گزارشی از حمله مسلحانه به سفارت جمهوری آذربایجان

حمله ای با انگیزه شخصی

۰۸ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۱۷۳۳۸ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
ساعت هشت صبح دیروز (جمعه) یک دستگاه خودروی پراید با توقف مقابل سفارت جمهوری آذربایجان در تهران و پس از به‌کارگیری سلاح موفق به ورود به داخل ساختمان سفارت می‌شود. پس از حمله این فرد به سفارت یک فرد از جمهوری آذربایجان کشته و دو نفر مجروح می‌شوند
حمله ای با انگیزه شخصی

دیپلماسی ایرانی: ساعت هشت صبح دیروز (جمعه) یک دستگاه خودروی پراید با توقف مقابل سفارت جمهوری آذربایجان در تهران و پس از به‌کارگیری سلاح موفق به ورود به داخل ساختمان سفارت می‌شود. پس از حمله این فرد به سفارت یک فرد از جمهوری آذربایجان کشته و دو نفر مجروح می‌شوند. در پی این حمله مسلحانه، رئیس پلیس تهران عنوان کرد فرد ضارب، دستگیر شده است. سردار رحیمی توضیح داده این فرد به همراه دو فرزند خردسال خود صبح دیروز جمعه با ورود به سفارت آذربایجان با سلاح گرم اقدام به تیراندازی کرده که در این حادثه یک نفر کشته و دو نفر مجروح شدند. در تحقیقات اولیه فرد مهاجم انگیزه خود را مشکلات شخصی و خانوادگی اعلام کرده است. قاضی محمد شهریاری، سرپرست دادسرای امور جنایی تهران، بلافاصله با حضور در صحنه نسبت به پیگیری حادثه رخ‌داده وارد عمل شد و توضیحات بیشتری را رسانه‌ای کرد.

به گفته شهریاری، تحقیقات اولیه نشان می‌دهد این فرد با انگیزه شخصی به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران حمله کرده است. در تحقیقات اولیه متهم مدعی شده است: «فروردین امسال همسرم به سفارت آذربایجان در تهران مراجعه کرده و دیگر به منزل مراجعه نکرده است. وی انگیزه خود از حمله به سفارت جمهوری آذربایجان را این‌گونه بیان می‌کند که در مراجعات مکرر به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران هیچ پاسخی از آنها دریافت نمی‌کردم و تصور می‌کردم همسرم در سفارت جمهوری آذربایجان در تهران است و حاضر به دیدار با من نیست. امروز صبح تصمیم گرفتم با اسلحه کلاشنیکفی که از قبل تهیه کرده بودم، به سفارت مراجعه کنم». سرپرست دادسرای امور جنایی تهران در ادامه اعلام کرد: «فرد مهاجم در تحقیقات اولیه مدعی است انگیزه‌اش از حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران کاملا شخصی بوده است».

همچنین وزیران امور خارجه و کشور حمله به سفارت آذربایجان در ایران را بررسی کردند. به گزارش وزارت امور خارجه، حسین امیرعبداللهیان و احمد وحیدی، وزرای امور خارجه و کشور، با توجه به حادثه پیش‌آمده در سفارت جمهوری آذربایجان در تهران، اهداف و انگیزه مهاجم مسلح را مورد بررسی قرار دادند. افزون بر آن سخنگوی دستگاه سیاست خارجی ضمن محکوم‌کردن اقدام مسلحانه انجام‌شده در ورودی سفارت جمهوری آذربایجان در تهران و تسلیت و ابراز همدردی عمیق با دولت و ملت آذربایجان، اظهار کرد: «نیروهای انتظامی و امنیتی بلافاصله وارد عمل شده و فرد ضارب را دستگیر کردند که هم‌اکنون تحت بازجویی قرار دارد».

