گزارشی از روز دوم درگیری های اسرائیل و حماس

آمارهایی که رو به افزایش است

۱۷ مهر ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۲۳۲۲ اخبار اصلی خاورمیانه
در ادامه حمله بی سابقه و غافل گیر کننده حماس به سرزمین های اشغالی، بسیار زودتر از آنچه تصور می شد صهیونیست ها علاوه بر نوار غزه در مناطق دیگر وارد درگیری شدند. این نکته نشان یم دهد که دیگر گرو های مقومت در نشست های خود اخیرشان در کشورهایی چون مصر و لبنان بسترهای اولیه را برای انجام این عملیات در دستور کار خود قرار داده بودند. در این میان دیدار گروه های فلسطینی با سیدحسن نصر الله می تواند حائز اهمیت باشد، کما اینکه  از دیروز یکشنبه حملات، تجاوزات و درگیرهای در کرانه باختری هم شروع شده و از همه مهم تر جبهه شمالی محور مقاومت در لبنان هم وارد گود تقابل با رژیم صهیونیستی شده است. در این رابطه ارتش لبنان از زخمی شدن چند تن از شهروندان این کشور در حملات توپخانه‌ای و تانک‌های رژیم صهیونیستی به شهرک‌های شبعا و کفرشوبا خبر داد.
آمارهایی که رو به افزایش است

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: در ادامه حمله بی سابقه و غافل گیر کننده حماس به سرزمین های اشغالی، بسیار زودتر از آنچه تصور می شد صهیونیست ها علاوه بر نوار غزه در مناطق دیگر وارد درگیری شدند. این نکته نشان یم دهد که دیگر گرو های مقومت در نشست های خود اخیرشان در کشورهایی چون مصر و لبنان بسترهای اولیه را برای انجام این عملیات در دستور کار خود قرار داده بودند. در این میان دیدار گروه های فلسطینی با سیدحسن نصر الله می تواند حائز اهمیت باشد، کما اینکه  از دیروز یکشنبه حملات، تجاوزات و درگیرهای در کرانه باختری هم شروع شده و از همه مهم تر جبهه شمالی محور مقاومت در لبنان هم وارد گود تقابل با رژیم صهیونیستی شده است. در این رابطه ارتش لبنان از زخمی شدن چند تن از شهروندان این کشور در حملات توپخانه‌ای و تانک‌های رژیم صهیونیستی به شهرک‌های شبعا و کفرشوبا خبر داد.

صبح دیروز یکشنبه بود که مواضع ارتش دشمن صهیونیستی در «رویسات العالم» و «رادار» در مزارع اشغالی شبعا در لبنان هدف قرار گرفت. حزب‌الله لبنان اعلام کرد، سه مقر اشغالگران صهیونیست را در مزارع شبعای اشغالی لبنان هدف قرار داده است. ایسنا، به نقل از الجزیره گزارش داد که حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد، «گروه‌های شهید سردار حاج عماد مغنیه از مقاومت اسلامی صبح امروز یکشنبه سه نقطه از مواضع اشغالگران رژیم صهیونیستی در منطقه مزارع شبعای لبنان را هدف قرار دادند.»

این حزب افزود: «در راستای آزادسازی مناطق باقی مانده تحت اشغال لبنان و نیز همبستگی با مقاومت و ملت پیروز، مبارز و صبور فلسطین سایت‌های الرادار و زبدین و رویسات العالم را با تعداد زیادی گلوله توپخانه و موشک‌های بالدار هدف قرار دادیم و این حملات به مواضع مورد نظر اصابت کردند.» در راستای تنش به وجود آمده و باز شدن جبهه شمالی خبرنگار النشره در حاصیبا گزارش داد که گلوله باران متقابل مواضع رژیم صهیونیستی در مزارع شبعا و حومه شهرک‌های کفر شوبا، شبعا و مزارع بسطرا متوقف شده زیرا گزارش شده که مقر فرماندهی اشغالگران در مزارع شبعا آتش گرفته است. به گفته خبرنگار النشره، سایت الرادار با شش گلوله توپخانه و سایت رویسات العالم با چهار گلوله خمپاره هدف قرار داده شده است.

