ورود به مرحله جدید در روابط تهران و دمشق

چرا سفر رئیسی به سوریه مهم است؟

۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۱۹۲۷۳ اخبار اصلی خاورمیانه
تمام محافل سیاسی سفر رئیس جمهوری ایران، ابراهیم رئیسی، به دمشق را بسیار با اهمیت توصیف می‌کنند نه فقط به این علت که این سفر نخستین سفر رئیس جمهوری ایران به سوریه بعد از وقوع جنگ در سوریه است بلکه از نظر آنچه رئیس جمهوری ایران روی میز متحد نزدیک خود گذاشت نیز با اهمیت است.
چرا سفر رئیسی به سوریه مهم است؟

نویسنده: نور علی

دیپلماسی ایرانی: سفری بسیار با اهمیت... حضور رئیسی در دمشق به منظور بهره‌برداری از مرحله دوم پیروزی بود. عنوان این مرحله حل و فصل اقتصادی و بازسازی سوریه علی رغم اراده آمریکاست. میانجی‌گری برای دستیابی به موفقیتی مهم در روند نزدیکی سوریه – ترکیه و جست وجو برای برپایی معادله بازدارندگی در آسمان سوریه در رویارویی با اسرائیل یکی از اهداف اصلی این سفر بود. 

تمام محافل سیاسی سفر رئیس جمهوری ایران، ابراهیم رئیسی، به دمشق را بسیار با اهمیت توصیف می‌کنند نه فقط به این علت که این سفر نخستین سفر رئیس جمهوری ایران به سوریه بعد از وقوع جنگ در سوریه است بلکه از نظر آنچه رئیس جمهوری ایران روی میز متحد نزدیک خود گذاشت نیز با اهمیت است. همچنین این‌که این دو متحد در راهی سرنوشت ساز و سخت قرار دارند که مملو از چالش‌ها و هزینه‌هاست. به این ترتیب که هر دو امروز مفهوم ائتلاف را با آمادگی مشترک برای چیدن میوه پیروزی و ورود به عرصه‌ متفاوت منطقه‌ای و بین المللی تثبیت می‌کنند. از این رو سفر رئیسی به دمشق بسیار با اهمیت است زیرا آغازگر مرحله دوم و مهم‌تر در درگیری با آمریکا در سراسر منطقه و نه فقط سوریه خواهد بود و این مرحله‌ای برای سوریه است که برجسته‌ترین عنوان آن شکستن محاصره اقتصادی و پایان دادن به طرح گرسنه نگه داشتن ملت سوریه و محروم کردنشان از ساده‌ترین حقوق انسانی مانند برق، سوخت و دارو و پایان دادن به انزوای این کشور است. از این رو بُعد اقتصادی سفر رئیس جمهوری ایران به دمشق اهمیتی راهبردی پیدا می‌کند؛ چرا که آغاز مرحله بازسازی در این کشور علی رغم اراده آمریکا و شرکای غربی‌اش است. در این راستا در این سفر شاهد امضای تعدادی توافقنامه و یادداشت تفاهم خواهیم بود.

در بعد سیاسی، سفر رئیسی به سوریه در زمان‌بندی‌ای صورت می گیرد که عنوان آن گشایش و اصلاح روابط کشورهای عربی با سوریه است و با گشایش این کشورها به روی به ایران نیز همزمان است. ایران تمام این‌ها را در چارچوب دور شدن منطقه از سیطره آمریکا و به وجود آوردن شراکت‌هایی برای مدیریت مشترک منطقه می‌بیند.

برای ایران، حل و فصل اختلاف میان دمشق و آنکارا از اهمیت راهبردی مرتبط با بسته شدن پرونده جنگ در سوریه و پایان دادن به وضعیت حضور گروه‌های افراطی در شمال سوریه برخوردار است و از سوی دیگر توافق دمشق – آنکارا تاثیر مثبتی بر روابط ایران و ترکیه خواهد داشت و به پروژه شبکه سازی منطقه‌ای و جناح بندی بین المللی در حال ظهور کمک خواهد کرد. جناح بندی که هدف از آن کاهش سیطره آمریکا بر جهان است.

بنا به دلایل مهم گفته شده موضوع آشتی سوریه و ترکیه در رأس پرونده‌هایی است که رئیس‌جمهوری ایران در این سفر به آ‌نها پرداخت. ایران امیدوار است که از طریق دیدار رئیس جمهور اسد و رئیس جمهور رئیسی به موفقیتی در روند نزدیکی سوریه و ترکیه دست یابد.

در راستای بُعد سیاسی عنوان برجسته و مهم دیگر این سفر همکاری دو کشور در راستای تغییر معادله در آسمان سوریه و توقف حملات مکرر اسرائیل به شهرهای سوریه است. احتمالا این سفر بنیان‌گذار تصمیمات مهمی در این سطح خواهد بود که در ایجاد معادله‌ی بازدارندگی در آسمان سوریه و آمادگی برای الزامات این معادله از نظر نظامی و سیاسی نمود می‌یابد.

حمله اسرائیل به فرودگاه حلب در شمال سوریه در آستانه سفر رئیس جمهوری ایران به دمشق قابل توجه بود و ممکن است پیامی از سوی اسرائیلی برای مهمان ایرانی به نظر برسد.

به گفته منابع آگاه، سفر رئیسی به سوریه شامل حلب نیز می‌شد؛ اما دو روز قبل از حملات اسرائیل لغو شد. 

منبع: رای الیوم / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11  

کلید واژه ها: سوریه ایران و سوریه جمهوری اسلامی ایران بشار اسد سید ابراهیم رئیسی سفر رئیسی به روسیه پایان جنگ سوریه ایران و سوریه و ترکیه


( ۷ )

نظر شما :