۲۳ سال از آزادی جنوب لبنان گذشت

ترسیم معادلات جدید در منطقه از ۲۰۰۰

۰۶ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۱۹۶۶۶ اخبار اصلی خاورمیانه
به باور طیف گسترده ای از تحلیلگران و ناظران، ۲۵ می سال ۲۰۰۰ به عنوان اولین پیروزی قطعی مقاومت لبنان در مقابل رژیم صهیونیستی آغاز تحولات جدی و نقطه ترسیم معادلات جدید در غرب آسیا بوده است. چرا که اسطوره شکست ناپذیری صهیونیست ها درهم شکسته شد و این پیام را به همگان مخابره گردید که رژیم صهیونیستی علیرغم تبلیغات و القائات فراوان رسانه‌ای، به شدت آسیب پذیر است. پس از آن بود که تل آویو ۲۳ است است که عملا محصور در مرزهای اشغالی خود است و توان برای هیچگونه عملیات تهاجمی علیه هیچ کشوری را ندارد. 
ترسیم معادلات جدید در منطقه از ۲۰۰۰

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: 23 سال از آزادی جنوب لبنان گذشت، اتفاقی که سنگ بنای تحولات و معادلات جدیدی در خاورمیانه شد. سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان روز پنجشنبه به مناسبت سالروز عید مقاومت و آزادسازی جنوب لبنان (مصادف با 25 مه) سخنرانی کرد. وی در ابتدای سخنرانی خود سالروز عید مقاومت و آزادی سازی جنوب لبنان و رهایی از چنگال رژیم اشغاگر را تبریک گفت و از همه کسانی که در این پیروزی سهیم بودند، اعم از شهدا، مجروحان، اسرای آزاد شده، رزمندگان مقاومت و همه خانواده‌هایشان تقدیر و تشکر کرد.

دبیرکل حزب الله همچنین از ارتش لبنان، نیروهای امنیتی، گروه‌های فلسطینی، همه روسای جمهور و احزاب سیاسی و کشورهایی که از مقاومت حمایت کردند، از جمله ایران و سوریه قدردانی کرد.سیدحسن نصرالله پایان نبرد با رژیم صهیونیستی را توهم دانست زیرا دشمن هر روز تلاش می‌کند به سرزمین ما حمله کند.دبیرکل حزب الله افزود که «امروز اسرائیل پشت دیوارها و یا موشک‌ها و راکت ها پنهان شده است و نمی‌تواند شرایط خود را در هیچ مذاکره‌ای بر مردم فلسطین تحمیل کند.»
سید نصرالله تصریح کرد که این پیروزی مجانی به دست نیامد، بلکه حاصل سال ها صبر و تحمل و آوارگی بود. این تجربه بزرگی است که نسل‌های بعد ما باید با آن آشنا شوند. وی در ادامه گفت که یک جهان چندقطبی به نفع اسرائیل نیست، بلکه به یک جهان یکجانبه به رهبری آمریکا، به نقع اسرائیل است، اکنون همه چیز به سمت دنیای چندقطبی پیش می رود و این همان چیزی است که اسرائیل را نگران می کند.

دبیرکل حزب‌الله با تأکید بر اینکه پس از عقب‌نشینی سال ۲۰۰۰ از لبنان و عقب‌نشینی از غزه، دیگر چیزی تحت عنوان اسرائیل بزرگ و عظیم وجود ندارد، خطاب به نتانیاهو گفت: «اکنون این شما نیستید که با جنگ بزرگ تهدید می‌کنید بلکه این ما هستیم که شما را تهدید می‌کنیم.»وی افزود: هر جنگ بزرگی در منطقه تمام مرزها را شامل می‌شود و عرصه این نبرد شاهد حضور صدها هزار رزمنده خواهد بود.از لحاظ نیروی انسانی برتری فوق‌العاده‌ای داریم.

وی با اشاره به سفر سید ابراهیم رئیسی به سوریه خاطرنشان کرد، مواضع رئیس‌جمهور ایران در سفر به سوریه پس از ۱۲ سال از آغاز جنگ  گویای همبستگی محور مقاومت بود. سید حسن نصرالله جبهه داخلی اسرائیل را ضعیف و سست خواند و گفت که اسرائیلی‌ها آماده فرار هستند و این یکی از تحولات مهم است.وی تأکید کرد که اسرائیلی ها تهدیدهای اخیر خود را به دلیل وحشت در شهرک‌ها، کاهش گردشگران، سقوط شیکل خود در برابر دلار و پس از آخرین مانور حزب الله پس گرفتند.

