تعیین تکلیف اسرا به معضل لانیحل برای تل آویو بدل شده است

موج برکناری بی بی جدی تر می شود

۱۸ دی ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۳۹۹۸ اخبار اصلی خاورمیانه
با تداوم کشتار و جنایات در نواز غزه که از یه ماه تجاوز کرد و عدم دستیابی به موفقیت . دستردی قابل اتکا برای نتانیاهو، عملا فضا را به سمتی سوق داده است که شهرک نشینان به دنبال تعیین تکلیف نهایی بی بی باشند. در همین باره منابع عبری‌ از تظاهرات گسترده شهرک‌نشینان علیه نتانیاهو و درخواست تلاش برای آزادی فوری اسرای صهیونیست در غزه خبر دادند. به گزارش ایسنا، هزاران نفر از ساکنان سرزمین‌های اشغالی از جمله خانواده‌های اسرای صهیونیست در غزه عصر شنبه و به دنبال ادامه حملات ارتش رژیم صهیونیستی به این باریکه در سایه بی‌اعتنایی به توافق تبادل اسرا با حماس، به خیابان‌های تل‌آویو آمدند. 
موج برکناری بی بی جدی تر می شود

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: با تداوم کشتار و جنایات در نواز غزه که از یه ماه تجاوز کرد و عدم دستیابی به موفقیت . دستردی قابل اتکا برای نتانیاهو، عملا فضا را به سمتی سوق داده است که شهرک نشینان به دنبال تعیین تکلیف نهایی بی بی باشند. در همین باره منابع عبری‌ از تظاهرات گسترده شهرک‌نشینان علیه نتانیاهو و درخواست تلاش برای آزادی فوری اسرای صهیونیست در غزه خبر دادند. به گزارش ایسنا، هزاران نفر از ساکنان سرزمین‌های اشغالی از جمله خانواده‌های اسرای صهیونیست در غزه عصر شنبه و به دنبال ادامه حملات ارتش رژیم صهیونیستی به این باریکه در سایه بی‌اعتنایی به توافق تبادل اسرا با حماس، به خیابان‌های تل‌آویو آمدند. 

شهرک‌نشینان صهیونیست روز (شنبه) با برپایی تظاهرات در شهرهای اشغالی حیفا و تل‌آویو خواستار برکناری فوری نتانیاهو و انحلال کابینه او شدند. تظاهرات‌کنندگان همچنین از «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی خواستند تا هر چه زودتر جنگ را متوقف و برای تبادل اسرا اقدام کند. البته در ادامه، تظاهرات در تل‌آویو تحت عنوان «اکنون انتخابات برگزار شود» با دخالت نیروهای پلیس رژیم صهیونیستی به خشونت کشیده شد. جمعه هفته گذشته نیز شبکه ۱۲ عبری گزارش داد خانواده‌های اسیران اسرائیلی در غزه تظاهراتی را مقابل منزل یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی برگزار کردند. در این خصوص شبکه الجزیره گزارش داد که تظاهرات روز جمعه یک هفته پس از تظاهرات خانواده‌های اسیران صهیونیست در غزه برگزار می‌شود که از دولت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی خواستند قرارداد جدید تبادل اسیران با مقاومت فلسطین را امضا کند. دوم دی ماه هم در اعتراضاتی مشابه، هزاران نفر از شهرک‌نشینان در تل آویو علیه نتانیاهو و بی‌توجهی کابینه او به جان اسرای صهیونیست در نوار غزه، دست به تظاهرات زدند.

-    رئیس سابق موساد خانواده‌های اسرای صهیونیست را به ادامه تظاهرات تشویق کرد

در حالی این روزها اعتراضات گسترده ای در تل آویو، حیفا و دیگر شهرهای فلسطین اشغالی صورت گرفته که قبل تر شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی گزارش داده بود، یوسی کوهن، رئیس سابق موساد از خانواده اسرا در نوار غزه خواست به تحت فشار قرار دادن دولت نتانیاهو ادامه دهند. در همین باره خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از این شبکه عبری افزود، نتانیاهو به همراه ساره، همسرش روز سه‌شنبه گذشته با اعضای خانواده‌های اسرا ملاقات کرد و در پایان این دیدار ساره نتایاهو با اشاره به تظاهرات علیه کابینه رژیم صهیونیستی خطاب به نماینده خانواده اسرا گفت: همه باید به خاطر داشته باشند که پیام‌هایی که (یحیی السنوار، رهبر جنبش حماس در نوار غزه) می‌شنود او را تقویت می‌کند.

شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی همچنین گزارش داد، اظهارات همسر نتانیاهو خشم خانواده‌های اسرا را برانگیخت و یکی از آنها در پاسخ گفت: از کجا می‌دانید السنوار چه می‌شنود؟ اسرایی که برگشتند و السنوار را دیدند، گفتند که در واقع آنها را تقویت کرده و به آنها کمک کرده است. در آن زمان نتانیاهو مجبور به مداخله شد و به خانواده اسرا گفت که اسرا همیشه در ذهن ساره هستند. البته گردان‌های شهید عزالدین القسام شاخه نظامی حماس پیشتر با انتشار یک ویدئو خطاب به خانواده اسرای صهیونیست نزد مقاومت در غزه، از آنها خواست به گفته های بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم اعتماد نکنند

در همین راستا و طبق گزارش شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی، کوهن پیام‌های دیگری را به اعضای خانواده اسرای صهیونیستی منتقل کرده و تقریباً هر هفته از طریق برنامه «زوم» با آنها تماس می‌گیرد. وی در آخرین تماس خود طی هفته گذشته از طریق برنامه زوم خطاب به خانواده اسرا گفت: به تظاهرات علیه دولت ادامه دهید و برای بازگرداندن اسرا باید دولت را تحت فشار قرار داد. این مسائل منعکس‌کننده ناامیدی بزرگ خانواده اسرای صهیونیستی است؛ اعضای خانواده اسرای صهیونیست می‌گویند از ترس اینکه اسرایشان بازگردانده نشوند می‌ترسند از دولت انتقاد کنند. آنها احساس می‌کنند که هر کاری که در توان دارند برای آزادی عزیزانشان انجام نمی‌دهند. پیش از این خانواده‌های اسرای اسرائیلی که توسط مقاومت فلسطین در غزه نگهداری می‌شوند، نامه‌ای به دولت اشغالگر به ریاست بنیامین نتانیاهو ارسال کردند و در آن خواهان کار روی یک معامله جدید تبادل اسیران صهیونیست شدند. خانواده‌های اسرای صهیونیست در بیانیه خود اعلام کردند: «هر دقیقه بسیار مهم است و جان اسرا در خطر واقعی قرار دارد و ما یکی پس از دیگری تابوت‌ها و پیکرها را تحویل می‌گیریم.»

در این بین و درپی افشای تیراندازی و شلیک گلوله ارتش رژیم صهیونیستی به شهرک نشینان در شهرک های صهیونیست نشین اطراف نوار غزه در هفتم اکتبر (۱۵ مهر)، خانواده این شهرک نشینان خواهان تحقیقات جامع و شفاف درباره این موضوع شدند. به گزارش روز شنبه ایرنا، روزنامه صهیونیستی «هآرتص» نوشت که خانواده‌های صهیونیست‌هایی که در جریان عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر در خانه‌ای در داخل شهرک صهیونیست نشین «بئیری» در اطراف نوار غزه بر اثر شلیک گلوله تانک‌های ارتش رژیم اسرائیل کشته شدند، در نامه‌ای به رئیس ستاد مشترک ارتش این رژیم خواهان تحقیقات جامع و شفاف درباره علت اتخاذ تصمیم شلیک گلوله به این خانه شدند.

-    خانواده‌های اسرای صهیونیست برای دستیابی به توافق تبادل وارد قطر شدند

به موازات برگزاری اعتراضات و تظاهرات گسترده و فشار بی سابقه به نتانیاهو، خانواده اسرای صهیونیست با ناامیدی از بی بی، خود راسا وارد فاز مذاکره شده اند و در این رابطه رسانه‌های عبری گزارش دادند که شش خانواده اسیران اسرائیلی روز جمعه وارد دوحه پایتخت قطر شدند و امیدوارند که برای آزادی این اسیران به توافق برسند. به گزارش ایسنا، شبکه «I24NWES» در خبری نوشت که قرار است این خانواده‌ها با سفیر آمریکا در قطر و سپس با نخست وزیر قطر دیدار کنند و در آنجا خانواده‌ها تلاش خواهند کرد تا موضوع اسرای صهیونیست را با قطر که نقش میانجی را ایفا کرده، پیش ببرند. قطر در توافق قبلی برای آزادی اسیران صهیونیست و رد و بدل کردن پیام بین اشغالگران و حماس ایفای نقش کرد، در حالی که مذاکرات در حال حاضر متوقف شده‌است.

