تشریح نشست بریکس‌پلاس از زبان وزیر خارجه

۱۳ خرداد ۱۴۰۲ | ۰۰:۴۸ کد : ۲۰۱۹۸۰۹ سرخط اخبار

وزیر امور خارجه گفت: پنج کشور گروه بریکس حمایتشان را از عضویت ایران اعلام کرده‌اند و امیدواریم سازوکار عضویت در این گروه را در آینده نزدیک به ما اعلام کنند.

به گزارش ایسنا، حسین امیرعبداللهیان در دومین روز از سفرش به کیپ‌تاون در جمع خبرنگارانی که او را در این سفر همراهی می‌کنند، گفت: نشست امروز بریکس‌پلاس اولین نشستی بود که از وزیر خارجه ایران و چند کشور دیگر برای شرکت در آن دعوت به عمل آمد. در این نشست برای برداشتن گام‌های مقدماتی بررسی درخواست عضویت ایران و اضافه‌شدن به پنج کشور اصلی عضو بریکس بحث شد.

وزیر امور خارجه اظهار کرد: با وزیران خارجه روسیه، هند و آفریقای جنوبی و برزیل درباره چگونگی عضویت ایران گفتگو کردیم. با چینی‌ها هم از گذشته در این باره صحبت کردیم و در مجموع این پنج کشور حمایتشان را از عضویت ایران اعلام کردند و امیدواریم سازوکار عضویت در این گروه را در آینده نزدیک به ما اعلام کنند.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: ایران با توجه به موقعیت ژئوپلتیک و ظرفیت‌های بالایی که دارد در چارچوب‌ وظایف اعضای بریکس‌ مورد ‌توجه جدی است.

او افزود: در موضوعات دوجانبه و همکاری‌های چندجانبه همچنین با وزیران خارجه امارات و عربستان سعودی دیدارهایی نزدیک، صمیمانه و روبه‌جلو در چارچوب تعمیق روابط همسایگی داشتم.

امیرعبداللهیان گفت: اعضای اصلی بریکس علاقه‌مندند در چارچوب بریکس یا شانگهای که برخی از آنها عضو این سازمان هم هستند علاوه بر مناسبات دوجانبه روابط اقتصادی و تجاری نیرومندتری داشته باشیم.

انتهای پیام

 
 
 


نظر شما :