بحرانی که حتی رئیس اسرائیل را هم نگران کرده است

بحران در روابط ایالات متحده و رژیم صهیونیستی

۰۱ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۱۷۲۰۷ خاورمیانه انتخاب سردبیر
پویا فتحی زاد در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در حالی که روابط استراتژیک میان این دو دولت از بدو تاسیس رژیم صهیونیستی تا کنون ادامه داشته، شواهد و قرائن جدیدی از بروز شکاف های جدی در روابط اسرائیل و آمریکا حکایت دارد.
بحران در روابط ایالات متحده و رژیم صهیونیستی

نویسنده: پویا فتحی زاد، پژوهشگر جغرافیای سیاسی

دیپلماسی ایرانی: اغراق نیست که اگر رژیم صهیونیستی اسرائیل را مهم ترین متحد ایالات متحده در سطح راهبردی بدانیم. روابط میان آن دو با پیوند عمیقی که دارد، سطح قابل توجهی را از همگرایی استراتژیک میان تل آویو – واشنگتن ایجاد کرده است.

در حالی که روابط استراتژیک میان این دو دولت از بدو تاسیس رژیم صهیونیستی تا کنون ادامه داشته، شواهد و قرائن جدیدی از بروز شکاف های جدی در روابط اسرائیل و آمریکا حکایت دارد. رژیم صهیونیستی که در چند سال گذشته با بن بست سیاسی مواجه بود، در آستانه تشکیل و تثبیت دولتی جدید قرار دارد. این بار با راست گرایان افراطی حزب لیکود!

بنیامین نتانیاهو، افسر سابق ارتش اسرائیل که سال هاست در قامت یک سیاستمدار شناخته شده فعالیت می کند، از اشتراک چندانی با دولت دموکرات آمریکا در مواضع سیاسی برخوردار نیست. علی رغم اشتراک راهبردی اسرائیل و آمریکا بر سر مسائلی همچون ایران، اختلافات چشم گیری در سطح تاکتیکی آن دو به چشم می خورد.

حزب لیکود و در راس آن بنیامین نتانیاهو که به تعابیر غیر مستقیم آمریکا "عجول و غیر منطقی" هستند، چالش هایی را برای هر دوی شان در مسائل خاورمیانه ایجاد خواهند کرد.

کابینه جدید رژیم صهیونیستی با حضور جمعی از افراطی ترین صهیونیست های تندرو، نگرانی هایی را برای کاخ سفید ایجاد کرده است که روابط میان آن دو را متاثر خواهد کرد.

ایتامار بن گویر به عنوان وزیر امنیت داخلی و بزالل اسموتریچ به عنوان وزیر پیشنهادی جنگ که رد شد و در سمت وزارت دارایی قرار گرفت، با مواضع شدیدا افراطی خود اقدامات نسنجیده ای را انجام داده و با ایدئولوژی تندرویی که دارند، چالش هایی را در سطح تاکتیکال برای ایالات متحده ایجاد خواهند کرد. این دو چهره حاشیه ساز کابینه جدید، رویکرد متفاوتی به مسائل منطقه ای در مقایسه با آمریکا دارند که به نظر می رسد تنش های جدیدی را پدید آورده و در نهایت به اتخاذ تدابیری از ایالات متحده منجر شود که چندان باب میل واشنگتن نیست!

چالش سوم این رابطه، به ران درمر، وزیر جدید امور استراتژیک رژیم صهیونیستی بر می گردد. درمر که سفیر سابق اسرائیل در آمریکا بود، نقش مهمی در خروج واشنگتن از برجام داشته و عامل مهمی در هماهنگی مواضع مشترک رژیم صهیونیستی و ایالات متحده به شمار می رفت. 

با پایان دوره دولت دونالد ترامپ و روی کار آمدن دولتی که مخالف سیاست های جمهوری خواهان آمریکاست، به نظر می رسد رژیم صهیونیستی با وزارت اشخاصی چون ران درمر و الی کوهن در مسند وزارت امور خارجه، باید برای چالش های جدیدی در رابطه با دولت دموکرات آمریکا آماده باشد.

از سویی اختلافات داخلی چشم گیر اسرائیل که با نفرین دهه هشتم مذهبیون صهیونیست آن نیز مطابقت دارد، ایالات متحده را برآن خواهد داشت تا به منظور استحکام و پایداری بزرگترین متحد استراتژیک خود دست به اقدام و مداخله بزند و از سوی دیگر تندروی های جناح راست گرای اسرائیل که حتی نگرانی اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی را هم به همراه داشته است، سطح تاکتیکال روابط تل آویو – واشنگتن را متزلزل خواهد کرد.

کلید واژه ها: اسرائیل رژیم صهیونیستی ایالات متحده امریکا امریکا امریکا و اسرائیل بنیامین نتانیاهو دولت راست افراطی در اسرائیل افراطیون اسرائیلی افراط گرایان اسرائیلی


( ۵ )

نظر شما :