نتانیاهو توان پاسخ گویی را از دست داده است؟

پوست اندازی در جریان مقاومت

۱۶ فروردین ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۱۸۶۱۲ اخبار اصلی خاورمیانه
با بازگشت بی بی به قدرت و روی کار آمدن دولتی افراطی عملا جریان مقاومت فلسطینی دچار یک پوست اندازی بی سابقه شد. از این رو ناظران تاکید دارند که عملکرد نتانیاهو و کابینه اش طی ۵ ماه اخیر علاوه بر بحران آفرینی های داخلی برای رژیم صهیونیستی در سوی دیگر موجب تشدید عملیات های گروهی و نیز انفرادی مقاومت علیه اشغالگران شده که سابقه آن به سال ها قبل باز می گردد. این نکته نشان می دهد مبارزات فلسطینی ها علیه صهیونیست ها وارد مرحله تازه و حتی می توان گفت بی سابقه ای شده است که تا عمق سرزمین های ۱۹۴۸ هم کشیده می شود.
پوست اندازی در جریان مقاومت

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: با بازگشت بی بی به قدرت و روی کار آمدن دولتی افراطی عملا جریان مقاومت فلسطینی دچار یک پوست اندازی بی سابقه شد. از این رو ناظران تاکید دارند که عملکرد نتانیاهو و کابینه اش طی 5 ماه اخیر علاوه بر بحران آفرینی های داخلی برای رژیم صهیونیستی در سوی دیگر موجب تشدید عملیات های گروهی و نیز انفرادی مقاومت علیه اشغالگران شده که سابقه آن به سال ها قبل باز می گردد. این نکته نشان می دهد مبارزات فلسطینی ها علیه صهیونیست ها وارد مرحله تازه و حتی می توان گفت بی سابقه ای شده است که تا عمق سرزمین های 1948 هم کشیده می شود.

در تازه ترین مورد مبارزان مقاومت فلسطین شامگاه دوشنبه شهرک صهیونیست‌نشین معالیه جلبوع در مجاورت جنین را هدف تیراندازی قرار دادند. مرکز اطلاع رسانی فلسطین به نقل از منابع عبری زبان گزارش داد، مبارزان فلسطینی شهرک مذکور را به گلوله بستند که طی آن خسارت‌هایی به برخی خانه‌ها در این شهرک وارد شد.

در همین حال، گروهان‌های قدس و گردان‌های شهدای الاقصی مشترکا مسئولیت حمله به شهرک معالیه جلبوع را بر عهده گرفتند. شهرک میراو و معالیه جلبوع در اطراف جنین واقع شدند و طی ماه‌های اخیر چندین مرتبه تیراندازی در این مناطق گزارش شده است. منابع محلی همچنین تاکید کردند که نظامیان اسرائیلی در تقاطع بیتا در جنوب نابلس هم هدف تیراندازی قرار گرفتند. نظامیان اشغالگر اسرائیلی پس از این تیراندازی، دوربین‌های مداربسته در شهرک بیتا را مصادره کردند.

 در کنار آن منابع خبری از عملیات ضدصهیونیستی یک فلسطینی در جنوب تل‌آویو و مجروح شدن دو نظامی رژیم اشغالگر در نتیجه این عملیات خبر دادند. خبرگزاری فلسطینی «معا» دیروز سه‌شنبه اعلام کرد که یک جوان فلسطینی با انجام یک عملیات با چاقو به نظامیان صهیونیست در شهرک «ریشون لتسیون» واقع در جنوب تل‌آویو حمله کرد. منابع عبری زبان در این باره اعلام کردند که در این عملیات دو نظامی صهیونیست مجروح شدند. این منابع همچنین از تیراندازی به سمت مجری عملیات و بازداشت وی توسط صهیونیست‌ها خبر داده‌اند. رسانه‌های رژیم صهیونیستی وضعیت یکی از مجروحان را وخیم گزارش کرده‌اند.

اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی: اصلاحات قضایی به امنیت اسرائیل آسیب می‌زند

با در نظر گرفتن این واقعیت که بی بی در دوره جدید قدرتش عملا توان تقابل با جریان مقاومت را از دست داده است و ابتکار عملی هم در این رابطه ندارد، سبب گردیده تا انتقاداتی جدی به نخست وزیر از سوی محافل نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی مطرح شود. در این راستا اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی در گزارشی مهم هشدار داد که اصلاحات قضایی مدنظر نتانیاهو به امنیت این رژیم آسیب جدی زده و ادامه این روند آسیب های شدیدتری را هم وارد خواهد کرد.

به گزارش روزنامه تایمز رژیم صهیونیستی، بخش پژوهش‌های اطلاعاتی ارتش رژیم صهیونیستی در گزارشی هشدار داد که موضع گیری استراتژیک امنیتی کابینه نتانیاهو در چند ماه گذشته و در بحبوحه تلاش‌های نخست وزیر برای تصویب طرح اصلاحات قضایی، بدتر شده و امنیت آن آسیب دیده است. طبق گزارش سایت عبری زبان "یسرائیل هیوم"، این گزارش از سوی بخش پژوهش‌های مرکز اطلاعات نظامی برای بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، یوآو گالانت، وزیر جنگ و تساهی هنگبی، مشاور امنیت ملی این رژیم ارسال شده و بر اساس این گزارش، گالانت هفته گذشته به شدت هشدار داد که اصلاحات بر توانمندی‌های عملیاتی ارتش اثر می‌گذارد و همچنین او توقف تصویب طرح اصلاحات قضایی را خواستار شد.

طبق ادعای این گزارش، واحد پژوهشی به خطر دشمنان اسرائیل در شناسایی نقطه ضعف در شکاف‌های داخلی ناشی از اصلاحات فراگیر اشاره کرد و گفت، عامل اصلی در این زمینه ایران و حزب‌الله لبنان است که سید حسن نصرالله، رهبر آن طی هفته‌های گذشته در فلسطین با سران جنبش‌های حماس و جهاد اسلامی برای هماهنگ‌سازی موضع گیری‌ها دیدار کرد. همچنین در این گزارش ضمن اشاره به حمله انفجاری اخیر در نزدیکی مجیدو که موجب زخمی شدن شدید یک نفر شد و توسط یکی از نیروهای حزب‌الله در مرزهای لبنان انجام شد، ادعا شده است، تهران همچنین ابتکارعمل‌های مستقیمی را به شرکای خود در منطقه ارائه می‌کند. مرکز اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی این را هم اعلام کرد که تشکیلات خودگردان فلسطین از اختلافات در اسرائیل برای تقویت مسئله خود در نهادهای بین‌المللی از جمله دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه استفاده خواهد کرد.

مجموع این هشدارها در گزارش اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی گویای آن است که نتانیاهو در تقابل با جریان مقاومت عملا بازندارنگی لازم را ندارد. در عین حال نحوه برخورد اشغالگران با پدیده عملیات انفرادی و گروهی فلسطینی ها نشان می دهد آنها مانند گذشته در تلاش برای پایان دادن به این پدیده شکست خواهند خورد. 

شاید از همین رو است که محافل سیاسی و رسانه ای در سرزمین های اشغالی نه جریان مقاومت که تداوم قدرت نتانیاهو را زنگ خظر نابودی رژیم صهوینیستی تلقی می کنند. همین نگرانی هم سبب شده تا برخی اسلاف نتانیاهو چون ایهود اولمرت، نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی طی مصاحبه‌ای با یک شبکه عبری زبان، از کشورهای جهان که با این رژیم ارتباط دارند، خواست کابینه فعلی آن به ریاست بنیامین نتانیاهو را تحریم کنند. اولمرت به قدری از عملکرد نخست وزیر و کابینه او نگران است که تصریح کرد «آرزو دارم کار این دولت تمام شود. امیدوارم نخست وزیر انگلیس سفر نتانیاهو را لغو کند و از اینکه جو بایدن (رئیس جمهور آمریکا) از نتانیاهو دعوت نکند، سپاسگزارم.»

کلید واژه ها: اسرائیل نتانیاهو فلسطینیان اولمرت


( ۳ )

نظر شما :