نخست وزیر و ائتلاف حاکم، ضمن کم ارزش نشان دادن اصلاحات قضایی سعی دارند دوباره به «اهرم امنیتی سازی» با هدف ایجاد انحراف در اعتراضات و اعتصابات و توقف آن متوسل شوند. در ۳۱ هفته گذشته این راهکار با شدت و ضعف توسط بی بی و کابینه تندروی او پی گرفته شده بود که حملات و تجاوزاتی را به نوار غزه، کرانه باختری، سوریه و ... شکل داد تا با یک فضای امنیتی و جنگی، نتانیاهو بتواند روی فضای اجتماعی و انتقادات علیه خود اثرگذار باشد. 
ترفند امنیتی سازی جواب می دهد؟

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: با تصویب بندهای کلیدی کودتای نظر کودتای قضایی مدنظر بنیامین نتانیاهو و به دنبال آن اوج گیری اعتراضات، اعتصابات و نیز بحران بی سابقه در ارتش رژیم صهیونیستی، نخست وزیر و ائتلاف حاکم، ضمن کم ارزش نشان دادن اصلاحات قضایی سعی دارند دوباره به «اهرم امنیتی سازی» با هدف ایجاد انحراف در اعتراضات و اعتصابات و توقف آن متوسل شوند. در ۳۱ هفته گذشته این راهکار با شدت و ضعف توسط بی بی و کابینه تندروی او پی گرفته شده بود که حملات و تجاوزاتی را به نوار غزه، کرانه باختری، سوریه و ... شکل داد تا با یک فضای امنیتی و جنگی، نتانیاهو بتواند روی فضای اجتماعی و انتقادات علیه خود اثرگذار باشد. 

در این میان کارشناسان و تحلیلگران تاکید دارند با توجه به بحران کنونی در ارتش رژیم صهیونیستی، بی بی بیش از گذشته به ترفند امنیتی سازی برای خروج از بحران و بازگرداندن نظامیان معترض به ارتش نیاز دارد. در این باره صهیونیست‌های شهرک‌نشین عصر چهارشنبه گذشته راهپیمایی پرچم را در شهر قدس اشغالی تحت حفاظت شدید نظامیان اشغالگر اسرائیلی برگزار کردند. به گزارش المیادین، این راهپیمایی در میان تدابیر امنیتی شدید از سوی پلیس اشغالگر در خیابان‌ها و مسیرهای شهر قدس اشغالی برگزار  و وارد باب العامود شد. این راهپیمایی به عنوان بخشی از تلاش بی‌وقفه رژیم صهیونیسی برای تبدیل "سالروز تخریب معبد" کذایی یهودیان به برنامه‌ای سالانه در راستای تعرض به مسجد الاقصی برگزار می‌شود.

در همین راستا خبرگزاری شهاب گزارش داد، ده‌ها شهرک‌نشین صبح روز پنجشنبه به مسجد الاقصی یورش بردند. این منبع گفت، هفتمین گروه از صهیونیست‌ها با تعداد بسیاری در کمتر از یک ساعت به این مسجد تعرض کردند و پلیس رژیم اشغالگر در تحولی خطرناک به بیش از ۱۰۰ افراط‌گر اجازه یورش به این مسجد در قالب یک گروه را صادر کرده است. البته شبکه ۷ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد که تا پنج شنبه، حدود دو هزار صهیونیست شهرک‌نشین در سالروز تخریب به اصطلاح معبد کذایی یهود به مسجد الاقصی تعرض کردند. 

هم چنین خبرگزاری شهاب گزارش داد که «ایتامار بن گویر»، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی نیز در حین تعرض به مسجد الاقصی در سالروز تخریب معبد هیکل گفت: این مکان مهم‌ترین مکانی است که ما نیازمند بازگشت به آن و اعمال حاکمیت خود بر آن هستیم. از منظره کارشناسان این دست اقدامات و ادعاهای بن گویر صرفاً با هدف ایجاد تحریک در میان مردم فلسطین و گروه‌های مقاومت صورت می‌گیرد تا آنها را وادار به واکنش کرده و نهایتاً با ایجاد فضای تنش، ترفند امنیتی سازی در دستور کار قرار بگیرد.

-    صهیونیست‌ها و جنگ مذهبی 

جنبش مقاومت اسلامی حماس به دنبال تعرض گسترده شهرک‌نشینان اشغالگر یهودی و وزرای کابینه رژیم صهیونیستی به مسجد الاقصی، آن را اقدامی خطرناک در راستای به راه انداختن جنگ مذهبی علیه قدس و مسجد الاقصی دانست. این موضع‌گیری به روشنی نشان می‌دهد که گروه‌های مقاومت دست نتانیاهو و جریان های افراطی را برای ایجاد یک فضای امنیتی در اراضی اشغالی خوانده اند و حماس نیز بر این باور است که این دست یورش ها به مسجد الاقصی و گفته های بن گویر تنها با هدف تحریک گروه‌های فلسطینی ذیل به راه انداختن یک جنگ مذهبی است.

