بلینکن: وقت آن رسیده ترکیه اف-۱۶ های جدید دریافت کند

۱۰ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۱:۲۸ کد : ۲۰۱۹۷۶۳ سرخط اخبار

وزیر خارجه آمریکا گفت: «اکنون زمان آن فرا رسیده که ترکیه مخالفت خود را با پیوستن سوئد به ناتو کنار بگذارد، اما گفت که دولت بایدن همچنین معتقد است که باید در اسرع وقت جنگنده‌های اف-۱۶ ارتقا یافته به ترکیه ارائه شود».

به گزارش ایسنا، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا با اشاره به اینکه دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا نیاز ترکیه به جنگنده‌های F-۱۶ را می‌داند، گفت: زمان آن فرا رسیده است که ترکیه نیز مخالفت خود را با پیوستن سوئد به ناتو کنار بگذارد.

به نقل از یورونیوز، آنتونی بلینکن روز سه‌شنبه در جریان سفرش به سوئد اعلام کرد تاکید کرد که به باور دولت بایدن، باید در اسرع وقت جنگنده‌های ارتقاء یافتۀ اف-۱۶ نیز به ترکیه تحویل داده شود.

اگرچه بلینکن مدعی شد که واشنگتن این دو موضوع را به هم مرتبط نکرده؛ اما در ادامه افزود که برخی از قانونگذاران آمریکایی آنها را به هم مرتبط می‌دانند.

به نظر می‌رسد جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده که روز دوشنبه با همتای ترک خود رجب طیب اردوغان بصورت تلفنی گفت‌وگو کرده بود نیز همین اعتقاد را دارد؛ چراکه اعلام کرد: «من با اردوغان صحبت کردم و او هنوز هم می‌خواهد روی موضوع هواپیماهای اف-۱۶ کار شود. به او گفتم که می‌خواهیم بر سر سوئد معامله کنیم و بیایید این کار را انجام دهیم.»

بلینکن که در یک کنفرانس خبری با حضور نخست‌وزیر سوئد در شهر لولئو سخن می‌گفت، تاکید کرد که انجام هر دوی این برنامه‌ها بطور چشمگیری امنیت اروپا را تقویت می‌کند.

او در ادامه از پیش‌بینی اینکه چه زمانی ترکیه و مجارستان (تنها اعضای ناتو که عضویت سوئد را تایید نکرده‌اند) موافقت خود را اعلام خواهند کرد، خودداری کرد؛ اما گفت: «شکی نداریم که این کار عملی است و انتظار داریم تا زمان نشست سالانۀ رهبران ائتلاف در ماه ژوئیه در ویلنیوس لیتوانی، این کار انجام شود.»


( ۱۱ )

نظر شما :