همچنین شبکه الجزیره گزارش داد که ارتش رژیم اشغالگر چادری را که حزب‌الله لبنان متهم به برپا کردن آن در مزارع شبعاست، بمباران کرد. در عین حال یک هواپیمای جاسوسی رژیم صهیونیستی حریم هوایی لبنان در مزارع شبعا را نقض کرد. ارتش رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد: با پهپاد به زیرساخت‌های حزب‌الله در مزارع شبعا حمله کردیم. پیشتر پس از حملات توپخانه‌ای از خاک لبنان، فرماندهی ارتش اشغالگر در جبهه شمالی دستور بستن تمام استراحتگاه‌های گردشگری در نزدیکی مرز با لبنان را صادر کرد. رادیو رسمی رژیم صهیونیستی اعلام کرد که در واکنش به این حملات، ارتش اشغالگر حملات توپخانه‌ای به اهدافی در جنوب لبنان را آغاز کرده است. رسانه‌های عبری در این باره گزارش دادند که جبهه شمالی باز شد و گلوله‌های خمپاره به سمت سایت‌هایی در شمال شلیک شد.

خبرنگار المیادین تاکید کرد: ارتش اشغالگر حومه شهرک کفر شوبا در لبنان را با تعدادی گلوله هدف قرار داد و پس از شلیک خمپاره از خاک لبنان، به شهرک نشینان نزدیک مرز لبنان دستور داده شد به مناطق مستحکم و پناهگاه‌ها بروند.خبرنگار الجزیره نیز از شنیدن صدای انفجار در مزارع شبعا و تپه‌های کفرشوبا در جنوب لبنان خبر داد. خبرنگار الجزیره همچنین تاکید کرد که سایت رویسات العلم رژیم صهیونیستی در تپه‌های کفار شوبا با تعدادی گلوله هدف قرار گرفت. رادیو ارتش اشغالگر اعلام کرد که گلوله‌های خمپاره از لبنان به سمت مواضع ارتش اشغالگر شلیک شد. رویترز به نقل از منابع امنیتی گزارش داد که گلوله‌های شلیک شده از لبنان به یک پایگاه نظامی رژیم صهیونیستی در مزارع شبعا اصابت کرد.

-    هشدار قاهره به تل آویو و دست به دامن شدن صهیونیست ها از مصر

نکته جالب توجه در پی آغاز درگیری ها بین حزب الله لبنان و رژیم صهیونیستی این بود که، منابع رسانه‌ای قبل تر از پیام هشدار آمیز مصر به مقامات این رژیم درباره حمله زمینی به غزه و به دنبال آن پاسخ حزب‌الله لبنان به این اقدام احتمالی پرده برداشتند. رسانه‌های عبری فاش کردند که در صورت حمله زمینی رژیم صهیونیستی به نوار غزه، حزب‌الله لبنان سکوت نخواهد کرد. لذا به نظر می رسد با درگیری های صبح دیروز یکشنبه حزا لله اکنون این احتمال وجود دارد که با حمله زمینی صهیونیست ها به غزه درگیری در جبهه شمالی هم اوج یابد و نتانیاهو عملا باید در دو بخش شمالی و جنوبی وارد درگیری یا به قول خودش جنگ شود.   

در همین راستا، شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی اعلام کرد، مصر در پیامی به مقامات رژیم اشغالگر ابلاغ کرده است که اگر یک عملیات زمینی را علیه نوار غزه در دستور کار قرار دهند، حزب‌الله لبنان وارد شهرک‌های شمال سرزمین‌های اشغالی خواهد شد. در مقابل این هشدار، نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی در سخنرانی تلویزیونی شنبه شب، غزه را «شهر شرارت» خواند و از غیرنظامیان صهیونیست خواست فوراً منطقه پرجمعیت غلاف غزه را که حدود دو میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند، ترک کنند. البته نتانیاهو حرفی از حمله زمینی به غزه نزد، اما گفت که «انتقام این روز سیاه را می‌گیرد و در عین حال مدعی شد، «هر جایی را که توسط حماس استفاده می‌شود، به ویرانه تبدیل کند.» حال باید دید بر خلاف هشدار مصری ها آیا صهیونیست ها پا به خاک غزه می گذارند و یا صرفا حملات موشکی، هوایی و پهپادی در ادامه خواهد یافت. البته یونیفل اعلام کرد که پس از حمله راکتی جنبش حماس به اراضی اشغالی، تحولات موجود در این مناطق را از نزدیک دنبال می‌کند و برای کمک به جلوگیری از تنش در مرز لبنان و اراضی اشغالی حضور دارد.

