امریکا نگران از همکاری چین با روسیه در جنگ اوکراین

پهپادهای چینی به کمک نظامیان روسیه می آید؟

۱۵ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۱۸۰۵۳ اخبار اصلی اروپا آسیا و آفریقا
در حالی که آمریکا و آلمان به چین هشدار می دهند که سلاح به روسیه ندهد، پکن در حال مذاکره با مسکو در خصوص فروش ۱۰۰ پهپاد تهاجمی است که ممکن است در ماه آوریل تحویل داده شوند.
پهپادهای چینی به کمک نظامیان روسیه می آید؟

نام نویسنده: فدریکو جولیانی

دیپلماسی ایرانی: ایالات متحده امریکا معتقد است که پکن در حال ارزیابی در خصوص ارسال سلاح به مسکو است. ویلیام برنز، رئیس سازمان سیا در خلال مصاحبه ای با شبکه سی بی اس در امریکا این فرضیه را مورد تأیید قرار داده است. 

واقعیت این است که دولت چین ممکن است به ارسال کمک های نظامی به روسیه که قرار است کرملین از آنها در جنگ علیه اوکراین استفاده کند، بیندیشد اما بی شک این اقدام ساده و پیش پا افتاده نخواهد بود و پکن به دقت تمامی جوانب امر را خواهد سنجید. در همین رابطه به عقیده منابع اطلاعاتی آمریکا پکن در حال ارزیابی در خصوص ارسال پهپاد و ادوات جنگی به مسکو است. اما امریکایی ها هنوز سند متقنی در این زمینه ارائه نکرده اند و به نظر هم نمی رسد سندی در اختیار داشته باشند تا بخواهند آن را فاش کنند.

در این رابطه برنز افزود که چین هنوز در این مورد تصمیم قطعی نگرفته است و اینکه در حال حاضر مدرکی دال بر ارسال ادوات مرگبار از سوی این کشور در دست نیست. این نشان می دهد که دولت جو بایدن علاوه بر رصد موقعیت قصد دارد چین را به شکلی تحت فشار بگذارد تا هزینه های انجام چنین کاری برای آن به قدری بالا رود که از انجام چنین عملیات پرخطری منصرف شود.

از سوی دیگر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا نیز در کنفرانس امنیتی مونیخ اعلام کرده بود که ما بسیار نگران این موضوع هستیم که چین در نظر دارد از روسیه در جنگش علیه اوکراین حمایتی مرگبار ارائه دهد. اظهارات بلینکن از سوی چینی ها بی پاسخ نماند و یکی از سخنگوهای وزارت امور خارجه چین بلافاصله در پاسخ گفت که وزیر امور خارجه ایالات متحده باید دست از یاوه گویی و نشر اکاذیب بردارد. واکنشی که نشان می دهد چین با پرخاشجویی های ایالات متحده از سیاست تعریف شده خود به راحتی عقب نمی نشیند. 

البته باید توجه کرد که در حالی که آمریکا و آلمان به چین هشدار می دهند که سلاح به روسیه ندهد، پکن در حال مذاکره با مسکو در خصوص فروش 100 پهپاد تهاجمی است که ممکن است در ماه آوریل تحویل داده شوند. اما همین هم در حد گمانه زنی های رسانه ای است و هنوز سندی برای اثبات آن ارائه نشده است.

منبع: ایل جورناله (ایتالیا) / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: روسیه اوکراین چین روسیه و چین ایالات متحده امریکا حمله روسیه به اوکراین امریکا و چین امریکا و اروپا امریکا و اروپا و چین چین و اوکراین ارتش چین پهپاد


( ۱۹ )

نظر شما :

امیر ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ | ۰۵:۵۰
ای بابا ادعا میکردن پهپادهای ایرانی دارن اونجا غوغا میکنن! چی شد پس دست به دامن چین شدن؟!
به امیر ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۶:۱۱
وقتی تعداد دروغ ها از عددی عبور کند ، اغلب مغزها هنگ کرده و فیوز می پرانند . دروغ یک : پهپادهای مونتاژی ترکیه جنگ را برای اوکراین ، در آورده اند . دروغ دو : روسیه برای پیروزی بر اوکراین به پهپادهای خارجی نیاز دارد . دروغ سه : ایران برای جنگ با اوکراین به روسیه پهپاد داده است . دروغ چهار : روسیه از شدت نیاز به سراغ پهپادهای چینی رفته . خب هر مغزی توانایی تحلیل این همه مطلب را ندارد . چاره چیست ؟ چاره آنست که هر چه اتاق فرمان تبلیغات چی های غربی گفتند ، تکرار کنیم . این طوری ضعف مغزیمان را پشت زرق و برق بوقچی های غربی مخفی کرده ایم . البته نباید بی انصاف بود که همین کار هم بالاخره اندکی آی کیو می خواهد .