ناصر کنعانی تأکید کرده که با دستور ویژه مقامات سیاسی و امنیتی کشور، موضوع با اولویت و حساسیت بالا در حال بررسی است تا ابعاد این اقدام و انگیزه ضارب مشخص شود. در آن سو وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان نیز در ساعت اولیه این حادثه با انتشار بیانیه‌ای درباره حمله به سفارت این کشور توضیحاتی داده و اشاره کرده است در این حادثه یک نفر با اسلحه کلاشنیکف حمله کرد و رئیس حراست سفارت باکو را کشت و دو محافظ سفارت نیز در جلوگیری از این حمله زخمی شدند که وضعیت آنها رضایت‌بخش است. الهام علی‌اف هم در بیانیه‌ای به این حمله واکنش نشان داد و نوشت: «ما خواستار بررسی فوری این اقدام تروریستی و مجازات تروریست‌ها هستیم.

حمله تروریستی به نمایندگی‌های دیپلماتیک غیرقابل قبول است». آیخان حاجی‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه آذربایجان نیز در گفت‌وگویی با تی‌آر‌تی عنوان کرد طرف ایرانی مسئولیت کامل حمله به سفارت این کشور در تهران را بر عهده دارد. در کنار اینها، دفتر کمیسیونر حقوق بشر آذربایجان در پیامی توییتری ابراز امیدواری کرد ایران به موضوع حمله مسلحانه به سفارت باکو در تهران رسیدگی کند. دفتر کمیسیونر حقوق بشر آذربایجان در صفحه توییتری خود نوشت: «ما قویا حمله ترورستی به سفارت آذربایجان در تهران را محکوم می‌کنیم و باور داریم که مقامات مسئول این کشور (ایران) تمام تلاش خود را برای حسابرسی به عاملان این قضیه انجام خواهند داد».

همچنین در گزارش تکمیلی مرکز رسانه از بازجویی متهم و انگیزه او آمده است: «بلافاصله پس از وقوع حادثه قاضی محمد شهریاری سرپرست دادسرای جنایی تهران در محل حاضر شده و در نتیجه تحقیقات اولیه صورت‌گرفته انگیزه فرد مهاجم را کاملا شخصی اعلام کرد. در اظهارات اولیه متهم حادثه آمده بود که همسرش فروردین امسال به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران مراجعه کرده و از آن پس به منزل مراجعه نکرده است. با مراجعات متعدد متهم به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران و عدم دریافت پاسخ مناسب از سوی مسئولان سفارت، متهم سرانجام تصمیم به حمله به سفارت می‌گیرد».

در این گزارش آمده است: «بررسی سوابق متهم نشان می‌دهد متهم در ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ شکایتی را مبنی بر مفقودی همسرش در ارومیه ثبت کرده است .همسر وی اهل باکو بوده است. پرونده مفقودی پس از پیگیری و مشخص‌شدن اینکه همسر وی به جمهوری آذربایجان بازگشته است، در این موضوع خاص بسته می‌شود و پس از آن این فرد موضوع را از وزارت خارجه و سفارت جهوری آذربایجان پیگیری می‌کرده است». در انتهای گزارش قوه قضائیه از حادثه هم آمده است:«در ابتدای سال همسر فرد مهاجم با کمک دو نفر دیگر از اعضای خانواده‌اش به جمهوری آذربایجان می‌رود و دیگر برنمی‌گردد»./شرق

کلید واژه ها: ایران جمهوری آذربایجان الهام علی اف امیر عبداللهیان حمله به سفارت جمهوری آذربایجان


( ۳ )

نظر شما :