همزمان با این موضوع در سوی دیگر روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال با اشاره به تعداد اسرای صهیونیستی که در نوار غزه هستند، نوشت که «اسرائیل از مصر برای مذاکره جهت آزادی فوری اسرای خود، درخواست کمک کرد.» وال‌استریت ژورنال در ادامه به نقل از برخی مقامات مصری گزارش داد که «اسرائیل از مصر در میانجیگری برای آزادسازی صهیونیست‌هایی که جنبش حماس به اسارت درآورده، کمک خواست.» همچنین شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی با اشاره به اینکه تعداد اسرای صهیونیست که حماس و نیروهای مسلح فلسطینی در غزه بازداشت کردند، مشخص نیست، اعلام کرد که سخنگوی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی به درخواست این شبکه برای گفت‌وگو و ارائه توضیحی در این خصوص پاسخ نداده است. مصر د حال به دنبال میانجی گری بین صهیونیست ها، حزب الله و حماس است که رسانه‌های مصری دیروز یکشنبه به نقل از یک مسئول امنیتی در این کشور اعلام کردند که یکی از نیروهای پلیس این کشور هنگام حضور یک گروه از گردشگران صهیونیست در منطقه عامود الصواری در شهر اسکندریه واقع در شمال مصر، با اسلحه خود به سمت آنها شلیک کرده و دو تن از آنها را از پا درآورد.

-    آمارهایی که رو به افزایش است

یکی از نکات قابل توجه در حجم بی شمار اخبار مربوط به تحولات فلسطین افزایش شدید آمار کشته ها، مفقودی ها و اسرا است. رسانه‌های عبری آمار کشته شدگان را ۶۰۰ تن و زخمی ها را بیش از ۲۰۰۰ نفر تخمین زده اند که امکان افزایش آن هم وجود دارد. وزارت بهداشت رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد که ۱۹ نفر از زخمی ها در وضعیت مرگ بالینی‌اند و وضعیت ۳۲۶ نفر دیگر وخیم و خطرناک است.

دیگر رسانه‌های رژیم صهیونیستی هم اعلام کردند، ارزیابی‌های غیر رسمی حاکی از این است که حدود ۷۵۰ صهیونیست هنوز مفقود هستند. این رسانه‌ها با تاکید بر اینکه درگیری‌ها پس از ۲۴ ساعت هنوز در کفار غزه و بئیری ادامه دارد، گزارش دادند که «کنترل بر مناطق سدیروت، زکیم، رعیم و صوفا محقق نشده است.» روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارنوت هم اعلام کرد که برآوردش از تعداد اسرای صهیونیست نزد جنبش حماس در غزه تقریبا ۱۰۰ نفر است که در میانشان نظامی، افسر و غیرنظامی وجود دارد. ارتش رژیم صهیونیستی هم با انتشار بیانیه‌ای در صفحه ایکس (توییتر سابق) اعلام کرد، سرهنگ یوناتان اشتاینبرگ، فرمانده تیپ ناحال، در مقابله با  یکی از نیروهای فلسطینی در نزدیکی گذرگاه «کرم ابوسالم» کشته شد. 

برخی رسانه‌های رژیم صهیونیستی نیز گزارش دادند که یک سرباز ارتش رژیم صهیونیستی در شهرک راعیم پس از آغاز عملیات طوفان الاقصی با اسلحه شخصی خودکشی کرد. جالب تر اینجاست که روزنامه هاآرتص گزارش کرد، تعداد نیروهای حماس که شنبه صبح وارد شهرک‌های اطراف نوار غزه شده‌اند، بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر بود و همچنان در منطقه مخفی شده‌اند. این روزنامه از قول یکی از افسران پلیس رژیم صهیونیستی نوشت، ده‌ها تن از نیروهای حماس هنوز در شهرک‌های اطراف نوار غزه فعال هستند. رادیو ارتش رژیم صهیونیستی هم اعلام کرد که نیروهای اسرائیلی شنبه در عسقلان اشتباها یک صهیونیست را کشتند. این نیروها در تشخص هویت این فرد اشتباه کرده بودند.

