مقام اسرائیل: از پیشرفت در مذاکرات میانجی‌گری آمریکا برای سازش با ریاض بی‌اطلاعیم

۰۹ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۶:۵۱ کد : ۲۰۱۹۷۴۵ سرخط اخبار

یک مسؤول برجسته اسرائیلی امروز (سه شنبه) احتمال تحقق گشایش دیپلماتیک با عربستان با میانجیگری آمریکا را کم دانست و گفت که دولت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل اطلاعی از تحقق هیچ پیشرفت در مذاکرات مربوطه میان ریاض و واشنگتن ندارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از رویترز، ایالات متحده بر این باور است که به نفعش است که روابط رسمی میان اسرائیل و عربستان برقرار شود و در نتیجه، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا سفر رفت و برگشتی از ششم تا هشتم ماه مه به ریاض و تل‌آویو داشت.

پیشتر در گزارش روزنامه نیویورک تایمز در مارس اعلام شد، ریاض که روابطش با دولت جو بایدن متشنج شده، برای عادی سازی با اسرائیل این شرط را گذاشته که فروش تجهیزات دفاعی آمریکا به عربستان افزایش یابد و همچنین واشنگتن با برنامه‌ هسته‌ای عربستان موافقت کند.

مسؤولان عربستانی این امر را تایید نکرده، اما تساحی هنگبی، مشاور امنیت داخلی اسرائیل به نظر رسید که این مساله را امروز سه شنبه تایید کرد، چراکه در مصاحبه‌ای گفت که عربستانی‌ها در چارچوب دیپلماسی سه جانبه، شروط خود را بر ایالات متحده دیکته کردند.

هنگبی گفت که این درخواست‌های عربستان، در حال حاضر معضلی برای آمریکا شده است.

وی در مصاحبه با رادیو ارتش اسرائیل گفت: من این را می‌گویم تا در فضای مبهم موجود در مقابل ما، تا حد امکان شفاف باشم. ما واقعا نمی‌دانیم در حال حاضر در نهادهای تصمیم گیرنده سعودی و آمریکایی چه می‌گذرد.

هنگبی عنوان داشت که هرگونه سلاح جدید که آمریکا به عربستان بفرستد، باید پایبندی واشنگتن جهت حفظ برتری نظامی اسرائیل در منطقه را در نظر داشته باشد.

وی گفت: این موضوع مورد بررسی قرار خواهد گرفت، اما فقط هنگامی که زمان مناسب آن فرا برسد، یعنی اگر عربستانی‌ها و آمریکایی‌ها عملاً به گشایشی در روابطشان دست یابند.

هنگبی پیش‌بینی کرد که هرگونه برنامه عربستان درخصوص پروژه‌های هسته‌ای باید در وهله اول، اصول آمریکا درخصوص مبارزه با گسترش سلاح‌های هسته‌ای را در نظر داشته باشد.

وی افزود، زمانی که مساله مربوط به امنیت اسرائیل باشد، آمریکایی‌ها یقیناً بدون تماس نزدیک با دولت اسرائیل، پیشرفتی را محقق نخواهند کرد.


نظر شما :