کمک مخفیانه به مسکو برای جلوگیری از شکست

روسیه و چین، اتحادی که غرب شوم می بیند

۱۴ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۱۸۵۵۳ اخبار اصلی اروپا آسیا و آفریقا
در حالی که غرب که بیش از آنکه پوتین پیش بینی کرده بود متحد شده است به حمایت نظامی، اقتصادی و سیاسی از اوکراین می پردازد، شی مخفیانه هر آنچه می تواند به متحدش اعطا می کند، چون قرار نیست غرب پیروز میدان باشد و جبهه روسیه و چین شکست بخورد. حتی اگر در این جبهه چین طرفی از جنگ اوکراین نباشد.
روسیه و چین، اتحادی که غرب شوم می بیند

نام نویسنده: روبرتو فابری

دیپلماسی ایرانی: آیا محور روسیه – چین که اروپا و ایالات متحده امریکا آن را به چشم محور شرارت می بینند و در دیدارهای خصوصی شان از این اتحاد با این عنوان یاد می کنند، دستخوش بحران شده است؟ آیا راهبردهای ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین به قدری غیرمنطبق هستند که باعث خواهد شد پکن اتحاد بی حد و مرزی را که یک سال پیش در بوق و کرنا کرده بود لغو کند؟ آیا شی قدم در راه نزدیک شدن شاید فقط تاکتیکی به ایالات متحده و به منظور جلوگیری از درگیر شدن در مسائل جنگی روسیه خواهد گذاشت؟ این مسائل غیرقابل باور است به ویژه پس از آنکه برخلاف اظهارات رسمی، چین به طور مخفیانه در جنگ اوکراین به روسیه کمک می کند.

شرکت های دولتی چینی در بخش تسلیحات به شرکت های روسی کمک می کنند تا تحریم های غربی و کنترل های مربوط به واردات مواد و فناوری لازم برای تقویت جنگ را دور بزنند. این جدای از کمک های نزدیک اقتصادی دو کشور است تا به دور از چشم اروپا و امریکا، فشار اقتصادی ناشی از جنگ اوکراین بر روسیه کم شود. روزنامه امریکایی وال استریت ژورنال به ویژه نوشت که شرکت های روسی تحریم شده در حال دریافت ابزارهایی برای کشتیرانی، فناوری و اجزایی برای جت های جنگنده هستند. همه اینها با تلاش اعلام شده چین مبنی بر خودداری از ارسال سلاح به روسیه و بر اراده اغلب تأکید شده به حمایت از حق تمامیت ارضی اوکراین همخوانی ندارد.

مشکل اینجاست که جنگ در حال نزدیک شدن به یک مرحله سخت و تعیین کننده است و اولویت ها تغییر می یابند: شی جینپینگ نمی تواند اجازه دهد که ولادیمیر پوتین در این جنگ شکست بخورد و از نظر سیاسی تضعیف شود یا حتی به واسطه یک کودتا سرنگون شود. بنابراین تلاش می کند به او کمک کند.

چند هفته پیش ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین از همتای چینی اش خواسته بود دست از اتحادش با کشوری که همه چیز را وقف یک جنگ بدون بازگشت کرده است بردارد و از او خواسته بود در جهت یک صلح عادلانه تلاش کند. اما اینها همه بی فایده بود. خبرهای تازه تر از تصمیم چین مبنی بر ابهام یا بدتر از آن حکایت دارد. بدین ترتیب در حالی که غرب که بیش از آنکه پوتین پیش بینی کرده بود متحد شده است به حمایت نظامی، اقتصادی و سیاسی از اوکراین می پردازد، شی مخفیانه هر آنچه می تواند به متحدش اعطا می کند، چون قرار نیست غرب پیروز میدان باشد و جبهه روسیه و چین شکست بخورد. حتی اگر در این جبهه چین طرفی از جنگ اوکراین نباشد.

منبع: ایل جورناله (ایتالیا) / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: چین شی جین پینگ سفر شی جینپینگ به روسیه روسیه روسیه و چین جنگ اوکراین حمله روسیه به اوکراین ولادیمیر پوتین جو بایدن


( ۱۱ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ | ۲۲:۵۴
سیاست های نظامی غیر ضرور منطقه ای ناتو وامریکا این اتحاد را لازم کرد وچین وروسیه را بسمت ملیتاریزه شدن واتحاد هدایت نمود۔ خود کرده را تدبیر نیست۔ بنظر میرسد روسیه در دیگ است ولی امریکا از حول حلیم در مدیترانه ودریای سیاه در دیگ افتاده است۔روسیه وچین از خواب غفلت بیدار شدند۔
مسعود پارساپور ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ | ۰۵:۲۷
ایده کمک نظامی به مسکو که از ابتدای عملیات ویژه در اوکراین از سوی غرب نشر میشود و ابتدا ایران و حالا چین متهم میشوند یک فریب کودکانه است که حتی آدم کم سوادی مثل من هم از شنیدنش تعجب میکنم . غرب از ترس فروپاشی هژمونی دلاری توسط سه کشور چین و روسیه و ایران ، به جنگ افروزی روی آورده ولی در پروژه تبدیل ایران به اوکراین موفق نبود و حالا باید دید که اوکراین بعدی کدام کشور خواهد شد ،