در این راستا، تامر پاردو، رئیس سابق موساد اظهار داشت: «متاسفانه اسرائیل از روز اول به گروگان‌ها (اسیران صهیونیست) اولویت نداد. مدیریت دو ماموریت به طور همزمان غیرممکن است. اگر اسرائیل آزادی گروگان‌ها را هدف اصلی خود قرار می‌داد به نظر من نتیجه کاملا متفاوت بود.» دنیل هاگاری، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی نیز روز پنجشنبه هفته گذشته اعلام کرد که سه اسرائیلی مفقود، در نوار غزه بازداشت شده‌اند و تعداد اسیران را ۱۳۶ نفر عنوان کرد. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی پیشتر تاکید کرد که این رژیم در حال تلاش برای بازگرداندن همه اسیران است و افزود که قطر و مصر دو پیشنهاد جداگانه برای پیشبرد این موضوع ارائه کرده‌اند. این در حالی است که جنبش‌های حماس و جهاد اسلامی قاهره را از تعلیق مذاکرات با صهیونیست‌ها درباره آتش‌بس پس از ترور صالح العاروری، معاون رئیس دفتر سیاسی حماس در حمله اشغالگران به حومه جنوبی بیروت باخبر کردند. پیش از این ترور، اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در یک سخنرانی ضبط شده گفت که این حماس به پیشنهادات مصر و قطر در خصوص آتش بس در غزه پرداخته و دیدگاه خود را در این زمینه به آنها ابلاغ کرده‌است.

-    کشته شدن اسرا توسط صهیونیست‌ها 

در میانه اعتراضات و تظاهرات گسترده خانوده های اسرای صهیونیست و نیز تلاش های دیپلماتیک آنها برای آزادی سربازان،  گردان‌های القسام ویدیویی را از سربازان اسیر صهیونیستی منتشر کردند که اخیرا توسط ارتش رژیم صهیونیستی کشته شدند. به گزارش ایسنا، گردان‌های عزالدین القسام، شاخه نظامی جنبش حماس ویدیویی را از سربازان اسیر صهیونیستی که اخیرا توسط ارتش رژیم صهیونیستی در محله الشجاعیه در شرق غزه کشته شدند، منتشر کرد. در این ویدیو یک افسر در کنار سه سرباز دیده می‌شود که به نظر می‌رسد به همراه آن‌ها به دست ارتش این رژیم کشته شده‌اند. ارتش این رژیم مدعی شده بود که اشتباهی آن‌ها را کشته است. ارتش رژیم صهیونیستی صحبتی درباره وجود یک افسر به همراه این سه سرباز نکرده بود اما در این ویدیو در کنار آلون شمریز، سامر طلالقه و تام حییم، سربازان ذخیره ارتش، ساخی ادن، افسر ذخیره نیز دیده می‌شود.

به نقل از سایت عربی۲۱، این چهار نفر در این ویدیو که چند روز قبل از کشته شدنشان گرفته شده بود، می‌گویند که امیدوارند بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی این جنگ را به خاطر آزادی‌شان متوقف کند. این ویدیو درحالی پخش شده که هزاران صهیونیست در خیابان‌های تل آویو و حیفا تجمع کرده و خواهان برکناری نتانیاهو و فشار بر وی برای توقف جنگ برای معامله تبادل اسرا با حماس هستند. در این ویدیو آمده است که نتانیاهو و کابینه افراطی وی آن‌ها را کشته است: زمان درحال تمام شدن است و تنها آرزوی‌ این افراد این است که زنده بازگردند اما به نظر می‌رسد شرایط تغییر کرده است.

این اسرا از اشتیاقشان برای دیدن خانواده‌هایشان و امیدشان به بازگشت می‌گویند. شمریز گفت: من بسیار امید دارم که خیلی زود از اینجا بروم. دلم برای خانواده‌ام و دوستانم تنگ شده است. حییم نیز به خانواده‌اش می‌گوید: شما زندگی من هستند. من همیشه دلم برایتان تنگ می‌شود. من حالم خوب است و به زودی شما را می‌بینم. امیدوارم که صلح برقرار شود و به زودی بازگردم. این اسرا از روش برخورد مقاومت فلسطین با آن‌ها قدردانی می‌کنند. ساخی گفت: در دوره‌ای که اینجا بودم نیروهای القسام هر چیزی که خواستم برایم تهیه کردند. سامر نیز گفت که نیروهای القسام با وی به خوبی و با احترام برخورد کردند. وی گفت: آن‌ها جان مرا حفظ کردند. حتی جان خودشان را به خطر انداختند تا من در برابر حملات موشک‌ها زنده بمانم. سامر طلالقه گفت: هر روز این خانه که در داخل آن هستیم بمباران می‌شود. آن‌ها از نتانیاهو خواستند جنگ را متوقف کند. یکی از آن‌ها گفت: می‌خواهم به نخست وزیر بگویم که جنگ و بمباران را متوقف کنید. ما می‌خواهیم در صلح و امنیت به منزل خود بازگردیم. یکی دیگر از سربازان گفت: خواهش می‌کنم جنگ را متوقف کنید.

