کابینه بی بی در حال تنش زایی

تقسیم مکانی و زمانی مسجدالاقصی و شعله ور شدن آتش جنگ

۲۴ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۲۰۰۳۰ اخبار اصلی خاورمیانه
این روزها تلاش صهیونیست ها برای تقسیم مکانی و زمانی مسجدالاقصی به کانون دور جدید تحولات بدل شده است. در این باره عمیت هالیفی، نماینده پارلمان رژیم صهیونیستی از حزب لیکود، پیشنویس قانونی را برای تقسیم زمانی و مکانی مسجد الاقصی میان مسلمانان و یهودیان آماده کرد. بر اساس منابع عبری، در این پیشنویس، مسجد الاقصی با تنها همان مساحت مسجد القبلی تعریف شده و تمامی صحن‌های اطراف آن غیر اسلامی و غیرمقدس خوانده شده است.
تقسیم مکانی و زمانی مسجدالاقصی و شعله ور شدن آتش جنگ

حسین فاطمی، روزنامه نگار

ذیپلماسی ایرانی: این روزها تلاش صهیونیست ها برای تقسیم مکانی و زمانی مسجدالاقصی به کانون دور جدید تحولات بدل شده است. در این باره عمیت هالیفی، نماینده پارلمان رژیم صهیونیستی از حزب لیکود، پیشنویس قانونی را برای تقسیم زمانی و مکانی مسجد الاقصی میان مسلمانان و یهودیان آماده کرد. بر اساس منابع عبری، در این پیشنویس، مسجد الاقصی با تنها همان مساحت مسجد القبلی تعریف شده و تمامی صحن‌های اطراف آن غیر اسلامی و غیرمقدس خوانده شده است.

هم چنین بر اساس این پیشنویس، بخش جنوبی مسجد القبلی به مسلمان‌ها اختصاص یافته و قبه الصخره که در ادامه به "هیکل سلیمان" تغییر پیدا خواهد کرد، تا بخش شمالی صحن‌های آن به یهودی‌ها اختصاص یابد. بر این مبنا تنها منطقه مسجد القبلی به مسلمان‌ها داده خواهد شد و از صحن قبه الصخره تا شمالی‌ترین صحن آن که حدود ۷۰ درصد مسلحت فعلی مسجد را شامل می‌شود، به یهودیان اختصاص پیدا خواهد کرد.

- واکنش ها

از قبل هم مشخص بود که طرح تقیسم مکانی و زمانی مسجد الاقصی از سوی صهیونیست ها با واکنش های تندی همراه خواهد بود. در همین راستا نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین درباره تهدیدهای اسرائیل به ارائه پیشنویسی در کنست طی روزهای آتی برای تقسیم زمانی و مکانی مسجد الاقصی هشدار داد و اعمال فشاری بین‌المللی را برای متوقف کردن طرح ساخت شهرکی جدید در شرق قدس خواستار شد.

به گزارش الجزیره، محمد اشتیه، نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین گفت: «این اقدام رژیم اشغالگر موجب خشمی عمومی می‌شود که نتایج آن قابل پیش‌بینی نیست.» نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین در ادامه تاکید کرد که کشورهای عربی و اسلامی و جامعه بین‌الملل باید اقدامی فراتر از صدور بیانیه‌های محکومیت انجام داده و تحریم‌هایی را علیه اسرائیل اعمال کنند که مانع از اجرای هرگونه تغییری در مسجد الاقصی شود.

اشتیه در ابتدای جلسه هفتگی کابینه فشارهای بین‌المللی جدی را برای توقف اجرا طرح شهرک‌سازی موسوم به منطقه1 E را که هدف از آن احداث یک شهرک جدید برای اتصال آن به شهرک‌های معلیه ادومیم در قدس است و با اجرای آن کرانه باختری به دو منطقه جداگانه تقسیم خواهد شد، خواستار شد. کابینه فلسطین بر لزوم اعمال فشارهای بین‌المللی برای منصرف کردن رژیم صهیونیستی از اجرای این طرح شهرک‌سازی تاکید کرد.

گروه‌های مقاومت فلسطین هم پنجشنبه شب هفته گذشته در بیانیه‌ای در واکنش به توطئه رژیم صهیونیستی برای تقسیم مسجدالاقصی بین مسلمانان و یهودیان اعلام کردند که این طرح به منزله اعلام جنگ با مردم فلسطین است. به گزارش پایگاه خبری معا فلسطین، در بیانیه گروه‌های مقاومت فلسطین چنین آمده است که «طرح عمیت هالیفی جنایتکار برای تقسیم الاقصی، همچون انفجاری است که کابینه افراطی صهیونیستی مسئول پیامدهای فاجعه‌بار آن خواهد بود و مردم فلسطین و مقاومت چنین تعدی را تحمل نخواهند کرد.»

محمد حماده، سخنگوی جنبش حماس در قدس اشغالی جمعه شب گفت که تمام تلاش‌های اشغالگران صهیونیست که با هدف تغییر وضعیت در مسجد الاقصی صورت می‌گیرد، در برابر پایداری و استقامت ملت فلسطین محکوم به شکست است. حماده از ملل اسلامی و عربی خواست که آرمان قدس و مسجد الاقصی را یاری کنند و اتخاذ یک موضع گسترده جهانی در برابر جنایت‌های رژیم صهیونیستی در قبال ملت فلسطین و مقدسات را ضروری خواند. پیش تر هیات عالی اسلامی و هیات علمای بیت المقدس نسبت به توطئه رژیم صهیونیستی برای تغییر وضعیت مسجدالاقصی هشدار داده بود.

البته واکنش ها محدود به فلسطین نبود. حزب «جبهه اقدام اسلامی» اردن هم دوشنبه شب در واکنش پروژه رژیم صهیونیستی برای تقسیم مسجدالاقصی بین مسلمانان و یهودیان گفت که این طرح به منزله اعلام جنگ است. به گزارش از المیادین، در بیانیه حزب «جبهه اقدام اسلامی» آمده است که «بررسی طرح تقسیم مسجد الاقصی توسط کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) اعلام جنگ و حمله آشکار به تولیت اردن بر اماکن مقدس است.»جبهه اقدام اسلامی افزوده است که ما از دولت می‌خواهیم که با اقدامات موثر برای مقابله با پروژه تقسیم و یهودی سازی مسجد الاقصی، مسئولیت‌های خود را در این زمینه بر عهده بگیرد. 

کلید واژه ها: تقسیم مکانی و زمانی مسجدالاقصی اسرائیل نتانیاهو حماس اردن


( ۴ )

نظر شما :