دبیرکل حزب الله خطاب به اسرائیلی ها گفت: «ممکن است در کرانه باختری، فلسطین، سوریه یا ایران اشتباهی مرتکب شوید، این اشتباه محاسباتی شما ممکن است منجر به یک جنگ بزرگ در کل منطقه شود، اما این اشتباه ممکن است شما را به ورطه زوال و پرتگاه بکشاند.» سید نصرالله در پایان به مسئله اتهام فساد مالی ریاض سلامه، رئیس بانک مرکز لبنان که از سوی پلیس اینترپل تحت تعقیب قرار دارد، گفت: «سلامه یا خودش استعفا می دهد یا قوه قضائیه مسئولیت آن را بر عهده می گیرد، زیرا دولت پیشبرد امور، قدرت برکناری او را ندارد.»

به جز سیدحسن نصرالله دیگر از مقامات و چهره های لبنانی هم به مناسبت سالگرد روز مقاومت و آزادسازی (سالروز آزادسازی جنوب لبنان از دست رژیم صهیونیستی) دست به واکنش زدند، کما اینکه نبیه بری، رئیس پارمان لبنان، روز چهارشنبه در پیامی بر ضرورت برخورداری از جسارت و شجاعت برای مقابله با هر اراده داخلی و خارجی که می خواهد لبنان را به گرداب خلاء سیاسی بیاندازند و درخود فروبشکند، تاکید کرد و گفت که حفظ دستاوردهای جنگ آزادیبخش یک وظیفه ملی الزام آور برای همه لبنانی هاست. بری خاطر نشان کرد که لبنان کشوری است که شهامت به شکست کشاندن پروژه اسرائیل را از آن خود کرد.

ژنرال «ژوزف عون»، فرمانده ارتش لبنان هم روز (چهارشنبه) در بیانیه ای خطاب به نظامیان لبنان به مناسبت سالروز «مقاومت و آزادی» (سالروز آزادسازی جنوب لبنان از دست رژیم صهیونیستی) با اشاره به تداوم انجام وظایف ارتش این کشور در مرزهای جنوبی که بر اساس قطعنامه ۱۷۰۱ سازمان ملل با هماهنگی نیروی حافظ صلح سازمان ملل متحد در لبنان (یونیفل) انجام می‌شود، بر حق مقاومت در برابر اسرائیل و جاه طلبی‌های این رژیم و مقابله با نقض حاکمیت ملی لبنان توسط این رژیم اشغالگر و بازپس گیری تمام خاک اشغالی لبنان تاکید کرد.

- رزمایش حزب الله و دست برتر مقاومت بیخ گوش صهیونیست ها 

علاوه بر سخنرانی سیدحسن نصرالله و دیگر مقمات لبانی به مناسبت آزادسازی جنوب لبنان از دست نظامیان رژیم اشغالگر صهیونیستی، حزب الله چند روز مانده به سالگرد این واقعه مهم در جنوب لبنان نزدیک به منقطه «ملیتا» رزمایش برگزار و در آن از گلوله های جنگی استفاده کرد و موشک ها و خودروهای نظامی خود را به نمایش گذاشت. در این رزمایش، یگان های تخصصی از رسته های مختلف نظامی حزب الله لبنان حضور داشتند.

محمد عفیف، مسئول روابط رسانه‌ای حزب‌الله اظهار داشت که ماهیت، مکان و زمان این فعالیت نظامی مشخص است و به مناسبت جشن مقاومت و آزادسازی، منحصرا در مقابل خبرنگاران و رسانه‌ها انجام می‌شود که نمونه‌ای ساده از توانمندی‌های واقعی مقاومت در چارچوب ارسال پیامی به رژیم اسرائیل درباره آمادگی مقاومت برای جلوگیری از تجاوز دشمن و دفاع از لبنان است.