از سوی دیگر ارتش رژیم صهیونیستی اخیرا نتیجه تحقیقات درباره کشته شدن سه تن از سربازان اسیر در غزه را منتشر کرد. دنیل هاگاری، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی گفت: ما از کشته شدن سه تن از اسرایمان در غزه در حملات ارتش متاسف هستیم. به سربازان دستور داده شده تا به قواعد درگیری احترام بگذارند. تحقیقات ارتش رژیم صهیونیستی نشان داد که پنج روز قبل از این حادثه در ساختمانی که این سه اسیر در آنجا اشتباهی کشته شدند، صدای افرادی که به زبان عبری درخواست کمک می‌کردند، شنیده شده بود. در جریان یورش به یکی از ساختمان‌ها در دهم دسامبر سربازان صهیونیستی صداهایی به زبان عبری می‌شنیدند که می‌گفتند «ما ربوده شده‌ایم» و درخواست کمک می‌کردند اما این سربازان فکر می‌کردند که این حیله گردان‌های عزالدین القسام، شاخه نظامی حماس برای محاصره کردن آنها در ساختمان مذکور در محله الشجاعیه در شرق غزه است. سربازان اسرائیلی این ساختمان را ترک کردند و فکر می‌کردند که مین گذاری شده است. بر اساس تحقیقات، یک بالگرد اسرائیلی به ساختمان حمله کرد. احتمالا اسرای صهیونیست بعد از این حمله از ساختمان فرار کرده و بعد توسط ارتش اسرائیل کشته شدند. بر اساس تحقیقات این سه سرباز زمانی که مورد هدف قرار گرفتند پرچم سفید در دست داشتند.

-    بن‌بست در توافق میان حماس و تل‌آویو پس از ترور العاروری

در حالی موضوع اسرای صهیونیست برای کابینه نتانیاهو به یم معضل بغرنج و تقریبا لاینحل بدل شده که یک رسانه آمریکایی از سخت‌ترشدن امکان توافق تبادل اسرا میان مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی پس از تنش‌زایی تل‌آویو و ترور نایب‌رئیس دفتر سیاسی حماس خبر داد. به گزارش ایسنا، نخست‌وزیر و دیگر مقام‌های قطری به خانواده‌های اسرای اسرائیلی در غزه گفته‌اند پس از اقدام رژیم صهیونیستی در ترور «صالح العاروری» عضو ارشد حماس در بیروت، رسیدن به توافقی درباره تبادل اسرا سخت‌تر شده است. وبگاه آکسیوس بامداد یکشنبه این مطلب را به نقل از یک مقام قطری و یک منبع آگاه اسرائیلی عنوان کرده است. 

قطر روز شنبه و برای اولین بار میزبان اعضای خانواده‌های ۶ اسیر آمریکایی و اسرائیلی در غزه بود و این پیام «نشان‌دهنده این موضوع است که رسیدن به توافق جدید درباره گروگان‌ها به چه میزان پیچیده شده است.» قطر و مصر تلاش می‌کنند توافق جدید را میان مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی منعقد کنند؛ توافقی که بر اساس آن حداقل ۴۰ اسیر اسرائیلی در ازای چند هفته آتش‌بس در غزه و همچنین آزادی اسرای فلسطینی، به سرزمین‌های اشغالی بازمی‌گردند. آکسیوس نوشته حماس در هفته گذشته پیشنهاد جدید را مطرح کرد که در آن خواستار خروج نظامیان رژیم صهیونیستی از بخش‌هایی از غزه شده بود اما تل‌آویو با آن مخالفت کرد. عصر سه‌شنبه نیز رژیم صهیونیستی العاروری را در بیروت ترور کرد.  رسانه آمریکایی به نقل از یک مقام قطری نوشته «محمد بن‌عبدالرحمن آل‌ثانی» نخست‌وزیر قطر به اعضای خانواده‌های اسرا گفته مذاکرات کنونی بسیار پیچیده شده و دوحه با چالش‌هایی در این‌باره روبرو است.

