چشم انتظاری برای پایان یافتن نبرد

تاثیرات توافق عربستان - ایران بر جنگ یمن

۲۸ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۱۸۳۳۹ اخبار اصلی خاورمیانه
نبیل الشرجبی، استاد مدیریت بحران در دانشگاه الحدیده یمن گفت، هرچند اعلام دستیابی عربستان و ایران به توافق، خبیر غیرمنتظره ای بود ولی در این باره توافق نظر وجود داشت که وجود چنین توافقی بر اوضاع یمن تاثیر خواهد گذاشت. وی افزود، شواهد نشان می دهد که عربستان و ایران به طور مستقیم اوضاع در یمن را بر مبنای پیشنهادهایی که طرف های ذیربط در مناقشه یمن از جمله دو طرف درگیر در این کشور ارائه کرده اند، پیگیری خواهند کرد. 
تاثیرات توافق عربستان - ایران بر جنگ یمن

نویسنده: اشرف الفلاحی

دیپلماسی ایرانی: اعلام از سر گیری روابط دیپلماتیک بین ریاض و تهران، پرسش هایی را درباره تاثیرات این رویداد بر جنگ هشت ساله در یمن و ایجاد چارچوبی برای دستیابی به راه حل های سیاسی بین طرف های مختلف درگیر در منطقه ایجاد کرد. در این خصوص خبرگزاری ایرانی «ایسنا» نوشت اگر اوضاع به خوبی پیش برود، این توافقنامه تاثیر زیادی در زمینه کاهش تنش در منطقه از جمله پایان دادن به بحران یمن خواهد داشت. 

در همین رابطه، نبیل الشرجبی، استاد مدیریت بحران در دانشگاه الحدیده یمن گفت، هرچند اعلام دستیابی عربستان و ایران به توافق، خبیر غیرمنتظره ای بود ولی در این باره توافق نظر وجود داشت که وجود چنین توافقی بر اوضاع یمن تاثیر خواهد گذاشت. وی افزود، شواهد نشان می دهد که عربستان و ایران به طور مستقیم اوضاع در یمن را بر مبنای پیشنهادهایی که طرف های ذیربط در مناقشه یمن از جمله دو طرف درگیر در این کشور ارائه کرده اند، پیگیری خواهند کرد. 

الشرجبی معتقد است با پیوستن حوثی ها به شورای ریاستی که به ابتکار عربستان تشکیل شده است، امکان تشکیل دولت وحدت ملی برای مدیریت مرحله انتقالی در یمن فراهم خواهد شد تا درباره مسائل سیاسی و اقتصادی و وجود سلاح در یمن تصمیم گیری کند. 

این استاد دانشگاه الحدیده افزود، تهران و ریاض می توانند راه حل معینی را بر طرف های مناقشه در یمن تحمیل کنند یا پیشنهادهایی قابل قبول به آنها ارائه کنند. اما اگر توافقی به دست نیاید، تنش ها بار دیگر تشدید خواهد شد. 

در همین حال ناصر الطویل، استاد علوم سیاسی در دانشگاه صنعا نیز با اشاره به رویکرد عربستان به کاهش تنش با حوثی ها و پایان دادن به بحران یمن گفت، توافق پکن بین عربستان و ایران، چارچوبی منطقه ای برای حل سیاسی بحران در یمن ایجاد خواهد کرد و بر تلاش های بین المللی در این زمینه خواهد افزود. به عقیده الطویل، ایران که قبلا مخالف با رویکردهای عربستان در یمن بود، پس از توافق پکن خود را به عنوان اهرم فشار برای تسهیل دستیابی به راه حل سیاسی بحران در یمن مطرح خواهد کرد. 

الطویل پیش بینی کرد که پس از توافق پکن، عربستان سعودی به سمت دستیابی به تفاهم هایی با حوثی ها پیش خواهد رفت تا چارچوب کلی سازش سیاسی در یمن را ترسیم کند. وی افزود، اعلام دستیابی عربستان و حوثی ها به برخی تفاهم ها درباره جنگ یمن به تعویق افتاد تا خبر آن بعد از اعلام دستیابی عربستان و ایران به توافق در پکن، اعلام شود. به همین علت می توان گشایشی سریع را در پرونده یمن انتظار داشت.

منبع: عربی 21 / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: عربستان سعودی ایران ایران و عربستان روابط ایران و عربستان یمن توافق ایران و عربستان عادی سازی روابط ایران و عربستان ایران و عربستان و یمن الحوثی ها ایران و الحوثی ها عربستان و الحوثی ها جنگ یمن


( ۱۱ )

نظر شما :