به موازات این خبرها، منابع رسانه‌ای از لغو ده‌ها پرواز شرکت‌های هواپیمایی کشورهای مختلف به مقصد تل‌آویو در پی عملیات مقاومت فلسطین علیه صهیونیست‌ها خبر دادند. از شرکت‌های لوفت‌هانزا آلمان گرفته تا شرکت های هواپیمایی امارات، رایان ایر، اژه ایرلاینز، شرکت‌های آمریکایی و حتی ایرفرانس هستند. شرکت Transavia، زیرمجموعه گروه هواپیمایی فرانسوی KLM، پروازی از فرودگاه اورلی پاریس را که قرار بود بعد از نیمه شب گذشته به تل‌آویو برسد، لغو کرد تا کارمندانش شب را در سرزمین‌های اشغالی نگذرانند.در ورشو نیز شرکت لهستانی LOT اعلام کرد که پروازهای خود را به تل‌آویو لغو کرده است. شرکت هواپیمایی اسپانیایی «ایبریا» هم اعلام کرد که شرکت تابعه «ایبریا اکسپرس» پروازهای خود به تل‌آویو را لغو کرده است. شرکت هواپیمایی ایتالیایی ITA هم برای حفظ ایمنی مسافران و خدمه پروازهای خود را لغو کرد.

-    بحران در کابینه بی بی

همزمان با ادامه درگیری های میدانی، رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند که در جلسه کابینه این رژیم هم درگیری‌های لفظی میان وزرای رژیم صهیونیستی که می‌خواستند بفهمند چه اتفاقی در پایگاه‌های نظامی و شهرک‌های غلاف غزه رخ داده است، اتفاق افتاد. ایسنا که به نقل از خبرگزاری فلسطینی سما بخش های از این اختلافات را منعکس کرده طی گزارشی عنوان داشت که شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرده اوفیر آکونیس، وزیر علوم کابینه بنیامین نتانیاهو درباره دلایل عدم حضور رئیس ستاد ارتش و رئیس شعبه اطلاعات نظامی در نشست سؤال کرد و از عدم حضور آنها در نشست ابراز ناخرسندی کرد. یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به نقش میدانی رئیس ستاد ارتش و رئیس شعبه اطلاعات نظامی اشاره و تأکید کرد که آنها نمی‌توانند کل روز را گزارش‌هایی درباره تحولات اوضاع ارائه دهند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز گفت: رئیس شعبه اطلاعات نظامی و رئیس ستاد ارتش در جلسه کابینه امنیتی برای ارائه یک گزارش دقیق‌تر از تحولات میدانی حضور خواهند یافت. آکونیس گفت: ما شاهد یک شکست اطلاعاتی هستیم. می‌خواهم بدانم چه اتفاقی افتاده است. من از ارتش انتقاد نمی‌کنم اما هر شهروند اسرائیلی این سوال را می‌پرسد که چه اتفاقی افتاده است. میکی زوهار و یوآو کیش، دو وزیر دیگر کابینه رژیم صهیونیستی گفتند: اکنون زمان مناسب برای بررسی این مسئله نیست. اکنون زمان جنگ است.

تعدادی از وزرا در این نشست خواهان قطع اینترنت نوار غزه شدند تا نتوانند در شبکه‌های اجتماعی آنچه را می‌خواهند منتشر کنند. می گولان، وزیر صهیونیست نیز گفت: باید تمام زیرساخت غزه تخریب شده و برق آن نیز فورا قطع شود. جنگ علیه حماس نیست بلکه علیه دولت غزه است. یسرائیل کاتس، وزیر انرژی رژیم صهیونیستی گفت: من با همکاری مشاور قضایی دستور داده‌ام که برق نوار غزه فورا قطع شود.

ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی امنیت داخلی رژیم صهیونیستی گفت: این یک عملیات یا درگیری نیست بلکه جنگ است. باید با غزه به عنوان یک دولت برخورد کرد و باید سلاح را در اختیار مردم قرار داد. بتسلئیل اسموتریج، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی نیز گفت: ما باید اکنون سرسخت باشیم و زیاد به اسرا فکر نکنیم. گالیت دیستل، از دیگر وزرای رژیم صهیونیستی نیز خواهان تمرکز بر تبلیغات شد. این مسئله موجب خشم کاتس شد. کاتس گفت: ما احتیاجی به تبلیغات نداریم. ما نیاز به این داریم که حملاتی را علیه غزه انجام دهیم که از ۵۰ سال پیش شاهد چنین حملاتی نبوده باشد. ما باید غزه را ویران کنیم. همچنین درگیری لفظی بین عیدیت سیلمان، وزیر صهیونیست و موشه اربیل، وزیر بهداشت رخ داد. سیلمان وزارت بهداشت را متهم کرد که پاسخ خوبی در تعامل با حوادث ندارد. 