این مقام قطری می‌گوید نخست‌وزیر این کشور گفته این چالش‌ها اکنون شامل افزایش تنش‌ها پس از ترور العاروری شده است. او  همچنین گفت: «ما از هر کانال ممکن استفاده و با همتایان خود در آمریکا و اسرائیل به صورت نزدیک تلاش می‌کنیم اما قطر یک میانجی‌گر است و کنترلی بر حماس ندارد.» این مقام مستقر در دوحه می‌گوید حفظ کانال‌های ارتباطی با حماس به دلیل «تشدید بمباران‌ها در غزه و جاهای دیگر که به صورت آشکار مذاکرات را پیچیده می‌کند، به صورت فزاینده‌ای دشوار شده است.» این منبع مورد استناد آکسیوس همچنین گفته است: «نخست‌وزیر قطر گفت پس از آن‌چه در بیروت به‌ وقوع پیوست، صحبت با حماس مشکل‌تر شده است.» با این حال، این مقام ارشد قطری متعهد است تا به تلاش‌ها برای رسیدن به یک توافق بر سر تبادل اسرا ادامه دهد. 

-    راهپیمایی در شهرهای اروپا و آمریکا در حمایت از فلسطین ادامه دارد

افزون بر تظاهرات شهرک نشیان در فلسطین اشغالی، در تعدادی از پایتخت‌های کشورهای اروپایی و آمریکایی هم راهپیمایی هایی در حمایت از فلسطینیان و نیز در محکومیت تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه غزه برپا شد. به گزارش ایسنا، شماری از شهروندان انگلیسی و کارکنان بخش بهداشت در لندن تجمع اعتراض‌آمیزی را در مقابل مقر پارلمان انگلیس در حمایت از فلسطین برپا کرده و خواستار توقف جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه شدند. براساس گزارش خبرگزاری آناتولی، معترضان با در دست داشتن پلاکاردهایی حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه را محکوم کردند و خواستار برقراری فوری آتش‌بس شدند. شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی مسیرهای منتهی به مقر پارلمان انگلیس در لندن را بستند. آنها خواستار توقف کشتارجمعی در غزه شدند و از دولت و پارلمان انگلیس نیز خواستند تا برای برقراری آتش‌بس فوری در غزه اقدامی را اتخاذ کنند.

معترضان تصاویری را از کشتار شنیع در غزه و هدف قرار دادن غیرنظامیان به ویژه زنان و کودکان در دست داشتند و جنایت‌های اشغالگران را محکوم کردند. در همین راستا، شهروندان فرانسوی در پاریس، استراسبورگ، رن و شهرهای دیگر راهپیمایی برگزار و تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه غزه را محکوم کردند. آنها خواستار برقراری فوری آتش‌بس شدند. معترضان همچنین از دولت فرانسه خواستند موضع قاطعانه‌تری را در قبال رژیم اشغالگر اتخاذ کند. آنها با سردادن شعارهایی سکوت بین‌المللی در قبال اوضاع انسانی در غزه را محکوم کردند. در همین رابطه، وزارت خارجه فرانسه نیز خواستار برقراری فوری آتش‌بس دائمی شد. این وزارتخانه همچنین مخالفت خود را با سیاست کوچ اجباری ساکنان غزه اعلام کرد.

وزارت خارجه فرانسه همچنین از اعمال تحریم‌هایی علیه شهرک‌نشینان افراطی به دلیل اقدامات خشونت‌بارشان در حق فلسطینیان خبر داد. در همین راستا، شهروندان آلمانی نیز تجمع اعتراض‌آمیزی را در برلین برپا کرده و خواستار برقراری آتش‌بس فوری در غزه شدند. آنها سکوت در قبال جنایت‌های رژیم صهیونیستی را محکوم کردند. شهرهای دیگر آلمان مانند هامبورگ، هانوفر و نورنبرگ نیز شاهد برگزاری تظاهرات در حمایت از فلسطین بوده و معترضان خواستار توقف تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه و ورود فوری کمک‌های بشردوستانه به این باریکه شدند. شهرهای مختلف سوئد نیز شاهد برگزاری تظاهرات در محکومیت جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه و جنایت‌های اشغالگران علیه ساکنان این باریکه بود.

