شمخانی: با اجرای توافق‌نامه امنیتی ایران و عراق، توسعه همه جانبه روابط سرعت خواهد گرفت

۲۹ اسفند ۱۴۰۱ | ۰۵:۴۹ کد : ۲۰۱۸۳۸۷ سرخط اخبار

دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران گفت: با اجرای دقیق مفاد توافق‌نامه امنیتی ایران و عراق علاوه بر کاهش قابل ملاحظه تهدیدات تروریستی و جلوگیری از ایجاد ناامنی‌های مرزی، زمینه‌های توسعه همه‌جانبه روابط دو کشور در ابعاد سیاسی، اقتصادی و امنیتی، بیش از پیش فراهم خواهد شد.

به گزارش ایسنا، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی که صبح امروز یکشنبه به دعوت رسمی قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی عراق به این کشور سفر کرده است، پیش از ظهر امروز با همتای عراقی خود دیدار و گفتگو کرد.

شمخانی در این دیدار با اشاره به تلاش‌های مشترک دو کشور طی ماه‌های گذشته برای تنظیم و نهایی‌سازی توافق‌نامه امنیتی جامع که تضمین کننده  ثبات و بهبود شرایط امنیتی در مرزهای دو کشور خواهد بود تصریح کرد: با اجرای دقیق مفاد این توافق‌نامه علاوه بر کاهش قابل ملاحظه تهدیدات تروریستی و جلوگیری از ایجاد ناامنی‌های مرزی، زمینه‌های توسعه همه‌جانبه روابط دو کشور در ابعاد سیاسی، اقتصادی و امنیتی، بیش از پیش فراهم خواهد شد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران منشاء اصلی ناامنی در منطقه و عراق را ناشی از سیاست‌ها و اقدامات بحران‌زای آمریکا می‌داند، خاطرنشان کرد: شیطنت‌های آمریکا همچنان ادامه دارد و تداوم این روند که مخل امنیت و ثبات در منطقه است قابل تحمل نیست.

شمخانی ترور فرماندهان مقاومت، شهیدان «حاج قاسم سلیمانی» و «ابومهدی المهندس» را نمونه بارزی از سیاست‌های بحران‌زای آمریکا دانست و گفت: پیگیری محاکمه و مجازات آمرین و عاملین این جنایت تروریستی از اولویت‌های اصلی همکاری‌های امنیتی دو کشور است و نباید این مهم دچار مرور زمان شود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان، تحرکات ضدامنیتی و شرارت‌بار عوامل ضدانقلاب و تروریست در منطقه اقلیم و شمال عراق را از دیگر مولفه‌های ناامنی در منطقه دانست و بر لزوم اجرای دقیق توافق‌نامه امنیتی میان دو کشور که می‌تواند به اقدامات شرورانه این گروه‌ها به طور کامل و اصولی پایان دهد، تأکید کرد.

شمخانی با تقدیر از نقش موثر و مساعدت بی‌دریغ دولت عراق در زمینه دست‌یابی ایران و عربستان سعودی به توافق‌ اخیر گفت: به‌طور قطع کشورهای منطقه می‌توانند در سایه گفتگو و همکاری‌های دو و چندجانبه مشکلات و بحران‌های مشترک را بدون حضور و مداخله بیگانگان حل و فصل نمایند.

قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی عراق نیز در این دیدار طی سخنانی با ابراز خرسندی از سفر دریابان شمخانی به عراق گفت: بدون شک توافق دو کشور برای از میان بردن چالش‌های امنیتی تحمیل شده بر روابط ایران و عراق، منافع دو کشور دوست و برادر را به‌دنبال خواهد داشت.

او خاطرنشان کرد: بغداد تمام تلاش خود را برای اجرای کامل این توافق نامه به‌کار خواهد گرفت و به هیچ گروه یا کشوری اجازه نخواهد داد که از خاک عراق برای ایجاد ناامنی در ایران استفاده کند.

او دست‌یابی ایران و عربستان سعودی به توافق بسیار مهم برای از سرگیری روابط دوجانبه را به دریابان شمخانی تبریک گفت و افزود: دولت عراق چون گذشته برای کمک به تحقق هر چه سریع‌تر توافقات حاصل شده میان تهران و ریاض که نفع دو کشور و افزایش ثبات و امنیت در منطقه را به‌دنبال خواهد داشت، آمادگی کامل دارد.

الاعرجی در ادامه دولت عراق را متعهد به اجرای قانون پارلمان در خصوص خروج نیروهای نظامی بیگانه عنوان کرد و افزود: دستگاه‌های ذی‌ربط در عراق با دقت، اجرای قانون پارلمان را در دستور کار خود دارند و تاکنون بخش مهمی از آن را نیز به مورد اجرا گذارده‌اند.

مشاور امنیت ملی عراق تصریح کرد: با توجه به خسارت‌های عظیمی که ناامنی‌های سال‌های گذشته بر عراق و منطقه تحمیل نموده باید با تلاش مشترک ضمن از میان بردن زمینه‌های شکل‌گیری ناامنی مجدد، برای توسعه همکاری‌های اقتصادی، تجاری، صنعتی و... و ایجاد رفاه و آسایش برای مردم تلاش نماییم.

انتهای پیام


نظر شما :