کشور در سراشیبی ناکارآمدی است

اوضاع آشفته لبنان

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۱۹۳۲۰ اخبار اصلی خاورمیانه
احیای کامل نهادهای اصلی حاکمیتی این کشور، نخستین گام ضروری برای اجرای اصلاحات اقتصادی و مالی است که مدتها به تاخیر افتاده و پیش شرط کمک سه میلیارد دلاری صندوق بین المللی پول به شمار می آید.
اوضاع آشفته لبنان

نویسنده: استفانی ویلیامز STEPHANIE T. WILLIAMS

دیپلماسی ایرانی: لبنان در سراشیبی تبدیل به یک "دولت ناکارآمد" قرار دارد. این کشور تا به اینجا با یک دولت موقت ضعیف، لنگان لنگان جلو آمده حال آنکه در شش ماه گذشته، جایگاه ریاست جمهوری اش خالی مانده است. احیای کامل نهادهای اصلی حاکمیتی این کشور، نخستین گام ضروری برای اجرای اصلاحات اقتصادی و مالی است که مدتها به تاخیر افتاده و پیش شرط کمک سه میلیارد دلاری صندوق بین المللی پول به شمار می آید.

با توجه به تجربه منفی دولتمداری در زمان میشل عون، رئیس جمهوری پیشین لبنان، نخست وزیر تازه و کابینه اش باید به طور کامل تقویت شوند. طبقه سیاسی درنده خوی لبنان و ذینفعان نظام تقسیم غنایم فرقه ای این کشور، تمام تلاش خود را خواهند کرد که به بهای حذف رقبا، جایگاه مسلط خود را حفظ کنند.

چند هفته آینده می تواند تلاش های تازه منطقه ای و بین المللی را برای رسیدن یک بسته توافق برای گزینش رئیس جمهوری و نخست وزیر تازه در لبنان را شاهد باشد. بازیگران کلیدی منطقه یعنی عربستان سعودی و ایران، که هر دو بالاترین نفوذ را در صحنه لبنان دارند، گفت وگوهای خود بر سر شماری از پرونده های منطقه ای را آغاز کرده اند. دیگر کشورهای صاحب نقش و سهم همچون فرانسه و قطر هم مایل به جلوگیری از سقوط کشور هستند. ایالات متحده آمریکا هم بدون رو آوردن به "بازی نام" ریاست جمهوری، باید در یک چارچوب دیپلماتیک و در کنار مصر، فرانسه، قطر و عربستان سعودی کار کند تا  اطمینان حاصل شود که هر چارچوبی از توافق که بر سر قوه مجریه بدست می آید، با اولویت های اصلی مورد نیاز برای بیرون کشیدن لبنان از چالش کنونی اش سازگار باشد.

واشنگتن باید همچنان به حمایت خود از نیروهای مسلح لبنان و نیروهای امنیت داخلی این کشور (یعنی ارتش و پلیس) به عنوان وزنه های متقابل حزب الله ادامه دهد. آمریکا همچنین باید در صورت نیاز، از چماق تحریم علیه کسانی که در نقض حقوق بشر و غارت میراث مردم لبنان نقش دارند، استفاده کند.

با این وصف چشم اندازی برای حل بحران لبنان قابل تصور نیست. هنوز بعید است که بحران های متعدد این کشور به این زودی ها پایان یابد حتی بعد از انکه ایران و عربستان به توافق برسند.

منبع: بروکینگز / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11 

کلید واژه ها: لبنان اقتصاد لبنان سقوط اقتصاد لبنان ایران و لبنان میشل عون ریاست جمهوری لبنان عربستان و لبنان آینده لبنان ایران و عربستان و لبنان


نظر شما :