ساکنان شهر میلان ایتالیا نیز تظاهراتی را در حمایت از مسأله فلسطین و محکومیت کشتار رژیم صهیونیستی در غزه برگزار کردند آنها از جامعه جهانی خواستند که غزه را نجات دهند. شهر خوریکم هلند نیز شاهد برگزاری راهپیمایی در محکومیت جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه بوده و معترضان خواستار توقف این جنگ شدند. در همین رابطه، در شماری از شهرهای آمریکایی نیز راهپیمایی در همبستگی با فلسطین برگزار شد و معترضان خواستار برقراری فوری آتش‌بس در غزه شدند. ده‌ها تن در شهر شیکاگو راهپیمایی برپا کرده و خواستار برقراری فوری آتش‌بس در غزه و توقف حمایت مالی آمریکا از رژیم صهیونیستی شدند. معترضان با سردادن شعارهایی پاکسازی نژادی ساکنان غزه و جنایت‌های اشغالگران در این منطقه را محکوم کردند. شرکت‌کنندگان در این تظاهرات، اسرائیل را دولتی نژادپرست خواندند و تاکید کردند که بدون صلح، عدالتی برقراری نمی‌شود.

آنها خواستار فراهم کردن آب و غذا برای ساکنان غزه شدند. شهر لیتل راک در ایالت آرکانزاس آمریکا نیز شاهد برگزاری راهپیمایی در محکومیت جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه بود. آنها با در دست داشتن پرچم‌های فلسطین خواستار توقف جنگ علیه غزه و نجات جان کودکان این باریکه شدند. در سایت‌های شبکه‌های اجتماعی نیز تصاویری از راهپیمایی ساکنان شهر نیویورک در حمایت از فلسطین و در محکومیت جنگ علیه غزه منتشر شده است.

-    همبستگی زنان اردنی با مردم غزه؛ از پوشیدن کفن تا اهدای طلا و جواهرات

زنان اردنی حمایت تمام قدی را از ساکنان غزه به عمل آوردند و با هر ابزاری، همبستگی خود را به نمایش گذاشتند. به گزارش ایرنا و به نقل از رای الیوم در مطلبی با اشاره به همبستگی مردم اردن با ساکنان غزه به شیوه هایی پرداخته که اردنی ها برای این همبستگی به آن روی آورده‌اند. این رسانه آورده است: اردنی‌ها علاوه بر شرکت در تظاهرات همبستگی با مردم غزه و علیه کشتار رژیم صهیونیستی، به شیوه های جدیدی روی آورده اند که از آن جمله، پوشیدن کفن است. شرکت کنندگان در این تظاهرات به منظور توجه افکار عمومی جهانیان به سمت رنج و محنت فلسطینیان که بیش از سه ماه است زیر بمباران‌های وحشیانه ارتش رژیم صهیونیستی قرار دارند، کفن پوش به میدان آمدند. زنان اردنی در حاشیه این تظاهرات همبستگی با مقاومت که هزاران اردنی در آن مشارکت داشتند، کفن بر تن کردند.

رای الیوم ادامه می دهد: به نظر می‌رسد که نبرد طوفان الاقصی و حجم کشتار رژیم صهیونیستی علیه ساکنان غزه، اردنی‌ها را به سمت شیوه هایی سوق داده تا به طور جدی همبستگی خود را اعلام کنند. این رسانه می افزاید: مقامات اردنی به شکل ملموس اجازه برگزاری تظاهرات نزدیک سفارتخانه های خارجی به ویژه سفارت آمریکا و فرانسه را نمی‌دهند و در عین حال اجازه برگزاری تظاهرات نزدیک سفارت خانه رژیم صهیونیستی را می‌دهند، به ویژه که بحران بی سابقه میان اردن و تل آویو وجود دارد. در زمینه تحریم کالاهای شرکت های صهیونیستی نیز اردن در رتبه نخست قرار دارد و پس از آن کویتی ها و الجزایری های در جهان عرب قرار دارند. به نوشته رای الیوم، همچنین در زمینه حمایت مادی از مردم غزه هم زنان اردنی در صحرای اردن و برخی مناطق دیگر سنگ تمام گذاشتند و با وجود فقر و نداری، با دادن طلا و جواهر خود برای کمک به ساکنان غزه، اوج همبستگی را نشان دادند. از حیث جمع آوری کمکها، مردم اردن با وجود مشکلات اقتصادی و معیشتی رتبه سوم را پس از اندونزی و کویت در زمینه کمک به ساکنان غزه دارند.

کلید واژه ها: اسرائیل حماس نوار غزه نتانیاهو آمریکا اردن اسرا


( ۲ )

نظر شما :