حماس در ادامه بیان کرد که ملت فلسطین هرگز اجازه پیشبرد و اجرایی شدن طرح‌های دشمن صهیونیستی در مسجد الاقصی را نخواهد داد. حازم قاسم، سخنگوی حماس هم تاکید کرد که تعرض صهیونیست‌ها به مسجد الاقصی موجب تحریک احساسات ملت فلسطین و امت اسلامی و عربی و تمامی آزادگان جهان و بی‌احترامی به نظام‌های عربی است.به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، قاسم اظهار داشت که ملت فلسطین به دفاع از هویت مسجد مبارک الاقصی و دفاع از آن ادامه می‌دهد. وی تاکید کرد، تاریخ ثابت کرده که ملت فلسطین هرگز اجازه اجرای طرح‌های جنایتکارانه دشمن صهیونیستی علیه مقدسات خود را نمی‌دهد.

-    واکنش ها 

پس از تعرض وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی و گروهی از شهرک‌نشینان افراطی به حریم مسجد القصی، فلسطین، اردن، عربستان و ترکیه ضمن محکوم کردن این اقدام، نسبت به تبعات خطرناک تکرار هشدار دادند. آن طور که سایت الخلیج گفته، سنان المجالی، سخنگوی وزارت خارجه اردن، اقدام ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی و هتک حرمت مسجد الاقصی از سوی وی را اقدامی تحریک آمیز و نقض آشکار قانون بین‌المللی و وضعیت تاریخی و قانونی قدس و مقدسات آن دانست. وزارت خارجه عربستان نیز در بیانیه‌ای تاکید کرد که این اقدامات سیستماتیک، نقض آشکار همه منشورهای بین‌المللی و تحریک کننده احساسات مسلمانان جهان است.

این وزارتخانه مسئولیت کامل تبعات تداوم این تجاوزات را متوجه نظامیان اشغالگر اسرائیلی دانست و از جامعه بین‌المللی خواست تا به مسئولیت خود برای پایان دادن به تشدید تنش از سوی رژیم اشغالگر عمل کند و حمایت لازم را از غیر نظامیان به عمل آورد. وزارت خارجه فلسطین نیز یورش به مسجد الاقصی را محکوم کرد و آن را به منزله تحمیل تغییرات اجباری بر واقعیت تاریخی وقانونی آن به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از عملیات تغییر هویت قدس دانست. این وزارتخانه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی را مسئول این یورش تحریک آمیز دانست و خواستار مداخله فوری بین‌المللی برای حفاظت از قدس و مقدسات آن و در راس آن مسجد الاقصی دانست.ترکیه نیز یورش بن گویر و صهیونیستها به مسجد الاقصی را محکوم کرد. در یک گزاره تحلیلی، به نظر می رسد که این دست واکنش ها از سوی کشورهای منطقه‌ای و جهان اسلام می تواند به مثابه یک مانع بزرگی در مسیر امنیتی سازی مدنظر رژیم صهیونیستی عمل کند. 

-    تلاش نتانیاهو برای کم جلوه دادن اصلاحات قضایی

در کنار آن چه که به عنوان تقلاهای بنیامین نتانیاهو و ائتلاف حاکم برای ایجاد یک فضای امنیتی در به انحراف ایشان در اعتصابات و اعتراضات و همچنین خروج ارتش از بحران انجام شده است، نخست وزیر رژیم صهیونیستی هم سعی دارد با برخی مواضع در راستای کم اهمیت نشان دادن اصلاحات قضایی، فضای انتقاد و اعتراض را تلطیف و تعدیل کند. 

به گزارش روسیا الیوم، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، اصلاحات قضایی صورت گرفته را را «یک اصلاح جزئی» خواند و متذکر شد که ما باید اختلال در توازن (قوا) را اصلاح کنیم و این کاری است که ما کرده‌ایم، این اصلاحی جزیی بود. وی افزود: اصلاحات قضایی اینگونه تلقی می‌شود که گویی پایان دموکراسی در اسرائیل است، من معتقدم که این سخیف است و زمانی که پرده‌ها کنار رود، همه این را درک خواهند کرد.نتانیاهو گفت که شرایط را به سمت تصویب اصلاحاتی سوق داد که هدف از آن افزایش اختیارات دولت در مقابل کاستن اختیارات دادگاه عالی است تا توازن بازگردد؛ نه اینکه یک کفه بر دیگری سنگین‌تر شود.

با این حال تاکنون، نه تلاش ها برای اجرای ترفند امنیتی سازی و نه مواضع نتانیاهو برای کم اهمیت جلوه دادن کودتای قضایی کارگر نبوده است. همانگونه که برخی ناظران معتقدند موضوع بیماری نتانیاهو و جراحی قلب او نیز صرفاً یک بازی رسانه‌ای در جهت مظلوم نمایی از نخست وزیر در بحبوحه تصویب لوایح کلیدی مربوط به اصلاحات قضایی بود که این ترفند هم کارگر نیفتاد. لذا تداوم اعتراضات و اعتصابات و همچنین اوج‌گیری بحران در بدنه ارتش رژیم صهیونیستی سناریوی غالب است تا جایی که موضوع کودتای نظامی، جنگ داخلی و یا فروپاشی را بسیار پررنگ می کند. چون تا این لحظه، رسانه‌های عبری زبان اعلام کرده‌اند که حدود یک سوم شهرک نشینان بعد از تصویب لوایح اصلاحات قضایی به دنباله مهاجرت از فلسطین اشغالی هستند. این نتایج یک نظر سنجی اختصاصی انجام گرفته برای شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی بود که شامگاه چهارشنبه هقته گذشته منتشر شد.

کلید واژه ها: اسرائیل بنیامین نتانیاهو


نظر شما :