لازم به ذکر است که حزب الله پوشش رسانه ای این رزمایش را محدود به رسانه های وابسته به خود نکرد، بلکه از رسانه های مختلف داخلی و خارجی با هر گرایش سیاسی جهت پوشش این رزمایش دعوت کرد.در مراسم اختتامیه رزمایش این رزمایش نیز «هاشم صفی‌الدین » رئیس شورای اجرایی حزب‌الله با اشاره به اینکه مقاومت رو به افزایش است، گفت: «هر کس به تصمیم‌های بین‌المللی و جامعه بین‌المللی دل ببندد باخته است و هرکس فلسطین را بازگرداند و از ثروت محافظت کند، قدرت دارد. »

وی تاکید کرد که در این مانور آمادگی کامل و همیشه برای مقابله با هرگونه تجاوز و تثبیت معادلات بازدارندگی که از لبنان محافظت می کند، به نمایش در آمد. رئیس شورای اجرایی حزب الله خاطرنشان کرد که سلاح در دست رزمندگان مقاومت تا رسیدن به پیروزی کامل باقی خواهند ماند. وی خطاب به نیروهای رژیم اسرائیل گفت: مقاومتی که پیروزهای بزرگی را رقم زده است، خسته نمی شود.

به دنبال برگزاری این رزمایش کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی سه‌شنبه شب هفته گذشته  در گزارشی اعلام کرد که مانور نظامی اخیر حزب الله لبنان ممکن است ارتش این رژیم را مجبور به تجدید نظر در محاسباتش کند. این رسانه صهیونیستی تاکید کرده است که وضعیت توسعه فناوری حزب الله لبنان ممکن است باعث نگرانی فزاینده در میان رهبری نظامی (رژیم) اسرائیل شود و تل آویو باید از بودجه جدید این رژیم برای توسعه نیروهای نظامی و احیای ارتش استفاده کند.

- پیام های تبریک

بیست و سومین سالگرد آزاد سازی جنوب لبنان از دست نظامیان اشغالگر صهیونیستی واکنش و پیام های تبریک دیگر کشورها و چهره های محور مقاومت را به دنبال داشت. در همین راستا، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان با ارسال پیام‌های جداگانه خطاب به آقایان عبدالله بوحبیب، وزیر امور خارجه و سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان، این مناسبت را به دولت، ملت و مقاومت لبنان تبریک گفت. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این پیام‌ها، این پیروزی بزرگ را حاصل وحدت و همدلی ارتش، مقاومت و مردم لبنان و همچنین مجاهدت‌ها و ایثار و ایستادگی رزمندگان مقاومت و ملت قهرمان لبنان دانست.

جنبش جهاد اسلامی فلسطین روز مقاومت و آزادی لبنان را که مصادف با ۲۵ می‌ هر سال است به لبنان و حزب الله تبریک گفت و تأکید کرد که در آن روز مقاومت در لبنان به پیروزی قاطع بر اسرائیل دست یافت. به گزارش فلسطین الیوم، این جنبش روز پنجشنبه در بیانیه‌ای مطبوعاتی، سالروز آزادسازی جنوب لبنان و شکست رژیم اشغالگر را یک مناسبت بزرگ دانست که با قلم نور و پیروزی رقم خورده و در تمام سال‌های پس از این آزادی الهام‌بخش و مایه افتخار امت اسلامی بوده است.

جهاد اسلامی تأکید کرد که پیروزی مقاومت در لبنان در نتیجه سال‌ها جهاد و صبر و با فداکاری‌های فراوان و کار خستگی ناپذیر به دست آمد و مقاومت توانست ارتشی را که تصویر آن از زمان اشغال فلسطین با جنایت و تروریسم عجین بود را شکست دهد. این جنبش در پایان ضمن حمایت از مقاومت لبنان در برابر دشمن مشترک تصریح کرد: «ما با قاطعیت و استواری به مبارزه ادامه می‌دهیم و برای تقویت مقاومت و توسعه ابزار آن در همه عرصه‌ها از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنیم.»

در همین باره، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس نیز با تبریک سالگرد شکست رژیم اشغالگر اسرائیل در جنوب لبنان تاکید کرد که این یادبود مؤید این است که مقاومت تنها راه احیای حقوق است.جهاد طه، سخنگوی حماس در بیانیه‌ای مطبوعاتی تأکید کرد که این پیروزی بزرگ در نتیجه ضربات دردناک مقاومت به اشغالگران به دست آمد و تاریخ درگیری با دشمن و معادله بازدارندگی قوی توسط مقاومت را تغییر داد.

