پنجاه و دومین بخش از سلسله یادداشت های سرکیس نعوم

لبنان، یونان و اردن و مصر نیست

۳۰ تیر ۱۴۰۲ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۲۰۷۳۸ خاورمیانه انتخاب سردبیر
نویسنده خبر: سرکیس نعوم
لبنان یونان و مصر و حتی اردن نیست، چیزی که بعضی از لبنانی ها اعتقاد دارند. لبنان ملت ها و دولت ها و طوایفی است که هر کدام می خواهد اراده خود را بر دیگری تحمیل کند و امورش را همیشه پاره پاره تنظیم کرده است.
لبنان، یونان و اردن و مصر نیست

دیپلماسی ایرانی: پس از وقفه ای یک ساله، امسال با تماس هایی که با سرکیس نعوم، روزنامه نگار مشهور لبنانی داشتیم مجددا توانستیم یادداشت های او را دریافت کنیم. به دلیل پاندمی کرونا، وی سال گذشته به ایالات متحده سفر نکرد و برای همین سلسله یادداشت هایش در دیدار از امریکا را نیز منتشر نکرد. او گفت بعد از بیست سال سفر مداوم به امریکا برای نخستین بار وقفه ای در این سفر ایجاد شد که مسببش کرونا بود. وی در پیامی که سال گذشته به سردبیر دیپلماسی ایرانی داد گفت که کرونا به قدری دست و پا گیر بود که حتی امکان سفرهای بین ایالتی نیز وجود نداشت برای همین هیچ کدام از برنامه هایش برای این سفر تحقق نیافت و برای همین از اساس سفر را لغو کرد. اما امسال با فروکش کردن کرونا، او به ایالات متحده رفت و توانست با مقامات سابق و فعلی امریکایی گفت وگو کند. قبل و بعد از سفر با او در تماس بودیم و با توافقی که با هم داشتیم سلسله یادداشت های مربوط به ایالات متحده اش را در اختیار ما قرار داد.  

به این ترتیب این یازدهمین سال است که دیپلماسی ایرانی سلسله یادداشت های سرکیس نعوم را منتشر می کند. در ادامه بخش پنجاه و دوم آن را می خوانید:

در ادامه گفت وگوهایم با یکی از مسئولان مهم در صندوق بین المللی پول در واشنگتن که از مدت ها قبل اوضاع لبنان و پرونده های پیچیده آن را دنبال می کند، گفت: «بعد از این که نجیب میقاتی، نخست وزیر و رئیس جمهور میشل عون و نبیه بری، رئیس مجلس نمایندگان به وعده خود عمل نکردند و اصلاحات مطلوب را انجام ندادند، رئیس جمهور با نمایندگان صندوق بین المللی پول تشکیل جلسه داد و گفت با وجود اپیدمی کرونا مشکلی ندارد که پرونده اصلاحات را تصویب کند. برای همین بعد از برگزاری انتخابات مجلس و انتخاب رئیس مجلس و اعضای هیئت دفتر او و تشکیل کمیته پارلمانی رای گیری برای قوانین اصلاحی مطلوب را انجام خواهد داد. صندوق بین المللی پول قانع نشد که جدیتی در این کار باشد اما تصمیم گرفت منتظر بماند. به نظر می رسد اگر رئیس مجلس و هیئت های پارلمانی نتوانند انتخاب شوند یا مشکلی بر سر انتخاب نخست وزیر به وجود بیاید تاخیری در تصویب این لایحه اصلاحات به وجود نمی آید برای اینکه بیانیه های دولت یا دولت های سابق تفاوت چندانی با بیانیه های جدید نخواهد داشت و به دولت های بعدی منتقل می شوند. او این وعده را داد در حالی که زمان انتخابات نمایندگان مجلس و تشکیل دولت جدید و موعد انتخابات ریاست جمهوری سپری شد و هیچ اتفاقی نیفتاد. وانگهی انتخاب رئیس جمهوری جدید برای کشور بعد از اختلافات مزمن و خطرناکی که میان لبنانی ها و احزاب و طایفه ها و مذاهبش به وجود آمده پیچیده تر هم شده است.»