همزمان با این درگیری و اختلافات درون کابینه، منابع خبری از تصمیم نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بدون اطلاع دولت و کابینه امنیتی و فعال کردن «بند جنگ» خبر دادند. شبکه عبری زبان کان اعلام کرد که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی با اتخاذ این تصمیم جنجالی اعضای دولت و کابینه امنیتی این رژیم را دور زد. در همین راستا دفتر نتانیاهو اعلام کرد که شورای امنیتی اسرائیل رسما با فعال کردن بند جنگ علیه نوار غزه موافقت کرد.

-    جنایت از غزه تا کرانه باختری

پس از حمله روز شنبه حماس به اراضی اشغالی، رژیم صهیونیستی عملا حملات وحشیانه ای را به نواز غزه و نیز کرانه باختری اغاز کرده است. وزارت بهداشت غزه اعلام کرد که از آغاز نبرد طوفان الاقصی ۳۱۳ فلسطینی به شهادت رسیده‌اند که ۲۰ تن کودک هستند. این وزارت همچنین اعلام کرد که آمار مجروحان در نوار غزه نیز به ۱۹۹۰ نفر رسیده است. خبرگزاری شهاب در خبری اعلام کرد، در پی بمباران مستقیم یک منزل فلسطینی در بیت حانون واقع در نوار غزه توسط رژیم صهیونیستی ۱۲ نفر از جمله چند زن و کودک به شهادت رسیدند.این منزل متعلق به خانواده «شبات» است. جنگنده‌های صهیونیستی همچنین منزل خانواده «ابوعمشه» واقع در بیت حانون در شمال نوار غزه را هدف قرار داده‌اند که در پی آن یک نفر شهید و چندین نفر دیگر زخمی شدند.

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد اعلام کرد که حملات ارتش رژیم صهیونیستی به مناطق مسکونی و غیرنظامی در نوار غزه منجر به آوارگی اهالی شده است. خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد گزارش داد که دست‌کم ۲۰ هزار نفر از ساکنان نوار غزه به دلیل بمباران، خانه‌های خود را ترک کرده‌اند. این دفتر در ادامه گزارش داد: دست‌کم ۲۰ هزار تن در داخل فلسطین آواره شده و در ۴۴ مدرسه وابسته آنروا از جمله ۲۸ مکان موقت در تمام مناطق نوار غزه به جز خان یونس پناه گرفته‌اند. در همین حال با شهادت یک فلسطینی در نابلس تعداد شهدای فلسطینی در کرانه باختری ظرف دو روز گذشته و البته تا لحظه نگارش این مطلب به هفت تن رسید. منابع فلسطینی اعلام کردند که یک جوان فلسطینی به نام احمد عاطف العواوده ۱۹ ساله از شهرک دورا در الخلیل دیروز (یکشنبه)‌ به ضرب گلوله نیروهای رژیم صهیونیستی در غرب نابلس به شهادت رسید. 

با این وجود جنبش حماس در بیانیه مطبوعاتی از فلسطینیان خواست، برای حمایت از مسجدالاقصی، دفاع از سرزمین و مقدسات فلسطین و برای همبستگی با غزه بسیج شده و در همه جا با اشغالگر مقابله کنند. حماس در این بیانیه از ملت فلسطین خواست، جاده‌ها را به روی شهرک نشینان ببندند و از رزمندگان انقلابی در گردانهای القسام، سرایا القدس، گردان‌های شهدای الاقصی و همه رزمندگان خواست به درگیری ادامه داده و رژیم صهیونیستی و شبه نظامیان شهرک نشین را در سراسر فلسطین اشغالی هدف بگیرند. حماس هم‌چنین خواستار آغاز فعالیت‌های گسترده در ساعت شش عصر دیروز یکشنبه در تمامی شهرهای کرانه باختری و نقاط تماس با ارتش رژیم صهیونیستی شد.

کلید واژه ها: اسرائیل نتانیاهو حماس مصر حزب الله لبنان فلسطینیان نوار غزه


( ۱۰ )

نظر شما :