آذربایجانلی ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۰:۱۰
یعنی یک نفر همراه اسلحه از ارومیه تا تهران آمده و درتهران هم به راحتی آب خوردن روز روشن جلوی چشم پلیس با ایجاد تصادف ساختگی برای باز شدن درب کنسولگری ( کاملاًحرفه ای ) وارد ساختمان شده و اقدام به جنایت کرده؟!!!!!!!
کامران ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۰:۴۶
بیشتر از مباحث مربوط به حادثه حواشی ان جالب تر است. مثلا جناب ش ب که با مقالات سریالی در جهت تخریب روابط ایران و اذربایجان تلاش میکند ، عنوان کرده باکو باید قبل از تخلیه سفارت خود توضیح دهد چرا یک نفر را پنهان کرده ؟ این فرد ابتدا تابعیت اذربایجان را دارد و به دلیل مسایل خانوادگی با همکاری اعضای خانواده خود به باکو بازگشته و این موضوع فقط در صلاحیت دادگاه خانواده و کنسولگری ایران جهت رسیدگی به موضوع است و اظهار نظر اشخاصی مثل ایشان که عنوان کارشناس مسایل قفقاز را یدک میکشند در مورد این موضوع و لحن ان جالب توجه است. و به نوعی خرسند از بسته شدن سفارت اذربایجان در ایران است که گویی انرا تمام شده میداند حال انکه تلاش مقامات بالا در جهت دلجویی و عدم قطع ارتباط است .
مهدی ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۱:۱۳
یکی از نکات قابل تامل در تصاویر دوربین های مدار بسته ، این بود که بعد از تصادف ماشین و بعد از هجوم مهاجم کلاشینکوف بدست و بعد از رگبار کلاشینکوف ، مامور داخل کیوسک اصلا بیرون نیامد ....
علی مردانی ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۲:۴۲
آیا حمله مسلحانه به سفارت یک کشور و کشتار کارکنان سفارت دلیل کافی و مثبت برای توجیه عمل وی( انگیزه شخصی) می‌باشد ،یعنی باید همچین موضوعات را پیش پا افتاده وعادی تلقی کرد و بی اهمیت از کنارش گذشته شود؟. آیا چنین اتفاقی برای کارکنان سفارت ایران در باکو با انگیزه شخصی قابل توجیه است؟. اگر چنین وقایعی به نوعی بدعت در کشور تبدیل شود از فردا هر کسی به بهانه ای به سفارت کشوری حمله خواهد کرد، مثلاً در ایران تعداد کسانیکه همسر خارجی دارند (( افغانی،عراقی، سوری، وممالک شوروی سابق و اورپایی)) بیش از ۲ میلیون نفر تخمین میشود ،حال هر کس بعد از اختلاف با همسرش میتواند به سفارت کشور مربوطه حمله مسلحانه کند؟. یعنی در کل نوع بر خورد با اصل موضوع، آنهم حمل سلاح جنگی و کشتن اتباع کشور ثالث در بنای سفارت کاریست مشابه افساد فی الارض وطبق قوانین رایج در ایران محارب با خدا می‌باشد و باید شخص قاتل در اسراع وقت به سزای اعمال ننگین خود برسد تا درس عبرتی به دیگران باشد.
ابراهیم قدیمی ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۸:۲۸
این شخص مطمئنا باید با باکو وافراد اشنا با خود در باکو تماس گرفته باشد۔ چه مطالبی به ایشان گفته شده باید دانسته شود۔این مسئله در هر زمینهای بایدمورد بررسی قرار گیرد۔حتی انتقال اسناد قدیمی هستهای به باکو واسرائیل ۔بنظر میرسد افرادی با تابعیت باکو در ایران در بین خانواده های ایرانی وجوود دارند۔زندگی کردن انها اگر از نظر دولت اشکالی ندارد اشکالی خاص ندارد باید شناخته شده وکارت مخصوص تردد در منطقه خود ویا ایران را داشته باشند۔در ایران کنترلی بر محتویات اتومبیل ها در رفت وامد ها نیست ولی مطمئنا تهیه اسلحه مورد بررسی مقامات مسئول قرار خواهد گرفت۔
ساسان ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۰:۴۶
واقعا" تاسف بار و خجالت آوره که کشوری که ادعای مدیریت جهانی می کند امنیت یک سفارتخانه را در برابر یک شخص عادی نمی تواند تامین کند!