در اینجا این مسئول صندوق بین المللی پول یاد نکته ای افتاد و گفت: «البته وضعیت لبنان بسیار سخت است اما همیشه یافتن راه حل ممکن بوده است. حرف سیاسی که همیشه به همکاری با صندوق بین المللی پول وارد می شده این بوده که ابزار دست امریکاست که همیشه هدفش تقویت نفوذ ایالات متحده و سیاست های آن در لبنان بوده است. در حالی که طرف مقابل همیشه اعتراض می کرده که دولت باید اصلاحات ضروری مثل کوچک کردن دولت و اداره های عریض و طویل آن را در دستور کار قرار دهد و این ربطی به نفوذ امریکا یا دیگران ندارد. کسانی که این نقدها را همیشه وارد کرده اند قبل از هر چیز به دنبال ایجاد مشکل سیاسی برای سیاستمداران لبنانی و احزاب آن بوده اند، همچنین ایجاد مشکل اجتماعی مثل بیکاری بوده تا دولت های حاکم بیش از پیش تحت فشار قرار بگیرند. این علاوه بر مشکلات برق و وضعیت جاری آن است و دولت تازه، کارهایی برای بهبود وضعیت فاجعه بار آن آغاز کرده است. مشکلات وضعیت بانک ها و لزوم اصلاح آنها و همچنین یافتن راه حلی برای مشکل بدهی های معوقه و پول های سپرده گذاران که خود آن به یک وضعیت اضطراری رسیده را نیز باید به این مشکلات افزود.»

بعد گفت: «لبنان یونان و مصر و حتی اردن نیست، چیزی که بعضی از لبنانی ها اعتقاد دارند. لبنان ملت ها و دولت ها و طوایفی است که هر کدام می خواهد اراده خود را بر دیگری تحمیل کند و امورش را همیشه پاره پاره تنظیم کرده است. در حالی که یونان یک ملت است لبنان یک ملت نیست. یونان کشور دموکراتیکی است و مردمش با انتخابات به مجلس نمایندگان می رسند، حزب به اصلاحاتی که از آن اتحاد اروپا و صندوق بین المللی پول و بانک جهانی از آن خواسته اند پایبند است و آن را اجرا می کند. ملت یونان با همه اختلافات سیاسی که دارند در برابر اراده رای دهندگان تسلیم می شوند، مجلس نمایندگان و دولت پشتوانه آن هستند و به این ترتیب اصلاحات مطلوب را با همه قساوت و سختی که دارد اجرا می کند، راه بهبود اقتصادی و خلاصی از فساد دو مساله سختی است که یونان توانست از پس آن برآید. مصر هم ملت واحدی است، یک نفر بر آن حکومت می کند و تصمیمگیر اصلی اوست، دولت بی پایه ای نیست بلکه دولت مستقری است که یک رئیس جمهور دارد، خودش تصمیم می گیرد و دستور می دهد و اجرا می شود نه مثل لبنان سه رئیس داشته باشد که هر کدام از دیگری قویتر است که هر طایفه ای بر دیگری تحکم می کند و به خاطر منافع غیرملی تناقضات خود را حفظ و اداره می کنند. حتی اردن در این زمینه یک کشور واحد است با وجود همه مشکلاتی که از آن رنج می برد و کم هم نیستند.»

بعد خودش گفت: «البته می گویند که صندوق بین المللی پول ملت ها را فقیر می کند و بخش های فقیر جامعه را آزار می رساند چرا که بر رفع حمایت از کالاهای اساسی تاکید می کند و این مساله بیش از همه بر فقرا فشار می آورد، و این مساله بر بحران اقتصادی و مالی و حتی سیاسی حاکم بر کشورها تاثیر می گذارد و امور را پیچیده تر می کند. این موضعی ثابت و مستند در میان کشورهایی است که امور خود را به صندوق بین المللی پول سپرده اند. این حرف گفته می شود اما صحیح نیست.»

ادامه دارد...

سرکیس نعوم

نویسنده خبر

سركيس نعوم، نويسنده و روزنامه نگار مشهور لبناني ويكي از ستون نويسان روزنامه النهار است. وی در سال 2011 جایزه جهانی جبران خلیل جبران را در استرالیا دریافت کرد. ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: لبنان اقتصاد لبنان سقوط اقتصاد لبنان فروپاشی اقتصاد لبنان مردم لبنان سرکیس نعوم سلسله یادداشت های جدید سرکیس نعوم سلسله یادداشت‌های سرکیس نعوم


نظر شما :