طه با تاکید بر اینکه رژیم صهیونیستی که بر اساس سیاست کشتار و جنایت علیه ملت‌های عربی و اسلامی شکل گرفته، در نتیجه ضربات مقاومت سقوط کرد، افزود: «مقاومت در لبنان شگفت‌انگیزترین تصاویر حماسه و قهرمانی را در این پیروزی بزرگ ترسیم کر». او تصریح کرد: «این یادبود بار دیگر ثابت می‌کند که انتخاب جهاد و مقاومت تنها گزینه برای حفظ کرامت مردم، احیای حقوق و حفظ هویت سرزمین عربی است. رئیس شورای عالی سیاسی یمن دهم ر پیامی عید مقاومت و آزادسازی جنوب لبنان را تبریک گفت و از این اتفاق به عنوان الهام بخش تمامی آزادگان جهان یاد کرد.

- ترسیم معادلات جدید در منطقه از 2000

به باور طیف گسترده ای از تحلیلگران و ناظران، 25 می سال 2000 به عنوان اولین پیروزی قطعی مقاومت لبنان در مقابل رژیم صهیونیستی آغاز تحولات جدی و نقطه ترسیم معادلات جدید در غرب آسیا بوده است. چرا که اسطوره شکست ناپذیری صهیونیست ها درهم شکسته شد و این پیام را به همگان مخابره گردید که رژیم صهیونیستی علیرغم تبلیغات و القائات فراوان رسانه‌ای، به شدت آسیب پذیر است. پس از آن بود که تل آویو 23 است است که عملا محصور در مرزهای اشغالی خود است و توان برای هیچگونه عملیات تهاجمی علیه هیچ کشوری را ندارد. 

نکته مهمتر دیگر آن است که تل آویو نه نتها قدرت و توان اجرای عملیات تهاجی به کشورهای همسایه را از دست داد، بلکه اکنون توان تقابل و قدرت موزانه سازی تهدید با گروه های مقاومت را هم ندارد. در این باره می توان از پیروزی سال ۲۰۰۰ در برابر رژیم صهیونیستی و آزادی جنوب لبنان به عنوان سنگ بنای تحقق پیروزی های دیگر در برابر این رژیم در طول بیش از ۲ دهه پیش یاد کرد. پیروزی مقاومت لبنان در جنگ ۳۳ روزه با صهیونیست ها، پیروزی مقاومت فلسطین در جنگ های مختلف ۲۲ روزه، ۸ روزه، ۵۱ روزه و ۱۲ روزه در برابر رژیم صهیونیستی تنها بخشی از دستاوردهایی هستند که پس از سال ۲۰۰۰ محقق شدند. از همین روی، می توان پیروزی مقاومت در سال ۲۰۰۰ به عنوان نقطه آغازین تحمیل شکست های هولناک به رژیم صهیونیستی دانست. 

از این منظر اگر تنها به تحولات چند روز اخیر به مناسبت 23 امین سالگرد آزادسازی جنوب لبنان و مشخصا برگزاری رزمایش یکشنبه گذشته حزب الله با حضور یگان های مختلف زمینی، موشکی و پهپادی بنگریم این نکته مهم را روشن می کند که مقاومت از توازن تهدید به سمت توازن وحشت رفته است. چرا که این اولین بار است حزب الله از رسانه‌های داخلی و بین المللی خواست تا از نزدیک تمرینات نیروهای خود و برخی تجهیزات و سلاح‌های خود را مشاهده و اطلاع‌رسانی کنند.

البته طیفی از محافل تحلیلی هم اهداف این رزمایش را خارجی دانستند؛ همانگونه که برخی‌ها اهداف آن را نیز داخلی ارزیابی کردند. در سایه تحولات عمده‌ کنونی منطقه اعم از نزدیکی روابط ایران و عربستان و نزدیکی روابط کشورهای عربی با سوریه و بازگشت آن به اتحادیه عرب، رزمایش حزب الله این پیام را دارد که هرگونه حل و فصل اوضاع به زیان مقاومت صورت نخواهد گرفت و مقاومت، قدرت و توانایی خود را تا جایی افزایش می دهد که «معادله وحدت میدان‌های نبرد به عنوان یک واقعیت دوفاکتو، عینی و انکار ناپذیر مورد پذیرش همه بازیگران منطقه ای و فرامنطقه ای قرار گیرد. »

کلید واژه ها: لبنان حزب الله لبنان سید حسن نصرالله اسرائیل آزادسای جنوب لبنان


نظر شما :